Ik was gisteren op verjaardag van mijn beste vriendinnetje, en Stan was mee (is goede vriendjes met haar zoon).
Op een gegeven moment moest Stan plassen en aangezien ik ook moest, ging ik ook maar even terwijl Stan er nog bij was (dat gebeurt wel vaker, ben ik heel makkelijk in). Alleen nu zag ik ineens dat ik ongesteld was geworden. Gelukkig had hij niks door en heb ik snel doorgetrokken.
Vervolgens aan vriendin tampon gevraagd, dus die ging er even één halen en gaf die zo onzichtbaar mogelijk aan mij. Maar ja, onzichtbaar en peuters, dat bestaat natuurlijk niet . Dus dat was ‘mama, wat heb je daar?’, ‘Mámaaaa, wat is dat?’ en dat nog zo een keer of 10. Ik maar een beetje van ‘niks’, ‘niks voor jou’. Vriendin nog ‘ik heb je mama even een briefje gegeven, wil jij ook een briefje’? En uiteindelijk liep ik maar weg met de mededeling dat ik nog een keer naar de wc ging, en ik heb 'm er niet meer over gehoord…
Maar toen dacht ik dus wel ‘wanneer vertel je een zoon over zoiets als dat vrouwen soms bloed verliezen’. Ik bedoel, babietjes in de buik enzo, dat gaat allemaal wel. Daar vraagt ie ook niet verder naar dan waar ie aan toe is. Maar dit vind ik toch wat anders en heb het er de komende jaren nog liever niet over. Maar ja, een dergelijke situatie gaat natuurlijk nog wel een keertje plaatsvinden of hij ziet een keer een doosje tampons of een pak maandverband en wordt nieuwsgierig (die heeft ie trouwens wel vaker gezien hoor, maar tot nu toe nooit iets over gevraagd).
Dus: hoe gaan jullie daarmee om?
Ik zeg wat het is en dat mama’s dat wel eens moeten gebruiken op de wc.
Ik vind het helemaal niet nodig om te vertellen dat vrouwen bloed verliezen en waarom.
Dat komt ooit wel, maar dat is hier nog lang niet aan de orde…
Ik ben toevallig ook ongesteld en van de week ging ik naar het toilet met merijn erbij. Was net op zijn heftigst zeg maar, dus wat niet te missen voor hem.
Hij vroeg ook wat het was…Dus heb gezegd dat mama’s af en toe iets hebben waardoor er wat bloed komt, maar dat het niet erg is en toen was het prima…
Joost heeft de tampons hier ook ontdekt en vroeg waar deze voor dienden. Voor ik antwoord kon geven zei papa: die kun je in je oren duwen als je koude oren hebt… :shifty: Omdat ik geen pasklaar antwoord had heb ik hem maar even in die waan gelaten.
Nu moet ik het dus nog ooit recht zien te zetten… :think:
@dena wrote:
Joost heeft de tampons hier ook ontdekt en vroeg waar deze voor dienden. Voor ik antwoord kon geven zei papa: die kun je in je oren duwen als je koude oren hebt… :shifty: Omdat ik geen pasklaar antwoord had heb ik hem maar even in die waan gelaten.
Haha, da’s een leuke opmerking. Maar eh, mijn dochter van 6 heb ik daar ook nog nooit iets over verteld, dus zoonlief van 4 hoeft dat ook nog laaaang niet te weten. Ik zou er dus ook overheen praten eerlijk gezegd…
Ik doe daar niet zo moeilijk over, hij is nieuwsgierig en mag dat van mij best weten, later leggen we wel uit waarom dat nu precies is.
Ik zeg: dat heet maandverband en dat moeten mama’s soms…
natas
@Fleur wrote:
@dena wrote:Joost heeft de tampons hier ook ontdekt en vroeg waar deze voor dienden. Voor ik antwoord kon geven zei papa: die kun je in je oren duwen als je koude oren hebt… :shifty: Omdat ik geen pasklaar antwoord had heb ik hem maar even in die waan gelaten.
Haha, da’s een leuke opmerking. Maar eh, mijn dochter van 6 heb ik daar ook nog nooit iets over verteld, dus zoonlief van 4 hoeft dat ook nog laaaang niet te weten. Ik zou er dus ook overheen praten eerlijk gezegd…
Die van 7 hier vertel ik het ook nog niet hoor.
Al laat ik haar wel eens “zo’n wit ding” ophalen als er boven niks meer ligt En dan vraagt ze ook niet wat het is, dat heeft ze zich maar afgeleerd denk ik 8)
:lol: :lol: :lol: tampons voor koude oren :lol: :lol: :lol:
zou ze maar hoog wegleggen dan voor je je kind met tampons in de oren zie lopen hahahahahaha
geen id hoe je ermee om moet gaan hier is/was het vrij open
ik heb geen id eigenlijk of ze ooit gezien heeft dat ik heb gebloed maar wij noemen het "mama"luiers (maandverband staat hier nog gewoon op de wc )
die ik dus af en toe nodig heb en dat vind ze prima (zal mij benieuwen over een paar weken hoe ze zal reageren want denk niet dat ik 4-6 weken bloeden kan verbergen voor haar)
van de week liep ik de wc in en zag ik een maandverband tegen de muur geplakt :lol: :lol: :lol: moest direct aan die reclame denken hahahahahaha
maar goed een jongen is natuurlijk anders dan een meid
Luna zal ik meer uitleggen (wel kijkend naar leeftijd ) dan mijn zoon straks
ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama’s 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
@fiep klophout wrote:
ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama’s 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
Hier precies hetzelfde (maar dat doen we met alles, gewoon uitleggen, maar niet helemaal tot in detail)
hier is het mama’s luier.
komen verder geen vragen op 8) :lol:
@mama van anne wrote:
@fiep klophout wrote:ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama’s 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
Hier precies hetzelfde (maar dat doen we met alles, gewoon uitleggen, maar niet helemaal tot in detail)
Hier ook… :thumbup:
@mama van anne wrote:
@fiep klophout wrote:ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama’s 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
Hier net zo, gewoon eerlijk, kort en bondig antwoorden… Meerendeel van de tijd is de reactie van zoon of dochter “oh” en gaan ze verder met waar ze mee bezig waren! :mrgreen:
:shifty: als ik over bloed zou beginnen gaat ie heel bezorgd lopen doen, en de dokter willen bellen enzo :shifty: dus dat vertel ik er maar niet bij :shifty:
@Guusje wrote:
:shifty: als ik over bloed zou beginnen gaat ie heel bezorgd lopen doen, en de dokter willen bellen enzo :shifty: dus dat vertel ik er maar niet bij :shifty:
Ja, das ook niet de bedoeling, maar als ik tegen Anne zou zeggen dat ik af en toe een luier nodig heb denk ik ook dat ze raar staat te kijken. In haar ogen zijn luiers voor baby s die nog niet zelf naar de wc kunnen en mama is echt geen baby
Het is ook niet zo dat ik het mijn dochter van niet uit wÃl leggen; ze heeft er gewoon nog nooit naar gevraagd. Als er vragen komen leg ik het wel uit, maar mijn net 4 jarige zoon vertel ik nog niets. Dat is echt onnodig (vind ik).
ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama's 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
Zo heb ik het ook uitgelegd... maar Laura nam daar geen genoegen mee hoor. Ze vroeg me meteen of ze dat dan een keertje mocht zien (wilde het liefst meteen al met me mee naar de wc om te kijken). Ik heb haar verteld dat dat nu even niet kon, sindsdien vraagt ze af en toe of het al mag.
Ze is sowieso gek op bloederige dingen, wil ook keer op keer het verhaal horen van hoe opa zijn sleutelbeen heeft gebroken en hoe ik aan het litteken op mijn hand ben gekomen, en is ook al een paar keer met opa meegeweest om bloed te prikken in het ziekenhuis (opa dan he, niet Laura), dan staat ze er ook het liefst met haar neus bovenop.
Maar goed, laten we dit maar even niet doen....
@fiep klophout wrote:
klaar.
Zou ik ook gewoon zo op antwoorden. Er is alleen nog niet naar gevraagd :mrgreen:
Hier kwam de oudste ook de badkamer inlopen tijdens een bloederig toiletbezoekjes :shifty: Tsja, was ook niet te missen en hij vroeg ook gelijk of ik au had en hoe het kwam dat ik bloed had! Heb dus ook maar gezged dat mama’s 1x per maand bloed hebben en toen wilde hij me eerst een kusje op de au geven :lol: Nou schat doe maar niet :shifty: mama heeft geen au Nou dan wilde hij wel een pleister geven, dus heb hem de tampon en maandverbandje laten pakken :lol: En nu als het weer zover is vraagt ie gewoon of hij de pleisters mag pakken Het hoe/wat/waarom ervan allemaal vind ik ook te ver gaan om uit te leggen, dat snapt ie niet en hoeft ie ook nog laaaaaang niet te weten :lol:
@mamy wrote:
@mama van anne wrote:@fiep klophout wrote:ow hier geef ik gewoon antwoord op zulke vragen hoor. zoals natas een beetje; niet te ingewikkeld, niet te gedetaileerd, maar gewoon: het is een tampon, en die gebruikt mama soms. waaaaarommmmm? omdat mama’s 1x per maand een beetje bloed verliezen.
klaar.
Hier net zo, gewoon eerlijk, kort en bondig antwoorden… Meerendeel van de tijd is de reactie van zoon of dochter “oh” en gaan ze verder met waar ze mee bezig waren! :mrgreen:
en hier ook zo… ze noemt het mama’s luiers en dat is voor mama’s als ze daar bloeden. Dat gebeurt soms en dat is niet erg. (en dan kom je uit de wc in een wegrestaurant, er is net een touringcar aangekomen dus wc vol en dan roept je dochter doodleuk MAMA HEEFT EEN LUIER IN HAAR ONDERBROEK, VOOR BLOED). :roll: :lol: