leesweg/leespad???

Hoi allemaal,



mijn middelste zoon is dit schooljaar begonnen in groep drie en vertelde tussen de middag trots dat hij nu in leespad b zit. Hij was zo enthousiast, heerlijk om te zien en ik heb hem de hemel in geprezen. Maar nu: is dit gemiddeld of is hij vlotter dan zijn klasgenootjes?? Geen idee. Weet alleen dat hij leesweg over mocht slaan. Weet iemand wat een beetje de gemiddelden zijn wanneer ze welk niveau hebben? heb al gepoogd te googelen maar daar werd ik geen steek wijzer van.



groetjes

Wij werken ook met de nieuwe leeslijn. De kinderen zijn in 2 groepen verdeeld; de ene groep (leesweg) is de groep die alle letters stap voor stap leest. De andere groep (leespad) kent al heel wat letters en gaat meer de verdieping in. Zij krijgen op den duur ook veel meer verdiepingsopdrachten als begrijpend lezen, leeskaarten met opdrachtjes enz. Zij lezen ook wat zelfstandiger dan de leeswegkinderen. Maar hebben ze daar dan niets op de informatieavond over verteld :think:

Leespad B is echt heel goed hoor :-* mooie basis voor groep 4 als ze zo goed kunnen lezen. Houd wel in de gaten, dat technisch lezen en begrijpend lezen bij elkaar in de buurt blijven. Sommige kinderen kunnen wel verklanken, maar begrijpen niet wat ze lezen :wink:

Onze oudste is nu ook in groep 3 begonnen. Ik heb nog niks over leesweg of pad ofzo gehoord, maar afgaande op jullie berichtjes kan ook hij leesweg overslaan. Bij ons is volgende week de informatieavond, dus ben benieuwd of ik dan wijzer wordt. Donderdag aanstaande ook al even een gesprekje met de docente, dus ben benieuwd.

@kico wrote:

Onze oudste is nu ook in groep 3 begonnen. Ik heb nog niks over leesweg of pad ofzo gehoord, maar afgaande op jullie berichtjes kan ook hij leesweg overslaan. Bij ons is volgende week de informatieavond, dus ben benieuwd of ik dan wijzer wordt. Donderdag aanstaande ook al even een gesprekje met de docente, dus ben benieuwd.




Ze slaan leesweg niet over, je zit of in de leesweggroep of in de leespadgroep :wink: De leesweggroep leert de letters stap voor stap, de leespadgroep kan al meer zelfstandig lezen…Maar je zult wel meer op de ouderavond horen.

Hoi,



bedankt voor je reactie. Er is wel een informatieavond geweest maar toen ben ik bij de oudste naar de klas geweest. We hadden geen oppas anders was mijn man naar de klas van de middelste geweest.



Maar als ik het zo lees doet hij het dus heel goed dat hij leesweg niet gedaan heeft. Rick is dol op lezen en heeft al veel van zijn grote broer geleerd. :mrgreen:

Wow, ik zit hier te gloeien van trots. Rick snapt al veel, was vorig jaar al zo. Dan las juf een stuk voor en stelde daar vragen over en hij wist altijd wel waar het over ging en kon geregeld het verloop van het verhaal van te voren voorspellen.



De oudste is nu ook een jaar verder dan zijn klasgenootjes met lezen. Die leest echt alles, gaat me dan vragen wat er bijv. in een pot pindakaas zit: mamma, wat is E… en ik zit dan echt met mijn mond vol tanden.



Ben benieuwd hoe het straks allemaal zal gaan met mijn grote kleine man.

Mijn middelste kwam van de week helemaal trots thuis, hij is een van de drie kinderen uit zijn klas die leespad B af hebben en gaat nu verder met leespad 1. Wat een verschil, de oudste kostte het zoveel moeite en hem komt het bijna aanwaaien lijkt het wel.



Ik vind het wel sneu voor oudste. Die moet zoveel moeite doen overal voor en ziet dat zijn broertje het met gemak doet.