Leesvraagje

Hoe vroeg begonnen jullie kindjes met lezen? Sinds een aantal weken kan onze meid dus letters van 1 tot 10 onderscheiden. Ik wist eerst niet wat ik hoorde toen toen ze begon. :shock:

Zaten gezellig op een terrasje toen ze plots zei: “is tafel twee” en ze nam het kaartje met de twee in haar handen vast. Daarna wees ze op de andere tafel en zei: 'Kijk mama, daar is tafel drie." en inderdaad daar stond een kaartje met een drie op. Ik weet niet hoever ze staat omdat ik totaal niet bezig ben een peuter te leren lezen maar ze kan dus cijfers van 1 tot 10 perfect herkennen (soms haalt ze de zes en negen door elkaar). We wonen over het station en zien dus de treinen. Vanmorgen zei ze ‘kijk mama, daar is een trein. Trein B’ Op de trein stond een grote B! :wink: Ze gaat nog niet naar school dus daar kan ze het niet geleerd hebben. Erg gek. Wanneer begon dat met jullie kindjes?

Hah, en ik deze week trots vertellen dat mijn zoon (4,5 jaar) de cijfers van 1 tot 10 kent. Ben ik weer mooi op mijn plek gezet :mrgreen:

Ja Bambi ik snap het ook niet! Ik kon ook pas lezen rond mijn vijfde. Ik dacht altijd dat ze een laatbloeier was op gebied ook van spraak omdat ze lange tijd gewoon niet sprak (ik begon op het laatste mij echt zorgen te maken als ik andere kinderen hoorde praten terwijl mijn meisje dus echt NIETS zei en ik zag hoe het haar frustreerde) en dan plots krijgen we dit. En dan dat ze haar gewoon dat zelf heeft aangeleerd, het zou helemaal niet in mij opkomen om een tweejarige cijfers te leren lezen laat staan letters. :eh: Ach ja ze blijven je verrassen blijkbaar. Mijn schoonmoeder (de oma) vond wel dat ze heel vroeg was om kleuren te onderscheiden. Ze kon alle kleuren al uit het hoofd toen ze twee was.

@Femmieke wrote:

Ja Bambi ik snap het ook niet! Ik kon ook pas lezen rond mijn vijfde. Ik dacht altijd dat ze een laatbloeier was op gebied ook van spraak omdat ze lange tijd gewoon niet sprak (ik begon op het laatste mij echt zorgen te maken als ik andere kinderen hoorde praten terwijl mijn meisje dus echt NIETS zei en ik zag hoe het haar frustreerde) en dan plots krijgen we dit. En dan dat ze haar gewoon dat zelf heeft aangeleerd, het zou helemaal niet in mij opkomen om een tweejarige cijfers te leren lezen laat staan letters. :eh: Ach ja ze blijven je verrassen blijkbaar. Mijn schoonmoeder (de oma) vond wel dat ze heel vroeg was om kleuren te onderscheiden. Ze kon alle kleuren al uit het hoofd toen ze twee was.




En dat lezen rond je 5e… das al supervroeg!



Die van ons is ook bezig met letters, ook al een tijdje. Cijfers herkent ze nog niet al probeert ze wel boven de 10 te tellen. Misschien heeft die van jou het opgestoken uit een boek met hoeveelheid en cijfers? En opgepikt bij anderen ofzo? Hier kwamen er vragen naar mij toe.

Ik zou het echt niet weten… Heb mijn vraag voorgelegd ook op een ander forum waar een logopediste mij zei dat ze erg voor is. Mij maakt het niet uit, ik laat haar lekker kind zijn maar ga het wel aanmoedigen uiteraard. Schrijven kan ze het wel niet want daar vraagt ze mijn hulp bij. :stuck_out_tongue: Maar dat ze zomaar even tot de getallen van 1 tot 10 kan lezen en ongeveer de helft van het alfabet kent vind ik toch verdacht snel. :think:

Nog iets wat ze doet (ik heb haar wat geobserveerd vandaag tijden het spelen), ze smijt twee puzzels (één gewoon en een andere die bestaat uit vier puzzels van Bumba) door elkaar en na tien minuten heeft ze alle vijf die puzzels in elkaar gestoken (puzzels zijn 3+).



Ik denk dat ik in de loop van de week andere puzzels ga halen met meerdere stukjes zodat ze wat uitdaging heeft en misschien ook wat boekjes met getallen en oefeningen in die ze kan doen. :think:

Dat puzzelen gebeurt hier ook zo, hoor ik ook terug van kdv, die waren helemaal verbaasd. Ze maakt daar puzzels die de 4 jarigen nog niet kunnen. Thuis is ze bezig met 99 stukjes, maar dat ligt nu een tijdje stil, even geen puzzelzin denk ik. Ik heb hier thuis plakletters van de hema, zo is ze er spelenderwijs mee bezig.

Yara was ook al best wel vroeg met het uit elkaar kunnen houden van de cijfers. Ze is in maart 3 geworden en leest de cijfers 1 tm 10, kan er een paar schrijven (voor haar tekenen) en kent een 5-tal letters. Ze vind het erg intressant allemaal en ziet ze net als vormen overal terug.

Ook puzzelt ze er flink op los, kleurt bijna binnen de lijntjes en tekent poppetjes, vliegtuigen etc

Noa van 4,5 leest sinds ze in groep 1 zit de cijfers 1 tm 10. Letters heeft ze nog niet zoveel intresse in. Haar eigen naam herkend ze wel Legpuzzels en poppetjes tekenen kwam ook pas op de basisschool. Ze had veel meer intresse in spelen met autootjes, met duplo bouwen enzo. MAAR toen haar intresse eenmaal gewekt was voor de andere dingen pakte ze het ook heel snel op.

Zo is ieder kind anders en doet de dingen in zijn eigen tempo.

Heb me best wel eens zorgen gemaakt om Noa. Dat ik dacht: wanneer gaat ze nou dit of dat doen. Maar uiteindelijk kwam het allemaal, maar op het moment dat zij er klaar voor was en de intresse ervoor had om het te gaan doen.



groetjes Geertje

He femmieke Noortje is een snelle zeg ik dacht dat Mel snel was maar jou meisje kan er dus ook wat van :smiley: :thumbup:



Melinda kan een puzzel van 20 stukken alleen, van 1 t/m 16 tellen …

kleuren onderscheiden,(kon ze al met bijna 2 jaar.)

En tegenstelling zoals licht/donker, laat/vroeg en zwaar/licht kent ze ook…





Lijkt me ook zeker goed om je meisje te gaan stimuleren hebben ze uitdaging he :smiley:

Pete was misschien 2,5 jaar toen hij al de B (van Blokker) en de P (van Pete of papa) kon herkennen. Hij was nog geen 3 en hij kon al 0 tm 10 lezen.

Nu is hij 3,5 jaar en kan hij het woord ‘Jumbo’ herkennen. Ook is hij begonnen met zijn naam schrijven (TEPE of EEPT, dus nog niet goede volgorde :wink:) en cijfers te schrijven.

Als we op straat lopen dan kan hij een huisnummer benoemen, zoals twee-en-vijftig en zes-en-twintig.



Ook hij was snel met puzzelen, met 1,5 jaar al een puzzel van 16 stukjes. Nu misschien 30 a 40 stukjes zonder hulp, ik heb eigenlijk nog geen puzzel met meer dan 35 stukjes in huis.



Hij kan enorm goed kleuren, kon met 2 jaar al alle kleuren benoemen, kleurt nu voor 90% binnen de lijntjes en gebruikt verschillende kleuren met inkleuren. Ook kan hij een zon, maan met gezicht, krokodil, bloem en vis e.d. tekenen.



Hij doet al pogingen om klok te leren kijken: vraagt regelmatig hoe laat iets begint en hoe de wijzers dan moeten staan, over hoeveel uur we gaan eten.



Hij is volgens mij ook wel erg snel met dat soort dingen, ik hoor ook regelmatig van het kdv dat zelfs kindjes van een paar jaar ouder nog niet zo ver zijn als hem met kleuren/tekenen/schrijven/puzzelen.



Nu moet ik wel zeggen dat Pete laat was met lopen (16 maanden) en praten (met 2 jaar misschien 20 a 25 woordjes) en teruggetrokken is in grote groepen, vooral met kinderen (niet echt open en spontaan).

De cijfers kon Nathalie met 2 jaar onderscheiden.

Over een kleine maand wordt ze 5 en sinds een maand of 3 leert ze zichzelf lezen.

Ik sta er afentoe echt versteld van, leest ze zo een zin voor :shock:

Milan was nog geen twee en las ons toen alle nummerborden voor van auto’s die we tegenkwamen. Nu is hij 5 en kan sinds 3 kwart jaar helemaal lezen!

We hebben inmiddels wat contacten gehad met professionele mensen hierin. Logopediste, kleuterjuf,… Noortje staat een heel stuk voor op haar leeftijd en we moeten dit zeker in de gaten houden. Vanaf september gaat ze naar het klasje en daar gaat ze een aangepast programma krijgen zodat ze haar niet zal vervelen. Ze leest nog steeds cijfertjes, ook op de tv. Ook leest ze letters in sprookjesboeken en ziet ze ook overal in. Zo lag hier een vormpje en ze zei: “kijk mama, dit is een M” daarna draaide ze het rond en zei: “Nu is M een W.” Echt soms trek ik dus zo een ogen. :shock:

Ze maakt ook soms hilarische opmerkingen. Zo is ze sinds een paar weken volledig zindelijk en ik zei tegen haar dat ze nu niet meer in haar broek mocht doen antwoordt ze doodleuk: “ik heb een rok aan en geen broek”. :mrgreen:

De puzzeldrang is toegenomen en ze legt nu met gemak puzzels van 48 stukjes. Doet ze ongeveer een kwartiertje over. :wink:

Dat is zeker snel!

Er zijn zat kleuters die nog niet alle cijfersymbolen kennen.

We streven er in groep 1 naar dat alle kinderen de symbolen 1 t/m 10 herkennen en aanwijzend kunnen tellen tot 10. En lang niet alle kinderen halen dat! Groep 2 gaat verder tellen en de cijfers leren schrijven.



Hoe is je dochtertje met andere kinderen? Kan ze wel goed samen spelen met leeftijdsgenootjes?



Denken jullie richting hoge intelligentie of hoogbegaafdheid?

als eerste :clap: voor je meisje



Elize kon met 3 jaar tot 10 tellen ook in het engels. nu kan ze tot 20 tellen, de cijfers herkennen, sommige letters ook en ze kan een paar letters ‘schrijven’

ze kent ook alle kleuren en vormen. op de psz zeggen ze dat ze met bepaalde dingen al best ver is. ik gooi het er maar op dat het komt door het vele voorlezen en boekjes kijken.