Leesniveau M5

Anne heeft vandaag op school te horen gekregen dat haar huidige leesniveau M5 is.



Er zijn hier vast ouders die ons leuke tips kunnen geven over boeken op Anne s niveau. We zijn geregeld in de bieb te vinden, maar ik vind het altijd leuk om titels of schrijvers te horen waar ikzelf niet zo aan zou denken.



Anne houdt van paarden verhalen en dingen die echt kunnen gebeuren. Sprookjes etc daar houdt ze niet zo van.



Ik ben benieuwd wat jullie ons voorschotelen :lol:



Groetjes

Onze zoon is erg weg van de boeken van Vivian den Hollander. Ze schrijft zowel voor jongens (Effies en Spekkie en Sproet) als voor meisjes (manege en hockeymeiden) erg leuke en aansprekende boeken.

en in de bieb ff vragen aan de desbetreffende mensen die daar werken? die helpen mij ook altijd een heeel eind vooruit als ik een bepaalde richting boeken zoek.

Moet het echt M5 zijn dan?

Misschien zelf eens laten zoeken in de Bieb?

Op school lezen ze uit hun eigen kast (niveau), maar thuis let ik daar eerlijk gezegd niet op. Hij leest wat hij leuk vindt, dus alles van Avi4, 5, 6, 7 tot strips, Donald Ducks, Suske en Wiske en in de Bieb mag hij zelf zoeken.

Hij gaat steevast mee met zijn broertje naar de kleuterhoek, pakt daar 1 a 2 boeken, daarna in de jeugdhoek, pakt wat hem leuk lijkt en naar boven naar de informatieve hoek voor de jeugd (waarvan de medewerkers steeds zeggen dat dat voor oudere jeugd is), maar ook daar pakt hij vaak 1 tot 2 boeken mee over uiteenlopende onderwerpen.



Ik kijk naar wat er in staat. Of het niet te expliciet is aan informatie (te schokkend) en of het onderwerp wel goed is. Meestal gaat het over landen, vulkanen, natuurverschijnselen, geschiedenis e.d.

Let verder nooit op leeftijd of niveau.



Volgens mij bestaat er wel een paarden reeks. Er is vast wel een meiden reeks (zoals bijv. de reeks van de Kameleon). Zal even nadenken…volgens mij is er zelfs een tijdschrift over Paarden (net zoals de Tina vroeger).



Titels zou ik zo snel niet kunnen noemen, zeker niet als het van een bepaald niveau moet zijn.

Zal eens een rondje doen op de catalogus van onze Bieb.

Oh, heb hier een flinke reeks staan van een nichtje van mijn man.

Het boek Zes is oud van Peter Jan Rens vonden ze hilarisch en best herkenbaar voor 6, 7 a 8 jaar. In die serie zijn er zo nog wat boekjes gemaakt.

als kinderen verder willen komen in hun niveau moeten ze minimaal 1 niveau hoger lezen om niet in de frustratiegrens gaan lezen, dus dat lezen niet meer leuk is.

Anne heeft altijd zelf mogen kiezen in de bieb, wel met een beetje sturing.

De laatste tijd las ze niet meer. Nu dus dit niveau doorgekregen van de juf en meteen heeft Anne weer zin om te lezen. Zelf had ik daar nog niet bij stilgestaan, want ik liet haar bij de bieb voornamelijk kiezen uit boeken M3 t/m E4 (andere niveau’s staan ook op een andere plaats bij onze bieb en niet meer op niveau aangeduid, dus lastig om te zien welke geschikt zijn).



Ik ga wat schrijvers die jullie doorgegeven hebben nader bekijken :wink: en reeksen.



Zelf lezen thuis wordt erg gestimuleerd op school. Kinderen krijgen blanco leesbladen mee. Daarop kunnen ze 6 boeken invullen, datum wanneer ze gestart zijn met lezen en wanneer ze het uit hebben. Als ze 1 boek uit hebben mag die mee naar school en na schooltijd mogen ze 1 bladzijde voorlezen aan de juf. Dan krijgen ze 1 sticker op het leesblad. Als ze 6 boeken uit hebben krijgen ze een leuk kaartje van de juf. Zo heeft Anne nu ruim 60 boeken dit schooljaar uitgelezen. Ze is begonnen met start en M3 en het ‘moeilijkste’ is E4 dat ze tot nog toe gelezen heeft.

Als ze makkelijk leest (wat ik veronderstel, maar natuurlijk niet zeker weet) zou ik ook die avi’s loslaten en kijken naar wat ze zelf leuk vindt. Hier een goede lezer die absoluut niet van lezen houdt. Dus na een demotiverende strijd met zijn juffen over ‘‘boeken op niveau’’ leest hij nu alleen informatieve boeken uit de schoolbieb (nu het regenwoud, ik weet inmiddels alles over mieren :lol: ).



De boeken na E4 zijn wel anders dan de beginnersboeken. Hele verhalen, weinig plaatjes, kleine lettertjes. Voor leesfanaten heerlijk lijkt me.



Moet ze op school wel met de groep meelezen? Neem aan dat ze nu in groep 3 zit? Want als je m5 leest is zelfs de ‘‘moeilijkste’’ lijn op school wat aan de karige kant.



Veel plezier met snuffelen in de bieb!

@Zusara wrote:

Als ze makkelijk leest (wat ik veronderstel, maar natuurlijk niet zeker weet) zou ik ook die avi’s loslaten en kijken naar wat ze zelf leuk vindt. Hier een goede lezer die absoluut niet van lezen houdt. Dus na een demotiverende strijd met zijn juffen over ‘‘boeken op niveau’’ leest hij nu alleen informatieve boeken uit de schoolbieb (nu het regenwoud, ik weet inmiddels alles over mieren :lol: ).



De boeken na E4 zijn wel anders dan de beginnersboeken. Hele verhalen, weinig plaatjes, kleine lettertjes. Voor leesfanaten heerlijk lijkt me.



Moet ze op school wel met de groep meelezen? Neem aan dat ze nu in groep 3 zit? Want als je m5 leest is zelfs de ‘‘moeilijkste’’ lijn op school wat aan de karige kant.



Veel plezier met snuffelen in de bieb!




Ja, Anne leest op school mee met de ‘verplichte’ stof, die wel verdeeld is in 3 nivo s (ster, maan en zon…er bestaat ook raket maar niet als leesboek).

Daarnaast hebben ze ook vrijlezen en dan kan ze kiezen wat er in de kast staat en dat verschilt heel erg van niveau. Daar zijn weer ‘biebmoeders’ voor om die boeken te wisselen.

Het is nu nog m,aar 2 weken school hier, dus in de vakantie gaan we wat puzzelen met de boeken. Dan kijk ik als ze begin groep 4 zit hoe het gaat.

Anne s mag dus wel kiezen, maar af en toe een boek op haar nivo lezen lijkt me niet verkeerd :wink: …Ze vind voorlezen erg leuk dus dan staat ze in de woonkamer met het boek voor dr neus ons voor te lezen :inlove:

Wij zijn hier in Charles Dickens aan het lezen. Moby Dick oa… Maar Aniek heeft alle Avi’s al doorlopen en zit met lezen op het niveau van eind groep 8. Ik heb er werkelijk nooit op gelet, gewoon haar zelf laten kiezen en soms koos ze dan iets wat wellicht te moeilijk was, maar waar ze dan toch de uitdaging van zag en met iets meer vraag aan ons “wat staat daar mama?” zichzelf doorheen sloeg en de andere keer nam ze peuterboeken mee en las ze liever voor aan Suus.



Nou zijn wij wel echt een leesgezin, ze krijgt het dus ook met de paplepel ingegoten. Maar hier zijn dus momenteel Charles Dickens verhalen en verhalen ala “alleen op de wereld” en “Jane Eyre” erg in trek. De moeilijkere stukken, lezen we dan 2x.



Kan maar zo dat ze morgen ineens weer gewoon Rambamboelie wil lezen hoor :mrgreen:

Hier ook een ‘M5-lezer’. Ook wij kregen van de juf te horen dat ze toch echt boeken op M5 niveau moet uitkiezen en niet teveel erboven of eronder. Daar ben ik het niet echt mee eens, ik heb zelf meer zoiets van ‘laat haar lekker lezen wat ze leuk vindt’, maar goed…



Wat Laura erg leuk vindt om te lezen op het moment zijn de boeken van Geronimo Stilton (geen idee welk AVI niveau daaraan hangt). Van een vriendin kreeg ik ‘heksje Lily’ door als boekentip, haar dochter las dat veel toen ze in groep 3/4 zat. Dus daar ga ik binnenkort eens naar op zoek.

Verder heeft Laura op zolder een oud boek van Pinkeltje gevonden en daar leest ze ook dagelijks uit, meestal maar een halve bladzijde tegelijk of zo, maar ze vindt het toch leuk (zelf vind ik het echt verschrikkelijk, zo ouderwets). Dat is natuurlijk uit een tijdperk dat er nog geen AVI bestond :wink:



En daarnaast leest ze alles wat los en vast zit, vooral ook veel tijdschriften die we door het hele huis hebben slingeren (Libelle, Margriet, Panorama, Revu… niet echt kinder-lectuur, maar ze vermaakt zich er goed mee, vooral op de wc :oops: )



Ik ben benieuwd naar meer leestips hier, ze zit nu op een niveau dat ze eindelijk een beetje leuke verhalen kan lezen, in plaats van alleen simpele zinnetjes, dus ik wil zeker een paar leuke boeken meenemen op vakantie om haar te stimuleren hierin.

Boeken van Annie MG zijn ook leuk, floddertje, pluk van de petteflet, enz. Boeken van Roald Dahl, De GVR, Heksen, Mathilda… zijn allemaal zeer geschikt voor eind groep 4 en begin/midden 5. De zinsbouw is nog redelijk kort en er komen goed bekende woorden in voor.



Geronimo stilton vind Peter erg leuk, maar heksje Lilly moet bij het kind passen. Aniek was er gauw flauw van. Dolfje Weerwolfje vind ze dan wel weer geweldig en ze heeft ook al een paar boeken van de griezelbus gelezen.



Ik heb zelf nog veel boeken van vroeger, onder andere dus die charles dickens verhalen, maar ook van die groene voorleesboeken van lecturama met overbekende verhalen als alleen op de wereld en sprookjes… maar die vind ze toch wel echt super om te lezen. Verder vind ze Jan Jans en de kinderen erg leuk, weliswaar strip, maar ook daar leren ze veel van. Vooral interpretatie en het doorzien van grappen in tekst.



Enne… denk ook eens aan een abonnementje op iets informatiefs. Zeker als een kind graag leest over dat wat kan, is informatie en uitleg ook leuk.

Hier heeft Aniek voor 3 maanden terug een abonnementje gekregen op de “zo zit dat” En die word dus echt doorgeplozen. Er staat op kindniveau goed uitgelegde info in over wetenschap, natuur en biologie en ook gewoon grappige feitjes enzo. Is voor de leeftijdscategorie 6 tot 11 jaar…Super leuk blad!

Geronimo Stilton is hier ook in trek bij de oudste 2 heren.

En zijn vrouw Thea Stilton heeft ook eigen boeken geschreven he :mrgreen: .



Dolfje Weerwolfje doet het ook nog altijd erg goed.



De oudste leest ook de boeken van ‘Wolf’ en de kameleon enzo.

Zou ook niet weten wat voor niveau daar aanhangt, volgens mij zijn dat series van voor de avi tijd :lol: .



Onze 2e zit in groep 3 en haalt voor het vrij lezen boeken uit de bieb van groep 4/5… en de oudste zit in groep 4 en leest uit de bieb van groep 5/6/7.



Tijdens de les moet hij meelezen en hij geeft zelf ook aan dat hij dat heel saai vindt. Was niet wat hij verwachte toen hij naar groep 3 versnelde, maar zolang hij met vrij lezen maar lekker mag kiezen vindt hij het wel best.



Thuis vinden ze allebei Donald Duckjes ook helemaal geweldig.



En zoals ik ooit eens een leraar hoorde zeggen: het maakt niet uit hoe ze de leesmeters maken, als ze ze maar maken en er plezier in hebben, dan komt het wel goed :thumbup: .

:smiley:



Nou tips genoeg lees ik wel…super!



Wij zijn geen leesfamilie, Partner heeft zelfs dislectie, dus we zijn al heel blij dat Anne wel vlot kan lezen. Ze wordt wel iederen avond voorgelezen en leest dan zelf ook mee. En iederedag leest ze dus uit haar biebboeken…

Heksje Lily vind ze niks aan. Ik heb bijna de hele reeks van pinkeltje hier liggen maar dat trekt haar ook niet zo. Liefst iets met dieren. Maar we zullen snel naar de bieb gaan en met jullie tips in mn achterhoofd gaan neuzen :thumbup:

@mama van anne wrote:

:smiley:



Nou tips genoeg lees ik wel…super!



Wij zijn geen leesfamilie, Partner heeft zelfs dislectie, dus we zijn al heel blij dat Anne wel vlot kan lezen. Ze wordt wel iederen avond voorgelezen en leest dan zelf ook mee. En iederedag leest ze dus uit haar biebboeken…

Heksje Lily vind ze niks aan. Ik heb bijna de hele reeks van pinkeltje hier liggen maar dat trekt haar ook niet zo. Liefst iets met dieren. Maar we zullen snel naar de bieb gaan en met jullie tips in mn achterhoofd gaan neuzen :thumbup:




bij een goede kinderboekwinkel kunnen ze je ook prima adviseren. Ze vragen dan vaak door naar interesses, hobby’s, en zoeken dan boeken waar je kind echt blij van wordt. En dan zelf proberen om je er niet mee te bemoeien :wink:

Zo kun je dat bij de bieb ook doen.



Wij zijn wel lezers, en met elkaar hebben we veel en veel te veel boeken.

Wat Zusara zegt hebben wij ook gedaan, dat niveau loslaten. Als een kind een echte lezer is zijn dat soort boeken helemaal niet zo leuk… Terwijl er nog zoveel meer is.

Ik hoorde vandaag haar leesniveau, maar ze is de cito ontstegen ofzo (?), dus die leest gewoon heerlijk.



Deed je dochter niet aan paardrijden? Daar zijn ook heel veel van die boekenseries over he.



En wat Cell zegt; een informatief tijdschrift, of wat wij hier hebben: Kidsweek. Valt heel goed in de smaak.

dank voor de Kidsweek tip :thumbup: .

Zoiets zocht ik voor onze heren.

We hebben een proefabbo voor 6 weken voor 6 euro.

Ik denk dat het onze heren enorm zal aanspreken, maar wil het toch eerst wel even proberen voor we een halfjaar verder zijn :wink: .

Merk dat AS er nu wel iets te oud voor wordt, ze pakt soms ook gewoon de krant of kijkt journaal.

Maar het is wel iets waar ze elke donderdag blij van wordt.

Er schijnt een vervolg te zijn, moet ik eens naar kijken.

@lydia wrote:

Merk dat AS er nu wel iets te oud voor wordt, ze pakt soms ook gewoon de krant of kijkt journaal.

Maar het is wel iets waar ze elke donderdag blij van wordt.

Er schijnt een vervolg te zijn, moet ik eens naar kijken.




nou dat weet ik dan weer voor je… dat heet 7 Days las ik net :lol: .



Maar jouw AS is 3 jaar ouder als mijn oudste, dus denk dat hij met zijn 7 jaar en onze 2e met bijna 6,5 een mooi in de doelgroep vallen.

Ze vreten de nieuwsbegrippen op school ook op en zijn altijd into nieuws en weetjes.



En voor 6 euro wilde ik het weleens proberen.

Anne rijdt idd paard en daar ligt ook haar interesse oa. Ze leest ook uit inrofmatieve boeken over paarden, maar ook over kauwgom, tandartsen, brandweer, fabrieken etc.



Ik denk dat ze voor haar verjaardag toch maar een lidmaatschap op de Penny krijgt, misschien wel leuk voor haar.

@mama van anne wrote:

Anne rijdt idd paard en daar ligt ook haar interesse oa. Ze leest ook uit inrofmatieve boeken over paarden, maar ook over kauwgom, tandartsen, brandweer, fabrieken etc.



Ik denk dat ze voor haar verjaardag toch maar een lidmaatschap op de Penny krijgt, misschien wel leuk voor haar.




O de penny, jeugdsentiment. echt een geweldig leuk blad, met een hoog pennygehalte :inlove: