Ieder kind in Nederland is leerplichtig vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin het kind vijf jaar is geworden. Een kind dat bijvoorbeeld op 6 januari zijn vijfde verjaardag heeft gevierd, is vanaf de eerste schooldag van de maand februari leerplichtig.
Ik zat namelijk laatst op een sollicitatie gesprek, en daarom wilde ik het volgende even weten!
Ze hadden bij dat bedrijf 3 weken sluiting tijdens de bouwvak. Ik maakte toen de opmerking, dat dat niet erg was want Tijn zou volgend jaar toch naar school gaan.
Later dacht ik…zijn kleuters eigenlijk zo jong al leerplichtig.
volgens bovenstaande dus niet!
Wij proberen altijd zo lang het nog kan buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan, dat betekend dus dat we ook volgend jaar nog steeds in september op vakantie zouden kunnen gaan?
Tijn word volgend jaar in maart 2009, 4 jaar, en gaat dan ook naar groep 1.
Weet iemand hier meer over???
Ik dacht eigenlijk ook vanaf vier jaar dat ze leerplichtig waren. Misschien kan je het op de school eens vragen waar Tijn naartoe gaat?
Ja. Wij gaan ook altijd buiten de vakanties om. Lekker betaalbaar nog.
We hebben het meteen gevraagd op de basisschool waar Jarno heen gaat eind mei a.s.
Totdat hij 5 is, mag je dit nog doen.
Jarno gaat eind mei naar de basisschool, vakantie begint hier vroeg op 28 juni en duurt tot 11 augustus. Wij vertrekken 24 augustus op vakantie.
Dit is voor ons dus het laatste jaar dat we nog zo laat kunnen/mogen gaan.
Volgens mij is het dus precies zoals het stukje beschrijft, dat kinderen dus vanaf 5 jaar leerplichtig zijn. Dus in theorie kan je dus het jaar waarin Tijn 4 is, nog buiten de schoolvakanties weg.
Beetje jammer alleen dat IK altijd aan de schoolvakanties gebonden zit hahaha.
Hier ben je leerplichtig als je 5 jaar oud bent. Luuk was 4 toen hij naar groep 1 ging. … Luuk word 16 juni 5 dus gelijk leerplichtig. Moet hij nog wel voor de vakantie nog twee weken naar school. We gaan 1junu weg. Nu kan het nog.
Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden. Of aan het einde van het twaalfde schooljaar. De basisschoolperiode telt mee voor acht jaar, ook als de leerling hier in werkelijkheid korter over gedaan heeft.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet. Voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Deze regels gelden ook voor leerlingen die niet meer leerplichtig zijn.
```
bron: leerplicht.net ```
leerplicht idd vanaf 5 jaar
maarrrrrrr
veel scholen hebben wel in hun regels staan, dat als jij je kind met 4 naar school laat gaan, de regels die voor leerplichtigen geldt, ook voor jou 4-jarige kind geldt
maw je kan je kind niet “zomaar” thuis houden
je moet het dan wel aanvragen
Inderdaad vanaf 5 leerplichtig. Wij hebben zelfs ouders gehad die hun kind ook pas echt met 5 jaar naar school brachten. Natuurlijk kan je het kind niet zomaar thuis laten ook al is het 4. De leerkrachten rekenen er toch elke dag op. Wel kan je gewoon via de directeur verlof aanvragen en daar zal vast niet moeilijk over gedaan worden, aangezien hij pas 4 is. Maar je moet het inderdaad wel melden. Wij gaan er vanuit dat als kinderen van 4 op school komen, dezelfde regels als 5-jarigen hebben. Anders weten wij ook niet waar we aan toe zijn, maar verlof zou wel te regelen moeten zijn als ze nog 4 zijn. Bij ons is de regel dat kinderen niet net na de grote vakantie verlof mogen hebben, aangezien de vakantie net voorbij is, maar voor ouders van 4-jarigen die het netjes aanvragen, worden vaak uitzonderingen gemaakt. Maar zodra ouders ons als opvang gaan zien van 4-jarigen, door ze dan weer wel en dan weer niet naar school te brengen waneer het hun uitkomt, dan zijn we daar niet zo blij mee. Gewoon even langs de directeur/leerkracht gaan.
@Stephie wrote:
Beetje jammer alleen dat IK altijd aan de schoolvakanties gebonden zit hahaha.
:roll:
Niet zeuren je hebt veel vakanties en kan de kinderen dan altijd opvangen…
Lijkt mij ideaal…
Yep…zo is dat…
Alleen hou rekening met de vakanties dat hij dan óók opgevangen moet worden (ivm met je eigen vrije dagen die dan snel op gaan)
Wij zijn in april 2 weken naar Egypte geweest en vóór de vakantie vertrokken (een week en die moet je wel officieel aanvragen maar die krijg je dus meestal gewoon als ze 4 zijn) en in die vakantie thuis gekomen (13 dagen geweest) zo kon Renzo na de vakantie gewoon met alle kindjes tegelijk weer starten…
Zulke kleine dingen zijn wel fijn om rekening mee te houden vond ik…voor hem dan…een gevoel daarbij ofzo :shifty:
Nu moeten we dus in de zomervakantie…poeh nou dat is flink sparen hoor :shock:
Met 4 jaar mogen ze naar school.
Je mag ze dan nog thuis houden als het zo uitkomt.
Als je het maar wel even van te voren meld.Buiten de schoolvakanties om op vakantie mag dan ook gewoon.
Als ze 5 zijn mag het niet meer.Bij ons mogen ze nog wel max 3 uur per week verzuimen,dat mag niet opgespaard worden trouwens.
Vanaf 6 moet alles officieel aangevraagd worden,en mogen ze niets meer verzuimen.
Je mag inderdaad gewoon buiten de schoolvakanties weg. Aanvragen hoeft niet,je kind hoeft namelijk nog helemaal niet naar school, maar het is natuurlijk wel netjes om het bij school te melden!
Zelfs als kinderen 5 jaar zijn hebben ze nog recht op een aantal extra vrije uren. Sommige ouders sparen dit op, en nemen dan zo opeens een week, maar volgens mij mag dit officieel van de overheid niet…
weet iemand waar je dat op kan zoeken over die extra uren verlof ??? waneer je kind 5 is ???
ik heb hier eerder over gehoord en ik wil hier namelijk gebruik van maken voor 1 dag maar ik wil wel weten waar ik dit vinden kan.
In een aantal gevallen kunnen kinderen worden vrijgesteld van leerplicht. Dit noemen we verlof. Kinderen hoeven voor een dag of voor een beperkt aantal dagen dan niet naar school. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om terughoudend om dit verlof aan te vragen. Vraag niet meer verlof aan dan echt noodzakelijk. In het algemeen is het niet in het belang van het kind school te moeten missen!
Wel extra verlof mogelijk:
Bezwaar en beroephuwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad van het kind: maximaal twee dagen
12½- of 25-jarig huwelijksjubileum van ouders: één dag
12½-, 25-, 40-, 50- of 60-jarig huwelijksjubileum van grootouders: maximaal twee dagen. Bij grootouders is dit meer dan bij ouders omdat er vanuit wordt gegaan dat ouders beter op de hoogte zijn van de verlofmogelijkheden dan de grootouders. Grootouders kunnen bovendien te maken hebben met kinderen uit verschillende vakantieregio’s.
25-, 40-, of 50-jarig ambtsjubileum van ouders of grootouders: één dag
ernstige ziekte van ouders, bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad van het kind: duur in overleg met directeur
overlijden van bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad van het kind: duur in overleg met de directeur
verhuizing van gezin: één dag
Graden in verwantschap
1e graad: ouders
2e graad: grootouders, broers en zussen
3e graad: overgrootouders, ooms, tantes, neven en nichten (kinderen van broers en zussen)
4e graad: neven en nichten (kinderen van ooms en tantes), oudooms en oudtantes,
achterneven en achternichten (kinderen van kinderen van broers en zussen)
De Leerplichtwet kent geen snipperdagen. Om bijvoorbeeld een dag eerder met wintersport te gaan om de files voor te zijn. Jongeren hebben in een schooljaar voldoende vakantie. Het staat de school uiteraard vrij een van de vakantiedagen voor dit doel in te leveren.
Geen extra verlof mogelijk:
activiteiten van verenigingen, zoals scouting- of voetbalkamp (zie ook bijzondere talenten)
vakantie buiten de vastgestelde schoolvakanties (ook in geval van speciale aanbiedingen in het laagseizoen bijvoorbeeld)
eerder vertrekken of later arriveren vanwege (verkeers)drukte
familiebezoek in het buitenland
het argument ‘mijn kind is nog jong’
het argument ‘vlak voor de vakantie wordt er toch (bijna) geen les meer gegeven’
Vakantie onder schooltijd
De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:
- Als tenminste een van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector en de horeca.
- Als het gezin in geen van de schoolvakanties in 1 schooljaar met vakantie kan. Dus niet in de voorjaarsvakantie, de mei-vakantie, de kerstvakantie en de zomervakantie.
- De extra vakantie valt niet in de eerste twee weken van het schooljaar.
De extra vakantie is nooit langer dan tien dagen. Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet.
Ziekte
Een ziek kind kan niet naar school. Is uw kind ziek, waarschuw dan de school. De wetgever gaat uit van de goede trouw van de ziekmelding. Bestaat het vermoeden dat de ziekmelding niet klopt, dan kan de school de leerplichtambtenaar onderzoek laten uitvoeren. Deze informeert bij de ouders en/of de schoolarts naar de achtergrond van de ziekte.
5-jarigen
Een bijzondere regeling is er voor 5-jarigen. Zo mogen kinderen van 5 jaar vijf uur per week thuisblijven om overbelasting te voorkomen. Dit wordt geregeld in goed overleg met de schooldirecteur. Is dit niet genoeg, dan mag het kind nog maximaal vijf uur per week extra thuisblijven. Zodra het kind 6 jaar is, geldt deze vrijstellingsmogelijkheid niet meer.
@mamadidi wrote:
weet iemand waar je dat op kan zoeken over die extra uren verlof ??? waneer je kind 5 is ???
ik heb hier eerder over gehoord en ik wil hier namelijk gebruik van maken voor 1 dag maar ik wil wel weten waar ik dit vinden kan.
gewoon even langs de directie gaan, meestal is er voor speciale dagen
wel een regeling. Zeker als je niet iemand bent die drie keer per jaar
het kind van school weghoudt, is het meestal geen probleem :thumbup:
werk zelf in een kleuterklas en als ouders ons dit vragen geven we gewoon toestemming om lekker te gaan!
nadat ze 5 worden wordt het allemaal veel moeilijker en moet het langs de directie omdat ze dan gewoon leerplichtig zijn!
ik zou het melden bij de juf en gewoon lekker gaan :mrgreen:
@baukje wrote:
5-jarigen
Een bijzondere regeling is er voor 5-jarigen. Zo mogen kinderen van 5 jaar vijf uur per week thuisblijven om overbelasting te voorkomen. Dit wordt geregeld in goed overleg met de schooldirecteur. Is dit niet genoeg, dan mag het kind nog maximaal vijf uur per week extra thuisblijven. Zodra het kind 6 jaar is, geldt deze vrijstellingsmogelijkheid niet meer.
Oe dit vind ik wel fijn om te lezen.
Thomas is nu nog de woensdag “vrij” maar moet dan naar logopedie.
Vanaf volgend schooljaar zou hij de woensdag ook naar school moeten, maar en school en logopedie op dezelfde dag dat trekt hij eigelijk niet… En logopedie is natuurlijk ook erg belangrijk. :think:
Op de school waar Laura naartoe gaat, mag je dat verlof voor 5-jarigen ook gebruiken voor zwemles. Dus misschien dat we ervoor gaan kiezen om haar op maandagmiddag zwemles te laten volgen dan, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.
En logopedie is natuurlijk ook erg belangrijk.
Als zwemmen al mag, dan lijkt logopedie me zeker een goede reden!
Maar het zal vast per school verschillen hoe ze met dit soort regels omgaan.
Heb je het al eens gevraagd op school?
voor logo kan je je kind toch gewoon ff halen en weer terug brengen. Of vragen of logo aan het begin of aan het eind van de morgen kan.
Mijn ervring was dat je samen met de leerkracht er overuit komt, als alles te is voor je kind, om het dan eens lekker een middag thuis te houden of lekker eens uit te laten slapen zodat ze weer bij zijn getankt.
volgens mij doet hier niemand moeilijk over…(teminste als je geen misbruik maakt van de situatie)
zelf raadden wij het altijd af om met je kind, als hij net gesetteld is opschool of al langer op school is, een andere week met vakantie te gaan. je laat ze bewust dingen missen en je haalt ze uit een situatie, en ze komen weer terug in een heel andere situatie… (Ik vind het erg moeilijk om het uit te leggen, maar ik hoop dat je het begrijpt.)