Leerkrachten aanwezig, wat is jullie mening?

Aniek gaat per 23 augustus, het nieuwe schoolseizoen dus, naar groep 3.



Normaal gesproken bestaat zo’n groep 3 uit een groep redelijk gemeleerde kinderen uit diverse lagen van de bevolking en ook diverse plekken in een gezin. Dus oudsten in een gezin met middelsten, 3’en en jongsten.

Lijkt me ook heel gezond.



Maar de school waar ze op zit heeft een lokalen probleem en in tegenstelling tot de andere scholen hier hebben zij de schifting voor welke kinderen er naar een andere locatie gaan gemaakt op " gezinsoudsten"



Dit betekent concreet dat alle kindjes die NU in groep 2 zitten en straks naar groep 3 gaan en GEEN oudere broers en zussen op school hebben zitten, naar de nieuwe locatie gaan en alle instroom van broers en zusjes onder hen gaan ook mee.

Ze starten op die locatie met 1 groep 3 en dus betekent dit concreet dat Aniek in een klas komt met ALLEEN maar gezinsoudsten.

Je krijgt dan dus totaal geen gemeleerde groepsdynamiek.



Uit ervaring weet ik gewoon dat gezinsoudsten sociaal gezien toch anders zijn dan bv middelsten of jongsten en ik zie dit als ouder dus totaal niet zitten. Vooral niet omdat het de bedoeling is dat de klas die NU word samengesteld zo blijft tot aan groep 8. Dat betekent dus de komende 6 schooljaren in een klas vol gezinsoudsten.



Is dit te doen? of maak ik me terecht bezorgd?

Ik heb al wel op school aangegeven dat ik me hier erg veel zorgen over maak en dat ik liever heb dat indien mogelijk ze volgend jaar de groep nogmaals uiteen trekken opdat ze niet nog 5 jaar volgend in die samenstelling zitten. Doen ze dit niet dan overwegen wij een andere school.



Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe leerkrachten hiertegenaan kijken. Zou je het zien zitten om aan zo’n groep les te geven? Waar moeten we op letten enz.



Onze dochter is wel namelijk een stereotype gezinsoudste… bemoeizuchtig, zorgend en moederlijk… ze wil graag dat het goed gaat met broertjes en kleine zus straks en let overal op.

Ik ken een aantal van de kinderen die ook meegaan en die zijn dus exact zo.

Dat word nog leuk… 30 bemoeizuchtige zorgende moedertjes en vadertjes en niemand die zich die zorg wil laten welgevallen (wat nu in groep 2 wel gebeurt en dus iedereen wel zijn ei kwijt kan)

Als leerkracht zijnde zie ik het probleem niet zo eigenlijk.

Ik heb nu toevallig ook een klas met veel gezinsoudsten, en eerlijk gezegd merk ik daar weinig van.

Er is sowieso verschil tussen jongens en meisjes wat dat gedrag betreft. En echt niet alle kinderen zijn zo bemoederend als jouw meisje hoor :wink: ( mijn oudste b.v. al niet, die is totaal niet stereotype wat dat betreft dan)

Dus het zal toch best gemeleerd genoeg zijn denk ik zo.

En de dynamiek thuis hoeft natuurlijk niet te gelden binnen een andere groep, daar ontstaan andere dynamieken. Andere pik orders enzo.



Lasse is ook gezins oudste maar die heeft niet dat verzorgende hoor :lol: Die doet vooral lekker waar hij zelf zin in heeft.

veel gezinsoudsten of alleen maar… dat lijkt me toch wel anders.



Vind het toch wel jammer dat er naast de grootste thuis dan verder niets bij zit.



Punt is ook een beetje dat zij ook de oudsten zullen zijn van het stukje school daar. Ze gaan op de nieuwe locatie met 1 groep 3 en 4 groepen 1/2 starten.

Er is dus geen bovenbouw.



Weet gewoon niet zo goed wat ik zou kunnen verwachten. Normaal word een groep samengesteld met diverse oogpunten. Zwakke en sterke leerlingen door elkaar enz.

Maar hier is gewoon een pik orde van toepassing van… oh ben je de oudste thuis en ga je naar groep 3… dan zetten we jullie bij elkaar in de klas. Ik vind dat heel jammer want dan ga je niet voor een goed passend samenstelling zoals doorgaans gekeken word, maar gewoon toeval/pech hoe je het noemen wil.



Maar jullie vinden het dus geen probleem… :think:

Groepsdynamiek hangt niet van een enkele factor als gezinsoudsten af. Daarnaast zijn niet alle gezinsoudsten behept met hetzelfde moederlijke virus; ook daar spelen weer zoveel factoren (leeftijdsverschil, geslacht, gezinssituatie, rolpatronen, gezinssamenstelling etc etc) mee dat de invloed van een stel gezinsoudsten in 1 klas naar mijn idee verwaarloosbaar is. Mijn ervaring is dat groep 3 kinderen vooral heel veel met zichzelf bezig zijn en met het leren leren. Ik zie het probleem dus ook helemaal niet…

het is wel de bedoeling dat de groep zo blijft tot groep 8 he… :think:



Ergens stellen jullie me wel gerust hoor.

De hele school staat op zijn kop en er word van alles geroepen, soms terecht, maar ook veel onterecht.

Ik heb er niet altijd mijn hoofd naar staan en wil eigelijk gewoon dat als het dan allemaal toch moet, het gewoon op de beste manier gaat.



Maar elk aspect waarvan gezegd kan worden, joh, dat gaat meevallen… ja super.



Moet wel zeggen dat ik de nodige kinderen van de groep ken en veel van met name de meiden zijn dus wel van die moedertjes.

Er zijn er 2 niet zo, de 1 is enig kind en de ander is wel de oudste maar haar zusje moet nog 1 maand worden :mrgreen:

De jongetjes zijn zowieso in de minderheid…



De groep “bemoeizuchtige” ouders, waar ik eigelijk ook wel bij hoor, heeft wel aangegeven dat we er een ervaren leerkracht op willen hebben omdat er wel veel veranderd… veel vriendjes met wie ze de verwachting hadden naar groep 3 te gaan, gaan niet mee, ze gaan naar een ander gebouw, gaan ineens leren, hebben geen bovenbouw boven zich enz…

Dus wel graag een leerkracht die didactisch sterk is, maar ook gevoel heeft voor het sociaal emotioneel aspect. Het 1 gaat helaas niet altijd samen met het ander en er zijn gewoon leerkrachten die weinig gevoel hebben met het sociaal emotionele deel van een groep. (hebben we al mogen ervaren helaas)

uit ervaring kan ik zeggen dat gezinsoudste op school (ook groep 3 of 4) niet perse thuis de gezinsoudste is. Denk maar eens aan nakomertjes, samengestelde gezinnen e.d.



Nee, ik zou er geen moeite mee hebben gehad om een groep met alleen gezinsoudste te hebben gehad.

De groep kan nog steeds heel gemeleerd zijn qua karakter, onderwijsniveaus e.d.



Ik heb 8 jaar op een school gewerkt waar helaas bijna ieder jaar onrust was vanwege opsplitsen, samenvoegen en herlocatie. Het is eigenlijk iedere keer erg mee gevallen.

Maar voor niemand is het leuk. Ouders niet, leerkrachten niet enz.



Ook alleen maar onderbouw op een locatie is niet erg. Wij hebben het jaren gehad en we hebben heel veel voordelen ervaren.



Succes.

hier een eigenwijze niet-juf…



ik snap dat het voor aniek, en voor jullie als ouders, allemaal best grote veranderingen zijn, en dat je daar nogal over piekert. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het onderwerp dat je hier in dit topic aansnijdt niet zo’n kopzorg hoeft te zijn.

Ik zou er zelfs zelf niet eens bij stilstaan dat anderen het als een echt serieus probleem zouden kunnen zien. Ja, tuurlijk is een zo afwisselend mogelijke groep op alle fronten, het ideaalst. Maar dat geldt ook voor bv rijke kinderen en kinderen uit minder welvarende gezinnen, verschillende culturen, geloven, verschillende opleidingsniveaus van ouders enz enz. En ook dat soort factoren zul je bij sommige scholen (in sommige buurten) niet zo gevarieerd tegenkomen als je misschien zou willen. Dat is jammer, maar betekent niet dat een klas meteen gedoemd is te mislukken :wink:

Oh je moet juf zijn :mrgreen: gelukkig ben ik dat, alleen in een heel andere vorm van onderwijs. Hier op school (bij dochter) dus is het ieder jaar een feest met de overgang naar het volgende jaar. Groepen uit elkaar, door elkaar, naast elkaar, ik moet eerlijk zeggen dat ik de sfeer en de leerkracht het meest belangrijk vind en vooral: dat dochter met plezier gaat en haar ontwikkeling zichtbaar vooruit gaat. Veranderingen hebben we hier al bij de kop gaat, met als toppunt vier juffen in 1 periode. Ik troost me maar met de gedachte dat ik daar nu niets meer van merk. Ofzo.

Ik snap de keuze van de school niet zo goed, maar zou er als juf geen moeite mee hebben. Ik heb nu toevallig een klas met vrijwel alleen maar gezinsjongsten. Ik merk eigenlijk niet echt een verschil aan de kinderen, wel aan de ouders. :wink: (Die maken zich bij een jonger kind wat minder druk dan bij de eerste). Heeft de school uitgelegd waarom ze juist deze keuze gemaakt hebben?

cell: ik zou het neit prettig vinden om als eerste groep op een nieuwe school te komen… zodat jou kind samen met die groep eigenljk de weg uit moet vinden binnen de school. TOch moet een groep de eerste zijn. ALs je jezelf erniet goed bij voelt… moet je het zeker niet doen.



Als leerkracht zijnde zou ik het probleem ook niet zo groot vinden, alleen mar gezins oudsten, maar het zou denk ik niet mijn voorkeur hebben… :think:

Ik -als juf 8) - zie het probleem niet zo.



En ik -weer als juf- weet dat in dit soort situaties ouders echt altijd ‘iets’ gaan zoeken om

over te klagen omdat ze het nu eenmaal niet zo leuk vinden. Beetje jammer dat

“bemoeizuchtige” ouders dan denken de boel naar hun hand te kunnen zetten en dan met

‘eisen’ aankomen.



Een school(team) moet soms beslissingen nemen die niet altijd even leuk zijn. Je kunt

er zeker van zijn dat hier lang en hard over wordt nagedacht.

Wij zijn op onze school al vanaf januari (!) bezig met het plaatje van volgend jaar,

volgens mij heeft de directrice een behoorlijk aantal grijze haren erbij gekregen.

Vaak zijn onze handen gebonden en kunnen we gewoon niet anders. Ondanks de

vele beloofde miljoenen voor het onderwijs, gaan we volgend jaar gewoon bezuinigen.

Opgelegd van bovenaf.

@Cell wrote:





Dit betekent concreet dat alle kindjes die NU in groep 2 zitten en straks naar groep 3 gaan en GEEN oudere broers en zussen op school hebben zitten, naar de nieuwe locatie gaan en alle instroom van broers en zusjes onder hen gaan ook mee.

maar dit betekent concreet toch eigenlijk vooral dat ze hun best hebben gedaan om kinderen uit 1 gezin niet over twee lokaties te verspreiden? Want als ze een andere indeling hadden gehad, dan waren de rapen daarover rijp geweest, lijkt mij.... :think:

Elke school komt wel eens voor een grote verandering te staan, die opgelost moet worden. En welke oplossing een school ook kiest, ze kunnen nooit alle ouders en kinderen tevreden stellen, dat gaat gewoon echt niet lukken.

Wij hebben vorig jaar een nieuwe locatie erbij gekregen. Toen werd ook de school door elkaar “gegooid”, en er is besloten dat kinderen op adres “gesorteerd” zouden worden. Driekwart van de ouders vond dit prima, het andere kwart kwam protesteren.

Maar het grootste deel van die protesten kwam uit het feit dat ze niet wilden dat er een nieuwe locatie kwam, dat ze alles bij het oude wilden laten. Tja, dat gaat niet. Punt uit, simpel gezegd.



Ik denk dat in dit geval het een goed argument is de kinderen uit één gezin bij elkaar te houden.

Het probleem van een klas vol gezindsoudsten is te klein om daar het hele plan voor om te gooien denk ik ( en ik lees dat er meer juffen zo over denken :wink: )

Probeer je erover heen te zetten, want het zal vast wel loslopen!

@Kroes wrote:

Ik -als juf 8) -



En ik -weer als juf- weet dat in dit soort situaties ouders echt altijd ‘iets’ gaan zoeken om

over te klagen omdat ze het nu eenmaal niet zo leuk vinden. Beetje jammer dat

“bemoeizuchtige” ouders dan denken de boel naar hun hand te kunnen zetten en dan met

‘eisen’ aankomen.



f.




Ik zat vandaag best nog met dit topic in mijn hoofd.



We gaan natuurlijk van alles tegenkomen wat misschien in onze ogen niet perfect is maar of we nu altijd maar in moeten grijpen?? De vraag is hier ook of het wel een probleem gaan zijn, wie weet heeft je kind het straks helemaal naar haar zin, krijgt de beste vrienden of wat dan ook.



Sowieso was ik zelf nooit op het ‘probleem’ van allemaal gezindsoudsten gekomen. Maar er zijn natuurlijke talloze vorobeelden te noemen wat wij persoonlijk dan misschien anders zouden willen (zo ben ik nog niet helemaal gerustgesteld op het feit dat mijn zoon in groep 2 de alleroudste wordt omdat hij de eerste was die dit jaar instroomde eind nov ivm ziekte juf en ze bovendien niet aan versneld kleuteren gaan doen - maar ja ik laat het maar op me afkomen en zie tzt wel)



Kijk het moeten geen halszaken worden maar voor een groot deel gaan dingen zoals ze gaan en zitten in elke situatie unieke dingen die je mee kan pikken die je anders niet had gehad.

Lieve meiden,



Juist omdat ik er met een goed gevoel in wil staan en niet alleen maar zinloos dingen wil noemen en me daar druk om wil maken. Zoek ik hier een beetje naar geruststelling en ervaringen.



Ook een beetje omdat de hele situatie ons 27 april rauw op t dak kwam vallen en ik eigelijk wel andere dingen aan mijn hoofd heb… iets met zwanger zijn enzo… :wink:



Mijn gevoel zei me al vrij snel dat het pad wat het gros van de ouders inslaat, het pad van verzet, van alles persee bij het oude willen laten en denken te kunnen beslissen voor de HELE school terwijl het nu maar om een groep gaat van zo’n 120 ouders en 90 leerlingen, waar er bijna 800 leerlingen op de hele school zitten…

Tja, nee was al vrij snel duidelijk dat ik toch wel wat relaxter in elkaar stak en dat ik het vooral en in hoofdzaak goed begeleid wil zien op alle fronten voor de kinderen die het straks moeten gaan doen.



Zo heb ik ook al geroepen dat het geen paria’s zijn toen er werd voorgesteld dat de 5 groepen over een vrij gevaarlijke betonnen trap een eigen opgang zouden krijgen. Ik heb liever een veilige trap tussen de leerlingen van de andere school dan complete afzondering… ze hebben de pest niet :shifty:



Desalniettemin zit ik in de begeleidingscommissie van de MR en zijn we vooral op zoek naar de wegen die leiden tot de praktische invulling van alles en dan vraag ik als Leek dus om de visie van leerkrachten.

Als ik dit dan zo lees, dan word ik gerustgesteld en dat lijkt me alleen maar fijn.



Het is echt niet zo dat ik alles negatief zie hoor, tuurlijk schrik je in eerste instantie en nog steeds ben ik er locatiegewijs niet blij mee. Maar Aniek heeft er enorm zin in, die vind het wel prima en als ouders zijn wij ook niet negatief geweest naar de kinderen toe. Wat ik als zei… ZIJ moeten het gaan doen.

Helaas zijn niet alle ouders zo en sommige hebben echt absurde ideeen… tot en met " 23 augustus sta ik gewoon bij de hoofdlocatie met mijn kind :snooty: " Waarop ik ook meteen zoiets had van… tuurlijk joh, je wilt je kind de afwijzing besparen… en dan doe je dat!!!



Wellicht heb ik na de komende vergaderingen nog wel meer vragen en dan hoop ik dat alle juffies in the house me gewoon weer hun mening willen geven, het scheelt gewoon als je ook positieve berichten hoort. Toch? :-*

@fiep klophout wrote:

@Cell wrote:




Dit betekent concreet dat alle kindjes die NU in groep 2 zitten en straks naar groep 3 gaan en GEEN oudere broers en zussen op school hebben zitten, naar de nieuwe locatie gaan en alle instroom van broers en zusjes onder hen gaan ook mee.

maar dit betekent concreet toch eigenlijk vooral dat ze hun best hebben gedaan om kinderen uit 1 gezin niet over twee lokaties te verspreiden? Want als ze een andere indeling hadden gehad, dan waren de rapen daarover rijp geweest, lijkt mij.... :think:


Klinkt mij idd ook als keuze door, andere locatie, dus zoveel mogelijk complete gezinnen daarheen misschien?

Kan me je zorg als ouder op zich wel voorstellen, maar als juf denk ik dat elke school daarin weloverwogen keuzes maakt en daar ook een weloverwogen keuze qua leerkracht op zet. Ik denk dat ik me er als moeder niet zo'n zorgen over zou maken, ik denk (als juf en moeder) dat in een klas met alleen gezinsoudsten daar niet allemaal dezelfde soort kinderen in zitten, en dat ze allemaal in die groep hun eigen plekje gaan vinden. Tot groep 8 bij elkaar blijven vind ik niet meer zo van deze tijd, zelf vind ik het juist goed als een groep eens gehusselt wordt, gericht op de maatschappij straks, middelbaar onderwijs enz. Maar, als het een nieuwe locatie wordt, dan kunnen ze bijna niet anders omdat er daar dan pas 1 groep is, of zijn er wel meerdere groepen 3 op die nieuwe locatie?