leergierig en prikkelgevoelig tegelijk,hoe je peuter helpen?

Het is geen handen in het haar-probleem, omdat we het wel kunnen handelen, maar we worden er af en toe wel wat moe van.



Lev :wink:

Die heeft temperament, als baby al (ingebakerd en zo) en nu nog.

Hij is energiek, vrolijk, ondernemend.

Het is echt een leuke peuter :inlove:



Hij eet alleen niet, begint nu ook het laatste wat hij wel at (kaas en brood en vlees) te minderen en soms ook te weigeren.

Hij speelt er vooral mee, zijn aardappeltje wordt een waterski en een boterham op de kop is een regenboog. Hij heeft een enorme fantasie (zo kan hij uren spelen met alleen zijn vingers :wink: )

Dat is punt 1.



Punt 2 is zijn spelen en leren. Hij kan ondanks zijn aanwezige gedrag en drukte heel geconcentreerd bezig met een puzzel, een tekening of een kleurplaat. Heel precies kleurt hij binnen de lijntjes en zijn tekeningen zijn gewoon leuk om te zien.

Hij is gek op letters, en hij geeft er ook betekenis aan. De E is volgens hem van Euro, de L is van Lev etc.

Hij wordt boos omdat hij zijn naam niet kan schrijven, en we willen hem niet teveel stimuleren omdat we het idee hebben dat hij alles maar dan ook alles opslaat en daar kan hij vervolgens 's avonds niet van slapen. Want alles wat hij overdag heeft gezien en gehoord komt 's avonds in drievoud terug.



Hij kletst je de oren van zijn kop met uitspraken als “ik vind dat interessant” of “hoe weet je dat een vriezer per se dicht moet”

Het is soms erg vermoeiend zeg maar.



Wij denken zelf dat het goed zou zijn als hij een extra dagdeel naar de psz zou mogen, maar de psz heeft vooral plekken op sociale indicatie en dan gaat het om achterstanden. En dat is het probleem dus niet.



Het is naar ons idee een pittig, koppig, sociaal, leergierig én prikkelgevoelig jochie en we zijn steeds aan het zoeken hoe we hem toch kunnen helpen met ontwikkelen (omdat die drang er zichtbaar is) maar ook hoe we hem kunnen remmen (omdat hij ook zichtbaar last krijgt van teveel prikkels)



Iemand op de een of andere manier herkenning?

ja, ik herken wel eea :slight_smile:



Grappig wel om te lezen, eigenlijk een mixje van onze jongens.



Als ik het zo lees denk ik dat het goed zou voor hem zou kunnen zijn als hij wat meer in zijn lijfje komt, niet zo in zn hoofd zit en bezig is. Daarmee voorkom je dat hij overprikkeld raakt door teveel info en kan hij wat energie kwijt.

Ik zou dus gericht activiteitjes aanbieden waar hij wat van leert, en heel bewust met zn lijf bezig gaan. Daarbij denk ik dan niet alleen aan lekker wandelen, voetballen, spelen, maar bijv ook peuteryoga, hem lekker masseren, brooddeeg kneden (hard werken!), met water en zand bezig zijn, kleien met stevige klei, waar echt voor gewerkt moet worden (bijenwas gebruiken wij), modderschilderij maken, met scheerschuim spelen, in de tuin werken, papiermacheen, allerlei zintuiglijke ervaringen zijn eigenlijk heel geschikt om hem meer van zijn lijf bewust te maken zeg maar, hem te laten ervare.

Yep,



heel veel herkenning.Vooral die constante vragen.Alles alles wil ze weten,echt alles.Als ik met mn vriend praat en iets zeg,bemoeit ze zich er mee en wil weten :wie/wat/waarom/hoezo etc.

Bedenkt ook de gekste vragen:hoe worden
(wegen gebouwd,ontstaan bomen,worden huizen gemaakt,wordt kaas gemaakt,worden babys gemaakt haahah etc)

Zij eidigt altijd een gesprek met de vraag waarom/hoezo/hoe komt dat dan etc. Moe worden we ervan.Wil nu ook idd haar naam schrijven en die is behoorlijk lang :wink: ,7 letters. Tja,ik leer t haar dan maar,al is t op de verkeerde manier.

Druk druk druk,altijd druk.Huppelen of rennen in plaats van lopen!

Eten? Nope! Zo goed als nix,ze is ook mager.1 keer in de zoveel tijd eet ze ontzettend veel,houdt ze bij wjze van niet op.Dus ik maak me er niet meer zo druk om.Ze krijgt vanzelf honger.

Fantasie? Jahaaa. Vriendje lucas speet ze altijd mee,honden,speelt veel netalsof(de hele schooldag speelt ze dan bijv na)

Ze is wel de aller allerliefste hoor!!! Ik kan me voorstellen hoe je je voelt.Hier is t maar gewoon:go with the flow!

Lune, masseren is een no go bij hem :mrgreen:

Hij speelt hockey in de tuin, voetbalt, hij mag kleien en verven wanneer hij wilt. Dat doet hij ook graag! Het bos en de tuin vindt hij geweldig, we proberen al van alles maar het lijkt wel een soort van onverzadigdheid bij hem. Hij raakt de energie niet kwijt, het voert hem juist bijna. want al die activiteiten wil hij weer uitgebreid bespreken, tot in details.

“en toen ik de bal schopte vloog hij in de appelboom en in de appelboom zitten al heel veel appels mama, en ik heb ook appels in mijn tas naar school, en op school had de juf mijn appelbakje opengemaakt en toen viel er een appel op de grond en toen pakte we de prullenbak en daar zat zo’n grote spin in en mama zit er ook misschien een spin onder mijn bed? Want die vind ik heel eng”

En alles heel theatraal, het is leuk om naar te kijken maar pffff :wink:

Dat klinkt wel heerlijk hoor :inlove:

Maar weet uit ervaring dat het ook behoorlijk vermoeiend kan zijn :wink:



Voor een van de jongens die daar ook last van heeft helpt het ook goed om hem even van vanalles af te schermen. Wij bouwden toen hij kleiner was echt een hut, gewoon in de woonkamer, waar hij zich dan even lekker in kon terugtrekken. Dat kon hij dan gelukkig weer wel, hoewel ik ook nog wel weet dat we in het begin wel tegen hem zeiden dat het nu niet de bedoeling was dat hij vanuit de tent ging liggen kwebbelen.



Waarom wil hij niet gemasseerd worden? Enig idee?

Hij vindt het niet fijn als je aan hem plukt :mrgreen: Hij wordt gek van haren kammen, tanden poetsen, haren wassen, luiers verschonen, gezichten wassen, hij wil best knuffelen en op schoot maar masseren wilde hij nooit.

Zoals hij nu is, was hij ook toen hij net geboren was :wink: hij is wel consequent in zijn gedrag :angel:



tenten maken en daarin zitten vindt hij ook heerlijk. Maar dat houdt hij dan weer niet vol. Hij kan goed spelen gelukkig, daar ben ik erg blij om.

Logisch ook eigenlijk he, al dat gepluk aan hem komt ws net zo heftig bij hem binnen als andere indrukken.

Volgens mij moet Lev maar eens met Kaylee optrekken :mrgreen: Hier net zo dus en mensen staan regelmatig te kijken van “waar haalt ze het???” als ze weer eens een verhandeling begint :lol:



Maar ik ga er maar zoveel mogelijk in mee en als het haar teveel wordt dan trekt ze zichzelf terug
 Dat heb ik haar voor het eerst zien doen rond haar 4de verjaardag en nu doet ze het wel vaker. Blijkbaar kan ze nu zelf goed aangeven wanneer het weer “2 much information” :wink: was :think:

Hoe is het nu dan, nu ze naar school gaat?

hahaha




Zo hebben wij er ook 1 thuis
 Peet is ook zo en die was ook al van begin af aan zo.

Ook ingebakert, ook een moeilijke eter (al is hij wel gevoelig voor argumentatie en uitdaging, dus door te wedden dat hij iets niet durft te eten, doet hij het :mrgreen: ) ook erg energiek en een spons




Peter uit zich ook in zijn slaap, maar dan dus door te gaan slaapwandelen, inslapen lukt wel, al was hij met amper 2 al van zijn middagslaapjes af, dat werkte niet.

Hij slaapwandelt op dagen dat hij erggg veel prikkels heeft gehad.



Wij zijn uiteindelijk nadat hij dus op school niet uit de verf kwam en thuis aggressief werd (terwijl hij dus altijd het liefst en zachtaardigst van t stel was) aan de bel gaan trekken en bij t GGZ terechtgekomen. Speciaal de sectie kids voor kinderen van 0 tot 6 jaar.



Na onderzoek, intake, home videos en testen is er in elk geval uitgekomen dat hij gedrag vertoont wat geliijkt op adhd maar waarschijnlijk eerder weg komt bij ambivalente hechting. (hij was een huilbaby en dat heeft de hechting in de weg gestaan) en hij is dus hoogintelligent
(hoogbegaafd is een kind pas als hij in alle opzichten hoog scoort en dus ook op de vlakken die hem niet interesseren)

Daardoor is hij dus een spons, neemt hij alles op, staat die ratel nooooit stil en denkt hij hardop.

Peet kan zich ook uren vermaken met datgene wat hem echt interesseert en hij is bijvoorbeeld gek op moeilijke puzzels en geschiedenis documentaires op discovery
 :shifty:

School vind hij stom, tenzij hij mag computeren of moeilijke puzzels en werkjes mag maken.

Spelen in de bouwhoek met auto’s is ook nog wel acceptabel, maar knippen, kleuren en plakken is niet leuk, das saai.



Peter krijgt straks een konijn voor zijn verjaardag want hij word erg rustig van de omgang met dieren. Hij mag dan ook graag helpen bij opa op de boerderij met de schapen en pony’s.



Verder zet ik zijn kennis en kunde in om hem mij te laten helpen.

Hij was dus ook al jong in staat alleen thuis te blijven.

Wii-en en andere spellen waarbij vaardigheid word vereist vind hij geweldig. Hij speelt mario kart op een hoger niveau dan papa en de buurman :lol:

Op de oude pc mag hij al vanaf 2 graag cd rom spellen doen


Zijn lievelingsboek is een vrachtwagen enceclopedie.

En bij hema heb je vraag/antwoord boeken op leeftijd
 de boeken met vragen voor 6 en 7 jarigen vind hij al vanaf 2/3 jaar helemaal geweldig.

Waarom vriest je tong vast als je aan een ijsje likt


zulk soort dingen.

Een kindermicroscoop, mierenboerderij en verrekijkers zijn hier ook al erg lang favoriet, zijn we ook wel jong mee begonnen zeg maar.

Dus wellicht dat zoiets ook voor Lev wel wat is
 :thumbup:



Ik heb er altijd erg van genoten toen hij niet naar school ging, ja wel druk enzo. Maar toch.

Maar nu op school zag je hem gewoon slecht in zijn vel komen zitten en dus krijgt hij nu extra uitdaging en gaan ze er alles aan doen om hem door te laten stromen naar groep 3, ook al is hij een late leerling.



En dat gefrut aan zijn lijf
 ook heeeeel herkenbaar
 al neemt het hier vrij extreme vormen aan
 Knippen van haren is bijvoorbeeld een waar drama waarbij hij menig kapster heeft gebeten :shifty:

Daarvoor krijgt hij dus nu sensomotorische integratietherapie




Maar bovenal vind ik hem nog steeds erg leuk en gezellig en hij weet zoooo veel
 vind het wel bijzonder. Zolang hij zichzelf maar blijft en ik hem mag knuffelen
 vind ik het prima :inlove:

@lydia wrote:

Hoe is het nu dan, nu ze naar school gaat?




Het gaat eigenlijk erg goed
 Ze heeft nu een juf die erg streng schijnt te zijn en erg consequent. Waar de meeste kindjes na de eerste week thuiskwamen dat de juf “gemeen” is, zegt Kaylee alleen maar dat ze juf A. zo lief vindt en dat ze zo leuk is
 Tsjah, Kaylee “draait” nu eenmaal op het beste op structuur en consequentie :think:



Ze is nu heel erg bezig met lezen en het frustreert haar dat het nog niet lukt (ze kent nog niet alle letters) dus daar is ze nu af en toe ook wel zo fanatiek mee bezig, dat we haar er echt uit moeten trekken en weer wat andere dingen aanbieden.



En sinds de school weer begonnen is, zijn haar denkbeeldige vriendjes Poem en Tiem ook weer van de partij :wink: Die waren even op vakantie geweest :wink:



Maar Kaylee vindt lichamelijk contact juist geweldig, knuffelen, strelen, kietelen, liefst zoveel mogelijk :inlove:

Ha ja die structuren hÚ.

Hij wordt ook boos als hij buiten de lijntjes kleurt. Of als ik hem wakker probeer te maken met een grapje (wil je papegaai op brood) dan zit ik daar een week mee :wall:

@marloes vip wrote:

Wat hij overigens ook heeft is dat hij zo opruimerig is. Zo heeft de duplorails sinds maandagmorgen in de woonkamer gelegen maar hij wil nu met auto’s spelen en is dus alleen uit eigen initiatief de duplo aan het opruimen. Mamma hoeft niet te helpen kwam hij net vertellen.






ooooh leeds, ik hoop dat die van jou dat ook heeft! :angel:

Sommige dingen herken ik van mijn jongste spruit. Zoals veel eten weigeren. Fruit echter nooit, dat vind hij zo lekker, net al boos omdat hij niet nog een sinaasappel mocht.



Maar de televisie hoef ik bijvoorbeeld niet aan te zetten voor hem, dan vraagt hij of die uit mag (jippie, geen teletubbies meer waar de andere twee veel te lang veel te veel lol van hadden). Verder heeft hij het liefst alles op dezelfde manier. Kan echt al een driftbui krijgen wanneer ik eerst zijn linkerschoen aan doe, want hij wil altijd eerst de rechter, dat is met aan/uitkleden ook zo. Eerst rechts, dan links. Verder altijd dezelfde onderzetter onder de groene beker. En met slapen gaan de twee zelfde liedjes in dezelfde volgorden, gevolgd door het beetpakken van steeds dezelfde knuf en in dezelfde houding (kont omhoog :inlove: ) en dan een dikke kus en slapen. Voordeel is wel dat hij eigenlijk nooit wakker wordt.



Hij wil ook eerst ontbijten dan aankleden. Probeer ik andersom te doen dan is hij van slag. Visite is prima, maar dan wil hij het van te voren weten, incl. of ze mee eten en wat er op het menu staat. Vraagt meneer ook elke morgen. Wat eten we vanavond, mamma?



Stijn kan ook uren met dingen spelen als duplorails. Dan hoor ik hem niet. Kan de letter S overal in herkennen en alle kleuren benoemen en bijna tot twintig tellen.



Dat dwangmatige kan soms best frustrerend zijn, ook voor hem. Inmiddels kan ik hem uitleggen dat de groene beker bij de afwas staat en dan kiest hij de DONKERblauwe, geen lichtblauw.



Wanneer er visite is geweest dan heeft hij het er echt nog dagen over, incl wie wat gedaan heeft (bijv, cadeautje gekregen van die en dat zat er in, ene broer kreeg dit van die andere kreeg dat van die).



Gaan we boodschappen doen dan wil hij weten waar we heen gaan. Zeg ik bijv. naar de lidl en ik besluit in het winkelcentrum eerst ff naar de marskramer te gaan dan vraagt hij wel honderd keer of we naar de Lidl gaan en heeft zoveel bevestiging nodig. Vind het soms gewoon sneu voor hem, je ziet hem gewoon denken. Zo wilde ik op een zondag nasi maken maar had geen mix meer dus besloot friet te halen, dan weigert hij het op te eten want we zouden nasi eten.

Wat hij overigens ook heeft is dat hij zo opruimerig is. Zo heeft de duplorails sinds maandagmorgen in de woonkamer gelegen maar hij wil nu met auto’s spelen en is dus alleen uit eigen initiatief de duplo aan het opruimen. Mamma hoeft niet te helpen kwam hij net vertellen.

En ik wou dat het besmettelijk was, dat opruimerige, dan sloot ik ons allemaal op in huis voor een week of twee. :oops: :mrgreen: