Leer

Ik leef voor 99% vegetarisch met mijn kinderen, qua eten in elk geval (heel soms heb ik zin in vis en daar geef ik aan toe).

Nu kreeg ik gister een mailtje van de klassenouder dat zoon zijn juf graag wil dat we euritmietjes aanschaffen voor de kinderen omdat ze heel vaak naar de grote zaal gaan en het daar zo glad is.



En of we dan allemaal de euritmietjes in 1 koop zullen bestellen.

Die euritmietjes zijn van leer.

Ik denk dat ik anders maar “de gewone” witte van stof doe en ze groen ga verven.



Ik dacht er eerder nooit heel goed over na, en we hebben wel eens leren schoenen gehad.

Maar ik merk dat ik me er meer bewust van ben (mede door mijn zoon die heel bewust is) en los van de euritmietjes me een mening probeer te vormen.



Hoe denken andere (vegetariers) erover? :think:

geen leer ed gebruiken gaat toch al meer richting veganisme lijkt me.

Tenminste… ik heb meerdere vegetarische vrienden en die dragen wel leer, 1 vriendin was ooit veganist, maar is daar vanaf gestapt (sinds ze kinderen heeft).



En tja qua schoentjes… ik denk dat voor mij in dit geval eerder het kostenoogpunt doorslaggevend zou zijn :oops: en dan denk ik dat de stoffen een stuk goedkoper zijn als de leren.

hier is leer geen issue. ja toen ik puber was en per se meer en meer wilde (of eigenlijk dus minder en minder), toen heb ik een tijdje ook geen leer gedragen. Maar toen at ik ook geen eieren, en geen kaas met dierlijk stremsel. En plakte ik overal stickers op met ‘vlees stinkt’ :mrgreen:



Inmiddels ben ik weer een gewone ordinaire vegetarier. En voor mij botst het gebruik van leer, waar een dier niet voor hoeft te sterven, en ook niet voor doodgeknuppeld wordt (bont), niet met mijn principes.

Daar sluit ik me bij aan, maar ik kijk wel naar het nut ervan. Euritmietjes van leer hebben mijns inziens echt geen meerwaarde boven stoffen, dus zou ik het niet doen. Goede kinderschoenen zijn nu eenmaal van leer, dus die krijgen ze wel. In de zomer verkies ik teva’s boven leren sandalen van andere merken. Zelf zou ik ook nooit een leren tas kopen, dat staat me wel echt tegen.



En t schapenvachtje, ik zei het net al, dilemma dus. Weet iemand hoe dieronvriendelijk het daadwerkelijk is?

Ik ga voor de euritmietjes maar gewoon voor die van stof (dan kan ik ze tenminste ook nog in zijn lievelingskleur verven!), dan steun ik maar niet de vrijeschoolorganisatie hahaha.



Tja, met schoenen zit je inderdaad meestal wel bij leer.

En ga ze toch ook weer niet op blote voeten naar school sturen :mrgreen: .

Als het tegen je principe is dan moet je het zeker ook niet doen. Zijn er geen alternatieven?





Jullie hebben mij wel aan het denken gezet (al ben ik geen vegetariër), over leren spullen enzo.