leeftijd indicatie kinderfilms

Hoi allemaal,

wij wilden deze vakantie met Demi naar de nieuwste film van Piet Piraat gaan. Nu blijkt dat ie voor zes jaar en ouder is ??? (hele verdrietige Demi hier… )

Er draait nog een andere film voor de kids en die is volgens de site van onze bios voor alle leeftijden en volgens de site van de film zelf ook voor 6 plus.

Weet iemand hoe dit zit met leeftijd en film? Is dit een verplichting of niet?

groeten

muts

Als bij de bios een leeftijd staat, heb je kans dat je kind geweigerd wordt omdat ze onder de 6 jaar is :roll:

Buiten dat… ze geven die film niet voor niets die classificatie. Blijkbaar is hij te eng (?) voor kindjes onder de 6, ga je dan niet liever naar een andere film?

kinderen van 6 jaar worden niet geweerd.

bijvoorbeeld:

6 = MEEKIJKEN GEWENST voor kinderen TOT 6 jaar omdat er WELLICHT enge/schadelijke/onbegrijpbare dingen in voorkomen.

@kijkwijzer wrote:

Kijkwijzer: waarschuwing of aanbeveling?

Kijkwijzer is een advies aan ouders. Het waarschuwt of een bioscoopfilm, DVD-productie of televisieprogramma schadelijk kan zijn voor kinderen tot een bepaalde leeftijd. Bovendien laat Kijkwijzer met pictogrammen zien wat de belangrijkste redenen voor die waarschuwing zijn: geweld, angst, seks, grof taalgebruik, alcohol- en drugsmisbruik of discriminatie. Kijkwijzer geeft geen aanbevelingen in de zin van geschiktheid, kwaliteit of goede smaak. Dat is ook niet de opdracht die het NICAM van de overheid heeft gekregen.

Zie website kijkwijzer (niet commercieel dus dat mag die link?)

http://www.kijkwijzer.nl/pagina.php?id=2

Oftewel; als jouw kindje graag naar Piet Piraat wil, dan kan dat. Ik zou zelf wel meegaan als ze bijv. snel schrikt. Zo’n donkere bioscoop is natuurlijk ook wat anders dan een lichte huiskamer in de middag.

toevallig is mijn man afgelopen zondag met Merijn naar die film geweest. We hebben het erop gewaagd, als het niets was, dan waren ze weg gegaan… We wonen op 1 minuut van de bioscoop :mrgreen:

Maar hij is prima te doen hoor. Moet er wel bij zeggen dat er 2 zusjes waren die gingen huilen tijdens de film bij het zwaardvechten tussen de piraten. Die meisjes waren ongeveer 5 jaar schat mijn man. Merijn had nergens last en vond de film super.

Alleen het vechten was dus spannend.

Het ligt volgens mijn man echt aan je kind of hij/zij er tegen kan. De film was absoluut niet eng of iets dergelijks en voor Merijn vond hij het wel geschikt.

er waren overigens veel kinderen onder de 6 bij deze film.

Wat ik me trouwens afvraag, vinden kinderen van 6+ piet piraat nog wel interessant? Ik merk aan Merijn dat hij de serie op TV niet zo leuk meer vindt, dat zegt hij dan ook :think:

We hebben Laura toen ze net 3 was meegenomen naar Kungfu Panda ('t was de enige kinderfilm die draaide op dat moment), die heeft ook een indicatie van 6 jaar.

Maar ze vond het echt prachtig. Ik denk dat het verhaal nog wat te ingewikkeld voor haar was, dus ze heeft zeker niet alles begrepen, maar ze vond het gewoon mooi om naar zo’n groot scherm te kijken (en de bak popcorn leeg te eten).

Tijdens de film is ze niet bang geweest of zo, wel schrok ze in het begin even toen ineens het licht uitging en de reclame begon (met meteen een geweldige knal en een explosie). Maar goed, toen ze over de schrik heen was, heeft ze keurig anderhalf uur op haar stoel gezeten en ademloos zitten kijken, en er nog weken over nagepraat.

Als jij denkt dat Demi het leuk vindt, zou ik gewoon gaan hoor. Piet Piraat lijkt me juist hartstikke leuk voor een 4-jarige.

Thanks voor jullie antwoorden!

Natuurlijk zou ik haar niet meenemen als ik zou denken dat het te eng is, maar tja Piet Piraat wordt ook gewoon 's ochtends op ned 3 uitgezonden en daar kijkt ze graag naar. (en we hebben een aantal dvd’s zelf)

Ik vroeg me inderdaad ook af of kinderen van 6 Piet Piraat nog wel leuk zouden vinden dus vandaar dat ik het advies van 6 dan ook wat raar vindt.

En natuurlijk kijken we mee… ik vind haar nog nét te jong om alleen naar de bios te laten gaan :smiley: :smiley:

Groeten!'Muts

wij zijn naar madagascar 2 geweest met mees hier stond ook 6+bij maar hij vond hem echt super leuk,dit was zijn eerste bioscoop film.