Ledikantje of peuterbed?

Als onze 2de baby geboren gaat worden is Noëlle 20 maanden en krijgt ze een andere slaapkamer. Maar wat voor bed zetten we daarin? Een ledikantje of een peuterbed? Iemand hier ervaring mee?

Als onze dochter geboren wordt is Mats ook 20 maanden. Voor de baby hebben we een wiegje. Mats blijft voorlopig nog even in zijn ledikantje. Als hij 2 is willen we eens naar een peuterbedje gaan kijken en kan de baby over naar het ledikant.

Onze dame is 19 maanden en heeft nog een ledikantje gekregen. Nu lopen we er alleen tegenaan dat ik niet mag tillen, dus dammeke niet uit dr bedje mag halen… gelukkig heeft hubbie dat opgelost door de plank erin te zetten (Ikea bedje) en dan de spijlen er voor… met bandjes zit het rekje aan de onderkant vast, dus als ik de bandjes omhoog schuif kan ik de zijkant opklappen en de oudste uit bed laten klimmen :lol:

Dus wel iets om over na te denken vantevoren… wij vonden het juist makkelijk dat ze nog niet zelf uit bed kon en dan kom je dit weer tegen :mrgreen:

Hier zijn zowel Aniek als Peter met 21 maanden over gegaan naar een peuterbed.

Ons criteria was dat ze moesten kunnen lopen en zonder te vallen de coordinatie moesten hebben om de bank op en af te klauteren.

Zodra ze dat kunnen kunnen ze ook prima zelf een bedje in en uit klimmen.

Een uitvalrekje tegen het uit bedrollen en klaar.

Michel kan het nu al en klimt ook zelf in de bedjes van broer en zus.

Hier zal Michel 23 maanden zijn als de baby verwacht word, die gaat de eerste 3 maanden nog in een wiegje en daarna willen we zijn ledikant toch graag gaan gebruiken.

Dus we willen hem met 21 maanden overleggen zodat hij al aan zijn nieuwe bed gewend is als de baby komt en hij niet het idee heeft dat hij zijn bedje echt af moet staan.

Ik denk dat het wel lukken zal.

Moeten alleen nog even de ladecommode aan de muur bevestigen, als je alle laden tegelijk uittrekt, kukelt hij om.

Daar zit ik niet op te wachten.

Maar verder zie ik weinig gevaar in zijn kamer voor als hij wat gaat struinen en we zetten de deurklink omhoog.

Ik zou dus in jou geval voor een peuterbed gaan.

Welke heb je op t oog?

wij gaan voor de witte kritter van Ikea… vind hem zo lief. :inlove:

Ik heb zo’n bedje van Ikea waar je 1 kant met spijlen eraf kan halen en je dus een ledikantje hebt zonder zijkant (hmm snap je het nog?) Dan kan je proberen of ze er goed in blijft liggen enzo.

Ik zou zelf niet voor een peuterbed gaan, maar dan meteen voor een “normaal” bed. Vind een peuterbed beetje zonde van het geld.

Jasper slaapt sinds hij 20md is in een peuterbed en is pas een maand of 2 geleden op het idee gekomen er zelf uit te klimmen :lol: En pas sinds een week of 4 kan hij zelf de deur openen, dus daarvoor was het helemaal geen issue :wink: Nou hadden wij boven al een traphekje, we letten er alleen op dat het ook daadwerkelijk dicht is zo gauw hij boven is, verder dus geen probleem :mrgreen:

Robin slaapt overigens nog steeds in z’n wiegje(40x80cm :wink: ), dus op zich hadden we ook nog wat kunnen wachten, maar ik kon gewoon niet meer zo laag bukken met die dikke buik van me :shifty:

wij konden een 2e ledikantje lenen en hebben dat gedaan.

Onze oudste was 1,5 toen zijn broertje werd geboren. Die ging eerst nog even in de wieg, maar hij lag nog zo lekker in het ledikantje… dat we het even zo hebben gelaten.

Wij hebben trouwens een meegroeibed gekocht toen de oudste uit het ledikant ging.

Peuterbed vond ik beetje zonde en een gewoon 1 persoons zo groot… en nu hadden we eerst toch dat peuterformaat en dat groeit dus leuk mee.

Overigens toen hij 1 deel uitgeklapt had (Vikare van IKEA, maar die is er volgens mij niet meer) kreeg de middelste zijn bed en heeft hij een halfhoogslaper gekregen.

Als de jongste uit het ledikant groeit moeten we maar weer verder kijken hoe we het hier gaan doen met de bedden :lol:

hier een 2e ledikantje via mp gekocht…vind persoonlijk 20 maanden nog wel jong voor een groot bed…

maar gezien de ervaringen van andere hier zou het best goed kunnen gaan :eh:

lekker duidelijk antwoord sorry :oops:

onze dochter was 17.5 mnd toen de jongste werd geboren.

Maar wij hebben een ledikant in peuterbedformaat.

vinden dit ideaal. ze ligt er nu met 28 mnd nog steeds in en voorlopig komt ze er ook niet uit.

vind persoonlijk 20 mnd ook jong hoor om over te gaan naar een peuter/groot bed…

Als onze 2e er straks is, is Koen 15/16 maanden. De baby gaat eerst nog in een wiegje, daarna in het ledikantje waar Koen nu in slaapt en Koen gaat dan naar zijn nieuwe peuterbed. Dit bed is dus groter dan z’n ledikantje, maar heeft wel alle zijkanten er nog aan. Is ie groot genoeg, dan kunnen we de zijkanten er af halen en kan ie zelf in en uit bed klimmen.

@corine296 wrote:

Als onze 2e er straks is, is Koen 15/16 maanden. De baby gaat eerst nog in een wiegje, daarna in het ledikantje waar Koen nu in slaapt en Koen gaat dan naar zijn nieuwe peuterbed. Dit bed is dus groter dan z’n ledikantje, maar heeft wel alle zijkanten er nog aan. Is ie groot genoeg, dan kunnen we de zijkanten er af halen en kan ie zelf in en uit bed klimmen.

dit hebben wij ook ja…

Dank jullie wel voor de reacties!

@ Cell Ik heb de bedjes van mammut van ikea op het oog… Die hebben de ledikantjes waarvan je de spijlen evt weg zou kunnen halen en het peuterbed. Vind het peuterbed wel erg leuk nl… Maar het moet natuurlijk wel kunnen!

Ik ga het nog even aankijken een paar maanden, mischien is ze er straks wel echt aan toe om niet meer in een ledikant te slapen. Misschien als mn budget het toelaat, koop ik ze allebei… :wink:

Hier ledikantje gedaan (ik zat toen ook te twijfelen om Jayden in een peuterbed te doen maar toch maar niet gedaan nog) Jayden was 19 maanden toen Finnley geboren werd, nu slaapt ie pas een week of 3 (hij is nu bijna 3) in een peuterbed achteraf een goed keuze nu snapt ie ook beter dat ie niet zelf eruit mag enzo, ik zeg hem ook dat ie mij moet roepen als ie wakker is en dat doet ie dan ook trouw elke keer :angel:

Lenn blijft voorlopig ook nog in zijn ledikantje hoor, die gaat 200% zeker op strooptocht in zn kamer, veeeel te spannend en uitdagend allemaal!

Zusje krijgt een wiegje en als ze daaruit gegroeit is ga ik er van uit dan Lenn wél toe is aan een peuterbed :slight_smile: en schuiven ze allebei door…

Hoi,

wij hebben onze oudste vanaf dat hij twintig maanden was in een peuterbed gedaan. Die hadden we gelukkig al in huis. Ik had hem op bed gedaan voor zijn middagdutje en hoorde een bonk. Meneer klom dus over de rand van het ledikant heen. :shock: Dus gelijk het andere bed neer gezet. Ging prima.