Laten wennen aan een bril

De jongste heeft vandaag haar bril gekregen.

De oogjes waren +2.5 en +5.5 Dus best een behoorlijke afwijking.

De oogarts heeft me toen vertelt dat ze wrs aan de bril moet wennen juist omdat het zo’n grote afwijking is.



Hoe zou ik haar nou het beste kunnen laten wennen?

Daar straks om half 6 het brilletje opgehaald en netjes op maat gemaakt door de opticien. 6u thuis opgedaan. En na 3 kwartier afgezet, want ze vroeg er heel vaak naar om die af te mogen zetten.

Ik had het idee dat als ik meteen ja zou zeggen, dat ze dan denkt dat het gewoon mag als ze het 1x vraagt. Maar ik wil haar ook niet te lang het brilletje oplaten terwijl ze het nu nog niet wil om het tegen te gaan :think:



Iemand brildragende kindjes met tips hoe te laten wennen?

Hier was de zoon vier jaar toen hij een bri kreeg. Hij heeft hem zelf mogen uitkiezen, pas in de vijfde winkel vond hij zijn gedacht. Hij was toen zelfs nog boos omdat hij er een week op moest wachten. Dus hier was zoonlief heel blij met zijn bril, niet alleen omdat hij daarmee beter kon zien maar ook omdat hij als enige in de klas een bril heeft. Zodra hij opstaat gaat de bril op en die doet hij pas weer af om te gaan slapen.

Heb dus niet echt tips voor je.

Lianne is een stuk jonger, met 2 had ze al een bril.

Uitleggen ging toen nog niet.



Wij hebben haar niet laten wennen aan de bril.



Wel kijken we altijd erg goed naar haar gedrag qua bril.



Hier is de regel een halve drag wordt de bril sowieso gedragen.

Meer lukt echt nog niet.

(Ligt ie geheid in de kreukels)



Misschien kun je zeggen: op school de bril op en als je thuis bent mag hij af.

En als je eerst wilt wennen alleen thuis de bril op.

Mijn kinderen hebben allebei een bril. De oudste vanaf dat hij 15 maanden was en de jongste was 1.5 jaar. Ze hebben beide ongeveer +7.5. Hier is het eigenlijk nooit een probleem geweest. Vanaf het begin hielden ze hem goed op. Succes ermee.

onze 2e heeft een bril sinds hij ruim 1,5 is.

Toen nog +5 aan beide ogen (inmiddels iets meer geworden en cilinder erin) en eigenlijk ging het vanaf het begin heel goed.

Hoewel wij voorheen niet aan hem konden merken dat hij niet goed zag (we zijn op eigen verzoek doorverwezen naar de oogarts op vermoeden lui oog :shifty: ) had hij er blijkbaar wel heel veel profijt van als hij hem ophad.



We waren gewaarschuwd voor van alles (van chagrijnig kind tot kapotte bril) maar hier was het dus niet aan de orde.



Enige keer dat hij er moeite mee had in het begin was toen hij cilinder erbij in kreeg… dat keek blijkbaar toch echt anders.

wat bedoelde de opticien met “wennen”?



Een vriendin van mij heeft een zoon die net 4 is geworden. Hij kreeg 4,5 maand geleden, dus met 3 jaar en 7 maanden een bril voor een aardige afwijking en een cillinder probleem. Maar zij heeft vanaf dag 1 gezegd, je mag hem gedurende 4 dagen 3x per dag een half uurtje afzetten om je ogen even rust te gunnen. Hij kreeg een kalendertje waarop hij kon zien hoelang dat zou zijn. Na 4 dagen moest hij hem gewoon op. Haan man orthoptist, dus die was meteen van mening dat wanneer je een kind niet duidelijk maakt dat de bril gewoon op moet, het veel langer en sneller de grens op zal zoeken en zal blijven vragen om hem af te mogen.



Volgens mij werkt dat idd zo want ik had vroeger dus ook een bril, rond de 4, 5 was ik. Maar ik mocht hem dus ook gewoon niet af. Alleen tijdens de maaltijden, dat was duidelijk. Als ik zei dat ik niet wilde zei mijn moeder enkel maar dat ik moest leren dat er wel meer dingen in het leven zouden komen die ik niet wilde, maar dat ik moest.



Voor mijzelf, als 1 van de kinderen aan een bril moet (Met niek zijn we nu bezig) dan moet hij gewoon op. Ga je uitzonderingen maken of ook toestaan dat hij af mag, leren ze niet het ding op te houden. Het is net als een onderbroek, die moet ook elke dag aan… :shifty: Maar misschien ben ik dan te streng met dit soort dingen… :shifty:

Haha Cell… zo was ik ook :wink:



Maar inmiddels heb ik geleerd dat het soms echt niet gaat.

Als je de bril dagelijks in de kreukels terug krijgt van het kdv omdat het kind de bril echt niet op wil en je dus een strijd krijgt…

De bril meerdere malen weg is en ook echt weg is…

Heb ik mn doel een beetje bijgesteld en zijn we nu beiden gelukkig :mrgreen:

Zal ook te maken hebben met hoeveel een kind zonder ziet.



Ik lees hier dat kinderen met een behoorlijke afwijking met bril gewoon meer zien. Dan is het ook eigenbelang lijkt me.



Wellicht heeft Lianne maar een kleine afwijking en ziet zij het nut er niet zo van in?



Ik heb ook een kleine afwijking, maar was al wel ietsje ouder en mijn moeder vertelde mij dat ik minder hoofdpijn zou hebben, had ik veel last van. Dat was ook zo en dus eigenbelang.



Ts geeft aan dat haar jongste ook een behoorlijke afwijking heeft. Denk dan toch dat als je nu doorzet en niet te veel meegaat in het af willen doen, je kind snel door zal hebben dat het MET bril meer ziet.

Lianne heeft 1 oog +5

Thanks voor alle antwoorden.



Cell, zo denk ik dus ook. Wat moet dat moet, en dan mag je hem ook niet meer teveel afzetten.

Gisteren hebben we er een soort van spelletje van gemaakt: even kijken of je ook kan eten/spelen/kleuren/dansen mét bril op. Zo had ze hem dus anderhalf uur achter elkaar opgehad.

Vandaag ging ze naar de GO, bril mee. Ze had hem meteen vanmorgen opgezet, en is zo bij de GO naar binnen gegaan.

F zei steeds: zan zegt die Was is jij un mooi meisje!!

En jahoor, GO zei dat, en F meteen: mag die nou af??

GO ook al: even kijken of je ook hier kan spelen met bril…enz.

Hubby zei net dat GO had gezegd dat ze hem een paar x had afgehad, maar snelgenoeg weer op.

Toen ik net thuiskwam had ze hem ook op. En ik merk dat ze nu al minder vraagt of die af mag.

Morgen denk ik ook maar meteen op, en even zien hoe het gaat.

Dat paar x per dag een half uurtje vind ik wel een goed idee. Die hou ik in mijn achterhoofd. :thumbup:

hier geen ervaring met een kind, maar ik merkte bij mezelf wel heel duidelijk dat ik moest wennen aan een bril (was denk ik 12 jaar).

tuurlijk zag ik met bril beter en had ik minder hoofdpijn door het turen, maar mijn ogen moesten er wel aan wennen.

ik zette hem toen dus ook af en toe een kwartiertje af, om hem daarna weer op te zetten. Even mijn ogen weer “rust” gunnen en kijken op de manier zoals ik gewend was.

Het gaat best aardig hier.

Gistermorgen heeft F haar bril een half uurtje afgehad. Daarna nog 2x gevraagd, maar niet afgezet. En 'sAvonds om kwart voor 7 uiteindelijk afgezet.



Vandaag nog niet gevraagd :smiley:

@mamathomas wrote:

Mijn kinderen hebben allebei een bril. De oudste vanaf dat hij 15 maanden was en de jongste was 1.5 jaar. Ze hebben beide ongeveer +7.5. Hier is het eigenlijk nooit een probleem geweest. Vanaf het begin hielden ze hem goed op. Succes ermee.




goedenmorgen…ik zag dat deze topic al wat ouder is, maar hoop dat jullie mij toch kunnen helpen.



Mijn vraag is: een kindje met +7 kan die alles nog goed zien?? Of kun je toch ergens aan merken dat ze een afwijking heeft.



Mijn dochtertje heeft ook een afwijking van +7 volgens de oogarts, maar aan haar zicht kun je nix merken…ze ziet soms dingen (een pluisje, miertje) waar ik 2x voor moet kijken.

@mamathomas wrote:

Mijn kinderen hebben allebei een bril. De oudste vanaf dat hij 15 maanden was en de jongste was 1.5 jaar. Ze hebben beide ongeveer +7.5. Hier is het eigenlijk nooit een probleem geweest. Vanaf het begin hielden ze hem goed op. Succes ermee.




goedenmorgen…ik zag dat deze topic al wat ouder is, maar hoop dat jullie mij toch kunnen helpen.



Mijn vraag is: een kindje met +7 kan die alles nog goed zien?? Of kun je toch ergens aan merken dat ze een afwijking heeft.



Mijn dochtertje heeft ook een afwijking van +7 volgens de oogarts, maar aan haar zicht kun je nix merken…ze ziet soms dingen (een pluisje, miertje) waar ik 2x voor moet kijken.

Een kind die zo’n grote afwijking heeft kan in het begin niets met de bril zien. Hij of zij zal zeker de eerste paar dagen zeggen dat hij met de bril niets ziet.



Mijn zoon heeft anderhalf jaar geleden een bril gekregen. +4,75 en plus 2 met cilinder. de eerste week was drama! We zijn een paar keer terug geweest bij de oogarts omdat hij niets zag. Gelukkig troffen we een hele fijne oogarts die ons super heeft ondersteund. Het advies was om de hele dagen te dragen en bij hoge uitzondering een half uurtje niet. Maar niet vaker dan 2 keer op een dag. De ogen zijn zo gewend aan het steeds scherp stellen zonder bril (vandaar ook vaak hoofdpijn) dat ze eerst weer moeten “ontspannen” . En dat kost tijd. Het beste is om de bril direct bij het wakker worden op te zetten. Dus nog in bed!

Na 2 weken zei Max, mama, heeft alles zo’n scherp randje? Zie jij dat altijd zo? Bij mij was altijd alles heel wollig.

Nu draagt hij zijn bril altijd. Hij ziet goed, Hij zag voor de bril ongeveer 50 % nu met bril is dat gewoon bijna 100!



Het is heel erg wennen. Maar na een poosje gaat het beter. En ja, je kunt heel goed het idee hebben dat ze nu zonder bril scherp ziet.