Laten slapen of toch wakker maken?

De laatste dagen begint mijn knulletje eindelijk wat beter te slapen. Overdag gemiddeld 1 lang slaapmoment van zo’n 4 a 4,5 uur. Gisteren heb ik hem toen maar wakker gemaakt want het was al 5 uur geleden dat hij had gegeten. En ondanks dat ik op verzoek voed wil ik toch een beetje het ritme erin houden wat we nu hebben.

's Avonds krijgt hij tussen 19 en 20 uur weer eten. Dan valt rond half 9 a 21 uur in slaap. Ik heb hem nu al 2 avonden gewoon laten slapen.

Vannacht kwam hij pas om 2.45 weer terwijl hij om 19.15 de laatste voeding had gehad.

Maar wat is nou wijsheid? Vooral voor de laatste avondvoeding. Wakker maken of gewoon lekker laten liggen.

Ik heb inmiddels wel ervaren dat als hij tussen 22 en 23 uur zijn laatste voeding krijgt hij meestal tussen 1 en 3 weer komt.

Edit beheer: Borstvoedingsvraag—>borstvoeding

ik kan maar 1 “nutteloos” iets zeggen …

doen wat jou goed lijkt waar jij bij denkt dat je zoontje gelukkig mee is.

ik heb geprobeert om soraya wakker te maken toen ze zo klein was , maar dan dronk ze niet en was ze gewoon niet wakker te krijgen … dan liet ik haar gewoon liggen .

aan de ene kant … ze leren “door” te slapen , ipv dat je hem wakker maakt en een vaste wakker word tijd aanleert…

3 of 4 avonden/nachten hebben we haar geprobeerd wakker te maken , ze werd er niet vrolijker van , we hebben haar daarna laten slapen tot ze zelf wakker werd … ze liet er zelf nooit meer als 6,5 / 7 uur tussen zitten.

@aapie wrote:

De laatste dagen begint mijn knulletje eindelijk wat beter te slapen. Overdag gemiddeld 1 lang slaapmoment van zo’n 4 a 4,5 uur. Gisteren heb ik hem toen maar wakker gemaakt want het was al 5 uur geleden dat hij had gegeten. En ondanks dat ik op verzoek voed wil ik toch een beetje het ritme erin houden wat we nu hebben.

Voeden op verzoek is een breed begrip :wink: Het uitgangspunt is idd voeden op verzoek van het kindje. Soms kan het echter nodig zijn om op jouw verzoek te voeden. Met name jonge baby’s kunnen nog wel eens moeite hebben om hun balans te vinden. Dan kan een beetje hulp van mamma nodig zijn en is het idd aan te raden om de baby wakker te maken voor een voeding. Een jonge baby heeft minimaal zeven voedingen per etmaal nodig. Meer voedingen heel normaal, aan het aantal voedingen is bij borstvoeding geen maximum gebonden. Andere punten om te bepalen of het kindje voldoende binnenkrijgt, zijn: de groei (de eerst maanden 100-200 gram per week), de plasluiers (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), de poepluiers (regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting), tevredenheid en alertheid.

@aapie wrote:
's Avonds krijgt hij tussen 19 en 20 uur weer eten. Dan valt rond half 9 a 21 uur in slaap. Ik heb hem nu al 2 avonden gewoon laten slapen.

Vannacht kwam hij pas om 2.45 weer terwijl hij om 19.15 de laatste voeding had gehad.

Maar wat is nou wijsheid? Vooral voor de laatste avondvoeding. Wakker maken of gewoon lekker laten liggen.

Ik heb inmiddels wel ervaren dat als hij tussen 22 en 23 uur zijn laatste voeding krijgt hij meestal tussen 1 en 3 weer komt.

Om ervoor te zorgen dat je kindje voldoende voeding krijgt, is het aan te raden om overdag zeker niet meer dan vier uur tussen twee voedingen te laten. Als je verder aan de hand van bovengenoemde punten kunt vaststellen dat je kindje idd voldoende binnenkrijgt, het voeden zonder problemen verloopt (geen pijn of kloofjes, geen tepelhoedjes), je kindje geen fopspeen krijgt, niet wordt ingebakerd en jij hem goed kunt horen, dan kan hij 's nachts in principe gerust wat langer slapen.

Bedankt voor de info Yvonne.

Groeien doet hij wel hoor (met gemiddeld 6 voedingen per dag). Ik zie hem groeien en als ik de weegschaal moet geloven is hij in 1,5 wk tijd zeker wel 400 gram aangekomen.

Dan ga ik hem overdag gewoon wakker maken na 4 uur en laat ik hem 's avonds/'s nachts zelf zijn ritme bepalen.

ik maakte elin na 5 uur dan toch wel wakker, maar elin was (en is) ook een klein meisje voor haar leeftijd en dan vond ik zelf 5 uur toch wel de max.