van mijn dieetiste mag ik mijn kinderen absoluut geen dranken met aspartaam geven.
uit een onderzoek is gebleken dat ratten die veel aspartaam per dag kregen na 2 jaar een hersen tumor hebben gekregen.
volgens dat onderzoek zou een kind dan wel alleen maar dranken met aspartaam moeten drinken wil hij ooit een tumor krijgen.
maar aangezien tumors goed en kwaadaardig al veel te vaak voorkomt krijgen mijn kinderen het dus niet.
hun zijn nog zo klein en volop in de groei.
Ik snap het niet zo goed.
Je hebt het ten eerste over dat die ratten VEEL hebben gedronken en dus na 2 jaar een hersentumor krijgen. Daarna zeg je dat kinderen alleen maar drank met aspertaam moeten drinken om sowieso kans te krijgen op een tumor.
Waar ben je dan ‘bang’ voor???
Volgens mij word je tegenwoordig overal ziek van, als je er veel van binnenkrijgt.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn kinderen geen light dranken krijgen omdat ik dat onzin vind, maar optimel vinden ze heerlijk en dat krijgen ze dus wel.
bij mijn dietiste kwam een moeder met 2 kids die waren alle 2 te zwaar dus liet ze haar kinderen alleen maar yogho light drinken want dat was gezond en light dus geen suiker.
helaas zijn er genoeg mensen die alleen maar light dranken drinken.
dat jij dat logische vind dat je dat niet doet hoeft niet te betekenen dat anderen dat ook zo zien.
bij mijn dietiste kwam een moeder met 2 kids die waren alle 2 te zwaar dus liet ze haar kinderen alleen maar yogho light drinken want dat was gezond en light dus geen suiker.
helaas zijn er genoeg mensen die alleen maar light dranken drinken.
dat jij dat logische vind dat je dat niet doet hoeft niet te betekenen dat anderen dat ook zo zien.
maar goed, jij hebt zelf de touwtjes in handen bij jouw kinderen. dus als jij zorgt dat jouw kinderen niet alleen maar aspartaam drinken, maar gewoon met mate, dan hoef je al niet bang meer te zijn.
(ik zag overigens dat het huismerk limoensap van de appie (geloof ik) geen aspartaam bevat, voor hen die het absoluut niet willen).
Prik en light krijgt nano dan weer niet, vind ik niet bij een kind horen.
Aspartaam wordt regelmatig in verband gebracht met ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Hierna wordt ingegaan op deze onderzoeken.
Een andere zeer bekritiseerde epidemiologische studie meldde een verband tussen de stijging tussen 1973-1990 van het aantal hersentumoren en de gelijktijdige introductie van aspartaam in levensmiddelen. Er werd echter geen verdere stijging van het aantal hersentumoren gevonden vanaf 1980, terwijl sinds dat jaar het gebruik van aspartaam sterk is gestegen. Dit wijst erop dat er geen verband is tussen het gebruik van aspartaam en de vorming van hersentumoren.
Een mogelijke verklaring voor het gestegen aantal hersentumoren kan zijn dat tumoren sinds 1973 steeds beter kunnen worden aangetoond. Door de steeds betere medische mogelijkheden in ziekenhuizen werden meer hersentumoren gevonden, maar dit zegt niets over de oorzaak. Ook in latere studies onder patiënten met hersentumoren is geen relatie gevonden tussen aspartaamgebruik en het ontstaan van deze aandoening.
Bovenstaande tekst komt ook van de website van het voedingscentrum.
Wij hebben hier inmiddels besloten dat Joost wel optimel mag drinken, maar niet iedere dag en met name in het weekend.
(afgezien van het aspartaam verhaal: hij vindt optimel zo lekker, dat hij zijn melk niet altijd meer wil drinken…en dat moet hij dus wel leren )
En Crystal Clear zonder bubbels: tja, daar mag hij af en toe wel een klein glaasje van. Maar nu ik weet dat daar cyclaamzuur in zit, waar kinderen volgens het voedingscentrum niet te veel van mogen binnenkrijgen, beperk ik het wel.
Ik ben niet iemand die op alle slakken zout legt (inderdaad alles met Mate) maar nu ik weet dat dit geadviseerd wordt, houd ik er wel rekening mee.