Mijn zoontje is laat begonnen met praten. Het aantal woorden dat hij per dag leert gaat nog niet heel hard vooruit. Hij kan 2 en soms 3 woorden-zinnen maken.
Hij spreekt veel woorden verkeerd uit, draait letters om, gebruikt maar delen van een woord, of zegt zelfs iets wat er niet eens op lijkt.
Bijvoorbeeld woesj betekent snoep of kampvuur of soep.
Is dat normaal dat hij in het begin zoveel foute woorden gebruikt?
Shalom
IN het begin was hier “kokro” drinken en “yi” paard “hudsaaa” dank je wel , dus als hij inderdaad gewoon een late prater is, dan klopt dame die niet lijkende woorden op zich wel,
Ik had het idee dat het in begin niet zo enorm snel gaat, maar na een tijdje het aantal woorden niet meer op te schrijven is.
En -maar misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor-als ik me goed herinner wordt jouw zoontje 2 talig opgevoed toch ? misschien heeft het ook te maken met wat spraakverwarring.
Het dochtertje van mijn collega kwam qua praten ook heel laat op gang en ook wordt ook 2 talig opgevoed, zo simpel en natuurlijk als het voor het ene kind zal zijn , zo verwarrend kan het misschien voor een ander zijn toch?
maar als het je niet lekker zit, zou ik "gewoon"bij eenn logopediste aankloppen ( ik ben echt een cultuurbarbaar hoor, ik weet helemaal niet of dat soort beroepen bij jullie net zo makkelijk bij de hand zijn als hier)
Succes in elk geval , pas maar op, straks klept ie ineens de oren van je kop :lol:
Wij voeden hem Nederlandstalig op, omdat we toch terug gaan naar Nederland. Maar hij hoort hier wel veel andere talen in het dorp (duits, engels, hebreeuws en arabisch) omdat hier mensen met verschillende nationaliteiten wonen.
Laatst hoorde ik hem close zeggen, toen hij een raam dicht deed. Ik was verbaasd. Kennelijk pikt hij onderweg toch een en ander op aan taal.
Misschien heeft het er ook mee te maken, dat hij ons eerste kindje is, dat hij weinig andere kinderen ziet en dat hij niet naar KDV of zo gaat.
Het late praten vind ik dus wel logisch, maar ik vroeg me vooral af of het normaal is dat hij zulke vreemde woorden gebruikt.
Rash = giraffe
lili = vlinder
kraka = raket
pie = papier
Ik kan niet echt ondekken dat er een bepaalde letter is die hij moeilijk vind. De woorden die hij verkeerd gebruikt, blijft hij ook erg koppig en consequent verkeerd gebruiken.
Logepedist vind ik hier lastig, omdat die geen nederlands spreekt. Het lijkt me alleen maar verwarrend voor hem. Ik wacht daarmee maar tot we in NEderland zijn.
Shalom
Het is logisch dat een kind het woord in eerste instantie niet direct goed uitspreekt. Door zelf het juiste woord te herhalen in de zin die daar op volgt, blijf je zelf goed taal aanbieden wat een kind leert.
Dus bijvoorbeeld:
“kijk, rash!”
“Goed zo! Een grote giraffe”
Zorg ervoor dat je zelf niet te uitgebreid praat als hij zelf nog niet zo goed spreekt. Dus maak zelf ook korte zinnen, net iets langer dan dat hij zelf maakt.
Veel spreken met je kind is ook belangrijk (neem daar echt momenten voor, bijvoorbeeld op commode oid) en lees boekjes (woordboekjes om de woordenschat te vergroten bijv.) En veel zingen! En herhalen.
Succes!
Veron heeft ook de gekste woorden verzonnen in het begin…
Whoela voor vliegtuig
Taitiet voor kapot
prrt prrt voor chips
Ging vanzelf over…
Sommige dingen ben ik echt met hem aan het oefenen… Zo zei altijd de t ipv de v in het begin van een woord… Dus zijn eigen naam was teron ipv veron… Elke keer verbeterd en elke avond met een grapje woorden oefenen…
Nu ben ik de g aan het leren want alles is toet ipv goed en keel ipv geel… Nu praat hij soms lekker overdreven met de hard ggg terwijl wij uit brabant komen en dus met een zachte gggg praten…
Ik denk dat je je niet zo druk moet maken…
Gaat het nog lang duren voordat jullie naar Nederland verhuizen?? Want als dat ruim voor zijn 4e jaar is dan heb je toch tijd zat om er nog aan te werken evt met logopedie…
grts patricia
Babylover
Kapot is hier pokko. Een belangrijk maar lastig woord.
We gan dit jaar nog naar Nederland terug, zodat hij langzaam kan gaan wennen voordat hij naar school gaat.
Pe,
Ik ben geen grote prater, maar probeer er op te letten veel met hem te praten. Hij begint het nu pas leuk te vinden om voorgelezen te worden en ook zingen is nu pas interssant voor hem.
Shalom
Als ik het zo hoor vind ik het allemaal helemaal niet vreemd eigenlijk en krijg ik zo ook niet de indruk dat hij echt achterloopt.
Voor voorlezen moet je geduld hebben en dat is lastig op die leeftijd. Ik kan hier ook nog geen lange verhaaltjes voorlezen hoor.
De woorden die hij dan ‘fout’ maakt vind ik logische kinderversies; echt niks mis mee.
En zoals Pé zegt gewoon goed nazeggen als hij zijn verzonnen versie zegt.
Hier vroegen ze met de 3 jaarscontrole op het CB of ze al 3 woordszinnen maakte. Nou met 3jr zat er geen stop meer op en ratelde ze gewoon aan één stuk door. Terwijl ze met 2,5 echt nog niet zoveel praatte hoor.
Het gaat op die leeftijd echt snel!
Hij hoort natuurlijk niet veel Nederlands dus ik denk wel dat het belangrijk is dat JIJ veel met hem praat en bijvoorbeeld NL kinderprogramma’s laat zien.
En dan komt het volgens mij echt helemaal goed, ook zonder logopedie .
En dat praten van jou:
Leer jezelf gewoon aan om de hele tijd te benoemen wat je doet.
Dus: mama gaat nu even een broodje voor je smeren. Wat wil je erop? Kaas of jam? Okee dan zal ik er eerst even wat boter op doen; hier is je broodje met jam. enz enz :mrgreen:
Ik doe dat automatisch maar als je zelf niet veel praat en je kind de taal van JOU moet leren lijkt me dat wel belangrijk .
Bedankt voor de tips.
Sommige dage lijkt het beter te gaan dan andere dagen. Vandaag bijvoorbeeld kon ik geen touw vastknopen aan wat hij zei. Volgens mij atriculeerde hij slecht vandaag.
Ik overweeg om binnenkort ook eens zijn oortjes te laten testen. Hij heeft vaak last van zijn oren.
Shalom
@Mamalien wrote:
En dat praten van jou:
Leer jezelf gewoon aan om de hele tijd te benoemen wat je doet.
Dus: mama gaat nu even een broodje voor je smeren. Wat wil je erop? Kaas of jam? Okee dan zal ik er eerst even wat boter op doen; hier is je broodje met jam. enz enz :mrgreen:
Ik doe dat automatisch maar als je zelf niet veel praat en je kind de taal van JOU moet leren lijkt me dat wel belangrijk .
Helemaal mee eens, zo hebben wij het ook altijd gedaan. Ondanks dat is Bas pas enkele maanden echt woorden beter gaan uitspreken en maakt hij nu steeds langer zinnen van 3 soms zelf 4 woorden. Sinds een week zegt hij achter elkaar: toet toet aan de kant Bas komt eraan. Ik heb dat de afeglopen maanden heel vaak gezegd. Ik stond perfex toen hij het zo duidelijk zei.
Vriendin van mij heeft een tweeling net zo jong als Bas en die hebben echt nog een babytaal, ondanks dat ze nu al een half jaar naar de peuterspeelzaal gaan. Er komen nu soms wel een duidelijk woord door, maar zeker niet meer dan 2 woorden achter elkaar. Ik heb ze nu 2 weken niet gepsroken, dus weet niet hoe het nu gaat. Ze gaan wel hard vooruit, nu ze in de gaten krijgen dat ze er wat mee kunnen bereiken als ze een woord duidelijker kunnen uitspreken. Mijn vriendin is ook veel met de kids bezig qua spraak.
Mijn man begon pas met zijn 4 jaar duidelijk te spreken en toen kon hij binnen een maand bijna alles zeggen, nooit hulp gehad van en logepedist.
Als ze er aan toe zijn en je helpt ze een handje, dan komt het vanzelf en soms moet je een handje hebben van een logepodist, maar ik zou zelf daar nog even mee wachten. Succes in elk geval.
Het gaat nu steeds sneller met het aandal nieuwe woorden dat hij gebruikt en hij maakt steeds meer combinaties. Maar de uitspraak is nog steeds erg slecht, sommige dagen zelfs bijna onverstaanbaar. We gaan in Juli naar Nederland, hij zal dan veel vaker de nederlandse taal horen, wie weet gaat het dan beter. Ik neem aan dat het CB de vooruitgang van spraak ook in de gaten houdt en eventueel doorstuurt naar logepedie?
Shalom
@Shalom wrote:
Het gaat nu steeds sneller met het aandal nieuwe woorden dat hij gebruikt en hij maakt steeds meer combinaties. Maar de uitspraak is nog steeds erg slecht, sommige dagen zelfs bijna onverstaanbaar. We gaan in Juli naar Nederland, hij zal dan veel vaker de nederlandse taal horen, wie weet gaat het dan beter. Ik neem aan dat het CB de vooruitgang van spraak ook in de gaten houdt en eventueel doorstuurt naar logepedie?
Shalom
Weet niet of jullie via schotel tv kijken want je zou nederlandse zenders kunnen opzoeken?
wat misschien ook een optie is, luisterboekjes voor kinderen. Zo is hij ook continue met nederlandse taal bezig en leert hij misschien zo sneller de goede uitspraken want ik kan me voorstellen dat hij teveel verschillende talen hoort en dus niet meer weet wat bij welke woord hoort.
Heel veel succes