Late miskraam

Ik ben hier nieuw op het forum en heb een vraag.

Ik was zwanger van een tweeling, maar bij 23,5 weken zijn mijn kindjes geboren en korte tijd later overleden. Ik was dmv ivf zwanger geraakt en nu is mijn vraag of iemand weet wanneer je opnieuw mag starten…

hoi Sjors,

wat ontzettend erg voor jullie. Hoe lang geleden zijn jullie kindjes geboren?

Volgens mij moet je wel een tijdje rust nemen, aangezien je wel bevallen bent.

Ik neem verder aan dat je zelf ook door een rouwproces heen gaat en dat deze erg zwaar en emotioneel is. Volgens mij moet je minimaal een half jaar wachten voordat je weer mag starten.

Als je wil meekletsen, bij “als zwanger worden wat langer duurt” is een topic IVF/ICSI.

bij “zwanger worden” is er een topic, zwanger worden na het velies van een engeltje. Misschien dat je daar meer informatie kan vinden.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

groetjes Suzanne

p.s. ik schrijf zelf bij het IVF/ICSI topic

Jee zeg Sjors, da’s niet zomaar wat zeg…

Ik hoop dat je het verdriet een beetje een plaats kunt geven, want je zult ze natuurlijk nooit vergeten! Hoelang is het geleden als ik vragen mag en hebben ze een oorzaak kunnen vinden?

Ik denk dat je naar je eigen gevoel moet luisteren of je er al weer aan toe bent om het opnieuw te proberen. Ik zou het in ieder geval even navragen bij de gyn of bij diegene bij wie je onder behandeling hebt gestaan vanwege de IVF-behandeling…

Zelf heb ik 19 maart een curretage gehad omdat het hartje van ons beebje 5 weken daarvoor, met 7 weken en 5 gaen gestopt was met kloppen.

De gyn zei dat als we ons er goed bij voelden we er op zich wel weer direct voor mochten gaan. Ik ben afgelopen donderdag weer voor het eerst ongesteld geworden en nu gaan we dus maar vrolijk door met oefenen.

Ik begrijp heel goed dat dit natuurlijk niet met jouw situatie te vergelijken is. Misschien kun je je verhaal hier neerzetten bij vlinderpraat ( weet niet of je dat al gedaan hebt ), daar staan allemaal verhalen van mama’s die hetzelfde hebben meegemaakt als jou.

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen met het verwerken en bij deze een dikke :hug:

Liefs, DAANTJE XXX

Bij 19 weken zijn de vliezen van 1 van de 2 gebroken. Uiteindelijk na bijna 5 weken is het kindje geboren waarvan de vliezen gebroken waren. 4 uur later is mijn andere kindje ook geboren. Ik weet dat je dit eerst een plekje moet geven, voorzover dat gaat, maar ik wil gewoon zo snel mogelijk weer proberen zwanger te raken.

Ik zou dit gewoon even overleggen met de gynaecoloog… je bent immers ook weer van het ziekenhuis afhankelijk voor de volgende ivf poging.

Succes ermee. Ik hoop dat je snel weer in verwachting zult zijn!

Hoi,

wat IVF betreft weet ik het niet, maar wat zwanger worden op zich betreft hoef je volgens mij niet te wachten.

Ik ben na 38 weken zwangerschap bevallen en bij het gesprek met de gyn. zei ze dat ik meteen weer kon proberen (dit gesprek was na 6 weken).

Op zich willen ze een ongesteldheid afwachten (vanwege de datum), en het feit dat je verdriet hebt blijft altijd. Stress is iets anders, dat kan zwanger worden wel beinvloeden. Het enige is dat je baarmoeder weer moet slinken en je blaas terugzakken (of zoiets, ik heb geen idee van de medische zaken) maar dat ik na 6 weken echt al gebeurd.

Een nieuwe zwangerschap is echt geen vervanging van de oude, maar de wens en ruimte voor een nieuw kind is er echt wel bij ons… Natuurlijk moet ieder voor zich bepalen wat het beste is. Sommigen willen meteen weer zwanger zijn, andere mensen wachten een hele tijd. Medisch (buiten IVF) zou het verder geen probleem zijn, zei mij gyn.

Heel veel succes,

groetjes, Nieke.

Hi Sjors,

Gecondoleerd met het verlies :hug:

Helaas heb ik ook een dochtertje verloren bij 37 weken en 1 dag zwanger en zoals Nieke al zei mochten wij wbt zwanger worden het ook weer proberen.

Alleen hadden wij ook helaas het ziekenhuis nodig, IUI en die wachten liever een aantal maanden.

Ik snap je wens om z.s.m. weer zwanger te willen worden, dat hadden wij ook heel erg. En zoals Nieke ook al zei het is geen vervanging, de wens is alleen nog meer versterkt.

Ik wil je heel veel sterkte toewensen in de toekomst :-* :hug:

Bedankt voor jullie reacties.

Het is idd ook geen vervanging. Zo voelt het ook niet, maar de wens om een kindje te krijgen lijkt wel groter te zijn. Ik zou het ook nog moeilijker vinden als ik nog maanden moet wachten voordat ik weer kan beginnen. Ik heb over twee weken een afspraak bij de gynaecoloog en dan zal ik wel horen hoe het verder gaat.

Hoi,

heel veel succes over twee weken. Inderdaad lijkt de wens alleen maar groter na een verlies…

Heel veel sterkte,

veel liefs, Nieke.

Hai Sjors,

gecondoleerd met het verlies van jullie beide kindjes. Dat is zeker een enorm proces waar je doorheen ‘moet’ maar waar toch geen tijdstempel op te plakken is. Daar valt ook echt niet op te wachten want het is ernstig simpel gezegt nooit ‘klaar’. Bij ons is ons dochtertje na 41,5 week zwangerschap geboren en tijdens de bevalling overleden. Ons ziekenhuis wilde eerst liefst 9 maanden wachten voor we weer zouden starten ivm ontzwangeren. De tranen sprongen me gelijk in de ogen toen ik dat hoorde! Juist omdat ook wij afhankelijk zijn van het ziekenhuis voor de IVF pogingen, terwijl wanneer je ‘normaal’ zwanger zou kunnen worden je gelijk weer zou kunnen (laten we maar niet hebben over ‘mogen’) proberen. Dan zou het helemaal aan de natuur zijn of dat wel zou lukken mbt ontzwangeren. Gelukkig kon ik na een aantal gesprekken duidelijk maken dat dit voor ons echt enorm lang zou zijn gevoelsmatig. Ook hadden wij het geluk dat er een embryootje van onze voorgaande poging ingevroren was. Dit is een veel minder ingrijpende behandeling dan een volledige IVF. En na flink overleg, duidelijk maken mbt het waarom etc mogen wij komende maand starten. Ik slik ondertussen de benodigde medicatie voor de cryo-behandeling en mocht dit niet lukken (ontdooien niet of niet aanslaan) dan mogen we gelijk daarna door met een volle poging.

Ook zal ik gelijk zeggen dat hier de bevalling verder helemaal als uit een boekje is gegaan, super snel voor een eerste keer, weinig ‘schade’ etc. Borstvoeding was niet eens op gang gekomen. En wat een van de voorwaarden was van het ziekenhuis ivm de planning etc mijn cyclus moest minstens 3 maanden (3x dus want 1 keer cyclus is geen cyclus, 2 x kan toeval zijn, 3 keer betekend regelmaat) op regel zijn.

Hier kan ws geen enkel ziekenhuis echt van afwijken juist omdat er natuurlijk een soort planning nodig is voor een IVF poging.

Ik hoop dan ook voor jullie dat je behalve enorm veel steun tijdens jullie verwerkingsproces ook de nodige hulp mag krijgen van het ziekenhuis! Misschien iets waar jullie ook iets aan hebben, wij mochten naar het maatschappelijk werk wat beschikbaar wordt gesteld voor mensen met fertiliteitsproblemen. We konden ook terecht in het ziekenhuis waar onze dochter is geboren maar die zou ‘alleen’ en vooral focussen op de traumatische gebeurtenis bij de bevalling en weinig weten over de behandelingen. Nu hoefden we iig weinig tot niets uit te leggen over IVF en alles wat daarbij komt. Vandaar dat we uiteindelijk heel bewust hebben gekozen voor ons behandelend ziekenhuis.

Enorm veel sterkte de komende tijd, en mocht je daar behoefte toe voelen er is altijd plek bij Vlinderpraat om je verhaal te doen en mocht je prive iets willen vragen of vertellen zonder dit op het forum te doen mag je ook altijd een PB of email sturen. :hug: