Hallo,
Onze zoon is pas met 22 maanden gaan lopen… Nu merken we, en ook de juffen op de psz, dat hij wat houterig is en een huppeltje in zijn rennen heeft…
Het valt mij zowiezo op dat hij moeilijk stoepjes af durft te gaan maar of dat dit nu gewoonte is geworden of dat hij niet kan of misschien wel slecht ziet…
Pffff lastig hoor…
Maandag moeten we naar het cb en ga het daar zeker voorleggen…
Maar misschien is het voor anderen wel herkenbaar…
gr patricia
Ik herken alles van wat je zegt, bij mijn oudste wel te verstaan.
Daar heeft het jaren geduurd voordat ik een duidelijke diagnose kreeg.
Nu is het zo dat hij ook met spreken (mondmotoriek) heel veel problemen had.
Zijn diagnose is (en was) trouwens Dyspraxie, zowel verbale als motorische dyspraxie.
Ik wil helemaal niet zeggen dat dat bij jullie ook zo zal zijn hoor, maar wat ik wel heb gemerkt is dat als je er als ouders niet bovenop zit dat je regelmatig met een kluitje in het riet wordt gestuurd.
Vraag anders eens een verwijzing naar een kinderfysiotherapeut, die kan je misschien een end verder helpen!
@mamy wrote:
Vraag anders eens een verwijzing naar een kinderfysiotherapeut, die kan je misschien een end verder helpen!
Daar heb je tegenwoordig geen verwijzing meer voor nodig, die kan je gewoon bellen voor advies en/of behandeling. :thumbup:
bedankt voor jullie antwoorden alvast…
Tjee Mamy dat is niet niks, heb net gegoogled… :hug: …
Veron heeft al fysio gehad toen hij 1,5jr was vanwege het niet gaan lopen/staan… Die konden overigens toen niks ontdekken, hij was wel wat onstabiel maar verder niets… Fysio is opgehouden toen hij liep…
Ik wacht even het cb af maandag en idd fysio nog een keer inschakelen kan geen kwaad…
gr patricia
@babylover wrote:
bedankt voor jullie antwoorden alvast…
Tjee Mamy dat is niet niks, heb net gegoogled… :hug: …
Veron heeft al fysio gehad toen hij 1,5jr was vanwege het niet gaan lopen/staan… Die konden overigens toen niks ontdekken, hij was wel wat onstabiel maar verder niets… Fysio is opgehouden toen hij liep…
Ik wacht even het cb af maandag en idd fysio nog een keer inschakelen kan geen kwaad…
gr patricia
Ik ben er ondertussen aan gewend hoor, en mijn zoon, inmiddels is hij een flinke vent van 14 jaar oud, ook. Hij heeft een tijdlang gezegd: ik heb de ziekte van Mr.Bean ben dus gewoon onhandig.
Onhandig is hij nog, en vooral in zijn leren merken we nog aardig wat van zijn dyspraxie, maar we kunnen er allemaal goed mee omgaan!
Maar toch dank je wel hoor! :-*
hier ook wat huppeliger lopen, en ook afstapjes nog graag met hulp… maar maak me er geen zorgen over hoor… dat gaat vanzelf beter!(zei de fysio toen ook) verder motorisch totaal niet achter
@hermione wrote:
hier ook wat huppeliger lopen, en ook afstapjes nog graag met hulp… maar maak me er geen zorgen over hoor… dat gaat vanzelf beter!(zei de fysio toen ook) verder motorisch totaal niet achter
hoe oud is jou kindje :think: … En zit er een groot verschil in qua tijd met nu en wat de fysio toen heeft gezegd… hmmm beetje vage zin…
Ik denk ook wel dat het bijtrekt… Ga er ook gewoon vanuit dat hij ong 7 maanden later is met sommige dingen omdat hij 7 maanden later dan gemiddeld is gaan lopen…
Enne wat ook meespeelt, hij is enigs kind he dus er wordt meer voor hem gedaan dan voor kinderen die met meerdere zijn en dus weleens moeten wachten op een ander kind bijvoorbeeld…
gr patricia
Patricia,
heel herkenbaar hoor, die van mij ook een late loper en nu:
- kan nog niet fietsen, wel achteruit en weigert het overigens ook te proberen
- het lukt het hem niet zijn jas zelf aan te krijgen in zijn armen is hij gewoon te houterig, te stijf.
- en zo kan ik echt nog een heleboel kleine dingetjes onnoemen.
- stoepjes ging tot 1 maand geleden ook erg wankel en soms nog maar:
Sinds 2 weken zit hij duidelijk weer in een periode van ontwikkelen, en hij wil maar 1 ding en dat is rennen, springen, klimmen, klauteren.
Dat heeft hij echt nooit gedaan, soms is hij uit het niets heel druk terwijl ik dat absoluut niet van hem herken.
Hij is ook enig kind en ik help hem mss ook wel iets sneller dan nodig maar sinds ik mezelf dat verboden heb lukt dat ook wat beter.
Nu voer ik per week iets nieuws in, of als het snel lukt per succes:
dus hij kan nu zelf sokken aandoen, zelf zijn onderbroekje aandoen, zei het dan wat dubbel zit, zelf zijn nachtluier uit doen en zijn pyjama. en nu oefenen we met schuifknoopjes en jassen en truien uitdoen.
Hij doet dat zo “stram”, zo houterig vooral zijn armbewegingen.
Ik herken dat stramme, houterige, onzekere op gebied van bewegen wel van mezelf… ik ben ook echt een houten klaas dus ik vrees dat hij dat ook is.
Verder zwemmen we hier 1 x in de week.
Mamy heftig, dat kan bij ons in elk geval niet op spraakgebied want daar ligt hij echt ruim voor.
Succes met je mannetje en je niet te druk maken denk ik, het wordt vast beter en wanneer je kunt accepteren dat het (deels) bij hem hoort dan kun je vaak loslaten en beseffen dat het niet allemaal turners kunnen zijn
natas
hier ook een late loper, 21-22 mnd.
Olijf is daarentegen niet houterig, integendeel zelfs. Ze is erg flexibel /
hypermobiel (ben ik ook).
Verder doet ze alles, rennen, klimmen en fietsen (op loopfiets). Wel is
ze voorzichtig als ze iets aan t leren is. Kan ze iets, dan gaat t ook super,
daarvoor dus snel onzeker (ook over stoepjes)
Ga anders een langs bij een fysio, die kan goed beoordelen hoe het
motorisch gesteld is?
Veron kan al wel fietsen, dat kon hij in september al…
Maar idd jas aandoen gaat echt nog niet… Uitdoen lukt ook niet altijd…
Aan en uitkleden kan hij ook niet, ga dit wel speelsgewijs oefenen met hem…
Ik ben zelf ook niet echt atletisch dus hij kan het van mij hebben :mrgreen: …
Jullie verhalen stellen me wel gerust, Natasja die van jou helemaal… Niet dat ik me druk maak maar toch he…
gr patricia
Dames… hier halve KLEUTERklassen welke hun jas nog niet zelf aantrekken… Hetzelfde geld voor aankleden / uitkleden tijdens bv gymlessen. Dat gaat echt niet helemaal vanzelf … Dus houterig of niet, dat ze dat kunstje (nog) niet kennen is vrij normaal…
@pientje wrote:
Dames… hier halve KLEUTERklassen welke hun jas nog niet zelf aantrekken… Hetzelfde geld voor aankleden / uitkleden tijdens bv gymlessen. Dat gaat echt niet helemaal vanzelf … Dus houterig of niet, dat ze dat kunstje (nog) niet kennen is vrij normaal…
Pientje, ik ben eigenlijk wel erg blij met deze mededeling van je, zal er eens een topic over posten.
Vorige week ging ik nl. mijn zoontje halen van het psz en toen was hij erg verdrietig, ik vroeg wat er was:
Juf A. is stout,
waarom?
Ik moest zelf mijn jas aan doen want ik ben al 3.
En waarom is Juf Annie dan stout?
Nou ik heb mijn best gedaan maar het lukte niet en toen hadden alle kindjes al jassen aan en toen had ik mijn jas pas aan. (hij praat dus echt zulke lange zinnen das dan weer knap )
En heeft juf annie je dan geholpen, ja maar ze zei dat ik dat al lang zelf moest kunnen en toen moest ik huilen.
Ooh daar moet je niet om huilen hoor, je mag het gewoon oefenen neem je jas maar mee naar de kamer.
Ja maar ik wil het niet oefenen vandaag.
Nou dat hoeft nog niet van mama hoor ,de jufrouw helpt je nog maar en met je nieuwe jas gaan we wel oefenen goed?
Ja met mijn nieuwe jas (zijn voorjaars/zomerjas, iets dunner mss ook iets gemakkelijker dan)
Ik was dus best een beetje heel boos op de juf, prima dat ze het zelf moeten leren maar zet niet mijn kind voor het oog van alle anderen te “kakken” dat hij het al lang zelf moet kunnen. Ze heeft vanochtend ook wat van me gehoord…
natas
Grappig…ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar Nica is precies zo, ze liep dan niet zo laat als Veron, ik denk dat ze ruim 1,5 was, maar haar grove motoriek is nog steeds een stuk minder dan andere kindjes.
Stoepjes op en af idd, maar ook traplopen duurt heel lang en gaat moeizaam. In haar fijne motoriek gaat het prima, ze maakt puzzels van 35 stukjes 4+ en eigenlijk vanaf heel klein is ze zo’n pieler, knutselen, friemelen, puzzelen vind ze echt leuk.
Ik ga regelmatig met haar naar Ballorig, daar kan ze veilig oefenen (zijn denkt dat ze daar mag spelen haha, maar ik zie toch echt dat ze vooral aan het oefenen is). Want zoals op een luchtkussen lopen of klimmen, daar moet ze echt moeite voor doen.
Ook heb ik haar op peuterdans gedaan en ik merk dat ze daardoor nu meer vertrouwen gaat krijgen.
Ik maak me er geen zorgen om, het komt vast wel goed, ze is alleen wat trager dan anderen, nou ja anderen kunnen weer niet zo goed puzzelen denk ik dan maar
O ja tip voor de jas aandoen, leg hem op de kop voor je kind neer, dan kunnen ze hun handjes in de mouwen steken en hem zo over hun hoofd gooien! Dit werkt hier perfect :thumbup:
Ja, heel herkenbaar. Kian liep pas met 21 maanden. En op de opvang kregen we al te horen dat hij zo houterig loopt en ook wel angstig bij sommige lichamelijk dingen is.
Ik heb al geinformeerd naar peutergym maar dat wordt gehouden op een dag dat ik moet werken.
Hij kan ook nog niet zijn jas zelf aan doen, hij probeert het wel en kleding aandoen lukt ook nog niet. zijn motoriek is echt grof. En ja fietsen lukt ook nog niet. We gaan dus flink oefenen de komende maanden. gelukkig kunnen ze zich nu weer buiten uit leven.
Vind het nog steeds fijn dat Veron niet de enige is waarbij ik die dingen zie…
Vandaag naar het cb geweest en die adviseerde om toch een keer fysio mee te laten kijken omdat die er meer verstand van hebben dan het cb… Zij kon zo snel niks zien aan het rennen van Veron…
Dus wordt vervolgd…
gr patricia
Hier ook zo’n houten Klaas, hoor (Klasina, dan).
Bo was 2 jaar en 8 maanden toen ze ging lopen en nog steeds is haar grove motoriek houterig en voorzichtig. Ik reken ook altijd dat ze zomaar een jaar/anderhalf jaar moet inhalen t.o.v. andere kindjes. Ze heeft nog wel elke week fysio, zodat ze ondersteuning krijgt bij het inhalen en dadelijk niet teveel achterligt bij andere kindjes.
Aan- en uitkleden gaat hier best aardig, Bo wil dat ook zelf graag doen. Het gaat nog niet zo snel, maar ik laat haar meestal lekker (behalve als we weg moeten ofzo). Schoenen uittrekken heeft ze nu sinds een paar weken ook door, eigenlijk zomaar ineens.
Ik ben benieuwd wat een fysio gaat zeggen van het lopen van Veron. Ga je naar dezelfde fysio die hem toen heeft leren lopen?
Ik maak overigens thuis af en toe een parcours in de huiskamer en dat vindt Bo geweldig. Kussens van de bank op de grond om koppeltje rollen, kruipend onder de tafel door, klimmen op de hocker en er vanaf springen (met mijn hulp), over een kussen lopen etc. We hebben dan hartstikke lol en zij oefent meteen! En boven op haar kamer heeft ze haar eigen ‘‘tamponien’’, dit is haar oude matrasje uit haar ledikantje. Ze springt en duikt en rolt wat af op dat ding! Misschien zijn dit tips voor jou en Veron?
bedankt CHrissy voor je antwoord…
Nee het wordt een andere fysio, want die van toen is verhuisd…
Moet nog bellen trouwens…
gr patricia