hallo
charity is heel lastig thuis ze slaat als haar iets niet bevalt en shreeuwt en scheld ook als het niet gaat zoals ze wil ze luistert absoluut niet als ik haar wat zg en daagt juist extra uit.
wij slaan hier thuis niet dus vraag ik mij heel erg af waar ze dat vandaan heeft ik denk van het kdv.
ik weet ook dat ze met eten niet wil blijven zitten maar hier blijf ik haar terug zetten en dan is het goed maar ik geloof niet dat ze dat op kdv ook doen.
nu wil de gemeente ook nog dat ik hele dagen ga werken maar ik ben bang dat ze dan helemaal onhandelbaar word. als ze hele dagen naar kdv gaat en dus helemaal de opvoeding van mij de hele dag mist.
hebben jullie ook soms het idee dat ze helemaal niet worden aangepakt op school en wel heel veel gewoon hun gang kunnen gaan.
Sinds Elano naar het kdv gaat, merk ik toch ook wel verandering van gedrag. Hij slaat op wel …‘eens’ dat zal hij ongetwijfeld ergens gezien hebben, misschien ook wel op het kdv. Ik vertrouw erop dat ze de boel daar in de hand houden. Elano gaat 3 hele dagen, maar toch vind ik het wat betreft ‘opvoeding’ erg mee vallen. Hij ontspoort daar gelukkig niet Misschien dat het wel eens verschil uitmaakt van kdv.
Misschien toch even extra aangeven bij de leidsters of ze er extra op willen letten, of er veel geslagen wordt onderling en als dat gebeurt wat de leidsters dan doen? Dan weet je voor jezelf een beetje hoe het eraan toegaat. Doe ik ook hoor als ik dingen niet vertrouw.
Ondanks dat het voor jullie een lastig probleem is vind ik het wel fijn om te horen dat meerdere kindjes dit ineens hebben…Joas zit pas sinds 2 maanden 1 dag per week op het KDV,maar is ook gaan slaan e.d.
Soms heeft hij ook wel zijn blijdschap niet in de hand en “slaat erin door” maar als hij boos is kan hij echt gemeen slaan…en knijpen…
Ik heb het gevraagd bij het KDV…die geven aan dat de kindjes echt wel een stoeien,maar soms zit die agressie ook wel in het kind zelf…
Dat laatste wil ik dan niet horen,maar zou wel een verklaring kunnen zijn…misschien is het instinctief…ook op andere groepen bijv. de speelochtend zie ik dat de kids best ruw met elkaar omgaan…Joas laat zich vrij makkelijk omduwen en dingen afpakken…misschien reageert hij dat later op ons af…als het teveel wordt.
Hij lijkt er niet zo mee te zitten verder…hij wil graag samen spelen en speelgoed delen (nu nog wel),maar kiest daar steeds kindjes voor uit die in hun ego-fase zitten en er hard tegenaan gaan…dat is soms zo sneu om te zien en ben wel eens bang dat het hem negatief beinvloed…ik hou hem liever sociaal en met zijn huidige zelfbeheersing t.o.v. andere kids…
Die moeders zien het vaak niet of zeggen er niets van…kan me voorstellen dat ze op het KDV ook niet alles zien…
Maar ja…kennelijk gelden bij ons andere regels…want ik krijg gewoon een vuistslag in mijn gezicht als meneer geen koekie mag of als ik nog niet op wil staan als meneer wel uit bed wil (en hij ligt naast me)…
ja idd ik snap wel dat ze niet alles kunnen zien maar als ze thuis zo is dan zal ze op kdv toch ook wel zo doen als ze haar zin niet krijgt?
ik vraag me toch wel af wat ze dan doen?
toch maar eens vragen gaan.
Het gedrag kan ook heel erg verschillend zijn. Ik heb wel eens weken gehad dat ik Xavier achter het behang wilde plakken en dat ze op het kdv zo blij met hem waren omdat hij zo gezellig was :think:.
Wat ik weet van onze kdv is dat opstaan tijdens het eten echt taboe is. Zie je het al voor je al die dreumessen en peuters die zelf bepalen of ze van tafel gaan. Dat is voor leidsters zowiezo niet te doen.
Wat betreft het gedrag zodra ze iets niet willen… ik weet dat het kdv er gewoon niet op in gaat. Xavier hebben ze ook wel lekker laten schreeuwen in liggen op de grond. Wij worden er gek van, maar zij hebben nog meer kindjes die voor afleiding zorgen. Kinderen hebben daardoor ook snel door dat het toch niet helpt om zo vervelend te zijn.
En slaan… tja dat leren ze zeker op het kdv. Zodra een leidster bij ons het ziet grijpen ze ook in. Hier thuis heeft Xavier een keer een klap gegeven in mijn gezicht. Zomaar… hij was niet eens boos. Gewoon om te testen hoe ik zou reageren. Ik heb hem flink laten schrikken door heel boos te zijn en sindsdien is het ook niet meer gebeurt.
Ik zou het gewoon inderdaad eens bespreken met het kdv. Dan weet je ook hoe zij handelen op dat soort momenten en krijg je meer inzicht in zaken.
Groetjes
Arrianne
Ik lees hier nu wel dat jullie het slaan steken op het feit dat hij naar het kdv gaat maar vergeet niet dat dat waarschijnlijk ook was gebeurd als je volledig thuis was geweest en je kindje niet naar het kdv zou gaan.
Alle kinderen hebben namelijk een periode dat ze hun beperkte woordenschat kracht gaan bijzetten door te gaan slaan, huilen of bijv. bijten.
Tuurllijk zullen ze dingen sneller zien of overnemen als ze naar een kdv gaan maar dit moet je niet als reden zien.
Lijkt me wel goed om het met de leidsters er over te hebben om te zien wat ze met dat gedrag doen.
Mijn eigen ervaring is dat ze juist op het kdv veel strenger zijn dan wij thuis op bepaalde dingen. Slaan wordt niet getolereerd, evenmin bijvoorbeeld iemand omver duwen. (niet dat wij die dingen wel goed vinden!) Ik heb pas een boek gelezen, waarin stond dat je tot 2,5 het slaan van een kind niet moet interpreteren als slaan zoals een ouder kind of een volwassene dat zou doen. Het is meer een actie om effect te sorteren en te kijken wat er gebeurt. En hoe groter het effect, zegt het boek, hoe groter de kans op herhaling…
Onze kindjes gaan niet naar een kdv, ik zorg er zelf voor.
De oudste Sam is nu 2j3maanden. Dat slaan enzo dat doet hij ook, terwijl hij dus niet naar een kdv gaat. Het is gewoon een fase, dingen uit testen.
Zie het bij nog kindjes die niet naar een kdv gaan en die ook slaan enzo. Dus het ligt niet altijd aan het kdv hoor.
ik snap het probleem met slaan. ben zelf leidster op een kdv.
kinderen hebben een kleine woorden schat. de meeste maken iets duidlijk door te gaan slaan bijten schoppen of gewoon heel hard te gaan huilen. dit gedrag word ook op t kdv niet getollereerd.
Maar ga gewoons eens met de leidster van jou kind praten en vragen hoe zij er mee omgaan.
een leidster
Charity zit zowieso in de leeftijdsfase waarop veel frustraties, angsten en boosheid eruit komt door lichamelijke uitingen als slaan, gillen, stampen enz.
Vaak word het versterkt als ze andere kinderen hebben waarvan ze hetzelfde zien.
Dan ligt het dus niet zozeer aan de leidsters of het kdv, maar puur door de interactie met leeftijdsgenoten.
Ik zie het hier ook, maar dan omdat Aniek gewoon een broertje heeft.
Daar kan ze mooi op inslaan als hij iets doet wat haar niet zint.
Wij slaan ook niet, het is misschien in totaal es 4 keer voorgekomen en alle keren had het met dreigend gevaar te maken. Ook is het al heeeel lang geleden. Toch slaat ze en het liefst op Peters hoofd.
Natuurlijk zeg ik er wat van, maar ze doet dit omdat ze nog niet in staat is om Peter te vertellen dat wat hij doet, haar niet zint.
Ze gaat dus slaan of als ze ziet dat ik kijk en ineens beseft “oja, ik mag niet slaan” dan gaat ze huilen.
Hier werkt het wel om haar te erkennen in haar frustratie… zo van… Mama snapt best dat je van tafel af wil om te spelen, maar mama vind dat je moet wachten, boos zijn mag, van tafel af niet…
Dan is ze even boos, trekt een hanglip en doet net alsof ze mij wil slaan, huilt 2 tellen en blijft vervolgens wachten.
Maar nogmaals… het is de leeftijd in combi met interactie met andere kinderen en het nog niet goed kunnen verwoorden wat ze voelen aan frustratie en dergelijke…