Last van lucht?

Mijn lieve vent van bijna 6 maanden is een ontzettend vrolijk kereltje, dat al aardig wat meegemaakt heeft, maar het verder ontzettend goed doet. Hij drinkt goed, groeit goed en is eigenlijk altijd vrolijk.



Alleen één probleem. Hij heeft ontzettend veel last van lucht, volgens mij. Na het drinken komt er eigenlijk altijd wel een dikke boer, maar vervolgens moeten er eigenlijk altijd nog meer boeren uit. Soms komen die voordat hij naar bed gaat en dan is er geen probleem. Maar heel vaak breng ik hem naar bed en gaat hij dan vervolgens krom liggen en huilen omdat er een boer uit moet. Dus dan maar weer even oppakken. Soms komt die boer snel, soms niet. Soms is het na 1 boer klaar, soms niet.

Soms valt ie wel in slaap, maar wordt na een poosje hard huilen wakker omdat er een boer uit moet.



Nouja, dit is lastig, maar nog te doen.

's Nachts is het een ander verhaal. Vaak gaat het naar bed brengen hetzelfde. Maar 's nachts wordt hij dus niet wakker van een boer die eruit moet. Hij slaapt dan dus een aantal uur, om vervolgens alsnog wakker te worden van lucht die dwars zit, maar er niet meer uit wil.

Ik hoor zijn darmpjes rommelen, hij laat soms winden, slaat wild om zich heen en huilt. En dat kan soms wel uren doorgaan, wat ik ook doe. Uiteindelijk slaapt hij dan meestal wel weer in, vaak om een uur later met dezelfde klachten weer wakker te worden.



En hij heeft echt geen honger, wil wel slapen, maar op deze manier lukt dat natuurlijk niet en dat is zo zielig… :cry:

(En ik ben ook kapot inmiddels…)



Iemand tips?

Uhm, ik weet niet of hij de fles krijgt, maar misschien een andere speen/fles?

Sja, we zijn al overgestapt van Avent op Difrax. En dat ging een hele poos aardig goed, maar de laatste weken is het dus weer mis.

En om nou bezig te blijven. Of zou bijvoorbeeld een dr Brwon fls écht helpen? :think:

Ik heb heel weinig flessenverstand hoor. Wat ik wel weet is naarmate een kindje ouder wordt ze een andere speen nodig kunnen hebben :slight_smile: Aangezien ze sterker en groter worden. Misschien worden de gaatjes hem te klein.

Het kan ook iets heel anders zijn natuurlijk, dit was gewoon mijn eerste gedachte.

Hij gebruikt inderdaad nog de ‘kleinste’ speen. Hij heeft van het begin af aan al direct erg stevig kunnen zuigen en dat doet ie nog steeds. Als we een speen met een groter gat gebruiken dan verslikt ie zich er haast in. En dat lijkt me ook niet de bedoeling…

Indikken met nutriton doen we al, we hebben al infacol enzo geprobeerd.

Begin er inmiddels een beetje moedeloos van te worden eigenlijk… :?

Ik gebruik de dental speen van difrax voor op de fles



J.amie kan namelijk niet drinken zonder zich te verslikken met een normale speen. Bij deze speen zit het gaatje aan de bovenkant . Zodat het niet meteen in keel gaat… kijk maar eens op site van difrax!



Sterkte!!! :-*

Thanks voor de tip newbe! :-*

J die verslikt zich echter niet als ie met de kleinste speen drinkt en ik meen dat de M speen van difrax ook pas vanaf een maand of 6 is officieel… dus ook niet zo gek dat ie daar nog moeite mee heeft.

Maar ik hou het even in mijn achterhoofd voor als het zo blijft! :slight_smile:



Iemand nog speciale tips om lucht wat er eenmaal in zit eruit te krijgen?

Volgens mij heb ik met mijn babymassage cursus daar wel wat dingetjes voor geleerd, maar mijn geheugen is momenteel een zeef. Daar heb je niet veel aan he :slight_smile:



(ik dacht cirkelen over het buikje, en een bepaald punt op de voetjes)

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met Luc en Stan, zij werden 's nachts meerdere keren wakker vanwege dwarszittende boertjes of buikkrampen/windjes van lucht in darmen. Ik heb vanalles geprobeerd, VSM Cinababy, Infacol, maar niks hielp eigenlijk.



Toen ze anderhalf jaar waren, ben ik naar de huisarts gegaan. Die zei dat er een aantal oorzaken kon zijn, o.a. koemelkallergie of een maag/darmstoornis. Aangezien de jongens verder geen andere klachten hadden zoals eczeem of veel huilen/onrustig op andere momenten, dacht ik niet dat een koemelkallergie de oorzaak kon zijn.

We hebben een recept voor Motilium gekregen, dit wordt o.a. gebruikt bij een vertraagde maaglediging. Ze krijgen inmiddels 6 a 7 ml voor het slapen gaan en hiermee hebben ze eigenlijk geen last meer van boertjes 's nachts.

Sassie, thanks voor je reactie! Wat jij zegt klinkt dus inderdaad precies als wat onze J ook heeft. :shock: Inderdaad echt meerdere keren wakker vanwege dwarszittende boertjes of buikkrampen/windjes van lucht in darmen.



Dus dan zou het wel de moeite lonen om naar de huisarts te stappen?

Ik heb wel een aantal keer gedacht: als dit zo blijft stap ik naar de huisarts, maar dan dacht ik vervolgens overdag weer: ja maar met een boertjesprobleem stap je toch niet naar de huisarts? :roll: Zeker omdat ik er al zo vaak geweest ben… :oops:



Maar als jij zegt dat dit inderdaad kan helpen… :roll:

(Want ja, VSM Cinababy, Infacol enzo heb ik ook al geprobeerd uiteraard…)

Ik heb ook lange tijd gedacht dat het wel over zou gaan, dat ze dan wel beter zouden gaan slapen, nog even aankijken, maar na anderhalf jaar lang minimaal 2 tot 4 keer per nacht eruit, dat gaat je dan wel opbreken. Achteraf had ik eigenlijk al eerder naar de huisarts moeten gaan, maar ik weet niet of ze dan al medicijnen hadden gekregen ervoor.



Ik weet niet of je mannetje goed groeit?

Mijn jongens zijn flink geboren en groeiden de eerste maanden tussen +1 en +2 lijn van de CB-groeicurve. Met anderhalf jaar zaten ze net onder het gemiddelde. Volgens het CB was dit netjes, maar vaak zie je dat kindjes met reflux of andere maag/darmproblemen slechter gaan groeien en dat je een afbuigende lijn gaat zien.



Vannacht werd Luc een keer wakken en toen bleek er een boertje dwars te zitten. Nu krijgt hij 6 ml en zou hij 7 ml mogen qua gewicht, dus vanavond iets meer geven.

Sja, je gaat niet zo snel voor zoiets naar de huisarts he?



Mijn mannetje groeit wel erg goed. Iets wat wij al apart vonden gezien de reflux die hij inderdaad heeft. Maargoed, zijn buikje is een teer punt. Hij is met 5 weken geopereerd omdat de poort van maag naar darm dicht zat en hij heeft veel krampen gehad en dus reflux. Dus ja, op zich zou het helemaal niet vreemd zijn dat er toch iets niet helemaal lekker zit en hij daardoor zoveel last van lucht heeft.



Je voelt je alleen zo’n zeur als je voor de zoveelste keer naar de huisarts stapt… :roll:



Ik hoop dat Luc vannacht lekker slaapt!! :-*

Kan je ventje zich wel goed ontspannen Tierrr?

Hier namelijk een meisje met reflux en heel veel spanning in haar lijfje (en voornamelijk middenrif) waardoor de reflux erger wordt. (heb ergens een eigen topic, maar dat is verder voor jou niet zo van belang).

Sinds dat ze elke week fysio heeft en ik dagelijks ontspanningoefeningen doe, is de reflux een stuk verminderd. Althans het wordt in ieder geval niet meer opgewekt door haarzelf waardoor het minder is.

Kan me zo voorstellen dat hoe meer gespannen, hoe moeilijker lucht er uit komt (via welke kant dan ook) hierbij ook geldt.

Dus vandaar mijn vraag.

Hee Maaike,



Bedankt voor je reactie. Dat is dus iets waar ik nooit aan gedacht zou hebben! Ik geloof echter dat mijn ventje zich wel prima kan ontspannen…

Op momenten dat hem iets dwars zit zelf is ie wel erg onrustig, maar verder komt ie altijd wel ontspannen over… :think:



Heb net met de verpleegkundige van het cb gebeld. Op haar advies gaan we toch de dr Brown nog proberen en hem wat rechterop houden met voeden… en als het dan niet beter gaat naar de huisarts, want dit is volgens haar echt niet normaal… en aangezien J gewoon een wat problematisch buikje heeft, zou er best wel eens wat meer aan de hand kunnen zijn dan gewoon wat babyboeren (niet direct wat ernstigs hoor).



Als ik binnenkort eens tijd heb, zal ik jouw topic even opzoeken… :-*

Maaike, wat voor ontspanningsoefeningen zijn dat dan? Hier een flinke spuger, maar ik vind het nogal vroeg om aan de bel te trekken, dus hoop er zelf nog wat aan te kunnen doen…

Die fles helpt gewoon écht!! :shock:

Tijdens het drinken even stoppen om te boeren is iets wat je misschien nog kunt proberen en zo recht mogelijk houden. En na een voeding sowieso een half uur rechtop of in het wipstoeltje zetten.



Als hij er echt last van blijft houden kan je aan de ha vragen of die Losec of Nexium wil voorschrijven. De ha mag 10 mg voorschrijven bij een beeb en ze mogen 3 mg. per kg lichaamsgewicht. Binnen een week of 2 zou je dan verschil moeten merken. En eigenlijk moet het dan ook nog in combi met Motilium om de werking van de maag een beetje te versnellen zodat de voeding niet te lang in de maag blijft en niet te zuur wordt.

Beetje late reactie, maar tante Soesa ook nog bedankt voor de tips! :slight_smile:



Tijdens het drinken even stoppen om te boeren hebben we inderdaad geprobeerd, maar dan zet hij het zo op een brullen dat ie meer lucht binnenkrijgt dan dat ie uiutboert, ben ik bang… :wink:

En omhoog houden deden we inderdaad al een hele poos, en vervolgens even op de buik, dan kwam er vaak ook nog wel wat lucht uit.

Loses gebruikt ons jongetje ook al.



Maargoed, we zijn nu een aantal weken verder en die fles helpt gewoon echt!! Het blijft een aandachtspuntje, maar op deze manier is het in elk geval weer goed te doen, dus geen noodzaak meer om naar de huisarts te stappen voor nog meer medicijnen!! :dance:



Dus, voor mensen met hetzelfde probleem: ik kan de dr Brown fles aanraden. Was eerst zelf ook wat sceptisch, maar ik merk echt verschil!