Hoi meiden,
Ik heb een vraagje, mijn schoonmoeder zegt dat in de krant heeft gestaan gisteren dat je 26 weken zwangerschapsverlof krijgt. Ook zou het op tv zijn geweest.
Ik heb net internet afgespeurd maar kan er niks van vinden, iemand van jullie die hier wat over weet?
Dat heeft je schoonmoeder waarschijnlijk verkeerd begrepen, het gaat om ouderschapsverlof.
Langer ouderschapsverlof vanaf 1 januari 200923 december 2008
Het wettelijke ouderschapsverlof wordt vanaf 1 januari 2009 verlengd van 13 tot 26 weken. De verlenging van het ouderschapsverlof geldt alleen voor nieuwe verlofaanvragen. Als een ouder vóór 1 januari al ouderschapsverlof (gedeeltelijk) heeft opgenomen dan kan voor dat kind geen aanspraak gemaakt worden op de extra weken.
Ouders komen wel voor de verlenging in aanmerking als ze vóór 1 januari 2009 bij de werkgever ouderschapsverlof hebben aangevraagd om ná 1 januari op te nemen. Als voor 13 weken verlof aangevraagd is, dan moet voor de extra 13 weken nog een aanvullende aanvraag ingediend worden.
Werknemers hebben recht op ouderschapsverlof als zij zorgen voor een kind jonger dan acht jaar. Zij moeten dan minimaal één jaar bij een werkgever in dienst zijn en de verlofuren worden niet uitbetaald. Het aantal uren verlof per week blijft hetzelfde: ten hoogste de helft van de werktijd per week, gespreid over twaalf maanden. In overleg met de werkgever kan het ouderschapsverlof ook op een andere manier opgenomen worden.
Het verlof kan over een langere periode dan twaalf maanden uitgesmeerd worden, er kunnen meer uren verlof per week opgenomen worden en het verlof kan opgesplitst worden in maximaal zes gedeelten waarbij elk gedeelte minimaal een maand moet duren. De werkgever kan deze andere manier van invulling van het verlof op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen weigeren.
Tevens wordt in deze wetswijziging de ouderschapsverlofkorting per 1 januari losgekoppeld van de levensloopregeling. De ouderschapskorting is een korting op inkomstenbelasting en premie volksverzekering.
Hey handig om te weten, ik heb eind 2008 ouderschapsverlof aan gevraagd en die gaat in per 21 januari dit jaar, dus maar ff babbelen met baassie
Betaald zwangerschapsverlof is gewoon 16 weken maar je kunt inderdaad per dit jaar wel 26 i.p.v. 13 volgens mij, weken ouderschapsverlof opnemen. Maar bij veel banen is dat wel onbetaald.
@littlewonder wrote:
Betaald zwangerschapsverlof is gewoon 16 weken maar je kunt inderdaad per dit jaar wel 26 i.p.v. 13 volgens mij, weken ouderschapsverlof opnemen. Maar bij veel banen is dat wel onbetaald.
Bij ons is het zowieso onbetaald, ik zou ig voor beide kid OV opnemen, waarschijnlijk blijf ik daarna gewoon m inder werken, maar dan heb ik iig nog even behoud van mijn uren (ga van 25 naar 16 uur pw)
Er is volgens mij wel sprake geweest van het verlengen van het zwangerschapsverlof naar 18 weken.
Heb ik op tv gehoord een tijd geleden maar verder niets meer van gehoord…
Ik had daar ook wat over gehoord over een nieuw europees wetsvoorstel voor een langer zwangerschapsverlof. Nu ik dit topic zag ben ik zelf even gaan zoeken op het net en … dat gaat zeker aan onze neus voorbij.
Hier een stukje wat ik gevonden had
Langer zwangerschapsverlof
De Europese Commissie heeft begin oktober 2008 voorgesteld het zwangerschapsverlof te verlengen. Het Europese verplichte minimum bedraagt nu nog 14 weken, maar dit wordt 18 weken. In Nederland hebben vrouwen recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Europa kent behoorlijk verschillen op dit punt: In de ons omringende landen geldt veelal een verlof van ongeveer gelijke duur, maar in een aantal voormalige Oostbloklanden kan dit oplopen tot 28 weken. Het voorstel ligt nu ter bespreking bij het Europees Parlement en de nationale regeringen. Het streven is in de loop van 2009 overeenstemming te bereiken, waarna de Europese lidstaten twee jaar de tijd krijgen de nieuwe regeling om te zetten in nationale wetgeving.