Onze oudste zoon heeft autisme en zit sinds december '12 op speciaal onderwijs (wij wonen in België, dus hij gaat al vanaf 2,5 naar school. Hij ging op de reguliere school hier in het dorp 3 ochtenden per week, tot we dus de diagnose ASS kregen en de overstap gemaakt hebben naar SO)
Hij gaat 3 dagen: maandag, woensdag en vrijdag. Hij blijft op maandag en vrijdag over.
In het begin brachten en haalden we hem zelf. Maar de school ligt bijna 20 km van ons vandaan, dus dat waren echt veel kilometers (bijna 80 op een dag :shock: ) en het kostte ook veel tijd. Ook moest zijn kleine broertje elke keer mee.
Vanaf zijn 4e verjaardag gaat hij met de bus mee terug naar huis. (We brengen hem dus nog zelf)
Dit vind hij nog steeds niet echt geweldig (voor de vakantie ging het redelijk gied, nu na de vakantie is het weer erg wennen, maar ik ga er wel vanuit dat het over een tijdje beter gaat)
Maar hij maakt van die lange dagen voor een 4 jarige vind ik
Maandag start de school wat later, dus 9.15u de deur uit, 17u weer thuis.
Woensdag 8.20u de deur uit, 13u thuis. ( redelijk normaal)
Vrijdag 8.20u de deur uit, 17u weer thuis
Hub begint er al over om hem vaker naar school te laten gaan (ook om het voor ons wat makkelijker te maken :oops: :oops: ), maar ik vind het zo lang voor hem :o
Op een gegeven moment zal hij ook 's morgens met de bus moeten, dan wordt hij om 7.45u opgehaald.
Op school doen ze niet moeilijk, hij mag gewoon 3 dagen komen en als hij er aan toe is/het aan kan, dan mag hij vaker komen. Nu gaat het best goed op school. Maar hij heeft na elke schooldag dus een dagje om bij te tanken.
Ik ben benieuwd of jullie kindjes ook zulke lange dagen maken?
Of moet ik het gewoon wat meer loslaten en vertrouwen hebben?? :shifty:
Mijn dochter met ASS heeft een jaar op een mkd hier gezeten, is geen school natuurlijk maar ook niet echt een peuterspeelzaal, hadden gewoon lesjes, zwemmen, schoolreisje etc. Uiteindelijk ging ze met 3,5 jaar 4 dagen per week daar heen. Begon om 9.00 en eindigde om 15.00 en met reizen was ze van 8.00 tot 16.00 van huis ongeveer (ze aten ook daar)
Daar had ik het in het begin ook best moeilijk mee, zo jong nog en zo veel weg.
De dagen waren daar goed gevuld. Logopedie, fysio, schoolreisjes, zwemmen, extra taalles. Allemaal dingen die ze ook nodig had. Ze ging er ook enorm mee vooruit en dat maakte het makkelijker dat ze zulke dagen had.
Dat ze 2 dagen per week ging kwam ze in de andere dagen tot rust. Toen ze 4 dagen per week ging werd het wel een ander verhaal. Ineens begon ze weer middagslaapjes te doen, werd dwarser op het mkd en raakte steeds langer en vaker in haar eigen wereld. Overprikkeld? Te lange dagen? N kan er niets over zeggen (grote taal achterstand). Nu ze er weg is (mede door andere problemen) zie ik mijn eigen kindje weer terug, ze is vrolijk, liever en veel opener. Als moeder denk ik dat ik dit eerder had moeten zien, of iig meer op mijn gevoel af had moeten gaan.
Nu is ze bijna 4 en gaat binnenkort hopelijk naar aangpast onderwijs. school zit hier 30 km vandaan dus ze gaat met een busje. Ze gaat dan gewoon zo snel mogelijk naar 4,5 dag.
Een kennis van mij heeft een zoontje dat al naar die school toe gaat, hij wordt tussen 7.45 en 8.00 opgehaald en komt tussen 15.45 en 16.00 thuis.
Dat zijn lange dagen, maar ze zijn bij ons niet langer dan normale schooldagen (het is gewoon echt de reistijd hier).
Ik ben zelf ontzettend ‘bang’ dat ik mijn kindje weer overprikkeld ga krijgen vanaf school aan de andere kant zijn ze daar ook wel gespecialiseerd in autisme dus tja, ze zullen er echt wel goed mee om gaan.
Ik denk dat het vooral goed is om je kindje in de gaten te houden. Het gaat nu goed zeg je, omdat hij steeds een dagje bij kan tanken, zo lang je denkt dat hij niet nog een dag trekt ook niet doen (weet niet hoe het met leerplicht zit bij jullie) en dan misschien eens een dagje extra proberen. Kijken hoe dat gaat. Langzaam uitbreiden en goed op je gevoel afgaan (wat ik dus zelf niet heb gedaan :oops: )
Je hebt eigenlijk dus heel weinig aan mijn antwoord maar misschien dat de tijden van hier je wat op je gemak stellen (niet veel korter straks voor mijn uk). En het feit dat je echt niet alleen staat met die gevoelens is ook wel fijn denk ik.
mijn oudste zoon ging met 3,5 ook naar een mkd.eerst 3 dagen , en later 5 dagen. Hij werd rond 8.10 opgehaald en was dan ongeveer 16.30 thuis. soms ook later dat ligt natuurlijk aan de drukte op de weg.
Nu gaat onze kleinste in januari naar het so (cluster2) en dan zal hij ook ongeveer die tijden hebben.
De school begint om 8.45 tot 15.15.
de schooltijden zijn dus vaak even lang als in het reguliere onderwijs maar omdat je vaak afhankelijk bent van het busvervoer en die ook nog andere kindjes moeten thuisbrengen wordt het inderdaad wel een lange dag.
Mijn oudste sliep altijd op de terugweg en ik vermoed dat de jongste dat ook zal doen dus dan zijn ze toch weer een beetje uitgerust.