'Lang slikken van foliumzuur leidt tot astma'

‘Lang slikken van foliumzuur leidt tot astma’

ADELAIDE - Vrouwen die aan het eind van hun zwangerschap foliumzuur innemen, lopen een grotere kans dat hun kind astma krijgt. Dat blijkt woensdag uit een onderzoek dat wetenschappers van de Universiteit van Adelaide in Australië hebben uitgevoerd.

© GezondheidsnetDe bevindingen staan in de nieuwe editie van het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Epidemiology.

De wetenschappers onderzochten ongeveer vijfhonderd kinderen die tussen 1998 en 2005 waren geboren.

Wanneer de moeders ook laat in de zwangerschap nog foliumzuur slikten, steeg de kans dat hun kind als kleuter astma zou krijgen met ongeveer 30 procent.

Open ruggetje

Zwangere vrouwen krijgen in veel westerse landen, waaronder Nederland, het advies om in de maand voor de bevruchting en aan het begin van de zwangerschap foliumzuurtabletten te slikken. Dat moet aangeboren afwijkingen, zoals een open ruggetje, voorkomen.

De onderzoekers benadrukken dat ze geen nadelige gevolgen van het vroeg slikken van foliumzuur hebben gevonden.

hmmm…

Nou toen ik dit vanmiddag las dacht ik “wat moet ik hier nu weer mee…”

Direct mijn zwangerschapsvitaminen de prullenbak in?

En wat als nu later blijkt dat ons kindje toch astmatisch is… komt het dan doordat ik langer foliumzuur heb geslikt…

Het zijn van die berichten waarvan ik denk ja ja…

Ik heb een spina bifida occulta waardoor ik ipv 0,5 mg per dag 5 mg per dag moest slikken ook is mij geadviseerd om dit te slikken tot 28 weken zwangerschap, gelukkig hebben mijn 3 jongens geen astma.

En daar komen ze mee als ik hoogzwanger ben… :naughty:

Tot wanneer mag je dan de zwangerschapsvitaminen nemen?

Toen ik zwanger was van nr. 2 las ik dat moeders die veel pindakaas aten grotere kans hadden op astma bij hun baby . Tja , een van de dingen die ik nu net veel at op dat moment waren boterhammen met pindakaas. Gelukkig is alles goed gegaan. Het is altijd wat !!!

een onderzoek dat ‘maar’ op 500 kinderen is gedaan in in mijn ogen is geen massaal onderzoek. Het zijn geen cijfers om er rieële resultaten uit te halen.

Ik maak mij er dus ook geen zorgen om :slight_smile:

tja, hier beide kids astma, en tot vrij lang vitaminen geslikt…

maar ja, manlief en ik hebben ook astma, dus dat lijkt mij eerder de boosdoener

ik vraag me afwellicht ouders in de onderzoeksgroep ook astmatisch zijn, want dat beinvloedt natuurlijk een hoop

Mijn gyn adviseerde me juist om door te gaan met slikken van foliumzuur of een multi-vitamine preparaat…juist omdat ik een tweeling verwacht.

En volgens mij verzinnen ze ook elke keer wat nieuws om mensen bang te maken…de lijst met wat je niet mag wordt steeds langer.

ik slik zelfs 5 mg foliumzuur en heb net een nieuw receptje gekregen van de gyn, doorslikken tot aan de bevalling :think:

bij de volgende controle zal ik eens vragen of hij het onderzoek kent.

@Fietje wrote:

ik vraag me afwellicht ouders in de onderzoeksgroep ook astmatisch zijn, want dat beinvloedt natuurlijk een hoop

Een onderzoek wat daar geen rekening mee houdt komt niet in zo’n tijdschrift terecht, je mag er vanuit gaan dat dit een betrouwbaar onderzoek is.

Hier heb ik zelf astma, dus redelijk kans dat ik de kleine ook wat meegeef. Helaas, het zij dan maar zo.

Als ik advies had gekregen om door te slikken tot de bevalling zou ik dat eigenlijk gewoon doen, astma is over t algemeen toch echt minder ingrijpend dan een open ruggetje…

Alhoewel, als je t zolang moet doorslikken, slik je het daar dan nog voor? Want dat is dan toch allang aangelegd?

tja… ik heb op latere leeftijd pas astma gekregen.

in de tijd dat mijn moeder zwanger was, hadden ze volgens mij nog nooit van foliumzuur gehoord (27 jaar geleden) :slight_smile:

@fluppie wrote:

tja… ik heb op latere leeftijd pas astma gekregen.

in de tijd dat mijn moeder zwanger was, hadden ze volgens mij nog nooit van foliumzuur gehoord (27 jaar geleden) :slight_smile:

Komt vast van de pindakaas! :silenced: :lol:

Ik heb ook van de HA het advies gekregen om de multivitaminen de hele zwangerschap en straks tijden de BV te blijven slikken. De VK heeft dat bevestigd… dus zal dan wel goed zijn toch?

Wat een onzin-onderzoek zeg :thumbdown:

Ook hier slik ik de Multi-Vitaminen voor zwangeren (en BV ook, staat er trouwens op) gewoon door. Dus ik krijg zeker weten alle benodigde pietemientjes binnen en ja; ook Foliumzuur.

@Hupsakee wrote:

Komt vast van de pindakaas! :silenced: :lol:

Ik maakte geen grapje hoor :wink: : http://www.nu.nl/gezondheid/1658290/pindakaas-kan-astma-bevorderen.html

ze verzinnen ook altijd wel wat… Zolang je alles met mate neemt komt het wel goed en de hoeveelheid foluimzuur die wij slikken kan geen kwaad hoor!