lang in de auto met een kleintje

Dit jaar gaan wij voor het eerste met mijn stiefzoontje van 4 op vakantie in Frankrijk. Voor onderweg heb ik een aantal kleine kadootjes gekocht om in fases aan het te geven zodat hij een beetje afgeleid wordt van de lange reis.

Een knijpkat (nu in de aanbieding bij Blokker), een plastic verrekijker, een tekenbord (met zo’n ingebouwd vegertje, je kent ze wel), plakplaatjes voor op de ramen, een belleblaas voor tijdens de pauzes en strijkkralen (al vraag ik me af of dat wel zo handig is in de auto). Ook nemen we (heel opvoedkundig verantwoord :think: ) een DVD-spelertje mee en ik heb een kleurenklok gekocht waarmee we de tijd een beetje visueel voor hem kunnen maken.

Ik zoek nog een paar kleine goedkope kadootjes, maar het is toch best lastig: knutselen houdt hij nog niet lang vol, autootjes zijn onhandig omdat hij vast zit… mischien hebben jullie nog goed tips!

luisterboeken.

je hebt ook een soort bingo voor onderweg, allicht dat ie met hulp van jullie daar ook wel mee overweg kan (dan moet je dus afstrepen als je koeien hebt gezien, en een bus enz enz).

ik denk dat je toch echt wel genoeg hebt hoor!!!

mijn kids vermaken zich ook gewoon met naar buiten kijken, of een krentenbol eten (wellicht ook iets minder verantwoord)

Ik zou wel een bal meenemen voor in de “pauzes”

laatst bij de boekhandel zag ik bij de kassa wat leuks liggen: een setje kaarten (iets groter formaat) met allerlei spelletjes voor onderweg erop. Bijv. zet een kruis door het plaatje wat je onderweg ziet, tractor, kerktoren etc.

Kaarten met een doolhof erop, dat soort dingen.

Er zat een speciale stift bij die je weer kon uitvegen zodat je de kaarten steeds opnieuw kon gebruiken. Het was speciaal voor jonge kinderen.

Wat hier een groot succes is; pocketloco! Dit is een kaarthouder met schuifjes die je op rood en groen kunt zetten en boekjes met vragen erin. Het is oa bij Bol en bruna te koop.

Wat een cadeaus, tuurlijk neem je het eea mee om hem te vermaken, maar denk persoonlijk dat je wel voldoende hebt hoor! Je kan ook leuke spelletjes doen, met dingen die je onderweg tegenkomt of gezellig liedjes zingen ect.

@Fietje wrote:

ik denk dat je toch echt wel genoeg hebt hoor!!!

mijn kids vermaken zich ook gewoon met naar buiten kijken, of een krentenbol eten (wellicht ook iets minder verantwoord)

Ik zou wel een bal meenemen voor in de “pauzes”

dat denk ik overigens ook, je hebt ruim voldoende!

(ik heb nooit zo veel gesnapt van om de zoveel tijd een cadeautje. Dat wil zeggen: ik heb het ooit ook gedaan op aanraden van iedereen, toen ik met nano naar afrika vloog toen ie 2 was. ik heb um 1 cadeautje gegeven, de rest is allemaal onuitgepakt het vliegtuig uitgekomen, was helemaal niet nodig. Het is leuk omje kind iets te nieuws te geven voor onderweg, ook omdat dat een leuk begin is van de vakantie, maar je hoeft ze niet te overladen met cadeautjes denk ik)

Ik heb voor de kinderen allebei een nieuwe dvd (hebben ook een dvd speler in de auto), een sticker/kleurboekje, een keer een wat groter snoepje en idd ook een bellenblaas voor in de pauze. Voor Kes heb ik wel 3 autootjes, ze kunnen er ook mee op hun knieen of net naast ze mee spelen.

Fiep, de praktijk leert idd dat het niet echt nodig is maar op de dooie momenten is het wel leuk om iets tevoorschijn te kunnen toveren. Wij rijden 1200 km naar Italie.

De bingo die genoemd wordt is inderdaad ook érg leuk! Vorig jaar hebben we er uren plezier van gehad (was toen te koop bij het kruidvat).

Reis-electro :thumbup:

Boekjes, luisterboeken, CD’s.

Of gewoon ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is…

(maar dan niet uren lang natuurlijk :lol: :lol: :lol: )

(ik heb nooit zo veel gesnapt van om de zoveel tijd een cadeautje. Dat wil zeggen: ik heb het ooit ook gedaan op aanraden van iedereen, toen ik met nano naar afrika vloog toen ie 2 was. ik heb um 1 cadeautje gegeven, de rest is allemaal onuitgepakt het vliegtuig uitgekomen, was helemaal niet nodig. Het is leuk omje kind iets te nieuws te geven voor onderweg, ook omdat dat een leuk begin is van de vakantie, maar je hoeft ze niet te overladen met cadeautjes denk ik)

Dat is ook onze ervaring met Laura, maar dan met het verschil dat ze in de eerste minuut alle kadootjes al had uitgepakt (die zaten in haar eigen tas met handbagage, dus die had ze vantevoren al gezien, misschien niet zo slim :think: ), en daar werd dan de rest van de reis niet meer naar omgekeken.

Op de laatste reis heeft ze zich goed vermaakt met electro junior (kleine versie), en verder doen kleurboeken/puzzelboeken (met doolhofjes en zoek de verschillen en dat soort dingen) het ook altijd goed, maar dat is in een auto misschien iets lastiger dan in een vliegtuig, of heb je een uitklapbaar tafeltje oid?
Voor een lange reis zou ik zeker een dvd-speler aanschaffen.
Verder kom je vast de tijd wel door hoor, beetje kletsen, beetje slapen, af en toe onderweg even uitrazen en lekker rondrennen. Niet te veel zorgen over maken, het loopt, zoals het loopt, en je kind zal zich vast wel een keertje vervelen onderweg of er even genoeg van hebben op het einde - wie niet? Maar dat hoort er gewoon bij toch.
Veel plezier op vakantie!

wij gaan morgen naar de belgische ardennen

wij hebben luister cd’s cd’s van k3 :smiley: verder niet zoveel eigenlijk ik hoop gewoon dat ze lekker gaat slapen zoals ze altijd doet als ze in de auto zit :thumbup:

ik ga straks nog even bij kruidvat kijken of ze die diaviewers (of hoe heten die dingen met die plaatjes) nog hebben denk dat ze zich daar ook wel mee zal vermaken (maarja die waren een hele tijd geleden in de aanbieding dus grote kans dat die al zijn uitverkocht :wink: )

bij kruidvat hebben ze reisbingo misschien is dat wat?

eerlijke gezegd gaan we ook niet alle kadootjes geven als het niet nodig is. Maar mocht hij het echt niet trekken, dan hebben we een toverdoos… hahaha… ( het is tenslotte niet zijn keuze om helemaal in Frankrijk op vakantie te gaan.)

Wij zijn gisteren net terug gekomen uit Frankrijk, ook 14 uur in de auto enkele reis, maar zo bizar veel kado’s als jij mee neemt hebben wij nog nooit gedaan. Wij hebben gewoon altijd goed uitgelegd dat de reis erg lang gaat duren, ook bij onze oudste die inmiddels 19 is.

Ook wij hebben DVD in de auto, die pas aan gaat als we al lang onderweg zijn. Naar buiten kijken, slapen, cd’s luisteren en samen liedjes zingen zijn bij ons voldoende.

Straal vooral niet te veel onzekerheid over naar hem, als jij al laat merken dat de reis “onoverkomelijk” lang zal zijn, zal hij zich er ook naar gaan gedragen. Laat hem nou enkel denken aan het doel van jullie reis! Heb het daar over en ik wens je erg veel plezier de komende reis!

Wij hebben echt totaal geen gemiep in de auto gehad. Heerlijke reis is het geweest, heen én terug!

Fijne vakantie meid!