Vanmorgen ben ik boodschappen gaan doen in een Turkse winkel, en nu ben ik thuisgekomen met een lamsbout.
Het lijkt me lekker om die te braden in de oven, maar hoe lang moet zo’n ding braden ongeveer? Hij weegt 2,7 kilo (met bot in het midden).
En hoe doe ik dat met kruiden? Aan de buitenkant een beetje insmeren met olie, knoflook en rozemarijn misschien? Of is het lekkerder om hem wat in te snijden en dan ook aan de binnenkant kruiden te doen?
Maar vooral, hoe krijg ik het voor elkaar dat hij aan de buitenkant lekker knapperig wordt, en aan de binnenkant lekker mals?
zou hem zowiezo niet insnijden, dan verliest ie waarschijnlijk zijn sappen, en dat is zonde!!
Krokant, onder de grill misschien?? En hoe lang… eeh daar zou ik eens op google-en, en anders gewoon die winkel of een slager bellen. Ik zou het niet wetne nl.
Ingredienten
1 lamsbout van 2 kg. Ontbeend
5 teentjes knoflook, in plakjes
12 toefjes rozemarijn
4 el. Olijfolie
750 gr-1 kg kleine sjalotjes
4 dl lamsfond
50 gr boter of margarine
zout, peper
Bereiding
Oven voorverwarmen op 240 C. Lamsbout op 12 plaatsen ondiep insnijden en daarin plakjes knoflook en toefjes rozemarijn steken. Lamsbout in blaadslede leggen en met olijfolie bestrijken. Lamsbout in midden van oven zetten en ± 10 min braden. Oven terugschakelen naar 200 C. Sjalotjes rondom lamsbout leggen en lamsbout nog ± 30 min braden. Lamsbout tussentijds regelmatig met olijfolie bestrijken. Fond verwarmen en in braadslede schenken. Lamsbout nog ± 1 uur braden en regelmatig met braadvocht bedruipen. Lamsbout uit braadslede nemen en ± 10 min in aluminiumfolie laten rusten. Sjalotjes uit braadvocht scheppen. Braadvocht zeven en vet eraf scheppen. Boter in klontjes door braadvocht scheppen en saus met zout en peper op smaak brengen. Lamsbout in plakken gesneden serveren met saus, gebakken sjalotjes en geroosterde aardappelen
Ingrediënten:
1 grote ui
1 wortel
1 lamsbout van 1.2 kg (met been)
Peper
Zout
Boter
4 mooie takjes rozemarijn
1 teentje knoflook
15 cl witte wijn
0.5 l bouillon (liefst bruine fond)
10 gr aardappelzetmeel
1 tl rozemarijnsnippers
Als garnituur: (naar keuze)
Kleine tomaatjes
Spinazie
Broccoli
Aardappelen
Boontjes
Fijn gerookt spek
Bereiding:
Maak de ui en de wortel schoon en snijd in grove stukken van 1.5 cm
Kruid de lamsbout met peper en zout en bak hem mooi bruin in een grote noot boter (ongeveer 100 gr)
Gaar de lamsbout verder in een matig warme oven (175°) gedurende 15 tot 20 minuten
Giet er af en toe wat braadboter over
Voeg na 20 min de ui, de wortel, 1 mooi takje rozemarijn en het teentje knoflook toe en draai de lamsbout om
Braad de lamsbout nog een kwartiertje en bedruip af en toe
Haal de bout uit de oven en houd hem warm
Verwijder de helft van de braadboter en blus de pan met de witte wijn en de bouillon
Kook de aanbaksels los en roer met een klopper gedurende ca. 5 minuten
Giet de saus door een zeef
Bind eventueel met wat aardappelzetmeel en kruid de saus indien nodig
Kook nog een laatste maal op en roer nu een nootje boter door de saus
Voeg de rozemarijnsnippers aan de saus toe
Serveer de lamsbout aan tafel met enkele takjes rozemarijn en groentegarnituur
De saus mag afzonderlijk opgediend worden
Als garnituur kunt u bijvoorbeeld werken met:
Een half tomaatje, gevuld met spinazie (opgewarmd in boter en Gekruid met peper, zout en muskaatnoot)
Gekookte broccolibloempjes, die u even in warme boter wentelt
Een aardappelgratin of gedraaide aardappelen in warme boter Gewenteld en met peterselie bestrooid
Bundeltjes vooraf gekookte groene boontjes, gewikkeld in fijngesneden spek (10 tot 12 boontjes per bundeltje) en waarvan de uiteinden gelijk gesneden zijn
Schenk hierbij een pomerolwijn of een andere krachtige rode wijn
Tip:
Als u blanke fond gebruikt, mag die niet vooraf gezouten worden, U zou dan pekel krijgen
Ingrediënten voor 4 personen
2 kg lamsbout, 4 winterwortels, 4 ajuinen, 3 laurierblaadjes, 4 takjes tijm, 4 takjes rozemarijn, 4 teentjes look, peper en zout, boter.
Hulpmiddelen
Braadslee
Voorbereiding
Lardeer de bout met stukjes look.
Kruid de bout met peper en zout.
Hak de wortels en ajuinen grof.
Verwarm de oven op 220?
Bereidingswijze
Beboter de braadslee in. Leg de groenten op de bodem en daarbovenop de lamsbout. Voeg tijm en laurier en de rest van de look toe.
Zet in de oven. 25 minuten per halve kg. Bedruip regelmatig.
Neem de bout na het verstrijken van de braadtijd uit de schaal en laat hem 20 minuten rusten op een warme plaats.
Deglaceer de schaal met lamsfond (zie mijn recepten). Giet door een fijne zeef in een klein pannetje en duw de groenten goed uit. Laat inkoken. Klop van het vuur af met klontjes boter op. Voeg nog wat vers gemalen zwarte peper toe.
Serveertips
Het vlees van het been afsnijden en in niet te dunne plakken snijden. Gratin dauphinois of puree van aardappel en knofloof(zie mijn recepten) erbij geven en het vlees overlepelen met de saus.
Heb even een paar recepten voor je opgezocht die volgens mij wel lekker zijn :drool:
Super, dank je!
Ik ga voor die eerste denk ik (met veel knoflook, rozemarijn en olijfolie, dat moet wel lekker zijn :drool: ).
sneetjes over de gehele bout maken, vullen met anjovis, knoflook, en rozemarijn. inwrijven met olijf olie zout en peper, op een rek boven een oven schaal in een 190 graden oven. 20 minuten per halve kilo plus 20 minuten voor geluk.