lampje babykamer, deur open, dag/nachtritme

Onze oudste slaapt in het donker en in het licht, altijd overdag met gordijnen open en de nacht alles dicht, gaat prima, maar de jongste lijkt een ander verhaal te zijn :mrgreen:

Ze wordt vaak om 4 of 5 uur wakker en is dan niet in bed te troosten en slaapt op dat moment ook niet meer in. Overdag en de avond doet ze dat prima, als er niks aan de hand is ook. We hebben alle dingen al geprobeerd en soms is het buikpijn, maar als het dat niet is, lijkt het wel of ze gewoon wakker is en iets wil zien. Lopen we met haar rond dan is ze op weg naar een lichtje stil, met donker huilen. Wakker dus. Zo kwam ze vannacht dus weer om 4 uur. Even gelaten in hoop dat ze zou gaan slapen maar ze ging alleen maar harder huilen. Even geweest (licht op overloop aan), dan wordt ze rustig, maar zodra de deur dicht gaat begint ze zo mogelijk nog bozer. Het zit m niet in onze aanwezigheid, want als ik haar in het donker bij me pak is ze ook niet blij. Omdat het al de zoveelste nacht is ben ik toen nogmaals geweest, werd ze rustig en heb ik de deur daarna op een kier gelaten, ze ziet dan dus iets meer door het licht op de overloop. En wat gebeurt…madam gaat lekker liggen kletsen en valt daarna weer rustig in slaap tot half 7.

Typische is, al een dag na de geboorte deed ze ook dit soort dingen. 1e of 2e nacht begon ze in t donker te huilen, elke keer als het licht dan aan werd gedaan was ze stil en licht uit begon ze weer, heel grappig echt heel duidelijk door het licht en niet door ons te zien of wat dan ook.

Maar…nu vraag ik me dus af, heeft dit invloed op har dag en nachtritme? Zou ze door t lichtje beter weer inslapen, maar dan niet denken dat het dag en speeltijd is? Eigenlijk ben ik er namelijk geen voorstander van, wil ik in t donker troosten en laten inslapen, maar dat werkt momenteel dus niet. Ze meent gewoon dat het om 4 uur dag is…of soms gewoon even huiluurtje moet hebben…Ze slaapt wel vanaf 19.30, met alleen even een half slapend flesje tussendoor, dus ze trekt al een lange rek.

Alvast bedankt!

Het huilen als het licht uitgaat en dan weer stil als het aan gaat is hier herkenbaar.

Tja, misschien toch een klein nachtlampje op haar kamer, of (als er van buitenaf licht komt) het gordijn een klein beetje open of de deur open inderdaad…

Het enige wat ik verder kan bedenken is proberen haar later in slaap te laten vallen, maar ja, dat wil ook niet altijd helpen he. Ik denk dat ik in jouw situatie haar wel wat licht zou geven en dan kun je lekker verder slapen. En dan maar hopen dat het vanzelf bijtrekt…

Verder geen idee…

Ik denk dat het heel erg per kind verschilt of het invloed heeft op het nachtritme…is vooraf, denk ik, niet te voorspellen.

Ons dochtertje slaapt altijd met een lichtje aan, wij hebben het idee dat ze dan beter slaapt en vooral beter doorslaapt. En als ze wakker wordt, dan ziet ze wat, kan ze even spellen, enz. ipv het meteen op een brullen te zetten omdat ze niets kan door het donker. En ze heeft het merendeel van de tijd een prima dag- en nachtritme…bij haar lijkt het dus niet uit te maken. (Ze slaapt niet van 19.00u tot 7.00u oid…maar dat doen wel meer baby’s niet…?)

Ik denk dat het belangrijkste is dat het een lichtje is en niet het grote licht…schemer is toch duidelijk anders dan overdag, denk ik.

anna slaapt inmiddels met veel licht op de kamer… ze wil gewoon niet in het donker en slaapt prima met een lichtje aan…

Terwijl zijn vroeger alles verduisterd had omdat ze anders niet kon slapen…

geen kind is hetzelfde, geen leeftijd is hetzelfde…

@mereltje85 wrote:

Het huilen als het licht uitgaat en dan weer stil als het aan gaat is hier herkenbaar.

Tja, misschien toch een klein nachtlampje op haar kamer, of (als er van buitenaf licht komt) het gordijn een klein beetje open of de deur open inderdaad…

Het enige wat ik verder kan bedenken is proberen haar later in slaap te laten vallen, maar ja, dat wil ook niet altijd helpen he. Ik denk dat ik in jouw situatie haar wel wat licht zou geven en dan kun je lekker verder slapen. En dan maar hopen dat het vanzelf bijtrekt…

Verder geen idee…

Later in laten slapen kan niet, als ze moe is gaat ze altijd naar bed als ik dat teveel rek slaapt ze slechter in. Om 19.30 gaat ze dus ook prima slapen in het donker, hooguit soms eventjes mopperen. Om 4 uur is ze dus ineens klaarwakker en neig ik idd naar de deur dan maar open laten m verder te kunnen slapen als dat het oplost. Maar wen ik haar dan geen licht aan met slapen…dat vraag ik me dus steeds af…

@Nienke123 wrote:

Ik denk dat het heel erg per kind verschilt of het invloed heeft op het nachtritme…is vooraf, denk ik, niet te voorspellen.

Ons dochtertje slaapt altijd met een lichtje aan, wij hebben het idee dat ze dan beter slaapt en vooral beter doorslaapt. En als ze wakker wordt, dan ziet ze wat, kan ze even spellen, enz. ipv het meteen op een brullen te zetten omdat ze niets kan door het donker. En ze heeft het merendeel van de tijd een prima dag- en nachtritme…bij haar lijkt het dus niet uit te maken. (Ze slaapt niet van 19.00u tot 7.00u oid…maar dat doen wel meer baby’s niet…?)

Ik denk dat het belangrijkste is dat het een lichtje is en niet het grote licht…schemer is toch duidelijk anders dan overdag, denk ik.

Ja met die 1e opmerking sla je de spijker op zijn kop…als ik namelijk wel steeds de deur open laat in zo’n geval en het heeft bij haar wel invloed, dan gaat ze haar dag en nachtritme misschien wel draaien…alhoewel ze die redelijk te pakken heeft dus nog niet helemaal als ze om 4 uur klaarwakker is :wink:

@Fietje wrote:

anna slaapt inmiddels met veel licht op de kamer… ze wil gewoon niet in het donker en slaapt prima met een lichtje aan…

Terwijl zijn vroeger alles verduisterd had omdat ze anders niet kon slapen…

geen kind is hetzelfde, geen leeftijd is hetzelfde…

Nee idd, als Emma een lichtje zou willen, prima, maar omdat Sofie pas 2 maanden is en nog dag en nacht aan t leren is twijfel ik dus of een lichtje een goed idee is, of de deur open…

Ik prakkizeer nog lekker verder haha!

Het is trouwens meestal zo dat ze wakker wordt rond die tijd als ze een rustig huiluurtje heeft gehad de dag ervoor, dwz dat heeft ze meestal tussen 17 en 19, beetje rommelen. Is dat rustiger verlopen dan houdt ze soms ineens om 4 of 5 uur 's nachts een huiluurtje :?

Maar is het zo dat ze dat met 2 maanden nog moeten leren? Jinthe had het vanaf haar geboorte bv. prima in de gaten. En slechter slapen komt volgens mij altijd in fases bij opgroeiende kinderen - zowel bij kinderen die in het donker slapen als bij kinderen die met een lichtje aan slapen?

Als ze beter slaapt met een lichtje aan, dan zou ik dat zelf gewoon toelaten…en ja, misschien leert ze dan met een lichtje aan te slapen, maar is dat echt zo slecht? Als ze gewoon goed slaapt, dan maakt dat toch weinig uit? Of zie ik wat over het hoofd?

Sem heeft het ook een paar keer gehad en toen liet ik het licht in zijn kamertje uit en deed het licht op de gang aan. Was na een paar nachtjes over :thumbup:. Ik denk dat het voor die kleintjes nog niet zo heel veel kwaad kan en misschien is het bij jou na een paar nachtjes ook niet meer nodig…

Succes :-*

@Nienke123 wrote:

Maar is het zo dat ze dat met 2 maanden nog moeten leren? Jinthe had het vanaf haar geboorte bv. prima in de gaten. En slechter slapen komt volgens mij altijd in fases bij opgroeiende kinderen - zowel bij kinderen die in het donker slapen als bij kinderen die met een lichtje aan slapen?

Als ze beter slaapt met een lichtje aan, dan zou ik dat zelf gewoon toelaten…en ja, misschien leert ze dan met een lichtje aan te slapen, maar is dat echt zo slecht? Als ze gewoon goed slaapt, dan maakt dat toch weinig uit? Of zie ik wat over het hoofd?

De oudste heeft altijd goed geslapen, de keren dat ik er daar de nacht voor uit heb gemoeten zijn op 1 hand te tellen. De jongste heeft wel een verstoord ritme gehad, echt veel slapen overdag en de nachten wakker.

Op zich prima als ze beter slaapt met licht, maar het gaat me meer om de gewenning. Ze slaapt prima in in het donker, alleen dus niet om 4 a 5 uur. Ook na de fles van 23 gaat het goed. Ik wil haar niet aanwennen altijd met licht te slapen omdat als ze de nacht wakker wordt en het zou eens donker zijn ze dan elke keer niet meer goed inslaapt misschien. Ik wil ook niet dat ze doordat ik het dus wel lichter maak ineens denkt dat het om 4 uur wel de dag is en dat ben ik een beetje bang aan te wennen, vandaar.

Op zich ook prima als ze om 4 uur wakker wordt en dan met wat licht gaat slapen, maar als ze daardoor steeds langer wakker is of nog meer gezelligheid zoekt, dan “oefen” ik liever even verder in het donker. Dit heeft ze een periode eerder gehad, toen dachten we koud, honger, volle luier enz. Al die dingen opgelost, ook fles omhoog hoewel t geen honger leek en idd was t toen weer pas 6 a 7 uur. Nu is het dus weer zo, maar weer geen honger voor mijn gevoel.

Ze sliep door vanaf 3 weken en moest haar altijd 7, half 8 pas wakker maken. (dan was ze wel wakker van 19 tot 23) Sinds ze slaapt vanaf 19.30 is dit gerommel begonnen.

Maar goed, het is wel en beetje balen dat het nu kortere nachten zijn dan in het begin, maar andere kant, ze is pas 2,5 maanden en ze gaan allemaal een keer langere nachten slapen toch? :wink:

@Bianca B. wrote:

Sem heeft het ook een paar keer gehad en toen liet ik het licht in zijn kamertje uit en deed het licht op de gang aan. Was na een paar nachtjes over :thumbup:. Ik denk dat het voor die kleintjes nog niet zo heel veel kwaad kan en misschien is het bij jou na een paar nachtjes ook niet meer nodig…

Succes :-*

Zo hier dus idd ook, licht op kamer doen we 's nachts nooit aan. Ga gewoon eens kijken wat ze nu steeds doet.

Ik laat voor mijn jongste (1 jaar) altijd het licht aan op de gang en zet zijn deur op een kier. De oudste heeft een tijdje zelfs met een klein lichtje aan op zijn kamer geslapen dat ik uitdeed als we zelf gingen slapen. Hij was toen bang in het donker. Zelf heb ik niet de indruk dat het uitmaakte voor dag- en nachtritme.

denk dat het betreft dag en nachtrimte niet zoveel zal uitmaken…

hebben jullie rolluiken? anders snachts rolluik stukje open laten.

ik zelf zou gewoon een nachtlampje erin doen. of babyfoon daar zitten tegenwoordig ook lampjes in.

We hebben geen rolluiken. Vandaag was het weer raak. Gister was het 6 uur, vandaag weer 5. Even gelaten, maar nee geen slaapneigingen. Even geweest en daarna werd ze pas echt “boos”. Nogmaals geweest, deur op een kiertje en overlooplicht aan en ja hoor, even wat kletsen en ze viel weer in slaap. Om 7 uur meldde ze zich pas weer. Als het zo makkelijk kan zijn :mrgreen: …dan hoop ik maar dat dit niet door blijft gaan en het haar dag en nacht ritme verstoord, maar dan zal ze ooit vast wel de hele nacht gaan slapen :wink: (wel grappig, oudste sliep overdag nooit, huilde veel en die trok dus al snel de nacht van 19 tot 7 omdat ze zo moe was en de jongste hoor je bijna nooit, slaapt makkelijk en overdag ook prima enzo en die spookt 's nachts haha)