Dit is Myrthe’s laatste jaar op het KDV. Omdat ik binnenkort van baan verander en haar KDV vlakbij mijn huidige werk zit, denk ik er over om haar te laten wisselen van KDV.
Redenen:
Het is voor ons veel handiger met halen / brengen (en voor Myrthe wordt de dag op het KDV anders ook opeens langer, omdat het ons 2x een 1/2 uur reistijd scheelt).
Het KDV bij mijn nieuwe werk ligt middenin de weilanden en doet veel met de kinderen in de natuur. Myrthe is een echt buitenkind, dus dat zou ze leuk vinden.
Nadeel:
Myrthe kent haar huidige KDV goed en het zal best een overstap voor haar zijn. En het is nog maar een jaartje (voor de overstap naar school), dus is het dat waard?
Hoe denken jullie er over?
Afhankelijk van hoe jij haar inschat natuurlijk… Het ene kindje is honkvaster dan het andere.
Wessel is begin dit jaar (was toen nog net geen 2) gewisseld van kdv. Hoewel ik aan zijn houding zag dat ie zich onzeker voelde in het begin, is het toch vrijwel probleemloos verlopen. Nooit gehuild bij het wegbrengen… Dapper manneke hoor…
En als ik nu kon kiezen voor een “buiten-kdv” zoals jij beschrijft, zou ik het zo weer doen.
Ik weet niet of de leeftijd van je meissie een moeilijke leeftijd is om over te plaatsen, maar ik ga er vanuit dat ze dan toch ook wel veel al kan begrijpen, en dat je haar kunt betrekken in de overplaatsing.
Ik zou het doen geloof ik!
De argumenten die jij noemt…ik zou wisselen. Bo (en dadelijk Nikkie) zitten ook op een '‘buiten’'kdv en het is super! Ook de lengte van de dag…ik vind het ook niks al kindjes echt de hele lange dag op het kdv zijn.
Maar…hoe reageert Myrthe over het algemeen op wisselende dingen? Is ze flexibel? Dan zou het best wel kunnen. Maar als ze erg behoefte heeft aan duidelijkheid en regelmaat? Dan zou een wisseling wel eens heel heftig kunnen zijn.
Jullie kennen haar het beste…
Myrthe kijkt altijd even de kat uit de boom voor ze zich op haar gemak voelt. Ze gaat maar 1 dag per week naar het KDV en moet nog regelmatig huilen bij het wegbrengen. Vandaag ging het gelukkig :thumbup:.
Ik hoorde bovendien van het ‘nieuwe’ KDV dat ze een minimum van 2 dagen per week hebben. Er zit wel nog een boerderij-KDV bij mijn nieuwe werk waar ze wel kindjes nemen voor 1 dag. Eigenlijk zou 2 voor Myrthe beter zijn (nu is het toch elke keer weer even wennen omdat er zoveel tijd tussen zit), maar de andere dag past haar oma op en dat is zo waardevol.
Lastig hoor…
ja… contact met oma is ook heel belangrijk… maar niet onmogelijk toch als ze 2 dagen zou gaan.
Persoonlijk vind ik het minimum van 2 dagen ook wel goed… Dan wordt het ook meer een bekende situatie en leren ze ook de andere kindjes beter kennen.
Oma’s spelen natuurlijk wel met kindjes… maar nooit in een gelijkwaardige positie zoals andere kindjes dat doen… Daarom vind ik contact met andere kids belangrijk voor Wessel.
We zijn er uit! Myrthe gaat 2 dagen in de week naar het nieuwe KDV!
Ik had steeds meer twijfels over haar huidige KDV (zie bijvoorbeeld "onveilige situatie op KDV’: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=46950). En toen ik de rondleiding kreeg op het nieuwe KDV bleef Myrthe meteen zonder enkele moeite in de peutergroep spelen. Uiteindelijk wordt het de andere peutergroep en kun je op basis van zo’n eerste keer weinig zeggen, maar toch… Op haar huidige KDV vindt ze het vaak erg moeilijk als ik weg ga.
De ruimtes en de groepen op haar nieuwe KDV zijn kleiner en ik heb het idee dat dat ook prettig is voor haar. Verder is er veel meer rust dan op haar huidige KDV. En, wat ik heel fijn vind, ze laten kindjes dingen eerst zelf oplossen en grijpen pas in als dat niet lukt. Ze laten bijvoorbeeld rustig 2 kindjes aan een stoel trekken en kijken goed wat er vervolgens gebeurt / hoe ze het zelf oplossen. Op het oude KDV lieten ze het OF helemaal gaan (geen aandacht) OF grepen ze snel in (“geef die stoel terug aan Pietje”). Het pedagogisch beleidsplan schijnt op het nieuwe KDV ook echt in de praktijk te werken. Waarschijnlijk omdat het vanuit de werkers is ontstaan in plaats van dat het van hogerhand bedacht is. Het oude KDV werkt officieel veel volgens Gordon, maar in de praktijk heb ik daar bar weinig van gemerkt.
En wat betreft oma: die komt voortaan gewoon wel (bijna) elke week, maar dan opeen dag dat ik thuis ben. Dan zien we elkaar dus wat meer, hoeft zij niet zo vroeg op te staan en kan ik ook eens gewoon weg op mijn vrije dag. En het belangrijkste: Myrthe blijft oma gewoon vaak zien.
Bedankt voor het meedenken!
goeie oplossing joh :thumbup:
Succes in je nieuwe baan
tja gordon .is echt wel iest wat werkt maar het kost zo veel tijd en energie …met 15 kinderen … :roll:
elke situatie bespreken en in kaart brengen van gevoelens kost heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel energie .
soms is het echt de moeite waard maar vaak is het niet haal baar …
zit je met je handen in een poepbroek …pietje pakt stoel af speelt verder en jantje huilt eerst doe je de poepbroek en als je klaar bent loop je op jantje af en begint eindelijk alles aan jan verteld via gordon loop je naar pietje die allang weer met iets anders bezig is en niet eens meer weet waarover het gaat ,