Laag bloedsuiker bij peuter...ervaringen?

Rhodé is erg gevoelig voor een lage bloedsuiker. Dit merkte we al toen ze nog maar 9 maanden was. Ze werd helemaal passief, stilletjes en snel huilerig als het iets later werd om te eten.

We hebben daardoor een strak regelmaat met eten en tussendoortjes gemaakt (hoewel we er nu overdag wat beter van af ‘mogen’ wijken). Dat gaat al een hele tijd goed, maar nu is het ieder ochtend weer vreselijk drama.

Ze is helemaal overstuur, wilt eten, wilt geen eten, wilt spelen wilt absoluut niet spelen (herkenbaar? :wink: )

We gaan er nu in mee, en laten haar een beetje aan rommelen totdat we aan tafel gaan…dan moet ze van mij ook aan tafel desnoods eerst bij mij op schoot om te kalmeren, en lekker wat yogo of chocomelk drinken. Zodra ze dat op heeft begint ze wat bij te komen, en zodra ze 3 happen van haar pap of brood op heeft begint ze helemaal op te fleuren…

We moeten haar dus echt dwingen om te eten en te drinken, en halen allerlei capriolen uit de kast om haar af te leiden, want zoals jullie vast weten is het soms erg moeilijk om een peuter iets te laten doen als ze het niet wil :wink: :inlove:

Het is dus duidelijk dat ze last heeft van een laag bloedsuiker toch? Maar moet ik hiermee naar de dokter? Of is het normaal? Of is ze er gewoon wat gevoelige voor?

's Morgens een fles in bed wilt ze absoluut niet…we hebben echt vanalles geprobeerd, en vinden het eigenlijk gewoon erg sneu dat ze zich zo voelt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Ik zou er wel even mee naar de huisarts gaan. Als je last hebt van hypoglycemie mag je juist helemaal geen suikers meer volgens mij. Dus voordat je zelf gaat dokteren zou ik het even laten checken. Misschien heeft ze tussendoor ook wel last van hoge bloedsuikers, je weet het niet…

@Smurf78 wrote:

Ik zou er wel even mee naar de huisarts gaan. Als je last hebt van hypoglycemie mag je juist helemaal geen suikers meer volgens mij. Dus voordat je zelf gaat dokteren zou ik het even laten checken. Misschien heeft ze tussendoor ook wel last van hoge bloedsuikers, je weet het niet…

Bedankt voor je antwoord!

Ik weet dus helemaal niet of ze uberhaupt ergens last van heeft, of dat ze misschien gewoon gevoelig is voor een lage bloedsuiker waarden (de één heeft er gewoon meer last van als iemand anders)

En is het niet hypoglycemia? Ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor…vergeef me :wink:

En je hebt gelijk. Ik moet eigenlijk gewoon naar de huisarts gaan…al is het alleen maar om het aan te kaarten zodat ze er vanaf weten.

Ik vroeg me af of er andere peuters zijn die hier ook zo last van hebben…

laten we hopen dat er nog meer reacties komen :wink:

Hier iemand met ervaring met de andere kant van het verhaal: diabetes.

Bij hypoglycemie is het inderdaad zo dat snelle suikers (dextrose) slecht zijn. Er is daarna dan vaak sprake van een overproductie van de alvleesklier. Je ziet dan vaak lage waardes tùssen de maaltijden in, niet vlak ervoor. Tenminste, dat is wat ik er van weet. Ik zou snelle suikers vermijden.

Zou het bij Rhodé ook niet gewoon trek/honger kunnen zijn? Zou ik me ook vervelend van voelen, ook wellicht een beetje slap en dan kan zij zich wellicht nog niet goed genoeg uiten en wordt “dwars” Dat zou voor mij verklaren dat ze opknapt als ze eet. En dat ze rustig wordt bij jou op schoot is alleen maar prachtig. Ligt dat aan de chocomel of doordat ze bij jou zit? :inlove:

Ik ken de situatie natuurlijk niet precies, maar als jouw gevoel zegt dat er echt iets mis is zou ik zeker naar de dokter gaan.

ik ben vaak op mijn werk in aanraking met diabetes.

wij geven als iemand een lage blds heeft dektro en als het nog lager is als 2 een injectie clucose.

bij een lage blds suiker zijn je suikers te laag en je insuline teveel de eilandjes van langerhand zijn uitbelans met het op nemen en verwerken van suikers of andersom.

dus ik snap eigenlijk niet waarom jullie zeggen dat het niet goed is?

uitleg graag :wink: :mrgreen: :-*

gewone suiker is niet slecht bij diabetes je moet er wel opletten natuurlijk.

de vet produkten die zijn het slechts want de vetten worden omgezet in suikers.

ps: ik zou wel even langs de dokter gaan hoor die kunnen meteen controleren wat de spiegel is.

en als het nodig is kan er ook intraveneus bloedgeprikt worden om de algemene waarde te bepalen.

iniedergeval succes :thumbup:

@monique wrote:

gewone suiker is niet slecht bij diabetes je moet er wel opletten natuurlijk.

de vet produkten die zijn het slechts want de vetten worden omgezet in suikers.

Het gaat hier niet over diabetes! Het gaat hier over mogelijke hypoglycemie. Dat zijn verschillende dingen. Dat mensen met diabetes suiker kunnen en mogen eten is helemaal waar! :thumbup:

Bij hypoglycemie reageert de alvleesklier zeg maar overtrokken op met name pure of snelle suikers. Beetje lastig uitleggen zo (ik leg meestal dingen uit door domme tekeningen te maken :mrgreen: ) maar hij overproduceert dan insuline, teveel dus en dan schiet je in een hypo… als je meer gedoseerd je suikers eet, en suikers eet die niet zo snel in je bloed worden opgenomen dan kan je die overproductie verminderen of voorkomen. Ben nu niet in de gelegenheid, maar Google er maar eens op.

Inderdaad hypoglycemie is iets anders als diabetes. Ben ik ook in thuis omdat mijn man Type 1 heeft :wink:

ik denk dat ik een beetje snap je hebt het over een stofwisselingsziekte

hypoglycemiesyndroom wat anders is als diabetes toch??

@Smurf78 wrote:

Inderdaad hypoglycemie is iets anders als diabetes. Ben ik ook in thuis omdat mijn man Type 1 heeft :wink:

heb je daar ook 2 types van of heb je het nu over diabetes?

sorry maar ik vind het gewoon een interresant onderwerp.

diabettes: type 1 = aangeboren
hypoglycemie
type 2= welvaart/ouderdom
hyperglycemie
zo heb ik het ook vroeger geleerd op school vandaar

@Sisil wrote:

Bij hypoglycemie is het inderdaad zo dat snelle suikers (dextrose) slecht zijn. Er is daarna dan vaak sprake van een overproductie van de alvleesklier. Je ziet dan vaak lage waardes tùssen de maaltijden in, niet vlak ervoor. Tenminste, dat is wat ik er van weet. Ik zou snelle suikers vermijden.

Zou het bij Rhodé ook niet gewoon trek/honger kunnen zijn? Zou ik me ook vervelend van voelen, ook wellicht een beetje slap en dan kan zij zich wellicht nog niet goed genoeg uiten en wordt “dwars” Dat zou voor mij verklaren dat ze opknapt als ze eet. En dat ze rustig wordt bij jou op schoot is alleen maar prachtig. Ligt dat aan de chocomel of doordat ze bij jou zit? :inlove:

Als ik zo jouw uitleg lees over hypoglycemie komt dat niet overeen met de ‘kenmerken’ van Rhodé. Zij heeft het dus echt rond etenstijd, en niet tussen de maaltijden door (ja…als ze niet gegeten heeft wordt ze een uurtje na het ‘eten’ hangerig en huilerig, maar dat lijkt mij normaal :wink: )

Honger heeft ze natuurlijk wel, maar eten wilt ze op zo’n moment helemaal niet. Ze is dan helemaal onbereikbaar en wilt niets. Alles wordt weg geschoven met een dikke huilbui, en pas als ze wat gekalmeerd is of dus even bijgetrokken is op schoot kunnen we haar wat eten/drinken geven. Dan is het echt binnen een paar minuutjes goed, en hebben we de ‘oude Rhodé’ weer terug

Rhodé is bijna 2,5 en kan goed aangeven wat ze wel en niet wil…erg handig, maar soms ook erg lastig :wink: Dus het niet aan kunnen geven gaat ook al niet op :think: lasig hoor!

Maar ontzettend bedankt voor jullie antwoorden!

@monique wrote:

hypoglycemie
hyperglycemie

Dan heb je het verkeerd geleerd op school. Ik wil het je wel uitleggen, maar daar heb ik nu even geen tijd voor. Zal straks een poging doen. Maar alle info is ook op het www te vinden. Google is je vriend.

@Smurf78 wrote:

Ik heb het zelf nu 28 jaar en 9 maanden. :wink:

Hoi,

Ik stap een beetje laat in dit topic, maar dit is een heel herkenbaar verhaal, Rhodé.

Stef heeft precies dezelfde gedragingen. Ik moet wel zeggen dat het met periodes komt. Maar Stef moet direct na opstaan ontbijten. Als ik te lang wacht is het drama. Dan raakt hij zo overstuur dat hij uberhaupt niets meer eet, waardoor hij nog meer honger krijgt, zich nog rotter voelt enz enz. De bekende visueuze cirkel. 's Avonds precies hetzelfde verhaal. En ook Stef zie je opknappen na een paar slokken yogi in de ochtend. Als ik merk dat Stef honger krijgt en het eten is nog niet klaar, krijgt hij vaak een halve soepstengel van me. Daar redt hij het dan nog een half uurtje op (als ik geluk heb tenminste). Het is echt zaak om het voor te zijn.

Maar, bij Stef geloof ik niet dat het echt met suikergehalte te maken heeft. Natuurlijk zal zijn suikerspiegel lager zijn voor het eten dan erna. Maar ik denk meer dat hij zich rot voelt door zijn hongergevoel, maar het nog niet goed kan vertalen. Hij snapt nog niet dat hij moet eten om zich beter te voelen.

@Sisil wrote:

@monique wrote:
hypoglycemie
hyperglycemie

Dit is inderdaad niet helemaal juist...
hypo is een te lage bloedsuiker
hyper is een te hoge bloedsuiker.

Bij diabetes heb je type 1 en 2.
Verder info is te vinden op internet...