Kwijlen

Anne kwijlt de laatste tijd heel erg. Alle tanden en kiezen had ze al voor haar 1e verjaardag, praten doet ze de hele dag door, alleen slikt ze niet. Ze heeft nu zelfs een schraal plekje bij haar lip door de kwijl. Ze speterd echt alle kanten op. Heeft iemand van jullie een idee wat het is, wat we eraan kunnen doen, of dat het gewoon overgaat?

Alvast bedankt :drool:

Ik ken het niet. Maar het zou kunnen zijn dat ze een verkeerde mondstand

heeft ontwikkeld? Een logopediste kan je dan verder helpen.

of dat ze mss blaasjes in haar mond heeft of een zere keel, waardoor het slikken zeer doet?

Is het iets van de laatste tijd of doet ze dit al langer?

Trainen om haar te laten fluiten :wink:

Dan traint ze de spieren in haar mond!

Bedankt voor jullie reacties. Het is echt iets van de laatste tijd. Toenstraks lag ze op de bank even te rusten voor de tv en er liep zo een hele sliert kwijl langs haar mondhoek :sick: . We proberen haar erop te anttenderen dat ze moet slikken enzo, maar dat werpt tot nog toe geen vruchten af. Wel veegt ze wat vaker haar mond af, maar ja ze moet het doorslikken :? . Last van haar keel zou kunnen ivm nu weer hoesten en al vanaf december last van haar oren (ze krijgt 1 april buisjes) en wie weet waarvan nog (het is een harde meid en laat niet merken als ze ergens pijn heeft). Ze duimt overdag niet, alleen als ze gaat slapen en dat is maar even, daardoor denken we wel dat ze vaak met haar mond openslaapt, maar of dat de problemen geven? Dat fluiten kunnen we zowiezo proberen, papa kan dat zo goed, dus misschien vind ze het wel leuk. Als het voor de tijd niet opgelost is kan ik eventueel als ze voor haar laatste prik moet het navragen op het cb, of zouden jullie het anders aanpakken?

Heeft ze het mss een beetje benauwd dat ze constant haar mondje openhoudt?

Ik weet vanuit het onderwijs dat aardig wat kinderen een verkeerde mondmotoriek

hebben. En dat kan best geleidelijk gaan.

Hoe ernstig vind je het zelf? Vind je andere tips op internet?

Of vragen aan de kinderarts (die de buisjes gaat plaatsen)?

Merijn heeft het ook de laatste paar weken. Hij is weer erg aan het snotteren en bij hem hangt het volgens mij daarmee samen.

Hij heeft overigens ook een schraal plekje bij een van zijn mondhoeken door het gekwijl

Hoihoi,

Op het moment, maar dat is pas een paar dagen is ze weer verkouden dus zou het daaraan kunnen liggen. Ze heeft het wel al wat langer, maar ze praat heel de dag door, bij dat praten slikt ze niet. Vooral als ze erg enthousiast wordt loopt het eruit (sorry). 1 Apirl krijgt ze door de KNO arts de buisjes gezet, dus kan het idd ook aan hem vragen. Ik heb verder nog niet veel gezocht op internet, kan ik ook doen. Hopenlijk ligt het aan de verkoudheid.

dit vond ik: (kwijlen logopedie/peuter mondmotoriek intikken in google)

Ook wanneer kinderen verkouden zijn en ze niet goed door de neus kunnen ademen kwijlen ze soms meer, omdat hun mond meer geopend is. Dit zijn allemaal normale verschijnselen in de ontwikkeling. Soms duren de periodes van kwijlen langer en kan het zijn dat ouders zich zorgen maken. Meestal gaat het kwijlen vanzelf over als het kind alle 'moeilijke' motoriek beheerst. Soms blijft het kwijlen echter bestaan. Oefeningen voor de mondmotoriek (zuigen uit een rietje, blazen, bewegingen van tong en lippen) kunnen dan soms helpen.

en dit:

http://www.julianpeters.nl/info%20mondmotoriek%20spelletjes%20vanaf%20peuter-kleuter.htm

Het kan dus tijdelijk zijn (oa door verkoudheden). Ik zou het sowieso even
vragen aan de kinderarts als je er toch bent (als t nog niet over is)