Kunstvoeding....en dan?

Hallo!

Over een aantal weekjes hoop ik eindelijk mijn beeb in mijn armen te houden…

Tijdens de zwangerschap ben ik bedolven onder de BV-info, maar over KV wordt geen woord gezegd. Ik ben 90% overtuigd dat ik mijn kindje KV ga geven…

Ik lees overal dat je stuwing tegen kan gaan door je baby vaak aan te leggen. Maar hoe werkt dat als je KV geeft??? Krijg je dan van die zere keiharde (.)(.), en hoe lang duurt zoiets? Kun je er iets tegen doen??

Kortom vragen genoeg, maar geen boek die antwoord geeft!

Kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om alleen de 1e dagen BV te geven ivm colostrum (zo heet dat toch?) en daarna meteen naar KV? Of breng je dan iets op gang wat niet meer te stoppen is??

Ik ben trouwens niet onder controle bij een VK, anders had ik die vragen wel aan haar kunnen stellen. In ons dorp loop je bij de huisarts, en dat is toch net ff anders.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Je kan gewoon stuwing krijgen als je geen BV geeft.

Je kan de 1e dagen de colostrum geven, maar waarom zou je na een paar dagen dan al stoppen??

Het is goed voor je kindje en afbouwen is als de melk eenmaal goed op gang gekomen een tijdrovende zaak (kan wel een maand duren)

Ze geven je geen informatie over KV omdat dat verboden is. Er mag alleen reclame gemaakt worden voor opvolgmelk en dat is vanaf 6 maanden.

je hebt tablettjes om de stuwingen tegen te gaan voor moeders die geen bv geven als het goed is :? vraag het anders even na aan je verloskundige.

je kan er ook voor kiezen om een paar weken bv te geven en daarna als nog te stoppen…? dan kun je tijdens de stuwingen toch aanleggen. en het is voor je kindje het beste.

niet dat ik tegen kv ben hoor. maar in de eerste weken is bv toch het beste tegen allerlei ziektenverwekkers en dan bouwt je kindje een goed afweersysteem op voor de rest van zijn leven.

die tabletjes tegen de stuwing heb ik niet gehad…heb meteen bewust voor fv gekozen en heb er nog geen moment spitj van gehad…dag 3 even 1 dag last gehad van stuwing en toen was het weg…kortom het stelt niets voor hoor die stuwing :slight_smile:

Ik heb de eerste dagen last gehad van stuwing, tegenwoordig geven ze er volgens mij geen medicijnen meer voor. Gewoon een lekkere strakke BH aan doen, ook 's nachts, dan gaat het prima. Daar moet je niet te vroeg mee stoppen trouwens, anders begint het weer :wink:

Groetjes,

Heleen

Je kan er idd last van krijgen. Ik heb 3 pilletjes moeten slikken. Omdat ik helemaal was ingescheurd vond de vk het beter dat ik die pilletjes nam. Omdat je een dag last kan krijgen van stuwing, koorts, enz… De vk vond dat maar niets omdat ik ook al zoveel hechtingen had en daar ook al risico was dat het zou gaan ontsteken…

Maar die 3 pilletjes krijg je niet zomaar. Je krijgt in 1x gigantisch veel hormonen binnen…

witte kool bladeren helpen ook tegen stuwing, en anders koude compressen…

ik zou denk ik als je geen bv wil geven ook geen colostrum geven omdat je dan de bv op gang helpt en er daarna weer mee stopt…

Stuwing is per persoon anders hoor!

Ik heb Demi wel een paar weken BV gegeven en daar had ik geen last van stuwing. Nena heeft alleen KV gehad en daar heb ik idd een aantal dagen Lollo ballen van gehad niet normaal meer! Best pijnlijk, maar pillen geven ze hier niet zo snel omdat daar ook nadelen en bijwerkingen aan zitten. Joh vergeleken met de bevalling vond ik die stuwing ook wel meevallen hoor!

Hier werd overigens wel aangeraden ondanks mijn keuze voor KV het colostrum wél te geven… Heb ik niet gedaan, maar kan dus blijkbaar wel.

Je kraamhulp kan je daar als het goed is tzt ook verder over informeren.

Groeten en succes!

ik heb de eerste 2 of 3 dagen borstvoeding gegeven, maar omdat ik een ontsteking bleek te hebben, waarschuwde mijn lichaam mij door de borstvoeding een zeer pijnlijke gebeurtenis te laten zijn. Ben dus toen allen net op gan kwam gestopt en overgegaan op de flesvoeding. Ik heb dus volgens mij een aantal weken met een strakke BH gelopen en let op! GEEN warm water eroverheen laten lopen, want dat stimuleert. DUs je voor de helft dan maar douchen en de rest met washandje. Ik weet het, het is niet je van het, maar anders stop het niet.

succes

Ik heb 1,5 weken borstvoeding gegeven door 3 tot 4 keer per dag te kolven (mevrouw weigerde). Toen ik daarna stopte, heb ik er geen last van gehad, ook niet van lekken of stuwing. Als je last hebt van stuwing en je geen borstvoeding wilt geven, kan je dat oplossen met koude compressen. Je kan het ook oplossen door te kolven, maar dan stimuleer je wel de borstvoeding. Ik vind het jammer dat je vanwege dat reclameverbod haast nergens informatie over kv kan vinden, informatie is volgens mij toch iets anders dan reclame.

@mayo28 wrote:

Tijdens de zwangerschap ben ik bedolven onder de BV-info, maar over KV wordt geen woord gezegd. Ik ben 90% overtuigd dat ik mijn kindje KV ga geven…

Je zult (als het goed is :shifty: ) inderdaad geen folders over kv overhandigd krijgen, omdat dit stuk voor stuk reclamefolders zijn. Er mag echter wél informatie over kv worden gegeven; zo kun je straks bij de kraamverzorgende terecht met al je vragen over kv. Als je nu alvast wat meer informatie wilt, zou je eens kunnen kijken op de site van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/zwangerschap+en+kinderen/ . Verder heb ik deze site nog gevonden: http://www.ggd.net/pool/gezondheidspublicaties/tipsvoorflesvoeding.pdf . De info is er dus wel, maar dan moet je wel even zoeken :wink:

M.b.t. de merken die worden verkocht is het denk ik een hele persoonlijke keuze. Een persoonlijke keuze van julllie, want jullie zijn de enigen die kunnen beslissen wat je er bijvoorbeeld voor kunt/wilt uitgeven. En uiteraard een persoonlijke keuze m.b.t. de baby, want het ene kindje reageert blijkbaar anders op een bepaald merk dan het andere kindje.

@mayo28 wrote:
Ik lees overal dat je stuwing tegen kan gaan door je baby vaak aan te leggen. Maar hoe werkt dat als je KV geeft??? Krijg je dan van die zere keiharde (.)(.), en hoe lang duurt zoiets? Kun je er iets tegen doen??

Na de geboorte van de placenta wordt de melkproductie in gang gezet. De eerste dagen zullen je borsten colostrum produceren, in hele kleine beetjes. Je borsten zullen dan nog zacht en soepel aanvoelen. Zo rond de derde/vierde dag wordt de productie van de rijpe moedermelk in gang gezet, colostrum gaat dan dus geleidelijk aan over in rijpe moedermelk. er wordt dan extra bloed en tevens extra lymfevocht naar de borsten gestuwd, waardoor er eerst sprake kan zijn van bloedstuwing. Moedermelk wordt uit bloed gemaakt, dus bloedstuwing gaat dan geleidelijk aan over in melkstuwing. Als de baby goed en vaak genoeg wordt aangelegd, worden de borsten regelmatig geleegd en zo kan je baby je inderdaad door de stuwing heen helpen. Wanneer de baby niet wordt aangelegd, kan de spanning dus inderdaad behoorlijk oplopen en het kan een paar dagen duren voordat het weer afneemt. Ik zie dat er al tips zijn gegeven om de spanning wat te verlichten.

@mayo28 wrote:
Kortom vragen genoeg, maar geen boek die antwoord geeft!

In september ben ik naar de Infodag Borstvoeding geweest in Venray. De dag werd omlijst met verschillende stands, waar o.a. ook een boekhandel te vinden was. Toevallig lag daar dus idd wél een boek waarin informatie werd gegeven over zowel bv als kv (over fles ook zeer gedetailleerd). Ik heb alleen de titel niet onthouden en ik kan je wat dat betreft dus niet verder op weg helpen. Dus boeken zijn er ook, maar wederom moet je dan wel even zoeken…

@mayo28 wrote:
Kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om alleen de 1e dagen BV te geven ivm colostrum (zo heet dat toch?) en daarna meteen naar KV? Of breng je dan iets op gang wat niet meer te stoppen is??

Ja hoor, dat is zeker mogelijk. Sterker nog, het zou geweldig zijn als je dat zou doen; iedere druppel moedermelk telt! Colostrum is een ontzettend kostbaar goedje, je kunt het zien als vloeibaar goud. Het bevat ontzettend veel antistoffen, tegen alles waar jij in je leven mee in aanraking bent geweest. Jouw lichaam heeft m.b.t. antistoffen al een heel geheugen opgebouwd, een baby wordt helemaal blanco geboren. Colostrum wordt daarom ook wel de eerste inenting van een baby genoemd. Verder is het lichtverteerbaar en daarmee precies afgestemd op de gevoelige, nog volop in ontwikkeling zijnde darmpjes van de baby. Bovendien zorgt moedermelk ervoor dat de zuurtegraad in de maag en in de darmpjes optimaal is, zodat bacteriën weinig kans maken. Moedermelk legt tevens een beschermlaagje in de darmpjes aan om zoveel mogelijk te voorkomen dat er vreemde indringers via de darmpjes in het lichaam terechtkomen (je moet je voorstellen dat er in de onvolgroeide darmpjes van een baby als het ware grote gaten zitten). Colostrum heeft een laxerende werking en dat heeft je baby hard nodig om ervoor te zorgen dat hij zijn eerste ontlasting (de meconium) zo snel mogelijk kwijt raakt. Dat is erg belangrijk, omdat er in die meconium afvalstoffen zitten (billirubine) die anders weer terug zouden komen in het bloed waardoor er geelzucht kan ontstaan. Daarnaast houdt colostrum de bloedsuikerspiegel van een baby optimaal op peil. In colostrum zit ongeveer 10% glucose, terwijl suikerwater of kv ongeveer 5% glucose bevat.

Colostrum wordt in hele kleine beetjes tegelijk geproduceerd en dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk, want het maagje van een pasgeboren baby is nog zo klein als een knikker. Daar pást dus ook nog niet zoveel in (een baby die goed is aangelegd, zal tijdens een voeding ongeveer 5 cc colostrum binnenkrijgen). Het is daarom erg belangrijk dat de baby frequent voedingen krijgt (10 tot 12 voedingen per etmaal is voor een pasgeborene echt heel normaal) en goed wordt aangelegd, zodat alle bijzondere eigenschappen van colostrum optimaal worden benut.

De rijpe moedermelk bevat, naast een paar honderd andere belangrijke stoffen, ook antistoffen. Dit past zich constant aan de behoeften van je baby aan. Als hij in aanraking komt met bijv. een bepaalde bacterie, dan komt deze bij jou terecht doordat je je baby vasthoudt, doordat hij bij je aan de borst drinkt. Jouw lichaam zal antistoffen tegen die bacterie gaan aanmaken en die antistoffen komen weer terug in jouw melk. Zo blijft de beschermende werking van mm altijd up to date.

De melkproductie komt dus sowieso op gang. Je zou eventueel nog kunnen overwegen om je baby ook tijdens mogelijke stuwingsdagen vaak aan te leggen en dan pas rustig af te bouwen?

Op http://www.borstvoeding.com is een ontzettend mooie motivatie te vinden, waarin wordt aangegeven wat het betekent voor een baby om mm te krijgen. Wellicht kun je daar mee uit de voeten? http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat_als_ik_wil_stoppen_met_borstvoeding_geven.html .

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden en tips (Yvonne :thumbup:!)

Hier kan ik iets mee!!

Nu maar afwachten wanneer de beeb zich aandient…

en omdat ik niet meeschrijf met de 9-maandenmama’s en het tòch een keer wil doen:

BIB :inlove:

(wauw)

Groetjes!

ik mag ook geen borstvoeding geven en de stuwing heeft bij mij welgeteld 2 dagen geduurt… ik had wel de neiging om er even flink in te knijpen hoor :oops: maar heb het braaf niet gedaan en nu zijn ze alweer bijna lekvrij! :dance: