Kun je peuter weerbaar maken tegen rauwdouwer?

Sja, zie m’n eerdere topic. Ik heb echt het idee dat zijn onwil om naar de peuters te gaan te maken heeft met een nieuw kindje (speeltype rauwdouwer). Het enige wat ik uit onze kleine man krijg, is dat dat jongetje niet lief is en dat hij slaat. Niet hem, zegt hij. Wel andere kindjes.



Nu is onze kleine man anderhalf jaar ouder, een kop groter, maar het gevoelige type. Hij zou 'm makkelijk aankunnen, maar is duw niet duwerig of wat dan ook aangelegd ( :inlove: ).



De peuterleidsters zijn van het type passief en schouderophalen (dat vinden alle mama’s van de psz).



Kan ik hier nu zelf iets aan doen? Dikke tranen als hij merkt dat het “peutertijd” is, hard en angstig huilen dat hij niet wil gaan. Kan ik hem weerbaar maken? Hem duidelijk maken dat hij niet mag slaan, maar wel mag terugslaan als híj geslagen wordt?



Ik weet het even niet, voelt zo ellendig om hem hartverscheurend huilend achter te laten (terwijl ik bij het weggaan in het halletje een tweede mannetje zie huilen omdat hij net een tik op z’n hoofd heeft gehad van die rauwdouwer en niemand het gezien heeft (dus heb ik toch dat armpje even vastgepakt :oops:)).



Ik weet van andere mama’s dat andere kindjes ook last van de rauwdouwer hebben, kan ik het maken om de leidsters daarop aan te spreken? Om te vragen hoe zij met zoiets omgaan of iets?



Horen zij iets te doen of horen wij iets in de opvoeding te doen?



Of zit ik te mutsen met zwangerschapshormonen 8)

Ik vind je kindje nog erg klein om hem weerbaarder te gaan maken voor dergelijke dingen en ik vind het terecht om de leiding hierop aan te spreken. Niet aanvallend, maar gewoon vragen hoe dat nu gaat op de groep, wat zij daar mee doen, of jouw kind erg gevoelig is in hun ogen enz.



Mijn oudste is ook een heel gevoelig kind en die hebben we wel geleerd dat hij zich niet op zn kop moet laten zitten (werd op vakantie buitengesloten, gepest) Maar hij was toen wel al 6.5.

weerbaarheidstraining heeft pas zin tegen de leeftijd van 7 of 8 jaar.

Ze moeten namelijk begrip hebben voor hun eigen gevoel en waarom ze er moeite mee hebben, om dat zelfde gevoel te kunnen veranderen…



Ik zou in deze de leidsters erop aanspreken en ook het een keer in de groep gooien… dus de andere mama’s er bij trekken want samen sta je sterk.

Als meerdere ouders naar de leidsters gaan dat dit ene kindje duidelijk meer begeleiding nodig heeft dan hij nu krijgt en daarmee het verpest voor de andere kinderen…



Ik heb ook een rauwdauwer, hij is de 3e en als hij iets wil dan werkt hij met zijn ellebogen en duwt en slaat indien nodig.

Daar corrigeren wij thuis al behoorlijk in, maar we snappen het ook want deels is dat karakter maar deels moet hij ook wel wil hij het kaas niet van zijn brood gegeten hebben hier.



Maar wij hebben de leidsters gezegd dat ze Mies echt mogen en moeten corrigeren omdat hij anders blijft slaan.