Kruiden

Welke kruiden kunnen nu wel of niet?

Of mag je nou helemaal niet?

Ik had vandaag witlof met appel en rozenmarijn gegeven met aardappel puree met bieslook erin,

Maar ze vond het helemaal niet lekker…

Ik vind het heerlijk!!! Had er voor haar zelfs appelmoes extra er door heen gedaan…

Maar ze had niet alles opgegeten en toen pas later twijfelde ik of dat wel mag, Weet van zout en pittige kruiden dat ze dat niet mag.

Dit is de eerste echte keer namelijk dat ze met de pot mee at trouwens,

ze eet altijd maar potjes of gewoon alleen groente…

Maar ik wil haar voorzichtig klaarmaken naar de eerste jaar want dan gaat ze volledig met de pot mee eten wil ik dan…



Doe ik dit wel goed???Met kruiden enzo???



Verder eet ze nog steeds niet volledig brood, ze eet daar maar elke dag een halve boterham, probeer het beleg af te wisselen maar ze vind het echt niks, ik doe bruin brood geven maar ze kauwt en spuugt het weer uit en niet kokhalzend maar express!!!

Ik doe wel steeds fruithapjes geven met LIga of s’avonds een liga geven maar dat zijn toch niet voldoende vezels???



Ze is wel nog steeds tevreden, de borstvoeding is nogsteeds 2/3 keer per overdags, s’nachts 1 x en smorgens 1 keer.

Ik geef om 1200uur fruithapje

1430uur brood

1700uur avondmaaltijd met een flink lekker toetje

1900uur thee met een koekje



Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt Groetjes Jeanette

Ze mag gewoon de kruiden die jij haar heb gegeven hoor!

Ik denk dat ze de witlof iets minder vind… :wink: Ik ken geen 1 kind dat witlof erg lekker vind (en dat terwijl Rhodé een echte alleseter is) dus ik vind het al goed dat ze het gegeten heeft :clap:



Als ik naar je schema kijk valt het me op dat ze voor 12.00uur niets anders krijgt dan bv? Doe je dat met een reden?

Als dat zo is zou ik het fruithapje en de boterham ruilen.

Dus om 12.00uur een boterham (met jou) mee eten, en dan rond 14.30uur een fruitje

's Avonds thee met een koekje zou ik persoonlijk niet doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik denk dat ze met een avondmaaltijd met toetje genoeg heeft tot de volgende avond/nacht voeding.



En brood? Tja…dat is hier ook een hele ‘issue’. Amélie eet zowiezo ontiegelijk weinig en dan is brood nog haar favoriet, maar dan eet ze ook maar een kwart boterhammetje met appelstroop (of gewoon droog).

Gewoon blijven proberen, en anders eens in plaats van een boterham een bortje bambix pap geven (vind Amélie om te griezelen terwijl Rhodé er van smulde!)

Hoi Rhode!

Bedankt voor je reactie,



Gelukkig mag ze de kruiden!!! Was er erg bang voor dat ze die niet mog!

Maar de sterkere kruiden zoals kerrie enzo mag ze nog niet toch??



Ik was al blij dat ze was van die witlof met appel had gegeten!

Ik dacht juist dat kinderen juist witlf met appel wel lekker zouden vinden en dan met aardappelpuree en een schep appelmoes erbij,



Appelmoes is toch wel oke???Of teveel suikers???



Ik heb vandaag maar weer eens gek gedaan en een boterham met volle melk gegeven, erin gedoopt en met een nipje roosvicee erin,

Het blijft toch maar weer bij de helft van de boterham dat zij op krijgt,



Pap vind ze vies en gaat ze kokhalzen, Maar volgens mij komt dat door de opvolgmelk want dat vind ze vies, Maar nu weet ik niet of ik die bambix mag mixen met volle melk…



Ze vind thee met een koekje heerlijk, Dat heb ik als vervanging voor een keer borstvoeding gedaan.Want anders drinkt ze erg veel borstmelk op een dag. Dat koekje is dan een Liga of een nijntje koekje omdat ik nooit echt zeker weet of ze wel genoeg voedsel binnen krijgt,

Tjah de Liga eet ze wel als ik haar geef helemaal op, Maar de Nijntje koekje gaat altijd richting de hond, Van de thee neemt ze nog maar net een paar slokjes, want van een hele fles gaat er nog niet eens 1/3 uit!!!

Maar ik geef het omdat wij dan ook iets drinken en een koekje eten ofzo en dan doet ze mee en dat vind ze geweldig,



Tussendoor overdag krijgt ze nog weleens een extra stukje fruit of een halve Liga of een extra slokje borstvoeding,



Ze groeit en plast verderest heel goed enzo,



Maar ik lees soms dat kindjes van haar leeftijd zoveel meer eten!!!



Jasly zit nog met dr potjes op een halve/drie kwart potje per keer,



In iedergeval bedankt voor je antwoord!!

Groetjes Jeanette

ik zou ook fruit en brood omdraaien…



appelmoes mag ze best, maar pas er mee op. Anders heb je straks een kindje dat alleeeen maar eet als er appelmoes over het eten zit. En zit toch een hoop suiker in.

Geen antwoord op je vraag, maar wel even een tip. Appelmoes is heel makkelijk zelf te maken. Gewoon appels schillen, en kleine stukjes snijden in een klein ( heeel klein) beetje water op het vuur langzaam gaar laten worden. Wordt het vanzelf appelmoes. Je kunt het daarna evt. nog pureren.

En met een scheutje diksap zou je het als het nodig is kunnen zoeten. Maar is vaak al niet eens nodig.

Je mag gerust met volle melk pap maken! Smaakt vast veel lekkerder (Amélie wil ook geen opvolgmelk…).



Ik zou persoonlijk geen appelmoes geven. Op die manier leren ze eigenlijk niet echt de goede smaak kennen van het eten, en daarbij is het natuurlijk mierzoet (tenzij je het zelf maakt natuurlijk).



En kerriepoeder? Tja…ik denk dat het geen kwaad kan als je het gewoon met mate doet. Gewoon een stuk minder voor haar erbij doen.

Het is natuurlijk niet zo dat ze van de 1 op de andere dag (als ze 1 jaar is) alles kan eten. Je moet het gewoon langzaamaan opbouwen, en het kan geen kwaad als je haar nu al gewoon lekker mee laat eten met jullie, maar dan minder gekruid.



Over de hoeveelheid hoef je je niet druk te maken hoor. Amélie eet nog maar 3 theelepeltjes fruit en groente. Ze kunnen zelf heel goed aangeven hoeveel ze eten en het wordt vanzelf meer (zeg ik die zich ondertussen behoorlijk zorgen begint te maken dat ik nooit van de bv af kom :shifty: )

Over de hoeveelheid; het eerste jaar heet het BIJvoeding :wink: dus alles wat ze krijgen is erbij. Je hoeft je niet druk te maken of ze het wel of niet lusten.



Als je bv geeft en je hebt ook toen die kruiden gebruikt, hoef je je niet eens zo heel erg druk te maken, aan de andere kant, ze is nog best klein natuurlijk.



Over het niet lusten: het is een natuurlijke reactie van haar om iets niet te lusten. Letterlijk natuurlijk, het is een soort bescherming van moeder natuur heb ik altijd geleerd. Iets wat je niet kent, moet je gewoon in twijfel trekken qua eten, misschien eet je wel iets gevaarlijks.

Die reden heb ik altijd heel logisch gevonden voor het niet lusten van nieuwe dingen.



He en ken je Rapley? Heb je haar wel eens een gekookte wortel in handen gegeven, een heel stuk? Of een banaan? Trek haar dan wel een flinke slab om en je moet een beetje zin in schoonmaken hebben, op die manier vinden kleintjes het heel mooi om te eten.



Oh ja en nog over kruiden; wij eten altijd gekruid. Lev krijgt sinds de 10e maand precies wat wij ook eten en hij eet dus alles nu… Of het nou scherp is of wat milder , hij is er gek op. Hoe meer smaak, hoe beter :smiley:

J eet ook met ons mee (zowel brood als warm) en in het begin deden we zijn portie apart om er dan voor ons kruiden bij te doen maar nu krijgt ie precies wat wij eten en idd lekker kliederen met stukken aardappel, wortel noem maar op maar J eet als een slootgraver!!! haha en tussendoor overdag alleen fruit en drinken. Geen koekjes meer e.d. Dat hebben we geleidelijk afgebouwd en hij mist het niet.



Getty

Ja ik eet altijd zelf heel erg gekruid eten en veel peper(ben ook een echte suri/hindoe) En ze krijgt het ook met de borstvoeding mee,

Als ze 1 jaar is ga ik wel minder gekruid eten koken zodat ze makkelijk mee kan eten,



Kregen jullie beebs nog buikkramjes na die overstap?



Jasly eet nmu 1 boterham elke dag hele maal op, Met appelstroop of leverworst of smeerkaas, Maar is 1 boterham wel voldoende?

Of moet ik toch pap bij geven??



Ja rapley ken ik en doe ik elke dag,

Het beland gedeeltelijk in dr mond of op de grond of in de hond zn mond,

Sowiezo elke dag een koekje rapley en soms een stukje banaan en komkommer is haar favoriet!



in ieder geval voor de antwoorden!



Groetjes Jeanette