Of wij ons lieve mannetje nu BV geven of een flesje, hij krijst heel de buurt bij elkaar van de buikpijn. Als hij geluk heeft wordt dit gekrijs opgevolgd door een MEGA-boer die hij al kuchend, huilend en/of kokhalzend laat.
Als de boer blijft zitten krijgt hij darmpijn en wodrt dan soms volledigin paniek van de pijn wakker.
Hij poept elke dag 80% van zijn luiers vol, tenzij ik bijvoorbeeld rundvlees gegeten heb (wat ik dus niet meer doe!).
Herkent iemand dit? Gaat dit gewoon over zoals CB zegt, of is hulp van lactatiedeskundige, ka, hoeopaat en/of osteopaat nodig?
Thanks, Do
Ik heb hier geen ervaring mee.
Maar mijn beide kids waren spugertjes en daarom was het belangrijk ze goed te laten boeren.
Ik liet ze dan op mijn been zitten, met één hand ondersteunde ik het kinnetje/gezichtje en met de andere hand wreef ik over het ruggetje. Dit is een goede ‘boerhouding’
Mijn dochter liet heel moeilijk boertjes maar deze houding werkte goed bij haar.
Misschien dat jouw zoontje wat minder last heeft als hij beter boert.
Is het niet een allergie? Koemelk-eiwit, of lactose ofzo? Ik herken namelijk een deel van je verhaal (veel poepen, het liefst tijdens de voeding, periodes waarin er gegild werd tijdens de voedingen, of ik nou bv of fv gaf) en Joas blijkt een koemelkeiwit-allergie te hebben. Waar het cb ook gewoon bij zei dat de klachten vanzelf over zouden gaan.
Ik denk ook aan koemelkeiwit allergie :think: ben natuurlijk geen dokter, maar kun je dat niet bespreken met je HA. Er zit je mannetje heel duidelijk iets dwars, daar moet toch een oplossing voor gevonden worden lijkt me…
even een :hug: voor jullie, je staat zo machteloos he :-*
Ik herken het wel een beetje. Ook Emma kan krijsen van de buikpijn. Meteen na de fles is ze meestal onrustig (tijdens is ze de rust zelve) totdat er een mega boer komt, of meerdere. Ze heeft nog regelmatig veel last van buikpijn en dan kan ze ook echt heel hard huilen met flinke scheten erbij. Poepen doet ze hier in principe 1 keer per dag, soms slaat ze een dagje over. Ook dat gaat vaak met onrust vooraf gepaard. Haar ontlasting bevat ook nog steeds onverteerde melkstukjes, maar ik weet niet hoe lang dat hoort te blijven. Ze heeft dus waarschjnlijk uitslag/eczeem gehad. Sinds ik ben overgestapt op hypoallergene voeding gaat het al een stuk beter. Vanwege haar vele huilen ook naar een osteopaat gegaan, sindsdien gaat t ook beter.
Emma is nog geen 3 maanden en tot die tijd zijn krampjes enzo op zich “normaal” maar die van jou is al wat ouder. Ben je al eens bij ha geweest? En ik weet net hoe je tegenover een osteopaat staat, maar ik heb er een prettige ervaring mee, dus proberen is misschien een optie?
Succes!
Ik was er al eerder mee bij de ha en cb geweest, maar deze zeggen allemaal het nog even de tijd te geven.
Ik heb wel vanavond de lactatiedeskundige over de vloer gehad. Zij zei dat wij (Jarid en ik) het hartstikke goed doen! Alleen doordat hij buikpijn heeft, hij inderdaad niet aangelegd blijft maar elke keer loslaat en weer oppakt. Ze zei ook dat wij er al vanalles aandoen: “fietsen”, rug bollen, buik laten slapen, laten boeren tussendoor en achteraf, proberen rustig te laten drinken, etc.
Ze had nog een aantal adviezen:
- zwaartekracht drinken (mams onderuit en ons ventje op m’n buik. Hij vind het alleen nog niets!)
- in alle rust laten drinken (apart) en eventueel afgedekt met een doek zodat hij niet afgeleid is
- eventueel alleen mijn “rustige” borst laten drinken en de andere afgekolfd geven
- eventueel kan ik uit proberen om tijdelijk alleen afgekolfde BV te laten drinken, om zo alle lucht kwijt te raken (flesje drinkt hij rustiger)
- johannesbroodpitmeel door de BV heen, misschien is dit rustiger op zijn maag bij de laatste voeding (zodat als hij op zijn rug ligt geen buikpijn krijgt).
- kinnetje ondersteunen tijdens voeden
- voedingsschema (zoals ik nu al doe) en als dat moeilijk vol te houden is, juist vaker maar dan minder aanbieden.
- voormelk wegkolven, om harde TSR te voorkomen
Maandag belt ze om te vragen hoe het gaat.
Als oorzaak van de buikpijn zij zei de lucht. Hierdoor raak je in een vicieuze (hoe schrijf je dat :think: ) cirkel en blijft er lucht in komen tijdens het voeden (vandaar eventueel tijdelijk een flesje BV geven om zoveel mogelijk lucht kwijt te raken).
Het is namelijk een tijd goed gegaan nadat ik een aantal dagen afgekolfde BV had gegeven vanwege buikkrampen bij buikgriep en terwijl hij een flesje kreeg en de weken erna hielden we een strak voedingsschema aan, dat ging super! Helaas is hij toen eind april / begin mei uit het voedingsschema geraakt (door warmte en op visite voeden) en daarna werd de buikpijn steeds erger.
Vandaar voedingschema, op rustige plek voeden, eventueel tijdelijk alleen de fles, etc.
Als dit niet werkt, dan idd verder kijken (osteopaat, homeopaat, ka). Vrijdag op CB ook even bespreken zei ze.
X Do
Het gaat goed vooralsnog!!! :dance: :dance: :dance:
Update:
We liggen nu saampjes in het ziekenhuis. Dinsdag had hij een aanval die 2,5 uur duurde! :shock:
Hij heeft eigenlijk meerdere soorten aanvallen:
- beetje jeremijeren (hoe schrijf je dat?) dan gaat het vaak om windjes of boertjes
- aanval, maar nog enigzins troostbaar (met wiegen + zingen) dan kalmeert hij maar blijft mopperen door zijn fop en heel erg breekbaar. Ook laait de aanval dan af en toe weer op nieuw op en moet je je best doen om hem te troosten. Deze aanval wordt vaak gevolgd door een poepluier/windjes/poepjes. OF is een voorbode van erger…(zoals vandaag).
- Vannacht begon het met een relatief zware aanval zoals bij 2 omschreven. Deze aanval duurde ruim een uur (van 0200-0315). Uiteindelijk weer in slaap gekregen door om 0315 te voeden (0000 had hij voor het laatst gehad notabene! En hij dronk ook maar een beetje, meer als troost dus blijkbaar).
Om 6.30 werd hij wakker voor zijn ochtendvoeding. Deze ging goed. Daarna kon hij echter niet in slaap komen voor zijn gebruikelijke ochtendslaapje en hij gaf ook mondjes op. Hij bleef klaarwakker.
Gevoed om 0930 gevoed (hij eet tegenwoordig weer 7 voedingen per dag, terwijl hij eventjes op 5 heeft gezeten. Hij eet dan soms wel veel minder). Hij kon echter weer niet in slaap komen en het eten ging al wat onrustiger
Ondertussen kregen we te horen dat we naar huis gestuurd werden met als stempel “huilbaby” en dat ik via 1 of ander bureau moest gaan leren om hem gewoon te laten huilen in zijn ledikant en niet te troosten (MAAR HIJ HEEFT PIJN!). Van 1200-1230 heeft hij even een half uurtje weten te slapen.
Om 1230 geprobeerd te voeden. ongeveer halverwege leek hij zich soort van te verslikken en raakt volledig in paniek. Hij kreeg een aanval en krijste echt vol paniek en tranen. Ontroostbaar. De verpleegkundige heeft meegekeken, maar geen kinderarts te bekennen! Hij wilde niet meer verder voeden
Om 14.30 viel hij in slaap tot 15.15. Om 15.30 gaf hij aan toch echt veel honger te hebben, maar bij de 1e keer slikken had hij het weer te kwaad. Weer een aanval, dit keer is ook de kinderarts (in opleiding!) komen kijken. Die zou met de kinderarts gaan overleggen (tot nu toe nog niet terug gezien! :think: ).
Om 1600 verder weten te voeden terwijl hij in een babybjorn zat en ik al wiegend en zingend in de kamer stond (zien jullie me al staan… :eh: :roll: )
Om 1700 licht overgegeven en weer niet in slaap kunnen komen. Om 1730 op schoot genomen en daar heeft hij nog 5 oprispingen gehad. Vervolgens viel hij bij mij in slaap (zonder te huilen, maar wel onrustig).
Om 1830 weggelegd en om 19.15 weer wakker. Voeden ging na de eerste tsr alweer fout, maar dit keer geen echte aanval, hij weigerde alleen verder de borst maar barstte wel van de honger! Ik heb dus gekolfd en dat heeft hij wel opgedronken, wel licht overgegeven en daarna weer oprispingen. Nu ligt hij sinds een klein kwartiertje weer te slapen op mijn schoot. STrakjes weer proberen weg te leggen…
Goed heel verhaal…
Aanvallen zoals nr 1 zijn “gewoon buikkrampjes” en nr 2 zouden dat ook kunnen zijn, maar dan wat extremer.
De verpleegkundigen denken bij nr 3 aan een reflux-verhaal en dat wordt morgen met de kinderarts overlegd.
Ben benieuwd…
Verder ga ik morgen iets van VBN ofzo bellen voor een dieet wat ik kan volgen bij reflux (zodat hij minder zuur heeft?). En een afspraak maken bij een osteopaat.
X Do
Oh dominique, wat naar zeg. Heel veel beterschap! Hopelijk weten ze wat t is met je mannetje.
Ik moet wel zeggen , weet je nog dat ik hier ook een stukje schreef laatst? Dat is een heel eind over en met name door 3 bezoekjes aan de osteopaat. Hier ook buikpijnen gehad en ook heel lichte reflux. Dat spugen doet ze nog steeds een beetje, ondanks johannesbroodpitmeel maar is al veel minder en buikpijn heeft ze sinds een week of 2 nog maar 1 keer gehad. De osteopaat heeft hier echt wonderen gedaan! De huilbuien zijn voorbij en ze is ook veel meer ontspannen.
Het verschil is natuurlijk ook wel dat jullie kerel al wat ouder is en de klachten na een maand of 3 zouden moeten verminderen. Ik dacht echt aan koemelkallergie, ze heeft nog steeds uitslag, maar nu niet meer.
Gaan ze dat bij jullie ook checken? Want daar kunnen de krampen en reflux en uitslag vandaan komen, zeker als het drinken zoveel onrust geeft.
Heel veel sterkte!!! :hug:
Aan kma wordt niet gedacht omdat hij alleen heel jong uitslag op zijn wangetjes heeft gehad (en verder niet) en sindsdien gewoon een heel gaaf huidje heeft. Ik hou het wel in mijn gedachten in ieder geval en zal dat ook nog eens met de osteopaat verifieren.
@Dominique wrote:
Aan kma wordt niet gedacht omdat hij alleen heel jong uitslag op zijn wangetjes heeft gehad (en verder niet) en sindsdien gewoon een heel gaaf huidje heeft. Ik hou het wel in mijn gedachten in ieder geval en zal dat ook nog eens met de osteopaat verifieren.
Ik vind zulke opmerkingen zo gevaarlijk… Joas had ook nergens uitslag maar toch wel een duidelijke kma. Een kma is zó makkelijk over het hoofd te zien…
Sterkte!
Zeker herkeninning. layla heeft hier nog steeds last van.
Ze krijgt het ook vooral in de namiddag en s,avonds. Het laten boeren als ze op mijn knie zit werkt het beste. Maar dit is de bijwerking van de reflux. Bij het doorslikken van het omhoog gekomen voeding slikt ze ook veel lucht mee naar binnen. En ze krijgst soms de scheetjes er uit. Ze kreeg ook al gaviscon voor het omhoog komen maar dat raad ik je zeker niet aan omdat de ontlasting echt kauwgom wordt en ze daar ook nog eens last van krijgt. Ik las dat ze bij jarid ook reflux vermoeden. Ik hoop dat je snel uitsluitsel hebt.
Ik heb voor de krampjes nu het duitse goedje tegen krampjes ( ben even de naam kwijt) Die zorgt er voor dat de voeding in de maag niet schuimt ( een soort rennie deflactine) Omdat layla als ze poepte het er net als bierschuim uit kwam.( dit kun je controleren door hem even te temperaturen meestal poepen ze dan ook en dan zie je het er uitkomen)
Veel sterkte :hug:
Dat poepen als bierschuim heeft Jarid ook, maar ze zeggen dat dat normaal is (door de borstvoeding)?? Hij poept ook zonder schuim.
Woensdag idd PH-meting. Ben benieuwd!
Nou bij mij zeiden ze dat het niet normaal was. Aangezien dat het dan aangeeft dat ze veel lucht in haar darmen had ( ook gezien op rontgenfoto,s.) Vandaar ook de megascheten.
als ik je verhaal lees denk ik ook meteen aan kma…Yuri had dezelfde klachten nl…
@Dominique wrote:
Dat poepen als bierschuim heeft Jarid ook, maar ze zeggen dat dat normaal is (door de borstvoeding)?? Hij poept ook zonder schuim.
Woensdag idd PH-meting. Ben benieuwd!
:eh: Hier in ruim 6 maanden NOOIT gezien hoor, en altijd gehoord dat schuim niet zo’n goed teken is…
Vaag. Kleine van een vriendin van mij heeft ook dat schuim, maar die heeft weer nergens last van :think: …
Zo raak je erg verward als er zo verschillend gedacht wordt over allerlei zaken. (en van hele korte nachtjes! :roll: )
Volgens mij kan dat schuimende bij bv te maken hebben met hyperlactatie (= te veel melk). Je kan er ws meer over vinden op borstvoeding.com
Ik zal eens kijken. Hij heeft dat niet altijd, je ziet het als je hem temperatuurt, dan komt er eerst normale ontlasting en dan bruispoep.
Thanks Affie!
Emma heeft ook echte schuimige poep gehad, vooral in de tijd dat ze ook veel huilde van de buikpijn. Met veel scheten en vaak ook boeren. dit heeft ze al een week of 2 niet meer gehad en vandaag weer bijna een uur bij elkaar gekrijst van de buikpijn.
Ik heb altijd begrepen dat dat schuimige in relatie met krampen kwam?