krijgen ze genoeg met rapley?

Ik ben met tessa vrolijk aan het rapleyen geslagen sinds een paar weken, maar ze krijgt op deze manier nog geen halve molecuul binnen. Ze is driftig ermee in de weer, maar de stukjes die ze weet af te bijten (breken dus eigenlijk) kan ze absoluut niet doorslikken. Zelfs van kleine stukjes moet ze kokhalzen en druk ze ook kauwt, de stukjes blijven even groot zo zonder tanden en kiezen. Zelfs banaan of zachte peer lukt niet.



Dan zou je zeggen: geeft niks, komt wel.

Maar als ik haar gepureerd eten met een lepel geef dan eet ze wel een aardige hoeveelheid, heel fanatiek ook. En als ik haar dan daarna aanleg drinkt ze er geen slok minder om.

Dan lijkt ze zelf toch wel behoefte te hebben aan dat extra eten toch?



Is het nu zo uitzonderlijk dat ze nog niet op de rapleymanier eten kan? Of krijgen andere rapley-babies ook niks binnen de eerste maanden? En hebben die daar dan ook geen behoefte aan?

Ik zal je eerlijk vertellen, ik heb het niet afgewacht. Lissa lust ook wel een lepeltje en weet je waarom het op de mond zoenen is ontstaan? Omdat baby’s vroeger (heeeel vroeger waarschijnlijk) het eten voorgekauwd kregen van hun moeder. Dus ik pureer er lekker op los en mijn dochter eet nu stukjes meloen van een vorkje en peer ook. Dus dat komt echt wel goed. Nooit dwingen, laten ontdekken, of dat nu brokjes zijn of van een lepel af. Het is misschien geen Rapley, maar dan maar Carenza!

ja dat verhaal van het zoenen ken ik :smiley: .



ik doe het nu meestal zo dat ze krijgt wat wij eten op het moment dat wij dat eten. Dus als ik 's ochtends fruit eet met Lara, dan krijgt tessa ook een stuk peer. Als wij dan klaar zijn, dan geef ik haar alsnog een potje. 's vonds hetzelfde.



Maar ik vroeg me dus wel af of er ook babies zijn die dat wel kunnen met 6/7 maanden?

Lev kon het heel goed, maar ik zal je vertellen dat je daar niks aan hebt :wink:



Hij at super, broccoli, banaan, appel, vleesjes, eigenlijk alles wat ik hem gaf at hij heerlijk op.



En nou heeft hij er geen zin meer in. Dus wat de zin er van is weet ik niet hoor…

maar hoe deed hij dat dan? slikte hij gewoon hele brokken door, of kon hij wel kauwen zonder kiezen?



ha ha, wat de zin ervan is weet ik ook niet. Dat ze leert dat voedsel verschilende smaken en structuren kan hebben? Dat het handiger is dan voeren, als ze het kunnen?

@lena3 wrote:

maar hoe deed hij dat dan? slikte hij gewoon hele brokken door, of kon hij wel kauwen zonder kiezen?



ha ha, wat de zin ervan is weet ik ook niet. Dat ze leert dat voedsel verschilende smaken en structuren kan hebben? Dat het handiger is dan voeren, als ze het kunnen?




Handiger vind ik het niet, er ligt hier overal eten, zelfs in jouw kinderstoel :mrgreen:



Maar hij kauwt écht. Ik zie de stukken niet terug in zijn luier :wink:

Hij heeft nog steeds maar 2 tandjes en hij eet er alles mee wat wij ook eten. Als hij eet he :wink:

Zo eet hij altijd wel graag vleesjes. Gisteren waren we op een bruiloft en daar kregen we satéstokjes, en die eet hij helemaal op. Stokje trouwens niet.



Ik vind het overigens heel knap dat een kind met maar 2 tanden zo goed kan kauwen.

ik heb altijd een combi gedaan; rapley om hem lekker bekend te maken met zelf eten en met écht eten. en geprakt eten omdat ik het ook fijn vond als ie gewoon wat binnen krijgt af en toe.



ik heb een vreselijk geheugen als het om dit soort dingen gaat, maar ik geloof dat ik hem fruit altijd in hele stukken heb gegeven, en brood (uh, neem aan dat niemand dat pureert :slight_smile: ) en zo. en avondeten heb ik de eerste maanden wel geprakt.

ja hoor./… Wessel kreeg in het begin ook weinig binnen…



het heet ook niet voor niets “bij”-voeding.

Weet echt niet meer wanneer het kwam… maar het kwam toch wel… maar ach… een hap puree tussendoor is toch geen ramp… geloof ook dat ik dat ook wel gedaan heb.

preggie wrote:
ja hoor./.. Wessel kreeg in het begin ook weinig binnen...

het heet ook niet voor niets "bij"-voeding.
{/quote]

Ja, maar het heet ook niet voor niks bij" voeding" :wink: . Hier een daar een beetje binnenkrijgen lijkt me toch ook wel de bedoeling.
Daarbij eet ze met een lepel dus wel, dus blijkbaar wil ze het wel. Ze eet ongeveer een half potje fruit een bijna een heel potje groenten per dag. Dat zijn geen enorme hoeveelheden, maar toch heel wat meer dan het helemaal niks dat ze met rapley binnenkrijgt.
Bovendien zijn we van 2/3 nachtvoedingen terug gegaan naar 1/2 nachtvoedingen en dat is ook wel welkom 8) .

Maar het gaat me ook niet zozeer om hoeveel ze eet, maar meer dat ik me gewoon nauwelijks kan voorstellen dat er kinderen zijn die kunnen kauwen zonder kiezen. Ik vroeg me af of andere kinderen dat wel kunnen, of dat het aan die van mij ligt.

Maar er zijn dus kinderen die kunnen kauwen en grotere stukjes kunnen doorslikken, blijkbaar.

jasper rapleyd al vanaf 5 maanden, en hij eet als een bouwvakker. het kauwen gaat prima met tandloze kaken, maare daar heb je dus ook niets aan :oops:

hi hi, och ik hoef ook niet echt iets aan te hebben, want ik vind het wel prima zoals het nu gaat.



alleen als iedereen nu zou zeggen “jawel mijn kind kan wel kauwen zonder kiezen en kan wel grotere stukjes doorslikken” dan zou ik me gaan afvragen of er iets mis is met Tessa’s mondje ofzo.

@lena3 wrote:

hi hi, och ik hoef ook niet echt iets aan te hebben, want ik vind het wel prima zoals het nu gaat.



alleen als iedereen nu zou zeggen “jawel mijn kind kan wel kauwen zonder kiezen” dan zou ik me gaan afvragen of er iets mis is met Tessa’s mondje ofzo.




oke je wilt het horen dus nogmaals; lev kan kauwen zonder kiezen.



En dat vind ik bijzonder wonderlijk eigenlijk.

@lena3 wrote:

hi hi, och ik hoef ook niet echt iets aan te hebben, want ik vind het wel prima zoals het nu gaat.



alleen als iedereen nu zou zeggen “jawel mijn kind kan wel kauwen zonder kiezen en kan wel grotere stukjes doorslikken” dan zou ik me gaan afvragen of er iets mis is met Tessa’s mondje ofzo.




tessa is nog maar net begonnen he, met haar grote eetbelevenissen. nano kon prima overweg met eten, ook zonder tandjes/kiesjes (die kwamen pas met 9/10 maanden), maar daar heeft ie echt wel meer dan 21 dagen op geoefend hoor :wink:

Hier ook een combi, begonnen met raply en daarna gemixt met geprakt eten.

hier ook al hele dingen vanaf het begin maar meer erbij zeg maar de hoofdmaaltijd en het fruit sochtends gewoon geprakt hoor, enne…ze eet nu bijna alles gewoon zonder ook maar 1 tand :lol: :lol: :lol: juul is nog volledig tandloos maar kan kauwen als de beste!





nou is het wel zo dat veel kindjes nog een sterk kokhalsreflex hebben , sil mijn oudste wilde heeeel lang geen stukjes omdat ie direct begon te kokken en bij juul niks geen problemen dus echt dat verschilt van kind tot kind…

Hier heeft Jasper net pas z’n twee boventandjes gekregen en ik kan je vertellen: ook hij kan eten kauwen zonder kiezen, maar dan moet ie wel willen…



Helemaal in het begin gaf ik overigens alleen dingen die zo gaar waren dat een beetje druk genoeg was om ze te pletten. En dan ook nog het liefst in schijfjes, dus wortel, courgette, aardappel allemaal (bijna) stukgekookt. Dat ging eigenlijk prima :shifty:



Maar ik heb een lui en kieskeurig kind: dus hij eet alleen als hij het wil/op dat moment lust en het liefst toch in kleine stukjes zodat het hap-slik-weg is. Jasper’s favoriete eten is dan ook rijst, doperwten, mais, tuinbonen, gewone witte bonen, spaghetti… Zie jij een patroon :wink: Vlees en andere dingen die misschien erg taai zijn snijd ik overigens gedeeltelijk in stukjes van 1x1cm want daar eet hij dan toch wat meer van :wink:

Hier ben ik ook meteen met Rapley begonnen vanaf 6 maanden, en dat ging goed. Heb nooit geprakt oid. Af en toe voor het gemak een potje gegeven, maar voor de rest dus hapklare stukken. In het begin kreeg hij echt niet veel binnen: was meer voelen/ontdekken en op de grond laten vallen… Maar daarna kreeg ie toch steeds meer binnen. Hij kauwde niet altijd goed, en dan vond ik weer een heel stuk aardappel terug in zijn luier, maar met die kaakjes van hem krijgt hij toch wel een boel helemaal fijn als ie er de tijd voor neem (en niet hap, slik, weg) :mrgreen:



Maar je bent nog maar net begonnen he? Ik weet nog wel dat ik rond de 7 maanden bij het CB was, en vertelde dat hij die en die groenten had gehad, en dat fruit… Toen begonnen ze al dat hij veel meer mocht hebben… Tja, deed het rustig aan dus, maar heb nu wel een ventje dat alles eet!

Ja we zijn een maandje bezig. Ze is er nog niks beter in geworden, maar ze heeft er wel lol in, dat vind ik het belangrijkste. Ze heeft idd nog een heel sterke wurgreflex, ze moet vreselijk kokhalzen bij alles wat stukjes heeft. Dat combineert natuurlijk niet lekker met niet kunnen kauwen :wink: . Zachtgekookt wortel of aardappel ofzo kan ze ook niks mee.

Eerst moet die wurgreflex maar eens verdwijnen voordat ze iets anders dan vleoibaar kan eten :mrgreen: .



(lydia, ik had het wel gelezen van lev hoor :wink: )

Bij Nikkie duurde het ook zeker 2 maanden voordat het een beetje hoeveelheden werden. Het bijten en kauwen had ze met een week of 2 wel een beetje door, maar verder was eten vooral om mee te kliederen. En als je d’r nu ziet, die stouwt me voorraden weg per dag!



Rapleyen met groenten is nooit wat geworden, dus dat werd geprakt. En omdat madam dat vorige week ineens weigerde, zijn we nu weer terug bij rapley. Van alles wat dus!

Haha, ik dacht er net aan met avond eten: ik rapley nou met een vork… aardappelpuree doe ik in zijn mondje, maar de boontjes prik ik aan de vork en pakt ie eraf, net als de kip… Heb toen de purree op was, het bordje maar weer aan hem gegeven zodat ie zelf kon aankooien met een vork… :mrgreen: