Kreunen en mekkeren (keelgeluid)

Thijmen kreunt veel na de voeding (alsof hij heel hard perst) en maakt ook een soort mekkerend / kuchend keelgeluid (hard!).

Ik vraag me steeds af wat het is. Waar ik aan gedacht heb:

[darmkrampjes](https://www.ikenmama.nl/darmkrampjes/) (soms trekt hij zijn beentjes op en hoor ik het borrelen in z'n buikje, soms strekt hij z'n beentje juist stijf uit).
    verborgen reflux (hij moet steeds omhooggekomen voeding terugslikken lijkt het en geeft ook vaak een mondje terug, maar hij heeft het soms ook als ik hem rechtop tegen me aan houd)
    een boertje dat dwars zit (hij heeft een beetje een kort tongriempje, waardoor hij aan de borst soms het vacuum niet kan houden, dus misschien slikt hij wat meer lucht in?)
    zijn ontlasting gaat in principe goed (BVpoep, 1-2 keer per dag), maar ik heb weleens begrepen dat kleine babytjes nog niet goed weten waarheen te persen en dat de ontlasting dan steeds weer terug schiet de darmpjes in.

Ik weet niet zeker of hij echt pijn heeft, maar alles wijst er wel op. Ik heb net het hoofdeind van z'n wiegje wat verhoogd, misschien dat dat helpt? 's Nachts merken we het het meest, dan ligt hij na elke voeding echt wel een 1/2 - 1 uur te kreunen. Soms begint hij dan te huilen en wil hij weer drinken.
Hebben jullie tips? Hoe kom je er achter wat het is?
Wanneer trek je aan de bel? En ga je dan naar de HA of naar het CB of naar een KA?

Ik zou als eerste beginnen met johannesbroodpitmeel om zo de bv in te dikken. Tis echt een kliederboel dan, want ik deed het eerst een lepeltje jbpm ingedikt met bv, en dan gelijk een paar slokken bv. En zo een paar keer aan het begin van de voeding, halverwege de voeding en aan het eind van de voeding. Verder even een dagboekje bijhouden met wanneer hij last heeft, na hoeveel uur na zijn voeding, wat doet hij (huilt hij, kreunt hij) zodat je een goed overzicht van het hoe en wat kan overleggen aan de ka of ha.

Bedje omhoog is prima! Mocht het reflux zijn, dan komt het minder snel omhoog. Verder je kindje tot een half uur na de voeding rechtop houden. Goed laten boeren!! Ook tussen de wisseling van de borst.

En vandeweek toch even de ha bellen of bellen naar de ka. Osteophaat kan helpen, proberen kan geen kwaad.

Sterkte!

Oh ja, wat ik ook nog wilde zeggen…

Probeer je kindje niet te vaak een voeding te geven. Hoe vaker je kleinere hoeveelheden geeft, hoe vaker je kindje er last van heeft. De ka heeft aangegeven, zoveel mogelijk toch op een schema te gaan zitten, ook met bv, zodat je kindje minder vaak voeding krijgt, zodat hij niet elke 2 uur pijn heeft.

Klinkt raar omdat je zou verwachten dat kleinere hoeveelheden minder klachten geven, maar niets is minder waar. Ik hield hier echt een schema aan van om de 3 uur.

Het aangeven van je kindje dat hij honger heeft, kan te maken hebben met het weg proberen te drinken van het maagzuur, waardoor hij dus juist méér last van maagzuur krijgt omdat hij weer voeding binnen krijgt. Je kan beter je pink of een speentje geven.

Dank je wel voor je antwoord.

We zijn vanochtend naar de HAP geweest na een heel wakkere nacht, waarin Thijmen duidelijk pijn had steeds.

De arts heeft ons verwezen naar onze HA voor een verwijzing naar de KA om te kijken of het reflux is. Tot die tijd hebben we paracetamol meegekregen. Net gegeven en het lijkt niet te werken. :frowning:

Verder zei hij dat Thijmen misschien allergisch was voor borstvoeding. :roll:

Vervolgens verwees hij ons wonderlijk genoeg naar http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/spugen-1.html waar al zijn adviezen (oa voeding verzwaren, nutriton) ontkrachtigd worden…

Ik word een beetje moedeloos van dat ontroostbare manneke… :cry:

zo hebben wij de eerste paar maanden zitten ‘klooien’

we zijn uiteindelijk bij een manueel therapeut terecht gekomen… ik zeg niet snel dat iemand wonderen kan verrichten… maar… dat kon hij echt wel…

Bleek dat de bovenste 2 werveltjes van zijn nek vast zaten… en hij ook een voorkeurhouding had (die ik niet gezien had, maar later op foto’s wel)

bedje staat overigens nog steeds iets omhoog… Hij bleek ook verborgen reflux te hebben… (uiteindelijk DOOR die werveltjes… )

wij hebben een heel ander kindje gekregen… meid… baad het niet schaad het niet… gewoon zelf heen gaan, je hebt geen verwijzing nodig!

dikke :-* en suc6!

Het enige wat ik kan zeggen is, ga zo snel mogelijk naar een osteophaat of manueel therapeut. Die zullen je kindje minder pijn laten hebben en ga ook gelijk naar een ka.

Ik weet nog van Levy dat hij de eerste 6 weken alleen maar huilde. Van 's ochtends tot 's avonds. We hadden het geluk dat hij de nacht doorsliep als hij tegen mij aan lag in bed. En een ontroostbaar kind, dat is heel zielig voor jezelf als ouder. Ik heb hier ook zo vaak zitten huilen omdat ik hem niet kon troosten.

En begin alvast met johannesbroodpitmeel, dit kan nooit kwaad.

:hug:

Hups, wat ontzettend vervelend voor je mannetje, maar ook zeer zeker voor jou!

Ik hoop dat jullie er gauw achter komen wat er met je mannetje is, want zo is het ook niks natuurlijk!

:hug: :hug:

Het kreunen en alles is eigenlijk alleen na een voeding?

J was ook wel een kreunertje, die hielden we na elke voeding een half uur redelijk overeind zodat hij echt alle tijd had om uit te boeren (ook 's nachts). Verder hadden we de wieg standaard aan 1 kant op blokken staan zodat J schuin lag met zijn hoofdje hoger. 1 nacht niet gedaan, huilen en niet kunnen slapen…mijn man tilt de wieg op bij het hoofdeinde: stil!!!

Hoe lang geef je je zoontje de tijd om te boeren? De een is met 10 minuutjes uitgeboerd, de ander heeft wat langer nodig. En als er eenmaal irritatie zit van oprispen, dan moet dat even “helen”.

Wie weet is er meer aan de hand, misschien helpt dit al?

wat raar dat hij paracetamol voorschrijft als hij reflux heeft (zo klinken de klachten wel) want pijn van maagzuur wordt toch echt niet verzacht door pijnstillers…

Hoop dat het ondertussen beter gaat met je kleine.

Zowel onze zoon als dochter hadden beide verborgen reflux. Met onze zoon ben ik door de vervangend h.a. van het kastje naar de muur gestuurd waardoor het uiteindelijk pas werd geconcludeerd toen hij ruim 4 maand was. toen was z’n slokdarm al aangetast!

Dus niet te lang mee aan modderen hoor.

Onze kinderen hebben beide veel baad gehad bij ostheopatie, zantac, verdikte borstvoeding, bedje omhoog bij het hoofdeinde, lang recht op houden na een voeding en vaak in de draagdoek mee op stap ipv liggend in de wandelwagen.

@moedergans wrote:

wat raar dat hij paracetamol voorschrijft als hij reflux heeft (zo klinken de klachten wel) want pijn van maagzuur wordt toch echt niet verzacht door pijnstillers…

Dat leek mij ook al. :think:
Gelukkig gaat het inmiddels veel beter. We hebben een matrasje/kussentje waardoor T een beetje schuin ligt met z'n bovenlijfje (rest easy small, zie foto) en we proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat hij lucht mee in slikt (handige tip was extra steunen tussen de schouderbladen tijdens het drinken). Verder inderdaad goed laten boeren, maar soms is er naar 3/4 uur nog niets..
Ik heb nu niet meer het idee dat hij pijn heeft. Hij kreunt wel, maar volgens mij omdat er dan nog een boertje dwars zit.
Vandaag zijn we bij de KA geweest ivm een kort tongriempje. We dachten dat dat zorgde voor extra lucht inslikken, hoewel het al een stuk langer is (door het drinken aan de borst) dan bij zijn geboorte. De KA vond het niet nodig om het te knippen. Wel zijn we verwezen naar de fysiotherapeut ivm voorkeurshouding. Misschien dat dat ook nog een gunstig bijeffect zal hebben?
Bedankt allemaal voor het meedenken!