Krabben en knijpen

Sinds 1,5 week is mijn zoontje ons veel aan het krabben en knijpen. Zodra hij maar een stukje huid van ons ziet doet hij dat.

Hij doet het als hij boos is, maar ook gewoon. Nou las ik in het ‘oei ik groei’ boek dat het ook bij deze leeftijd kan horen, maar het is behoorlijk irritant en pijnlijk soms. Hebben jullie dreumessen dit ook gedaan en hoe leer je het af?? ( ik zit onder de krabben nu namelijk ).

Wat ik al geprobeerd heb: resoluut nee zeggen, laten zien hoe hij zachtjes kan aaien ( dat deed hij dan eventjes wel, maar 5 minuten later is het weer knijpen ) en uit mijn armen doen als hij krabt en er verder geen aandacht an schenken.

volgens mij doe je al wat je kan doen. Mijn dochter deed dat ook en een week later kon ze opeens optrekken. Dus ws is hij bezig iets nieuws te leren. Vervelend is het wel dat vond ik ook maar een troost het gaat weer over.



gr Leonie

hier ook van t zelfde met ons zoontje van okt 08, hoe oud is ie ?

Onze zoon ( 16 mndn) slaat sinds een week. Vond het auw-geroep wel leuk toen hij per ongeluk hard op me neerkwam en vervolgens leek hij meppen uit te delen om te kijken of ik weer zo leuk reageerde. Nu slaat hij niet alleen ons, maar ook anderen (mijn ouders en ook vrienden van ons). Hup, zo in t gezicht :think: :eh: .



Ik zeg dat nee en zet hem resoluut weg… Als hij gelijk weer terug komt en weer begint, dan zet ik m verder weg. In de keuken of zo. Van de week zag je m echt denken; uhh, volgens mij vinden hún het niet zo leuk… Meestal is hij snel weer afgeleid door iets anders.



Op gewoon nee-zeggen heeft Tygo nog nooit echt gereageerd (mee nee-knikken, maar meer ook niet). Hij blijft nu best goed van de stereo installatie af en de afstandsbedieningen en de telefoons etc etc. Dus ik geloof echt in mijn methode :shifty:



Succes!

ons zoontje doet het echt heel bewust, het lijkt op vragen om aandacht óf als ie boos is. Ik zet me wel eens even andersom met zn stoel. Of in zn stoel. ik wil ook dat ie me aankijkt als ik nee zeg. als dat niet lukt tik ik wel eens even op mn neus (zachtjes) zodat ie wel kijkt, en dan zeg ik het ook wel resoluut.



tsja :think:



ons dochtertje deed dit nooit, dat is nu nog zo zij is nooit gewelddadig, maar zij kon al wel veel beter praten en zo dingen duidelijk maken.

een stukje frustratie zal er zeker bij zitten denk ik … misschien meer oefenen met praten ? moet zeggen dat blijft er wel wat bij bij een volgend kindje maar ons eerste pakte dit ook veel sneller op… en ws er zelf ook mee bezig.





:-* voor alle krabsels :wink:

Hier ook een zoontje (maart '09), die krabt, en slaat, bijten doet hij soms.

Nee zeggen is uitdagend… :wall:



Ook ben ik een wondje rijker midden in mijn gezicht dankzij mijn zoon.

Krabben, we knippen zijn nagels maar het gaat zo loeiend hard.



Inmiddels is het zijn handje pakken, nee zeggen in de hoek zetten en negeren, als hij uit de hoek komt, nee zeggen en terug zetten (gebeurt zo een 20x in 1 minuut ofzo…)

@Sweet-Love wrote:

Hier ook een zoontje (maart '09), die krabt, en slaat, bijten doet hij soms.

Nee zeggen is uitdagend… :wall:



Ook ben ik een wondje rijker midden in mijn gezicht dankzij mijn zoon.

Krabben, we knippen zijn nagels maar het gaat zo loeiend hard.



Inmiddels is het zijn handje pakken, nee zeggen in de hoek zetten en negeren, als hij uit de hoek komt, nee zeggen en terug zetten (gebeurt zo een 20x in 1 minuut ofzo…)




snapt hij het hoek gebeuren dan wel al? vind hem er nog zo jong voor… maar misschien dat het bij jullie wel werkt. als Ella zou slaan, krabben of bijten dan zou ik haar in de box zetten denk ik.

Lonneke als Ella nog met plezier in de box wil zou ik dat juist niet doen. Houd de box als een prettige rustige speelplek voor haar anders gaat ze het zien als een ‘strafplekje’. Ze hebben echt al meer door dan je denkt :wink: dus als Riley in de hoek blijft staan (al is het maar 1 of 2 min) dan werkt dat. Het gaat erom dat er geen positieve aandacht op volgt. Liefst helemaal geen aandacht op negatief gedrag maar krabben etc daar lukt dat niet mee. Zoonlief hier krabt gelukkig niet maar wil bv wel eens schoppen als we op de commode bezig zijn. Ik negeer zo goed en zo kwaad zijn gedrag (na 1 x nee zeggen!) dan pak ik zijn voeten vast zodat hij niet kan trappen. Maak het ‘klusje’ af zet hem op de grond en negeer hem even. Ga een wasje vouwen oid. En langzaam maar zeker gebeurd het steeds minder vaak dat schoppen. Dus ik hoop er maar op dat of mijn methode effect heeft of hij de fase begint te ontgroeien. :lol:

Zodra zoonlief hier trouwens beneden iets doet wat ik niet wil hebben dan zet ik hem even apart op zijn stoeltje. Incl de ‘negeerstand’ en ga dingen doen als de vaatwasser oid. Duurt vaak niet zo lang en meneer gaat iig leuk spelen daarna met zijn speelgoed. :thumbup:

suze heeft er ook een houtje van helaas.

ik zeg ook duidelijk nee en doet ze t nog een keer gaat ze idd even apart en negeren. weet echt niet hoe het anders opgelost moet worden.



hoor wel van meer mensen dat het een fase is, dus consequent blijven en hopen dat het snel over waait haha, succes!

Mijn dochtertje heeft ook veel geknepen en zo tot een blauwe plek aan toe.



1 Keer heeft ze me zo pijn gedaan dat ik het terug heb gedaan bij haar en toen ging zei huilen en zei ik van nee mag niet dat doet pijn he.



En eerlijk is eerlijk ze heeft het tot nu toe niet meer gedaan!



Ik weet dat dat fout is terug knijpen maar dat was het enige wat hielp in de gang zetten hielp niet ging daar zitten lachen en gekken en dus niet wist wat ze fout had gedaan.



Verder heb ik geen tips helaas.

hier ook hetzelfde, behalve dat ons Sofietje haar grote broer steeds bijt ( en hard!) ze bijt ook in het traphekje als ze niet mee naar beneden mag.

ik heb het eea opgezocht op internet en daar staat



http://www.opvoedadvies.nl/slaan.htm

http://www.2samen.nl/files/Bijtenfolder%20LR%2007-09.pdf





Wij trekken Sofie nu uit de situatie(lees trekken haar van Stijn af en nemen Stijn mee naar een andere plek), troosten Stijn en zeggen vervolgens kort tegen Sofie dat bijten niet mag. Bijten mag alleen in eten.

maar oei! wt is het moeilijk om dat 10 keer te herhalen, zeg!

Bedankt voor je linkjes, ik ga het doornemen!

Ik keek terug naar een formuliertje dat je invult als je rond de 2 jaar naar het buro moet van ons oudste, en zag dat zij het toen toch ook deed… zal wel een fase zijn dan, die ik me niet herinner en die nu wat langer duurt… :think:



gooien jullie kleintjes ook de spullen van tafel als het eten op is ? zo irri :roll:



vind het lastig hoor om er verandering in te krijgen ook al zijn ze nog zo :inlove:

marjet: Sofie gooit haar eten altijd van tafel, tijdens het eten, na het eten , haar bord voor het eten en haar bestek ook. We hebben de regel dat 1 keer per ongeluk kan, 2 keer is een waarschuwing, 3 keer is de boel weghalen ( 1 minuut) dan vragen of ze gewoon wil eten, en de boel teruggeven.

we doen dit al 3 weken consequent, maar helaas nog geen leereffect… het is VEEEEL te leuk om die wortels te zien vliegen… :wall:

heel herkenbaar helaas. wanneer mevrouw geen trek meer heeft vliegt alles door de kamer!

Het is hier ook lekker raak, leeftijd ofzo? Ik word echt knetter soms. Alles wat niet mag vindt hij leuk. En hier is de regel 2 x waarschuwen,3e keer in de stoel op de gang voor 1 minuut. Maar hij is ook nog zo slim om met alles wat niet mag na de 2e waarschuwing te stoppen.

eten mikt hij ook op de grond. Dat zet ik na 2 waarschuwingen gewoon op het aanrecht, zijn beker melk ook. Hij moet dan uit zijn stoel. Dna blijft het nog een kwartiertje staan en vaak wil hij binnen dat kwartier weer ‘eteh’ en ‘ninne’ (drinken). Maar dan is er weer de strijd van de plek waar hij wil eten. Hij moet van ons gewoon in de kinderstoel eten, hij wil het op de bank ofzo. Maar mijn poot stijf houden werkt steeds beter :wink: Hij vraagt nu vaak na een minuut of 5 zijn bord en beker terug en loopt zelf al naar de kinderstoel. Maar vanmiddag ging hij meteen weer gooien, en dan is het ook echt over. Blijkbaar heeft hij heus geen echte honger.

Maar wat een lastige leeftijd soms :wink:

hmmmm lief, maar lastig, dat is nog steeds de beste beschrijving van kinderen in deze leeftijd lijkt het wel…



je moet alles nog zo fysiek aanpakken, op woorden reageert ze bijna niet…



Sofie heeft trouwens net WEER stijn gebeten, zo uit het niks… ik heb geen idee waarom. ik heb haar maar een banaan gegeven, dan kan ze daar in bijten…

Wow, jullie kids zijn als ik het even goed zag allemaal boven de anderhalf en soms zelfs twee jaar en hebben dit gedrag. Mijn meisje begon er drie weken geleden mee :shock: , bijten en slaan, rond eerste verjaardag! Ze ging net nà dat ze dat ging doen voor het eerst naar t kdv, anders had ik dat de schuld gegeven haha.



Lucy heeft echt duidelijk door wat wel en niet mag en is sowieso een kind van uitersten, meestal heel erg vrolijk, maar ook ongeduldig en soms driftig figuurtje als ze iets niet mag. Ik pak haar ook op na vele malen waarschuwen als dat echt niet helpt (het afleiden, negeren en dat soort stadia zijn we dan al gepasseerd nl. en dat helpt niet), om haar vervolgens aan de andere kant van de kamer te zetten. Ze blijft er tuurlijk neit staan of zitten, maar de boodschap is direct duidelijk en ze stopt dan met dat gekke gedrag. Deze week heeft ze nog niet gebeten en geslagen, wel is ze afgelopen dinsdag ineens los gaan lopen. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft, maar dat is weer veel interessanter dan gelukkig. Op het kdv keken ze ook goed naar haar karaktertje en hebben haar ook na andere dingen proberen meteen voor straf even verplicht een minuut apart gezet, waarna ze na een boze driftbui meteen weer vrolijk is en zich gedraagt. Hier werkt het dus (nog) wel, dat even van haar plek weghalen, hoe jong ze ook is. Tis nogal een bijdehandje. maar wel erg lief en je lacht je vaak dood om haar acties. Ze is gewoon pittig :slight_smile: