kraan vervangen??

Onze thermostaatkraan in de badkamer is stuk.



Nu ga ik straks een andere kopen, maar… zou ik die alleen kunnen monteren? Het lijkt me niet moeilijk. Er komen 2 leidingen uit de muur (warm en koud duh hihi), en daar zit schroefdraad aan. Mij lijkt het dat je die kraan er dus zo op kan schroeven, of… is het zo eenvoudig niet?



Tuuuurlijk zal ik de hoofdkraan ff dicht zetten… maar dan nog… is het dan zo eenvoudig als ik denk, of komt er meer vakvrouwschap bij kijken, wat ik dan dus niet in huis heb?



Wie is nog meer de doe 't zelver in huis (mijn man heeft geen aanleg voor dit soort klusjes hihi)



Tips graag??

Ha, zoals je allang weet heb ik geen flauw idee (mijn lief is wel handig en ik compenseer dat :mrgreen: ), maar wilde je even zeggen dat ik je onderschrift zo lief vindt…



:-* :-* :-*

hmm ja ik heb er niks aan dat jouw kerel dat goed kan hoor hihi…



en ajb!! Je verdient het :-*

ja ik denk dat ook altijd… zo lastig kan dat toch niet zijn?

Hoofdkraan eraf, dan kraan even open zodat de leidingen leeg zijn… boel eraf, boel erop (voorzichtig met een doekje tussen kraan en gereedschap zodat de boel niet beschadigd) en klaar is Klara.



Maar toch durf ik het dan uiteindelijk nooit… omdat ik bang ben dat dan blijkt dat het idd niet zo makkelijk was, ik met leidingen uit mijn muur zit en nergens water op kan zetten omdat er nog niet weer een kraan op zit :lol:



Zou er op de sites van gamma/praxis ed niet een klushulp kraan vervangen staan? Die hebben heel veel handleidingen online, die vast ook wel… kan je aan de hand daarvan altijd nog beslissen of het echt zo makkelijk is als jij denkt!

Hmm marije, omdat ik dus ook vaak zo denk, en niet dadelijk zonder water moet heel de dag omdat ik de boel verpest heb… dacht ik… laat ik eens kijken of er op KoK expertise zit hihi… Op allerlei andere gebieden zit hier zo veel ervaring… Ik hoop op klusgebied ook een beetje :shifty:



En anders ga ik inderdaad op de site van een doe het zelf winkel snuffelen hihi…

Volgens mij is Cell heel handig. Dus Cell!!! Waar ben je??? :lol:

Kijk hier maar even op



http://www.klusidee.nl/badkamer/kraan-aansluiten.php



Ik heb ook een handige man dus ik heb er geen verstand van,

maar vond dit via google.



Veel succes!!!

Volgens mij is het inderdaad zo simpel… ik heb het zelf nooit gedaan, althans niet met een thermostaatkraan, maar ik zou het zo aandurven. Wellicht eerst wat isolatieband om de schroefdraad heen draaien om lekken te voorkomen. Ik denk trouwens dat ze je in de winkel wel kunnen vertellen of het echt zo makkelijk is als het lijkt :mrgreen: (hoewel… dan wel vragen aan een winkelhulp die eruit ziet als een handige harry, bij de grote bouwmarkten werken ook wel eens mensen die nergens iets vanaf weten en totaal verkeerde adviezen geven :silenced: )

het is idd zo simpel maar is het toch altijd handiger om samen een kraan te monteren



stel nu dat hij ergens toch niet helemaal lekker zit en jij zet de hoofdkraan aan :lol:

dan is het toch handiger als 1 bij de kraan zit en 1 bij de hoofdkraan zodat dat ding dus direct weer dicht gedraaid kan worden



aan de andere kant het is de badkamer dus hoeveel kwaad zou het kunnen als de boel lekt :think:



succes iig :thumbup:

het is idd niet moeilijk om een kraan te vervangen. Maaar je moet wel het goede gereedschap bij de hand houden en teflon tape!



Draai de hoofdkraan dicht, zet de kranen boven open zodat de waterdruk weg is, daarna kan je met een waterpomptang/baco de kraan losdraaien en verwijderen.



Draai de aansluitstukken van de nieuwe kraan (de s-koppelingen) zo dat ze nog wat manouvreerbaar zijn zodat de kraan recht kom te zitten en doe wat teflontape om al het schroefdraad heen van de verbindingen.

Een keer of 6 a 7 omwinden is voldoende en doe dit tegen de klok in anders draai je het er net zo hard weer af.



De kraan met een baco weer goed vastdraaien, doekje ertussen idd tegen krassen.



Dan wat zeepsop op de verbindingen en de druk er weer op.



Zonder teflontape is de kans op lekkage heel groot en let bij het kopen van een kraan op de afstand tussen de koud en warm water leiding.

Deze hartmaat is in NL zowel in 12 als in 15 mm verkrijgbaar en de verkeerde maat is snel gekocht.

is inderdaad niet moeilijk.



ik heb het vorig jaar ook gedaan (schrok me wel wild van de prijzen voor zo`n kraan)

dat is inderdaad niet moeilijk.



hoofdkraan dicht dan even de oude kraan leeg laten lopen!

kraan er afdraaien wel even met waterpomtang, dan ben je van dat witte tape nodig daar moet je wat van om de leidingen draaien op het schroef draad en dan zet je de nieuwe kraan er op de schroef doppen stevig vast draaien en klaar ben je! dan even de kraan aanzetten zodat het lucht eruit kan.



succes!!!

Dank jullie meiden… het is me gelukt…



1 tip voor de volgende handige harriette… doe je ringen uit haha…



Verder heb ik jullie tips allemaal gebruikt, en binnen 10 min had ik de boel op orde… Ik ben trots op mezelf :dance: haha…

stoer wijf!



goed zo, zie je wel, vrouwenpower will do the trick :mrgreen: :dance:

:lol: :lol:



Ik ben hier in huis ook degene die de boor hanteert haha… mijn man kijkt er ongelukkig naar en belt zijn oom haha…



Mijn s.moeder ging mee om de kraan te kopen, en haar ogen rolde uit haar hoofd toen ik vertelde dat ik van plan was om die kraan zelf te vervangen… zooooo leuk…

ik kijk nergens van op hoor… Debke zei al… Cell is handig.



Klopt, Cell heeft al zelf keukens geinstalleerd, badkamers betegeld en geinstalleerd, een stuk of 12 plavuizenvloeren gelegd en als ik iets wil, dan doe ik het gewoon.



Zelfs electra lukt me wel, maar daar heb ik een broertje dood aan, dus zo mogelijk schuif ik dat af op manlief. :wink:



het laatste wat ik gedaan heb en nog nooit eerder had gedaan… een waterleiding solderen voor een toilet unit.



Dus niemand die tegen mij hoeft te zeggen dat vrouwen weinig kunnen… als we willen dan zijn we be-re handig :snooty: :mrgreen:

@Cell wrote:



Dus niemand die tegen mij hoeft te zeggen dat vrouwen weinig kunnen… als we willen dan zijn we be-re handig :snooty: :mrgreen:




:oops: :oops: :oops: nou…ik niet hoor :oops: :oops: :oops: Maar dan bedoel ik ook echt niet!

haha lachen als iemand er dan met rollende ogen bij staat!

(ging 2 jaar terug een verticuteerhark kopen en daarbij was het commentaar: nou kan uw man aan het werk! Dus ik: nou dat zal ik zelf zijn hoor… keken ze ook :shock: maar dat is wel zwaar werk hoor… ja zie ik eruit alsof ik zomaar breek? :oops: )

Als hier iets in huis moet gebeuren… doe ik het samen met mijn moeder :lol: Mijn man heeft hier laatst voor het eerst geklust in huis (we wonen hier 6 jaar) en het was… behang afsteken…woooh echt heftig klussen dus :lol: (een kast in elkaar schroeven vind ik geen klussen, dat kan iedereen als zelfs mijn man het kan :wink: )



Electra hou ik ook helemaal niet van, zelfs niet als de stoppen er allemaal af zijn blijf ik dat eng vinden… slaat helemaal nergens op, maar dat is een gevoel he (en toch stond ik tegen afspraak in laatst de lamp om te hangen naar andere kamer en te stoeien met electradraden en niet meewerkende kroonsteentjes).

hmm ik kan boren, maar hou er niet van… electra vind ik eng… en daar draai ik liever mijn kont onderuit.



Maar toen wij hier kwamen wonen (bijna 2 jaar geleden), heb ik mijn man leren schilderen, en sauzen (hij had het nog nooit gedaan)… Ook allerlei dingen als ophangen enzo deed ik.

Toen er een riolering verlegd moest worden had onze tuinklusman mij uitgelegd wat ik moest halen. Het broekie van de Hornbach wilde me iets anders verkopen en dat vond ik niet goed. Mijn s.moeder die mee ging vond me maar een eigenwijs ding… die jongen uit de winkel wist toch wel wat ik moest hebben… toen ik thuis kwam, had ik wel gelijk haha…



Maar goed… ik ben niet zo stoer als Cell hihi… misschien kan ze als voorbeeld dienen hihi…

stoer… ik denk eerder ontzettende wijsneus… ik wil gewoon zo graag altijd weten hoe iets werkt en waarom en heb altijd de kriebel het dan zelf ook te willen kunnen.



En… ik heb lang in de situatie gezeten dat toch iemand het moest doen en er naast mijzelf niemand voorhanden was.

Dan maar doen en met het gezegde van mijn opa in gedachten “iets leren betekent niet na 1 x mislukken opgeven, maar doorgaan tot je het wel kan, anders had ik nu nog mijn naam niet kunnen schrijven”

Ben ik altijd alles gewoon gaan doen en de eerste plavuizenvloer lag echt schots en scheef hoor :lol: Ik had voegen van wel 3 cm en van 0,5 cm… ach ja.

Een dag later weer los gebikt en met een dikke zucht weer geprobeert.

Op den duur lukte het zeeeer prima :mrgreen:



Dus gewoon gaan met die banaan en van te voren een kleine risico inventarisatie… wat is het ergste wat me kan gebeuren, wat heb ik te verliezen en kost het veel geld als het me niet lukt… je moet eens weten hoeveel klusjes dan toch best de moeite waard zijn om zelf te proberen :thumbup: