Ik heb net de intake van de kraamzorg gehad. Ik heb bij de eerste 2 geen bv gegeven en wil dit nu wel gaan doen.
De kraamzorg vertelde mij dat ik de baby op onze kamer moet laten slapen om tekenen van honger te herkennen, maar dit is geen optie op onze slaapkamer.
zo zei ze ook dat in de kraamweek een speen verboden is. Ik mag absoluut geen speen geven ?
waarom niet ? ik had net van die schattige dingen gekocht
Er kan tepel speen verwarring ontstaan en ik vind het goed dat ze daar voorlichting over willen geven.
Hier hebben beide kids speen en borst gekregen. leverde geen probelemen op.
Niemand zal je iets verbieden.
Ik zou eerst eens even aankijken hoe het met de zuigbehoefte van je kindje is.
Wellicht is de speen niet eens nodig, en heeft je kindje genoeg aan de borstmomenten.
verbieden kunnen ze uiteindelijk weinig… net zomin als dat ze je kunnen verplichting het kindje bij je te laten slapen op de kamer…
Maar het zijn wel waardevolle adviezen.
Ik vond het bij elkaar op 1 kamer slapen in het begin echt heel prettig juist ook vanwege de bv. Kon idd beter merken wanneer de kleine honger had en hoefde niet uit bed te komen, kon zo uit de wieg tillen.
Speen heeft idd met tepel speen verwarring te maken en als het niet nodig is… dan is het niet nodig. Onze middelste kreeg met een dikke week een speentje omdat hij gewoon echt enorme zuigbehoefte had en niet elke keer de borst wou (kind liep over :lol: ). Speentje gaf hem net de rust om NA een voeding heerlijk in slaap te vallen.
De jongste wilde geen speen.
Was voor ons afentoe fijn geweest, want meneer wilde dus wel ook zuigen, als die vol zat pertinent geen borst (logisch) en ik werd gek om steeds mijn pink te moeten ‘uitlenen’ na een tijd (wat overigens ook voor verwarring zou KUNNEN zorgen… het hoeft dus allemaal niet).
Maar kijk het gewoon aan.
Drinkt je kindje straks goed, is het echt voldaan, maar heeft het nog wel een zuigbehoefte kan je altijd verder zien wat je doet toch?
En als je dan al de kraamweek niet hebt gegeven (er wordt zelfs aangeraden 6 weken volgens mij) dan is er weer minder kans op verwarring omdat ze goed aan de borst drinken.
@Mam van 2 wrote:
Ik heb net de intake van de kraamzorg gehad. Ik heb bij de eerste 2 geen bv gegeven en wil dit nu wel gaan doen.
Leuk om te lezen dat je ervoor gaat
In hoeverre is het gelukt om jezelf voor te bereiden op jullie borstvoedingsperiode, heb je zelf wat basiskennis voorhanden waar je straks eventueel op terug kunt vallen?
@Mam van 2 wrote:
De kraamzorg vertelde mij dat ik de baby op onze kamer moet laten slapen om tekenen van honger te herkennen, maar dit is geen optie op onze slaapkamer.
Moeten is een groot woord Het wordt idd wel aangeraden om zeker de eerste weken je kindje dichtbij je te hebben, zodat je de eerste hongersignalen leert herkennen en daar optimaal op kunt reageren. Daarnaast is het veiliger als het gaat om preventie van SIDS. Je kunt je kindje dan beter in de gaten houden en bovendien spelen de subtiele prikkels vanuit een omgeving waar wordt geleefd daarin ook een rol. In deze artikelen kun je meer informatie vinden over samen slapen: Bv.com-Hoe slaap je samen? en Borstvoedingorganisatie LLL-Samen slapen.
@Mam van 2 wrote:
zo zei ze ook dat in de kraamweek een speen verboden is. Ik mag absoluut geen speen geven ?
waarom niet ? ik had net van die schattige dingen gekocht
Het gebruik van een fopspeen of flessenspeen is in de eerste weken na de geboorte idd af te raden.
Borstvoeding is een natuurlijke manier van voeden, bij een gezonde op tijd geboren baby zijn alle reflexen die nodig zijn om goed en effectief aan de borst te kunnen drinken aanwezig. Het is echter wel een vaardigheid die zowel moeder als kind moeten leren. Het zuigen op een fopspeen vergt een dermate andere techniek, dat het gebruik ervan bij een jonge baby voor zuigverwarring kan zorgen. Dit kan het opstarten met borstvoeding bemoeilijken. Daarnaast kan het gebruik van een fopspeen ertoe leiden, dat hongersignalen niet goed worden opgepikt of dat een baby zich dermate tevreden stelt met het zuigen op een fopspeen, dat voedingen misschien onbewust worden uitgesteld of zelfs overgeslagen. Dat is uiteraard niet wenselijk voor het kindje en ook niet voor de melkproductie van de moeder.
Kun je met deze informatie uit de voeten? In ieder geval succes met de laatste loodjes!
dank je voor de info !
Ik heb flink wat die-hard bv mama’s in mijn omgeving die me overstelpen met adviezen, tips en do’s en dont’s.
Ik lees er veel over ,maar er is zoveel informatie ( en tegenstrijdigheden ) dat ik me de basis maar voorhoud en verder wel zal zien.
Nu vraag ik me wel af, de andere 2 kinderen verheugen zich vreselijk op de fles geven, maar dat is dus niet slim de eerste weken ?
stom eigenlijk, maar als zij en mijn man geen fles mogen/kunnen geven zou ik dat ontzettend jammer vinden .
@ yvonne : zou ik je misschien een pb of mail mogen sturen met een aantal vragen waar ik toch wel mee zit ?
Na een week of 6 kun je het wel eens gaan proberen. Overigens ben ik ook een die-hard bv mama maar bij woorden als verboden, niet toegestaan etc gaan m’n haren heel recht overeind staan. Informatie geven is tot daar aan toe maar jij bent nog altijd degene die beslist.
@Mam van 2 wrote:
@ yvonne : zou ik je misschien een pb of mail mogen sturen met een aantal vragen waar ik toch wel mee zit ?
Ja hoor, doe dat gerust!
ik heb met tygo ook bv gegeven… alleen liep mijn bv erg terug toen ik een hypo allergeen dieet moest volgen
ga ik toch voor een 2de anders aanpassen… had er totaal geen begeleiding in hoe dit het beste aan te pakken
maar uhh hier ook advies gehad de 1ste 3 wkn geen speen te geven
tygo stond wel bij mij op de kamer maar wat niet kan kan niet toch?
er moet vast een oplossing zijn om optijd erbij te zijn
ik voede opverzoek maar merkte wel op den duur dat mijn boobs ook heel goed wisten wanneer het weer tijd was :mrgreen:
dat klopte vaak wel
ohhh ik wil ook weer hoor… krijg helemaal de kriebels
zeker nu ik straks ga stoppen met werken vind ik het idee heerlijk dat ik straks zolang als het gaat ik gewoon live bv kan gaan geven
ohhh heb er zo’n zin in :inlove:
maar goed eerst maar eens zwanger worden
@marloes vip wrote:
@poeizie wrote:maar goed eerst maar eens zwanger wordenEn dat is ook heel leuk. :mrgreen:
dat ben ik geheel met je eens :mrgreen:
Al mijn kids hebben BV gehad en vanaf het begin een speen als ze daar behoefte aan hadden…Ik moet eerlijk zeggen dat ik het dus vaak een ophef om niks vind, maar misschien heb ik wel mazzel gehad…
De kraamhulp die ik de laatste keer had zei trouwens dat het wel meeviel met tepel/speen verwarring.
Ik vind dat als het kraamburo zulke dingen zegt dat zo belerend en bang makend overmaken…
En of je je kindje bij je op de kamer wilt laten slapen moet je ook helemaal zelf uit kunnen maken vind ik… (kleine meid slaapt al 2 jaar bij ons…maar het ligt ook helemaal aan het kind, de 2e en 3e wilden niet eens bij mij slapen en lagen liever in eigen bedje op eigen kamer)
In het ziekenhuis werd de speen ook afgeraden ivm de tepelverwarring. Ivan is op 18 december geboren met oud en nieuw had hij zooon zuigbehoefte, even drinken en dan weer loslaten daarna weer overstuur huilen. Dat ik om 5 uur niks anders wist dan de speen en hij heeft heeeerlijk geslapen daarna.
Hoi,
wat leuk dat je je hebt voorgenomen borstvoeding te geven.
Hier de jongste maar één nacht op onze kamer gehad. Ik deed geen oog dicht, hoorde elk zuchtje en kreuntje. Dus na de eerste nacht meneertje op zijn eigen kamertje gelegd. Wel met de deuren open zodat we hem hoorden en dat ging prima.
Hier werd ook gezegd: geen speen, maar zowel de kraamzorg als de verloskundige kwamen er bij mij en Stijn rap op terug. Stijn is bijna niet afgevallen (geboren met 4.075, en woog op dag acht 4.280 kg) en kwam zo hard aan. Hij had zo’n enorme zuigbehoefte en dronk goed aan de borst, dus toch een speen gegeven op advies van de verloskundige (die aangaf dat nooit te adviseren bij bv). En hij heeft ruim 21 maanden bij me gedronken.