Kraamzorg 2008

Het aantal uren kraamzorg wordt miv 2008 met 4 uur extra uitgebreid.



Maar hoe zit het in het geval dat je net als ik op 27-12-07 bent uitgerekend en als je dan pas na 01-01-08 bevalt???



Krijg je dan 4 uur meer???

Volgens mij wel… ik had het toendertijd met lucas erg slecht… per 1 juni zou de zomerdienstregeling in werking gaan, en zou er een dag kraamzorg minder komen, ivm vakanties etc… Laat het nou zo gebeuren dat ik net een paar uurtjes na 31 mei beviel… da’s pech, dag kraamzorg weg :wall:



Dus het lijkt me dat als je op of na 1 januari bevalt de nieuwe regeling telt

Heb net dus maar even naar Vivent gebeld, is hier de regionalen kraamzorg.



Alles wat na 01-01-08 bevalt krijgt er 4 uur extra bij!

Tenzij je dit niet wilt natuurlijk!

Tssss… ga jij nou maar eens lekker bevallen!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Ik hoef niet 4 uur extra hoor maar zat het me gewoon af te vragen :think: :think:



Je moet wat he met je uit te zitten tijd :mrgreen:





Je hebt toch weer een extra eigen bijdrage dan!!!

als het goed is krijg je zelfs 2 uur extra omdat je nog een kindje hebt onder de 4 jaar…



ik krijg intotaal ook iets van 4 uur extra + de 4 uur van de nieuwe regeling (mits ik natuurlijk na 01-01-2008 beval…) ik kom aan de 53 uur…

Ik krijg 40 uur omdat ik geen BV geef, dus 4 uur in mindering, enne van dat kindje onder de 4 heb ik niks van meegekregen. Maar op zich redden we het wel hoor met die 40 uur :mrgreen:

ik kreeg er dus 4 uur bij…2 uur extra per kind onder de 4… anders gewoon naar vragen…als je ze wil natuurlijk :wink:

ja en ik heb de bv uren er ook bij inzitten…



(belachelijk trouwens dat die uren in mindering worden gebracht als je fv gaat geven



Ik ben blij dat ik bij Tijn (toen onze 1e ook natuurlijk) meer uren had hoor. Je bent dan nog zo onzeker…Toen was het nog 60 uur. 8 dagen van 7.5 uur!

die urentoewijzing gaat via een indicatieprotocol, maar het is inderdaad weinig, ik had bij beide dames nog 64 uur kraamzorg…

Hier in Wales krijg je helemaal geen kraamhulp. Zelfs niet na een ks. Ik liep de dag na ik uit het ziekenhuis kwam dus ook alles zelf te doen.

Wat doet een kraamhulp eigenlijk?

Geen hulp??? Tjee…



Een kraamhulp, helpt je een beetje op gang met de baby. Doet voor hoe je hem in badje doet, controleerd temp/navel etc…Doet kleine huishoudelijke klusjes, wasjes, koken, stofzuigen.



Gewoon iemand die er is en die je in je onzekerheden helpt, dat was voor mij toen wel heel fijn…als iemand met 0,0 ervaring met babies!

Mijn hemel…wat hebben jullie geluk! Hier toont de vk een keer hoe je de baby in bad doet, en verder doe je alles zelf.

Mijn echtgenoot hielp vrolijk met alles mee. Dat was dan weer het voordeel van flesvoeding. We deelde de nachtvoedingen zodat ik niet totaal uitgeput voor pampes lag.



Je kan hier een ‘Doula’ huren, maar daar moet je zelf voor betalen.

Als je in het ziekenhuis bevalt gaan de uren die je daar bent (max 8 per dag) eraf bij thuiskomst. Dus 1 dag ziekenhuis = 8 uur minder!

Doula kan tegenwoordig in Nederland ook.

Ik had dus echt niet zonder kraamzorg gekund de vorige keer.

Daarvoor keek ik er nogal negatief tegenaan, maar kraamzorg is echt top :thumbup:

@Sisil wrote:

Als je in het ziekenhuis bevalt gaan de uren die je daar bent (max 8 per dag) eraf bij thuiskomst. Dus 1 dag ziekenhuis = 8 uur minder!




Voordeel van het ziekenhuis is daartegenover wel weer dat je je bed de hele dag niet uit hoeft te komen en dat de zorg 24 uur per dag is.

Groot nadeel vond ik dat de verpleegster het allemaal wel even deden ipv het voordeden.

@Nefarious wrote:

Mijn hemel…wat hebben jullie geluk! Hier toont de vk een keer hoe je de baby in bad doet, en verder doe je alles zelf.

Mijn echtgenoot hielp vrolijk met alles mee. Dat was dan weer het voordeel van flesvoeding. We deelde de nachtvoedingen zodat ik niet totaal uitgeput voor pampes lag.



Je kan hier een ‘Doula’ huren, maar daar moet je zelf voor betalen.




Je krijgt het niet gratis hoor, tenzij je heel goed verzekerd bent. De meeste mensen betalen een kleine eigen bijdrage van 3.75 euro per uur. Dat is dus voor 40 uur toch nog 150 euro…

@Anne-marie wrote:

@Nefarious wrote:
Mijn hemel…wat hebben jullie geluk! Hier toont de vk een keer hoe je de baby in bad doet, en verder doe je alles zelf.

Mijn echtgenoot hielp vrolijk met alles mee. Dat was dan weer het voordeel van flesvoeding. We deelde de nachtvoedingen zodat ik niet totaal uitgeput voor pampes lag.



Je kan hier een ‘Doula’ huren, maar daar moet je zelf voor betalen.




Je krijgt het niet gratis hoor, tenzij je heel goed verzekerd bent. De meeste mensen betalen een kleine eigen bijdrage van 3.75 euro per uur. Dat is dus voor 40 uur toch nog 150 euro…




Ah op die manier.

:slight_smile:

Wanneer komt die rekening eigenlijk? Ik heb 34 uur gehad uiteindelijk maar nog nooit een rekening gezien.



Ja ziekenhuis was prima hoor joseetje, maar het ging me meer even om de urenaftrek. Als je het niet weet en na 5 dagen thuiskomt nog rekenen op 44 uur, dan kom je mooi zuur uit…

Vorige keer heb ik niet hoeven betalen omdat we toen “te goed” verzekerd waren. En we de eigen bijdrage vergoed kregen.



Nu moet je die wel betalen, tenzij je bovenop de basisverzekering iedere maand 35 euro meer betaald. En tja dat halen we er niet uit met de kraamzorg…



Misschien heb je geluk Sisil, en zijn ze hem vergeten!!!