kraamreceptie?

Wij hebben nogal een grote familie van mensen die we niet wekelijks zien en die verspreid wonen over Nederland.

Vorige keer had ik 3 maanden na de bevalling nog regelmatig visite over de vloer maar was dat op den duur behoorlijk zat.



Nu zitten we er aan te denken om vooral voor die mensen een kraamreceptie te houden maar wat is een gangbare tijd dat je dat doet?

6, 8 10 weken na de bevalling?

Tuurlijk ligt het eraan hoe je je voelt maar aangezien je alles op voorhand moet regelen kan je daar niet echt rekening mee houden.

Er is een kans dat ik weer een ks krijg dus ik wil het niet al te snel doen maar ook niet te lang wachten.



Iemand verder nog tips over duur van de receptie, activiteiten enz.

Tips en ervaringen zijn welkom.

Wij gaan een kraamfeest geven omdat we de vorige keer met 9 maanden nog zaten met kraamviste en het nooit echt goed uit kwam. Nu we onze 3e verwachten willen we dat het voor de jongens zo veel mogelijk hetzelfde blijft dus 's avonds geen visite.



Wij hebben ons kraamfeest ook al geregeld :wink:

Ik ben op 8 maart uitgerekend en 7 weken na die datum op 27 april geven we het kraamfeest.

Dus als ik 3 weken voor de uitgerekende datum beval is onze ukkepuk 10 weken oud en als ik 2 weken overtijd ga nog “maar” 5 weken.



Wij hebben wel een verzekering afgesloten mocht het om een of andere reden niet kunnen (pepijn lag namelijk met 7 weken in het ziekenhuis) dan kunnen we het alsnog cancelen.



Wij gaan naar een feestzaal/restaurant bij ons in de straat er zit een hele grote speeltuin naast. En de feestzaal is zo groot dat er binnen een springkussen komt voor de kinderen.

Ons feest zal beginnen om 13:30 en tot 16:30 duren.

We beginnen gewoon met koffie/thee en een beschuit met muisjes.

We laten 4x rond gaan met koude en warme hapjes en we serveren 1x champagne met een kleurtje (roze of blauw). En voor de rest mag iedereen drinken wat hij/zij wil.

Er zullen bij ons ongeveer 100 mensen komen.

Ik denk dat een week of 6 na de bevalling een goede datum is.

Je moet wel zeker weten dat al die mensen toch niet ook los willen komen omdat ze dat leuker vinden. Dan heb je dubbelop en dat zal niet zo bedoeld zijn.



Ik hoor wel vaker dat mensen een kraamfeest iets te onpersoonlijk vinden. Ik vindt het zelf ook nooit zo leuk. Ik vindt het leuker om persoonlijk met de ouders te kletsen. Eventueel met het kindje te zitten en na een uurtje weer weg te gaan. Op een kraamfeest komt daar meestal niet van en klets je meer met de andere visite.

@Danielle_M wrote:

Ik denk dat een week of 6 na de bevalling een goede datum is.

Je moet wel zeker weten dat al die mensen toch niet ook los willen komen omdat ze dat leuker vinden. Dan heb je dubbelop en dat zal niet zo bedoeld zijn.



.


Wij stoppen een extra kaartje in ons geboortekaartje met de gegevens van het kraamfeest, als mensen niet kunnen “:moeten” ze zich afmelden :stuck_out_tongue: dit ook ivm de hapjes die we anders moeten regelen.



En over dat andere mensen het leuker vinden, vind ik een beetje raar, ik denk dat je bij een kraamfeest vooral moet kijken wat jezelf leuk vind en niet wat een ander leuk vind, maar goed dat is mijn mening :mrgreen:

Ik vraag mij af hoeveel mensen jij hebt die graag willen komen… :think:



Dat klinkt zo wel erg negatief, maar dat bedoel ik natuurlijk niet he…



Bij Mateo kwam namelijk IEDEREEN…



Bij Micah zijn alleen de mensen gekomen waar we echt wat mee hadden. Die wilde Micah natuurlijk ook gelijk zien en knuffelen en die had ik echt niet 6 weken kunnen laten wachten. De rest kwam gewoon niet. Helemaal niet erg, maar wel even anders. Ik bedoel Micah is net zo bijzonder als Mateo…



Maar dat terzijde.



Ik denk dat 6 weken na bevalling heel netjes is om een kraamfeestje te houden…

Ik denk ook dat bij een 2e kindje er veel minder mensen zullen komen.

Ik vond het altijd wel heel gezellig hoor, en wij gaan het net zo doen als de vorige keer.

3 keer per week op vaste avonden de kraamvisite en de rest voor onszelf!

@Mama_jeanet wrote:

@Danielle_M wrote:
Ik denk dat een week of 6 na de bevalling een goede datum is.

Je moet wel zeker weten dat al die mensen toch niet ook los willen komen omdat ze dat leuker vinden. Dan heb je dubbelop en dat zal niet zo bedoeld zijn.



.


Wij stoppen een extra kaartje in ons geboortekaartje met de gegevens van het kraamfeest, als mensen niet kunnen “:moeten” ze zich afmelden :stuck_out_tongue: dit ook ivm de hapjes die we anders moeten regelen.



En over dat andere mensen het leuker vinden, vind ik een beetje raar, ik denk dat je bij een kraamfeest vooral moet kijken wat jezelf leuk vind en niet wat een ander leuk vind, maar goed dat is mijn mening :mrgreen:




Ik bedoelde ermee: Stel dat er nog veel mensen die het dus leuker vinden ‘gewoon’ op visite te komen bellen om af te spreken. Ga je dan zeggen dat ze niet mogen komen. Dat ze alleen welkom zijn op het feest?

En als je geen nee zegt is het dus dubbelop. En feest en nog veel losse visite. Zo bedoelde ik het.

@Danielle_M wrote:

@Mama_jeanet wrote:
@Danielle_M wrote:
Ik denk dat een week of 6 na de bevalling een goede datum is.

Je moet wel zeker weten dat al die mensen toch niet ook los willen komen omdat ze dat leuker vinden. Dan heb je dubbelop en dat zal niet zo bedoeld zijn.



.


Wij stoppen een extra kaartje in ons geboortekaartje met de gegevens van het kraamfeest, als mensen niet kunnen “:moeten” ze zich afmelden :stuck_out_tongue: dit ook ivm de hapjes die we anders moeten regelen.



En over dat andere mensen het leuker vinden, vind ik een beetje raar, ik denk dat je bij een kraamfeest vooral moet kijken wat jezelf leuk vind en niet wat een ander leuk vind, maar goed dat is mijn mening :mrgreen:




Ik bedoelde ermee: Stel dat er nog veel mensen die het dus leuker vinden ‘gewoon’ op visite te komen bellen om af te spreken. Ga je dan zeggen dat ze niet mogen komen. Dat ze alleen welkom zijn op het feest?

En als je geen nee zegt is het dus dubbelop. En feest en nog veel losse visite. Zo bedoelde ik het.


Bij ons is het op een dag kraamfeest en mensen die dichtbij ons staan zoals onze ouders, mijn opa en oma’s onze broers + aanhangen en beste vrienden en vriendinnen mogen al eerder komen, maar ooms tantes, neven, nichten, verre vrienden, kennissen, collega’s enz die komen mooi op het kraamfeest :wink:

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De mensen die dicht bij ons staan zoals ouders, broers en zussen zullen inderdaad wel gelijk komen maar de andere zijn alleen welkom op de kraamreceptie anders kan het ik het net zo goed niet doen.

Wat Kim al zei dat mensen soms maanden erna nog komen dat was ik op den duur echt zat.

Ook wil ik voor Luca niet weken aan een stuk elke avond visite en met de berg mensen (familie, kennissen, colega’s, clienten enz) die waarschijnlijk willen komen zal dat wel het geval zijn dan.

Iemand nog praktische tips over hapjes ed?

gekleurde champagne is erg leuk.

Wij hadden een kraamfeestburo ingeschakeld. Dit was wel duur, maar je betaald per drankje. Wat de mensen drinken betaal je ook, terwijl je, als je zelf inkoopt, een veel grotere voorraad nodig hebt, plus extra serviesgoed, plus statafels etc. etc.

Het buro organiseerde de boel bij ons thuis, ze versierden het huis, en ruimden na afloop alles weer op.



Wij begonnen met koffie of thee, met beschuit met muisjes en voor de kinderen wat kinderhapjes.



Daarna serveerdern ze diverse drankjes, i.c.m. kaas en worst, en er stonden schaaltjes met dingetjes hier en daar.

Ze maakten een kinderhoekje met een video, waar de kleine gasten zich vermaakten. Ook namen ze een leuk poeziealbum mee als een soort gastenboekje, dat is echt een erg leuk idee. Iedereen schreef een wens, gedichtje, verhaaltje voor ons kindje.



Als aandenken kregen de mensen een tulen zakje mee met de naam en de geboortedatum erop, en een paar snoepjes erin.



Ook versierden ze het huis. hier waren ook weer verschillende mogelijkheden, van de vlag uithangen tot een megaopblaasooievaar in de tuin. :mrgreen:



Wij hadden een kaartje bijgevoegd bij de geboortekaart. Onze planning was 3 a 4 weken na de uitgerekende datum. Zo is je kindje maximaal 6 weken oud tijdens de receptie. De tijd was van 2 tot 5 's middags.



Het kraamfeestburo dat wij hadden had allerlei pakketten waar je uit kon kiezen. Van eenvoudig tot superuitgebreid. Wij hadden zo’n 75 gasten ongeveer, en waren 350 euro kwijt. (2 jaar geleden)Dit was dan het eenvoudigste pakket, maar wij vonden dat genoeg. Mensen blijven toch maar kort, en tijdens een kraambezoek krijgen ze vaak ook alleen maar koffie en beschuit met muisjes.



Ik vond het echt super, en zou het iedereen aanraden!!!



Mijn zus heeft het trouwens zelf georganiseerd, wel thuis ook, maar was uiteindelijk veel meer geld kwijt. Plus al het werk wat je hebt aan inkopen doen etc. etc. Daar zit je toch zo kort na de bevalling ook nog niet op te wachten.

Bedankt voor de info.

ALs we het doen zullen we het waarschijnlijk niet thuis doen zodat je inderdaad niet van te voren en erna in de rotzooi zit en je nog om boodschappen enzo moet.

Er zijn hier genoeg kleine locaties die erg geschikt zijn voor dit soort dingen.

Ik vind 4 to 5 weken erna wel erg krap hoor.

Ik heb vorige keer een ks gehad en toen Luca 6 weken was was ik echt nog niet fit genoeg om zoiets te doen.



Moet inderdaad wel opletten dat er op de locatie speelmogelijkheden voor de andere kleintjes zijn. :think:

@niek1 wrote:

Bedankt voor de info.

ALs we het doen zullen we het waarschijnlijk niet thuis doen zodat je inderdaad niet van te voren en erna in de rotzooi zit en je nog om boodschappen enzo moet.

Er zijn hier genoeg kleine locaties die erg geschikt zijn voor dit soort dingen.

Ik vind 4 to 5 weken erna wel erg krap hoor.

Ik heb vorige keer een ks gehad en toen Luca 6 weken was was ik echt nog niet fit genoeg om zoiets te doen.



Moet inderdaad wel opletten dat er op de locatie speelmogelijkheden voor de andere kleintjes zijn. :think:





Maar als je kindje 2 weken eerder komt heb je weer zo’n groot kind al!



Heb je thuis te weinig ruimte??? Thuis laten organiseren is volgens mij wel goedkoper. Tenzij dat niet uitmaakt voor jullie natuurlijk! :smiley:

Pluutje mag ik eens vragen welk kraamfeestburo jullie hadden? Want hier in de buurt is ook iemand die kraamfeesten organiseert bij je thuis maar ik zag op de website dat die 14 euro per persoon vragen voor het standaard-pakket. Dan kom je voor 75 personen op meer dan 1000 euro :shock: ! Dan is 350 euro echt goedkoop.

hoi,



wij hebben ook een week of 6 na de bevalling het kraamfeest gegeven, bij ons thuis. wij hebben gewoon de hulp van ouders en broers en schoonzusjes ingeroepen, iedereen had een “functie” en wij hadden de tijd voor onze gasten, wat misschien wel een leuke tip is om bij de deur een boekje te leggen waar iedereen iets leuks in kan zetten voor de kleine… hebben wij ook gedaan en dit is echt superleuk geworden :smiley: :smiley:



we hadden koffie met beschuit met muisjes, enkele simpele hapjes en natuurlijk wat te drinken.

dit regelde de familie allemaal dus…



wij hebben onze dochter enkele keren (volgens mij 4 keer) uit d’r bedje gehaald en ff mee naar beneden genomen, zodat de mensen haar konden zien en daarna lekker weer naar haar bedje gebracht.

we hadden het feest van 1400 tot 1700 en moet zeggen dat iedereen eigenlijk rond die tijd ook wel weg was…



nou ik hoop dat je er wat aan hebt…



groetjes erica

Wij hebben best een groot huis maar als er 50 man in mijn woonkamer staat is dat toch echt veels te chaotisch denk ik.

Als ik nu zeker wist dat het mooi weer zou zijn konden we de tuin erbij betrekken maar het idee van dat het klaar is en je gewoon naar een opgeruimd huis kan rijden lijkt me ook wel fijn eerlijk gezegd.



Maar hebben jullie nog ideeen voor creatieve hapjes ipv beschuit met muisje.

Ken wel de cakejes en de koekjes met muisjes maar iemand nog andere ideeen???

soesjes dopen in gesmoten chocola en dan dopen in van die hagel!!

hoi,



wat wij hebben gedaan (hadden het 25 november !!) is gewoon een partytent aan het huis zetten, hier een terrasverwarmer ingezet en een paar sta-tafels erbij…ging heel goed…



wij hadden ook rond de 50 gasten en dit ging best moet ik zeggen…



oja en voor de gasten die weer gingen hadden we een zakje met roze/witte hartje en een kaartje eraan met bedankt erop…



groetjes erica

@Miepel wrote:

Pluutje mag ik eens vragen welk kraamfeestburo jullie hadden? Want hier in de buurt is ook iemand die kraamfeesten organiseert bij je thuis maar ik zag op de website dat die 14 euro per persoon vragen voor het standaard-pakket. Dan kom je voor 75 personen op meer dan 1000 euro :shock: ! Dan is 350 euro echt goedkoop.




Het zat in de buurt van Alphen ad Rijn, ben even de naam kwijt… :oops: Wij kregen wel korting omdat we lid zijn van de thuiszorgorganisatie. Dit jaar stonden ze niet meer in de folder trouwens, maar zal proberen nog even na te zoeken hoe ze precies heetten…

Van die cupjes chocolaatjes (heten ze geen ijscups of zoiets??)en daar een paar muisjes op strooien