Is er hier iemand die ervaring heeft met een kraamfeest, zoja wat vond je hiervan ?
Ik twijfel enorm om een kraamfeest te houden.
Het lijkt me zo ontzettend druk voor mij en voor het kindje. Dat het kindje van hand naar hand gaat.
Bij ons in de fam gaat het dus wel zo dat ze vragen mag ik het kindje even, en terwijl ze de vraag stellen het kindje zowat al in hun armen hebben. Of als het bij iemand op schoot ligt de 1 weer vraagt oh geef mij haar zo even enz… En zie dat eigenlijk helemaal niet zo zitten :oops:
Maar van de 1ne kant lijkt het me ook wel makkelijk niet 30 afspraken voor visite maar alles in 1 x.
Het gaat trouwens over ongeveer 30 a 35 mensen
Dus kom maar op met jullie mening/ervaring
zelf moet ik er niet aan denken :oops:
Sowieso kan ik erg slecht tegen het hand tot hand gaan van zo’n kleintje, wat een indrukken dan zo’n dag… maar dat zou je misschien wat af kunnen vangen door je kleine lekker in een draagdoek bij je te dragen die dag? Lekker geborgen bij mama en over het randje kan iedereen prima kijken en snuffelen :lol:
Maar ik ben de eerste weken enorm ‘claimend’ naar mijn pasgeborenen toe :oops: Geef dus ook heeeeeel slecht de kleine uit handen. Maar hoewel ik :oops: zeg… erg vind ik het eigenlijk ook weer niet.
Persoonlijk vind ik het ook niet erg ergens op kraamvisite te zijn en de kleine alleen te zien al slapend in de box oid.
Wij hebben dus 3x ‘gewoon’ kraamvisite gedaan, agenda naast de telefoon op bepaalde momente grote kruizen door dagen/dagdelen die waren voor ons eigen gezin en op andere moment konden mensen komen. En ging eigenlijk heel goed met afsrpeken op die manier.
Zei ook nooit: liever niet of dan zijn we als gezin… maar dan kan het niet en zoeken naar een andere dag.
Ik ben een keer naar een kraamfeest geweest, ik vond dat erg leuk en ze hadden het goed geregeld.
Op het kaartje stond al iets dat ze hoopten op begrip, maar het werd een kijkfeestje, en kijken doe je met je … juist ja :lol:
Op het feest zelf zat de baby lekker in de draagdoek bij mama.
Als ik het zou doen, zou ik het absoluut zo doen, maar ik ben ook heel bezitterig, echt maar een enkeling heeft mn baby’s vastgehouden de eerste maand.
Verder vind ik het juist wel gezellig, al die kraambezoekjes. Handig ook als je al kinderen hebt en man is weer aan het werk. Ik regelde het dan zo dat zij net even mn oudste konden oppikken uit de peuterklas en dan hierheen kwamen, of ze gingen meteen ook even een uurtje naar de speeltuin met de groteren.
Ik zal nooit een kraamfeestje geven… in Belgie noemen we het een babyborrel. Je hebt geen kans om de ouders te spreken of de baby te zien, egoistisch misschien maar zo voel ik het… zo druk… en dan al die mensen in de rij met een cadeau…
Ik heb ook al eens naar ervaringen gevraagd
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=76610&highlight=
Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan. We hebben de visite goed verspreid laten komen en uiteindelijk beviel dat prima. Ik was bang dat iedereen 2x zou komen omdat je op zo’n feest toch niet de tijd hebt om met iedereen uitgebreid te reageren. Nu kon de visite rustig met hem op de arm zitten en hem bekijken en hij sliep rustig door
Maar lees het topic maar eens door, er staan meerdere ervaringen in.
Ik zei nadat eindelijk alle visite was geweest na de geboorte van onze zoon dat ik absoluut een kraamfeest zou geven.
Maar alleen een kraamfeest lijkt me ook weer niet zo leuk. Ik denk dat als wij ooit een tweede zouden krijgen, ik iets op het kaartje zou zetten van: welkom in de kraamweek of tijdens het kraamfeest.
Dus dat mensen de eerste 10 dagen kunnen komen, en anders maar moeten wachten tot het kraamfeest. Dan heb je niet 6 weken lang bezoek elke avond, en is het geen heel druk kraamfeest
wij gaan dat niet doen heb al gezegt de 1e week alleen familie en alleen opa en oma mogen het vast houden de rest wacht maar een week.
we gaan genieten met nikki met zijn 4e en daarna pas bezoek
Als hier ooit een 2e kindje komt wil ik absoluut een kraamfeest. Ik heb nu 2,5 maand met kraambezoek gezeten, en ondanks de kruizen in mijn agenda was ik het meer dan zat. Sommigen bleven ook zo lang zitten. Hier kwamen de mensen in groepjes van 2/3/4 personen, maar meestal liet ik maar 1 of 2 personen de baby vasthouden. Zelfs als het familie was. Bij het bezoek erna mocht dan een ander familielid.
Met een kraamfeest zou ik de baby mooi in de kinderwagen leggen
Doe ik nu nog bij drukke familiebijeenkomsten
Ik zou zelf nooit een kraamfeest/ babyborrel geven. Ik ben een keer op een kraamfeest geweest en ik vond het helemaal niks. De moeder zat ergens in een kamer als een koningin met de baby op schoot, we hadden 5 kwartier gereden om de moeder 5 minuten te spreken. Dat vond ik niet leuk, verder kenden we niemand op dat feest dus ik vond het niet leuk.
Daarnaast lijkt het mij een probleem dat je hem van te voren moet plannen terwijl je helemaal niet weet hoe je uit de bevalling komt.
Als je het doet zou ik gewoon van te voren zeggen dat je het kindje niet uit handen geeft en dat het alleen bij jou of je partner is. Al die indrukken en van hand tot hand doen zo’n kind geen goed (is mijn mening). Ik heb het ook zo gedaan toen onze dochter 3 maanden oud was en we naar een oud en nieuwfeestje bij vrienden gingen. Ze bleef gewoon bij ons. Ook zo trouwens op de verjaardag van mijn ouders.
zoals ik ook al in dat topic dat LU aanhaalde, schreef: ik vind zelf, vanuit de bezoekerskant, zo’n feest echt helemaal niks. Heb er een keer 1 gehad, en het voelde zo verplicht. Ik heb geen woord gewisseld met de ouders want er waren nog heeel veel andere mensen die ook allemaal wel een woordje met de ouders wilde wisselen. Vond ik gewoon jammer. Beetje lopende band werk teriwjl mijn interesse in het kind en in de ouders gewoon oprecht is.
Maar goed, je moet het doen zoals jÃj het prettig vindt, niet zoals je denkt dat je kraambezoek het het prettigst vindt. En ikzelf vond het ook als kraamvrouw juist prettig dat er telkens weer even bezoek was, lekker verspreid over de weken die volgde op de bevalling.
:mrgreen: ik vond het heeeeeerlijk 1 feest, Jorre gewoon op zijn tijden op bedje gelegt, is prima verlopen :thumbup:
Wil dat graag met deze beeb weer doen :thumbup:
Ik werd namelijk na Merel na 10 weken helemaal gek van alle bezoek iedere keer, ik werd er door geleefd
Bij Jorre heb ik de beste vrienden al wel op bezoek gehad en familie natuurlijk, maar de grootste groep hebben we in de geboortekaart gelijk uitgenodigt voor het kraamfeest, ik vond het een fijne ervaring!
Ik denk wel dat het ook een persoonlijke keus is, ik heb bijv best iedereen kunnen spreken doordat ik een aantal al gezien had.
Jorre ging niet van hand tot hand zoals merel want Jorre trok het niet
Geen ‘klacht’ gehad dat hij op bedje lag of dat soort dingen.
Kortom, ik zou het graag weer zo doen :mrgreen:
@fiep klophout wrote:
zoals ik ook al in dat topic dat LU aanhaalde, schreef: ik vind zelf, vanuit de bezoekerskant, zo’n feest echt helemaal niks. Heb er een keer 1 gehad, en het voelde zo verplicht. Ik heb geen woord gewisseld met de ouders want er waren nog heeel veel andere mensen die ook allemaal wel een woordje met de ouders wilde wisselen. Vond ik gewoon jammer. Beetje lopende band werk teriwjl mijn interesse in het kind en in de ouders gewoon oprecht is.
Maar goed, je moet het doen zoals jÃj het prettig vindt, niet zoals je denkt dat je kraambezoek het het prettigst vindt. En ikzelf vond het ook als kraamvrouw juist prettig dat er telkens weer even bezoek was, lekker verspreid over de weken die volgde op de bevalling.
Ik denk er precies hetzelfde over :thumbup: hier ook na de bevalling zelf steeds wat mensen laten komen, en echt niet zomaar aan iedereen de kleine gegeven. En als ze sliep, ook gewoon lekker laten slapen. Jouw kindje, jouw keuze!
Succes met de keuze maken!
Ik vind zo’n feest eigenlijk meer een “kadootjes innen gelegenheid”…
Ik zou er zelf niet heen gaan, laat staan dat ik er een zou geven, vind het naar het bezoek toe echt een beetje ego, je krijgt geen kans om met mensen te praten.
Beebje zomaar aan iedereen geven doe ik ook niet, en in het begin heb je veel visite, maar na een paar weken is dat ook een stuk minder, ik vind het juist wel leuk als er dan (sommige komen na 4 mnd nog wel) nog wat belangstelling voor de nieuwe baby is. en dan een kadotje krijgen is ook nog erg leuk :mrgreen:
maar goed, dat is mijn mening 8)
@fiep klophout wrote:
Héél herkenbaar!
Wij hebben er voor gekozen om bezoekjes meer te bundelen.
Vrienden die elkaar kennen, meerdere collega's per keer.
Dat is goed uitgepakt, en je hebt gewoon genoeg tijd om met mensen te kletsen.
Bij een tweede komen er overigens ook minder mensen op kraambezoek hoor. Dus dat scheelt ook.
Bij ons werd het huis niet zo plat gelopen en heeft het lang geduurd voordat iedereen was geweest (als ze geweest zijn :think: )
Ik heb zelf geen ervaring met een kraamfeest, echter ik zie wel de voordelen ervan
Mijn buuf heeft het bij de 2e (meen ik) beide gedaan. Kraamfeest was dus eigenlijk alleen voor de mensen die ze graag allemaal tegelijk wilde hebben, zodat die ook geweest waren. Ofterwijl, wat “verplichte” familie allemaal tegelijkertijd laten komen via een uitnodiging (briefje bij het geboortekaartje).
Overigens deed ze het gewoon thuis. En was de baby toen al een aantal weken oud.
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
@annette77 wrote:
Ik vind zo’n feest eigenlijk meer een “kadootjes innen gelegenheid”…
Ik zou er zelf niet heen gaan, laat staan dat ik er een zou geven, vind het naar het bezoek toe echt een beetje ego, je krijgt geen kans om met mensen te praten.
Beebje zomaar aan iedereen geven doe ik ook niet, en in het begin heb je veel visite, maar na een paar weken is dat ook een stuk minder, ik vind het juist wel leuk als er dan (sommige komen na 4 mnd nog wel) nog wat belangstelling voor de nieuwe baby is. en dan een kadotje krijgen is ook nog erg leuk :mrgreen:
maar goed, dat is mijn mening 8)
Jolanda heeft ook een kraamfeest gegeven, maar zij deed dit meer zodat ze dan alle zakenrelaties kan uitnodigen.
Uiteraard zullen vrienden, familie ook gewoon welkom zijn :lol:
Wij hebben een kraamfeest gegeven toen Lars 7 weken was. Ik ben erg blij dat we het zo gedaan hebben. Want Lars had een slechte start dus op kraambezoek eerder zat ik helemaal niet te wachten.
Ons feest was in een zaaltje van 14.30-17.30 uur. Lars heeft een gedeelte in de kinderwagen geslapen die in een aparte ruimte stond. Verder heeft mijn moeder zich bezig gehouden met Lars en hem niet afgestaan aan familie of vrienden. Dat was voor Lars ook het beste. Zo’n draagdoek vind ik ook een heel goed idee, zeker als mensen de kleine bij wijze van spreken al in de handen hebben voordat je ja of nee hebt gezegd.
Verder koffie / thee / fris en cake of beschuit als zelfbediening neerzetten en eventueel iemand of een paar mensen aanwijzen die ervoor zorgen dat de middag goed verloopt, zorgt dat de bedankjes worden uitgedeeld, de cadeau’s voor je bewaren op een centrale plek etc.