Kosten bevalling/zwangerschap eigen risico/no claim

Wat vreemd dan.



Ik heb de rekening van mijn echo’s (termijn en 20 weken), ook gepresenteerd gekregen en dat is ook gewoon afgeschreven.



Toch maar eens achteraan dan…

@MamavanThijs wrote:

Het klinkt mij erg vreemd in de oren dat je een eigen bijdrage moet betalen. Bij ons wordt een poliklinische bevalling zonder medische indicatie voor 100% vergoed (en volgens mij ook nog vanuit de Basisverzekering). Ook dit zou ik even navragen bij je zorgverzekeraar.




Ik wilde perse in het zkh bevallen [zonder medische indicatie] Dan zou ik 150 euro (eigen bijdrage) moeten betalen. Ik heb in mijn zwangerschap nog mijn verzekering een pakket hoger gedaan. Hierbij werd het wel totaal vergoed.



(uiteindelijk bevallen met medische indicatie)

Ik kreeg vorige week een afschrift van mijn eigen risico, de 2 echo’s die ik voor deze 2 zwangerschappen heb gehad (6,5 week i.v.m. eerdere EUG en 9,5 week) zijn in rekening gebracht voor mijn eigen risico.

Erbij zat een briefje dat verloskunde niet onder het eigen risico valt.



Ik dus gebeld met m’n verzekeringsmaatschappij. Misschien heeft het ziekenhuis een verkeerde code ingevoerd. We zoeken het voor u uit.

10 min later werd ik teruggebeld, nee hoor ziekenhuis had de juiste code gebruikt. Voor meer informatie moest ik maar contact opnemen met het ziekenhuis.

Ik dus het ziekenhuis gebeld. Nu blijkt (schijnbaar) dat echo’s e.d. voor 12 weken niet onder verloskunde vallen en dus binnen het eigen risico :think: .

Zit ik net op de site van mijn verzekeringsmij te kijken, staat er helemaal niets over een 12 weken grens. Maandag dus maar weer even bellen :naughty: … want volgens mij moet het dus gewoon vergoed worden en niets eigen bijdrage :evil: .



Zet het er dan niet op!



Zo, moest even m’n ei kwijt…



Groetjes,

Willy

Hoi allemaal,

Ik heb eenzelfde meningsverschil met mijn zorgverzekering Delta Lloyd. Ik heb een 12 weken screeningsbloedonderzoek en de 30 weken ijzer en suiker onderzoek laten doen in het ziekenhuis. Volgens de verzekeraar moeten de kosten hiervoor verrekend worden met het eigen risico. Ik heb inmiddels een bezwaar ingediend.

In mijn speurtocht naar informatie vond ik de volgende argumenten voor mijn gelijk:

“Rond de 12e week van de zwangerschap vindt laboratoriumonderzoek plaats, dat moet uitwijzen of u stoffen in uw bloed heeft zitten, die schadelijk zijn voor uw ongeboren baby: syfillis , hepatitis-B , hiv , rhesusfactor en andere antistoffen . Bij een positieve uitslag kunt u dan daarvoor nog tijdens de zwangerschap worden behandeld.



De kosten voor de onderzoeken zijn voor rekening van de AWBZ-verzekering en zijn dus niet van invloed op het verplichte eigen risico bij uw eventuele zorgverzekering.”



http://www.kiesbeter.nl/eerstelijnszorg/verloskundige/werkzaamheden/



en een uitspraak van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) inzake de extra kosten gemaakt samenhangend met de zwangerschap in dit geval voor een hartfimpje in het ziekenhuis.



http://www.skgz.nl/uitspraken.php?uitspraak=247



Aangezien de CVZ sinds 1 januari 2007 geen circulaires meer verstuurd is deze uitspraak van de skgz actueler dan de circulaires waar de mamavanThijs naar refereert.

weet je ook of dit voor medicijnen geldt? ik heb namelijk medicijnen gehad nadat mijn bloeddruk door pre eclamsie niet naar beneden wilde!



anders zal ik er eens achter aanbellen! het was intotaal namelijk al gauw een dikke honderd euro! dus daar kan ik nog wel iets anders leuks voor doen!