kort slapen overdag en 's nachts niet doorslapen

Ik ga hier even een wat langer verhaal neerzetten om het probleem even duidelijk te maken.

Mijn zoontje slaapt overdag na het voeden en spelen altijd maar één slaapcyclus (45 minuten) Daarna begint hij te huilen. (dit is al 6 weken zo)Eerder dacht ik dat hij al weer honger had, maar dat is niet zo. Moe is hij dan nog wel, want ik heb ook al eens geprobeerd om hem uit bedje te halen heel even te laten spelen en weer in bed. Maar hij loopt constant te gapen dan. De hele tijd laten huilen totdat hij weer in slaap valt werkt ook niet. En steeds naar boven om zijn fopje erin te doen als hij weer huilt werkt soms pas na een uur (en dan is hij een uur aan het jammeren, wat ik wel erg zielig vind als dat elke dag zo vaak gebeurd).

Weet iemand waar het aan kan liggen dat hij overdag maar zo kort slaapt? En heeft iemand tips om hem weer goed aan het slapen te krijgen?Ik zit nu aan inbakeren te denken, want hij wil zowieso nooit slapen op zijn rug (ik leg hem op zijn buik te slapen, hoewel ik weet van de nadelen). Op zijn rug is hij heel actief met zijn armpjes, dus misschien dat inbakeren daarvoor helpt. Maar kun je daar nog mee beginnen na 11 weken?

En dan nog 's nachts. Hij slaapt dan vanaf een uurtje of 20:00 wel goed (geen korte slaapjes meer). Maar hij laat nooit langer dan 4-4,5 uur ertussen zitten. Soms als ik hem vanaf 20:00 laat slapen totdat hij vanzelf wakker wordt (dus niet wakker maken voor een laatste voeding om 23:30 ofzo) dan slaapt hij wel langer (5-5,5 uur). Maar dan slaapt hij op de avond lang door en volgens het cb moet ik dat proberen te verzetten naar 's nachts (wat dus niet werkt, omdat hij niet langer slaapt nadat ik hem voor z’n laatste voeding heb wakker gemaakt). Bij de geboorte was Mattias 3900 gram en na de eerste dag wat afvallen is hij alleen nog maar enorm aangekomen op borstvoeding. Hij weegt nu na 11 weken ongeveer 6500 gram en is 64 cm lang :mrgreen: .

's nachts wil hij nog een volledige voeding. Gaat hij dan ooit wel lang doorslapen als hij nu nog volledig wil drinken? In principe qua gewicht moet hij het toch aankunnen om al door te slapen? Ik wil gewoon mijn eigen kindje volgen hoor in wat hij wil, maar ik lees hier al zoveel verhalen van baby’s die allang doorslapen dat ik me afvraag of Mattias een uitzondering is.

Ok hopelijk kan iemand me wat tips en antwoorden geven. En is het verhaal een beetje duidelijk.

Ben bang dat ik ge niet DE tip kan geven waar jij op zit te wachten :oops: , maar ik herken wel heel veel in jouw verhaal: Jasper is nu bijna 4 maanden en 3 weken en slaapt overdag ook vaak alleen maar 45min aan een stuk. Soms, heel soms, slaapt ie langer, maar de keren dat dit voorgekomen is kan ik aan twee handen aftellen :roll:

'S nachts doorslapen :hand: YOU WISH :think: op dit moment drinkt hij nog steeds rond 22:00-23:-00 een volledige voeding en dan rond 3:00-3:30 weer en uiterlijk 7 uur 's ochtends is hij weer wakker (maar hij gaat wel uiterlijk 19:00 naar bed).

Ik heb zelf het gevoel dat ik de enige ben die daar moeite mee heeft, want Jasper doet het goed. Hij groeit goed, is vrolijk, heeft in ‘no-time’ zijn voorkeurshouding overwonden en is gewoon een schat. Maar dan een ‘slapeloze’ schat :mrgreen: Dus ik laat hem maar lekker.

Op mijn CB zeiden ze overigens dat dit heel normaal was(‘sommige kinderen hebben minder slaap nodig’, 'het is normaal dat een kind op de vroege avond goed slaapt en ‘s nachts minder- vervelend voor jou, maar ga ook maar eerder naar bed’) en dat er niks aan de hand was zolang hij maar tevreden lijkt.

Dan nu naar jouw verhaal: Ook ik dacht in het begin dat Jasper de enige was die nog niet doorslaapt. Bijna alle kindjes van de JUNI 2007 lichting slapen al tijden door, maar als je hierkijkt, zie je dat jouw zoontje echt geen uitzondering is.

Wat natuurlijk nit betekend dat je niet alles kunt proberen: Je zou kunnen inbakkeren (misschien is zo’n inbakerslaapzak wel wat :think: ) In het boek van Ria Blom staat alleen dat kinderen na 6maanden beter niet ingebakerd kunnen worden, maar 11 weken lijkt mij prima(bespreek het voor de zekerheid wel even met je CB :wink: ).

Ik weet niet of je bv of kv geeft, maar vaak wordt niet doorslapen aan het geven van bv gewijdt en dat is gewoon niet waar. Er was onlangs zelfs een topic daarover dat het geven van kv niet meer slaap (voor ouders) opleverd, dus laat je daar maar niks wijs maken.

Ik weet dat je hier niet heel veel aan hebt gehad, maar dan noch wil je graag geruststellen: er is niks aan de hand en er komt ooit echt nog wel een dag dat hij door gaat slapen, tot die tijd :hug: en :-*

PS: overigens hoor ik ook vaak van ouders dat hun kindje al met x weken doorsliep en dan ben ik altijd erg jaloers. Helaas vergeten ze er vaak bij te vermelden dat ze nog wel 3 keer per nacht uit moeten om de speen weer te geven. Wat ik daarmee wil zeggen: doorslapen is relatief :wink:

HIJ IS GEEEEEEEEEEEEEEEEEN UITZONDERING!

Dat zijn de baby’s die al zo jong wél doorslapen :wink:

Mijn vriendinnen hun beebjes sliepen braaf door met 2/3 maanden op flesvoeding…CEliza dronk tot 6 maanden 's nachts :eh:

Máár hun beebjes zijn nu al maanden aan het spoken en ‘‘zeuren’’ om de speen of willen ineens nu 's nachts een fles en mijn meisje (die op bv dus wel harder in gewicht is gegaan dan hun kindjes) slaap door…

Dus het zegt gewoon niets helemaal niets!

Renzo sliep op bv wél met 10 weken door van 20u tot 5u.

Celiza niet die kwam altijd de nacht…

Op het laatst toen ze 8,5 kilo was met 6 maanden dacht ik toch eens proberen te ‘‘rekken’’ en dat lukte…

Ze heeft trouwens wél ingebakerd geslapen ( en ja dat kan met 11 weken ook prima,het mag pas vanaf 6 weken officieel dus :wink: )

Dat heeft wel iets geholpen omdat ze idd maiide met haar armen…zo sliep ze rustiger en ook na de voeding 's nacht sliep zij zo door in die doek…

Echt meid laat niet je gevoel van doorslapen van je bv afhangen hoor…want het is niet gek als een kindje nog een voeding wil 's nachts met deze leeftijd.En doorslapen hangt óók niet van het gewicht af hoor :wink:

Ik zeg ook wel Celiza was 8,5 kilo en 6 maanden maar toen dronk ze ook geen voeding écht ze gebruikte mijn (.) als speen oid om in haar remslaap te komen en dat moest ze zelf gaan leren.

Dit was in 5 dagen goed…even een aai ipv de (.) en zo leerde ze zelf door te slapen,maar toen was ze er ook aan toe.

O en nog 1 ding…

45 minuten is de cyclus van de slaap…

Ik hoor Celiza nog vaak op de dag met 45 minuten even,zolang het niet écht huilen is laat ik haar even (iig 5/10 minuten) en vaak slaapt ze dan weer door om vervolgens 45 minuten later weer wakker te worden…soms slaapt ze nog een keer door maar meestal is ze dan klaar,dit hoor je vanzelf duidelijk aan je kindje,de verschillen.

Celiza slaapt nog niet veel,1,5 uur op de dag en 11 uur in de nacht.

Prima,ze doet het er goed op,is vrolijk,eet drinkt plast en poept en ontwikkeld als een tierelier dus het zal wel goed zijn…

Ze krijgt trouwens nog steeds bv en is nu 10,5 kilo en ruim 78cm :inlove:

Oh en nog 1 ding :lol:

Als ze tanden kreeg of kiesjes of een drukke dag had of nieuwe dingen leert of heeft geleerd dan wil ze nog wel eens ineens wel een paar dagen voor een nachtvoeding komen…het zij zo…ieder kind doet het tóch op zijn manier,probeer erin mee te gaan meis,het is tijdelijk :wink:

Ik heb geen tip voor je, maar het is wel heel herkenbaar. Mara wilde nog 2 (.) nachtvoedingen tot ze 8 1/2 maand oud was :zzz: en toen ging ze ineens doorslapen. En ze was de eerste paar maanden heel moeilijk met slapen overdag. Ik deed rust en regelmaat en daarmee werd ze wel iets rustiger maar het bleef een drama met veel huilen en wakker zijn.

ik herken je verhaal hoor. Xander komt ook nog steeds voor nachtvoeding(en), ene keer 1x andere keer 2 of 3x

Overdag doet hij ook hazenslaapjes…

Maak je geen zorgen hoor…

Ik snap je frustratie als je hoort dat andere kindjes al goed doorslapen en die van jou niet… maar ja, helaas is ieder kind anders.

Zo kreeg merijn de eerste 10 weken BV uit een fles, want die weigerde mijn borst. Sliep door met 3 weken… TOT dat hij 4 maanden was… en hij bleef spoken tot hij 17 maanden was… Pas vanaf dat moment (moment dat hij overging op peuterbed) slaapt hij netjes iedere nacht door…

Maar dat heeft dus wel heel lang geduurd

Heel erg bedankt voor jullie reacties, dat doet me goed :smiley:

Ik ben blij om te horen dat Mattias niet de enige is en dat het allemaal dus heel normaal is! Ik ga vanaf vanavond een tijdje een inbakerdoek proberen, hopelijk slaapt hij daar wat lekkerder door. In ieder geval slaapt hij snachts niet erg lang achter elkaar, maar wel veel dus dat is mooi mee genomen voor de uurtjes die hij overdag niet slaapt :smiley:

Hoi Jessica,

Het ritme van Matthias lijkt ontzettend veel op dat van Nikkie, al doet zij dit nu nog maar sinds 2,5 week. Daarvoor sliep zij overdag wel langer. Sinds ze 6/7 weken is, hanteren we het regelmaat-principe van Ria Blom en dat blijf ik gewoon consequent volhouden. Toevallig sliep ze vandaag zomaar ineens ruim 2 uur.

Nikkie is ook een van de weinige juli-baby’s die nog niet doorslaapt. Tot 11 weken heeft zij bv gehad en nu sinds 3 weken fv. En bij beide soorten voedingen laat zij 's nachts maar hooguit 5 Ã 5,5 uur tussen de voedingen. Maar zij is dan ook nog een kleintje (4600 gram). Maar gewicht zegt het niet altijd: haar grote zus Bo sliep door met 8 weken en zij woog toen 4400 gram. Maar Bo is gewoon een enorme slaapkop, nu nog steeds. Het is dus per kindje ontzettend verschillend.

Vanaf 7 weken slaapt Nikkie in de bakerzak en dat scheelde toen enorm in haar onrust. Ik vind het een ideaal ding en wat vriendelijker dan inbakeren.

Ik moet zeggen dat ik er weinig moeite mee heb dat ze nog niet doorslaapt. Over 2 weken ga ik weer aan het werk, dan zal het misschien wat zwaarder worden. Ik ga er vanuit dat er ineens een nacht komt dat ze doorslaapt. En wanneer? Ik wacht het rustig af. Maar volgens mij is het zo, hoe harder jij met allerlei trucjes probeert om je kind in een ander ritme te duwen, hoe harder zij nèt datgene doen wat jij niet verwacht.

Ik had dit kunnen schrijven (heb ik geloof ik ook gedaan bijna 2jr geleden :mrgreen: ). Die 45 min slaapjes hebben hier tot een maand of 5/6 geduurd volgens mij. En doorslapen deed ze met 7 maanden volgens mij door de bijvoeding.

Het is heel irritant; wij waren langer bezig met op bed brengen dan dat zij sliep zucht…

Maar het is vanzelf over gegaan! En nu slaapt ze 's middags 2/3 uren!

We zijn wel op een gegeven moment die 5 min methode gaan hanteren en dat hielp uiteindelijk wel. Maar dat zou ik nou nog niet doen als ik jou was; hij is nog zo klein.

Ik wil alleen maar zeggen: ook al duurt het misschien/waarschijnlijk nog een tijdje; het komt goed! En er is niks mis met je kind! Het is alleen lastig en jammer dat hij niet gewoon lekker een paar uren slaapt. Sterkte! :-*

We zijn wel op een gegeven moment die 5 min methode gaan hanteren

Wat is dat dan voor methode?

hoi jessica,

Ik herken het deel van je verhaal wel dat 45 min slaapjes overdag. Alex slaapt meestal 45 min, wordt wakker en wil dan uit bed. ik haal hem er dan uit en hij gaat lekker spelen tot hij weer moe wordt. Maar ik moet erbij zeggen dat alex na die 45 min ook vrolijk is en niet meer wil slapen omdat hij niet moe meer is.

Het nachtelijk voeden… tsja vermoeiend. Maar je bent echt niet de enige.

Niet twijfelen aan de bv, want dat zegt niets.

Je doet het harstikke goed!

Succes ermee, hopelijk slaapt je kindje snel lekker door!

Broes sliep aan 9 maanden door en Senne is nu 13 maanden en moet nog iedere nacht een voeding,… :silenced:

@Bietje wrote:

Broes sliep aan 9 maanden door en Senne is nu 13 maanden en moet nog iedere nacht een voeding,… :silenced:

Oh ja, Broes en Senne sliepen de eerste 6 maanden zoals jij jouw zoontjes slaapritme beschrijft, dat was errug!! vermoeiend, je verhaal is voor mij zeer herkenbaar helaas.

Wij hebben ze allebei ingebakerd en dat hielp wel om ze beter te doen inslapen, want ook dat was een rà mp!

Succes ermee en ik hoop dat alles veel sneller gaat dan hier het geval is… :roll: :-*