Koperen spiraaltje ervaringen gezocht

In mijn zoektocht naar het ideale anticonceptie middel kom ik toch snel weer terug op het koperspiraaltje. Het grote voordeel: geen hormonen en dus hopelijk zo mijn mogelijk bijwerkingen (mijn grote bezwaar bij de Mirena).

Ik mag op doktersadvies de komende jaren niet zwanger worden dus het moet echt wel een veilig middel zijn.

Dokter adviseert de Mirena maar ik wil er gewoon niet aan helaas op dit moment.

Misschien hier mensen met ervaringen (positief maar ook negatief) over de koperspiraal?

Mijn ervaring is helaas negatief. Maar dat heeft vooral te maken met het erin krijgen…



De eerste spiraal die ik kreeg zou door de huisarts gezet worden. Die kreeg hem er alleen niet in. Best wel balen dus hup naar de gyn. Die koos vervolgens een kleinere maar die verzakte dus moest een nieuw. Degene die nog erin zat lieten ze zitten die groeide vast. Gelukkig niet zo erg maar pijnlijk was het verwijderen wel. Vervolgens een nieuwe maar die bleef ook niet zitten.



Vervolgens heb ik poliklinisch opnieuw geprobeerd een koperspiraal te laten zetten maar die werd dan boven in de baarmoeder vastgezet. Nou hij zat vast en sprong direct los. Dus de gyn die me toen behandelde heeft het opgegeven en aangegeven dat ik dus geen spiraal kan. Best wel teleurstellend.



De tijd dat de koperspiraal wel zat heb ik in principe iedere maand menstruatie gehad. Wel heftiger en pijnlijker maar ja de keus tussen migraine door de hormonen of deze pijn die met paracetamol nog wel te handhaven was… tsja…



Maar goed daarna een hele lange tijd alleen condooms gebruikt en dat werkte ook prima. Wij gebruikte dat zowiezo al ondanks dat we al lang met elkaar zijn. Voor mij is de sex dan prettiger.



Mogelijk is dit alles gebeurd doordat ik nog niet eerder zwanger ben geweest. Het schijnt dat als je zwanger bent geweest dat het allemaal makkelijker gaat.

Ik heb na mijn zwangerschap een koper spiraal laten plaasten.

Ik wou ook geen hormonen meer in mijn lichaam hebben.



Het plaatsen was heel eventjes geen prettig gevoel, maar dat was ook weer zo verdwenen.

De eerste 4 maanden was mijn menstruatie wat heviger dan anders,

maar dat werd na verloop van tijd ook minder.



Ik was er heel tevrede over en na deze bevalling wil ik hem weer.



Groetjes Marieke

hoi



ook ik heb het koperen spiraaltje.Bevalt me erg goed! Het inbrengen voelde ik niet,ik zat te wachten op de pijn totdat de gyn zei:zo die zit erin.Ging snel en pijnloos.Mn cyclus klopt precies.Soms 1 dag verschil.Ben wel langer ongesteld.(bij de pil was ik t maar 3 dagen,nu ca 5 al zijn de laatste dagen dan erg rustig hoor)Eerste paar menstruaties waren iets pijnlijk.

Ik voel me er heerlijk onder! Zelfs zin in intiem zijn is erg vooruit gegaan :wink:

Rond de eisprong voel ik me mooier,heb zeer goeie zin etc.

Ik zou m zeker aanraden!

Dank voor jullie antwoorden! Echt veel wordt het niet gebruikt heb ik het idee :think: ? Maar ik ga hier zeker verder op zoeken want het klinkt goed (alleen voor Meggie niet :hug: maar heb ook vaak gehoord dat een spiraal na een bevalling een stuk makkelijker in te brengen is).

Hier ook een koperspiraatlje. Niet omdat ik hem zo fijn vindt, maar meer omdat ik niet tegen hormonen van de pil e.d. kan.

Menstruatie is erg heftig bij mij. Iets meer pijn dan normaal en veeeeeel meer vloeien (en ik vloeide al zo absurd veel :shifty: ).



Wat betreft het verhaal van Meggie. Ik snap 1 ding niet. Er werd gezegd dat het spiraaltje bovenin je baarmoeder werd vastgemaakt? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En ik heb inmiddels al 12 jaar koperspiraatjes gehad. Zou het niet kunnen zijn dat ze bedoelden dat de tang die ze bovenin je baarmoeder zetten, dat die niet goed vast bleef zitten? Daar zouden ze dan ook een haak voor kunnen gebruiken namelijk ipv een klem.

De spiraal die ik bedoel heet de Gynefix.



“GyneFix is een implantatiesysteem dat in de baarmoederwand wordt vastgemaakt. GyneFix bestaat uit 6 of 4 (mini GyneFix) koperen hulsjes, die aan een chirurgische draad vastgemaakt zijn. Een klein knoopje aan het uiteinde van de draad verankert het implantaatje in de baarmoeder waardoor loskomen uitgesloten wordt.”



Dus nee ik vergis me niet :slight_smile: De gyn heeft zelfs nog geregeld dat ik een spiraal retour kreeg omdat het me geld gekost heeft. Dus nu heb ik zo’n spiraal thuis liggen voor als ik het ooit toch weer wil mocht wel mogelijk zijn.

Van koperspiraal heb ik geen ervaring mee maar mirena was de beste als anticonceptiemiddel… En na 2.5 jaar verwijderd en vervolgens na 2 menstruatie zwanger geraakt! Perfect… :thumbup:

Ik heb het even opgezocht op google Meggie. En ik zie wat je bedoeld.



Ik heb zelf inderdaad een Multi Load en geen Gynefix. Wist niet eens dat die dingen bestonden eigenlijk.



Ik zag wel trouwens een lijst met namen tevoorschijn komen van artsen die speciaal zijn opgeleid om deze spiraaltjes te plaatsen. Heb je die ook gezien? misschien handig voor de volgende keer als je toch weer besluit om dit spiraaltje te nemen. Of had je al een voor dit spiraaltje opgeleid gyn?

Hier vanaf mei ofzo een koperspiraal. Nou ideaal vind ik het. Ik reageer dus ook niet goed op hormonen van de pil en de Mirena was qua hormonen helemaal een drama (echt vele malen erger dan welke pil dan ook).

De eerste 2 maanden was mijn menstruatie wel wat heftiger (maar sowieso nooit heel heftig geweest bij mij) en hij duurt ook nu nog wel wat langer. Maar krampen ofzo heb ik niet gehad.

Het plaatsen was hier een fluitje van een cent, echt even een raar gevoel, maar geen pijn ofzo. Nu was dat bij de Mirena ook al zo dus daar maakte ik me niet zo druk over. Het was in mei Mirena eruit en meteen de Multiload erin en naar volle tevredenheid mag ik wel zeggen! :thumbup:



Het enigste nadeel zou zijn dat je meer kans hebt om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te krijgen, maar dat kan met een Mirena ook. En over het bevruchten voordat de eicel de baarmoeder bereikt zijn de meningen ook over verdeeld, anders moet je daar eens op googlen. Volgens mij is daar juist het koper voor, maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over.



Ik ben iig tot nu toe een fan! Heb me met anticonceptie nog nooit zo goed gevoeld!

@Debbie & Lana wrote:

Ik heb het even opgezocht op google Meggie. En ik zie wat je bedoeld.



Ik heb zelf inderdaad een Multi Load en geen Gynefix. Wist niet eens dat die dingen bestonden eigenlijk.



Ik zag wel trouwens een lijst met namen tevoorschijn komen van artsen die speciaal zijn opgeleid om deze spiraaltjes te plaatsen. Heb je die ook gezien? misschien handig voor de volgende keer als je toch weer besluit om dit spiraaltje te nemen. Of had je al een voor dit spiraaltje opgeleid gyn?




Ik heb zelfs dit poliklinisch moeten laten doen, dus een aparte afspraak en deze gyn was inderdaad ervoor opgeleid. Daarom baalde ze ook ontzettend dat het niet lukte. Hij is vast geweest, 1 seconde en floepte weer los. Ik noem het vette pech, zij ook want het komt maar bij een heel klein percentage vrouwen voor. Maar goed al met al is ondanks deze ellende mijn ervaringen toch ook wel positief hoor.



Ik denk nog steeds dat voor vrouwen die niet tegen hormonen kunnen dit een goed alternatief is.

Ik heb anderhalf jaar de mirena gehad en ik ben blij dat die eruit is. Ik kreeg stemmingswisselingen en ging later steeds meer naar een depressie. In overleg met mijn huisarts toen een (6 weken geleden) een koper spiraaltje laten plaatsen.



Tot nu toe vind ik het heerlijk. Ik reageer slecht op hormonen (op de pil en op mirena dus nog veel erger) en ik heb nu nergens last meer van.

Het vloeien is wel wat meer ( heb er qua pijn niet meer last van) en het duurt iets langer. Maar verder ben ik dik tevreden!



Groetjes

Yvonne