Koortslip, hoe besmettelijk?

Hallo allemaal,

Sinds 17 jaar heb ik een koortslip. Lastig, maar mee te leven. In de babytijd van mijn dochter was ik panisch voor die koortslip, nu gaat het wel, maar ik ben nog als de dood dat ik haar aansteek. Dus ik was regelmatig mijn handen, gebruik rietjes voor mijn drinken en gebruik mijn eigen handdoeken. Maar hoe besmettelijk is het eigenlijk? Zijn er meer mensen met een koortslip die hun kinderen hebben besmet? Of juist niet. Moet ik erg ongerust zijn? Nu ik zwanger ben, steekt dat lelijke ding zijn kop wat regelmatiger op en daar ben ik niet blij mee. Straks moet ik met een mondkap op de kraamtijd in, jakkes.

Groetjes, Carenza

Heel besmettelijk, onderschat het niet. Ook bij wat oudere kindjes.

Het is het herpesvirus, bij kinderen kan besmetting zelfs hersenvliesontsteking en zeer zeer ernstige gevolgen hebben!

Een van mijn vk´s had er tijdens de kraamweek last van en kwam bij ons binnen met een mondkapje op.

Waarom koop je niet van die ronde doorzichtige pleistertjes of plakkertjes, ik weet even niet hoe ze heten, maar die sluiten de plek iig al helemaal af.

De mate van besmettelijkheid is bij elke leeftijd hetzelfde, en die is als je kindje een jaar is geweest is het niet meet levensbedreigend maar wel heel vervelend. Je komt er namelijk nooit meer van af.

Ik ben ook erg voorzichtig op het moment dat ik een koortslip heb. Ik bruik ook die pat hes… Ze zijn niet zo ideaal als de reclame doet vermoeden, mar ik heb wel het idee dat het de kans op overdacht van het virus verminderd.

Het is zeer besmettelijk en moet je dus erg mee oppassen als je je kindjes niet wil besmetten.

Mijn beide ouders hebben er al heel lang last van en hebben er altijd goed voor gezorgd dat ik en mijn broer het niet van hun zouden krijgen…is ze gelukt ook, wij hebben er geen last van, als ze nu een koortslip hebben krijg ik ook geen zoen van ze en normaal dus altijd wel.

Een koortslip is heel besmettelijk en kan, zoals Dorus ook zegt, bij jonge kindjes voor een hersenvliesonsteking zorgen, met mogelijk hele vervelende gevolgen.

Mijn jongste heeft toen hij nog geen 6 weken oud was in het ziekenhuis gelegen met een hersenvliesontsteking, waarvan de oorzaak niet meteen bekend was (kan viraal of bacterieel zijn). Daarom heeft hij meteen meerdere keren per dag DRIE soorten AB gehad, o.a. tegen het herpesvirus (overigens de enige virussoort die met een AB kan worden behandeld) en de andere twee tegen bacteriën.

Lees DIT maar eens op wikipedia.

tsja t is al gezegd, het is vreselijk besmettelijk en zoals mij onlangs is geleerd zelf al voor je het zelf merkt dat ie er zit…dus erg vervelend

mijn tienjarige is besmet, dat zal waarschijnlijk wel van mij komen vrees ik. en die had een vreselijke uitbraak een paar weken geleden ( de eerste keer dus) haar hele mond zat aan de binnenzijde vol en ze was er flink ziek van, had erg veel pijn ervan en is nu pas weer wat op aan t knappen

Niks aan heh, een koortslip :frowning: Ik heb er zelf idd ook geregeld last van en herken je angst als het gaat om de combinatie met een jonge baby zeker. Het blijft oppassen geblazen, absoluut. En het is lastig dat je het zelf hebt, maar toch brengt dat ook weer een ‘pluspunt’ met zich mee; jij maakt namelijk antistoffen aan tegen de infectie en die antistoffen geef je je ongeboren kindje ook mee.

Wanneer een baby vervolgens borstvoeding krijgt, wordt de overdracht van die antistoffen voortgezet en wordt er dus een bepaalde mate van bescherming meegegeven.

Vanaf de dreumestijd vond ik het overigens moeilijker om ze te beschermen tegen mijn koortslip. Die armpjes en die handjes zijn soms zo snel… Meer als je best kun je niet doen, denk ik dan maar :wink:

En over de behandeling ervan: ik heb idd ook van alles geprobeerd om de klachten te verminderen. Gesmeerd met creme, maar ik had het idee dat ik het virus op die manier alleen maar meer verspreidde. Ook aan de patches geweest, dat vond ik helemaal geen succes. Het vocht uit het blaasje bleef eronder zitten, brrrr. Bij mij werkt het gewoon het beste om er verder niets aan te doen en er helemaal vanaf te blijven.

Dit is trouwens de info die het RIVM erover geeft:klik en klik

Mijn man had geregeld ook last van een koortslip. Jaren geleden via de apotheek een hot kiss (Google maar eens) aangeschaft en sindsdien is hij er elke keer optijd bij.

Het lijkt op de huls van een lipstick. Binnenin een erg warm plaatje welke je op de plek houdt waar je de koortslip op voelt komen en als je geluk hebt ben je optijd om een doorbraak te voorkomen.

Een prijzig ding, maar hij heeft nooit meer een tubetje zalf hoeven kopen, dus die kosten zijn al dubbel en dwars terug verdiend.

Ik (of mijn man) heb hier mijn dochter ook besmet toen ze net 1 was. En ik let er echt op, maar het is dus zo besmettelijk helaas.

Vind het ook lastig met beeb straks, zeker omdat ik nu er ook op moet letten of dochter geen blaasje heeft. Rotvirus!! Heb al heel veel patch ingeslagen.

Ik had ook over die hot kiss gelezen. En goeie reviews, ik denk dat ik dat ding maar ga bestellen, ik zag hem online staan voor 38 euro, vind ik nog redelijk. Die compeed dingen vind ik ellendige dingen, ze vouwen dubbel, laten los, idd, de troep blijft eronder zitten, bleegh.

Mijn verloskundige, tevens mijn buurvrouw, hoeveel mazzel kun je hebben, wist me redelijk gerust te stellen, ik ben er echt als de dood voor. Maar oppassen blijft het. Mijn handen vertonen al kloven, zo vaak was ik ze ondertussen. Nog even wachten totdat de korstjes eraf vallen en dan hebben we deze episode weer gehad.

Wie weet trouwens of je die ‘hot kiss’ tijdens de zwangerschap mag gebruiken?

Mijn moeder heeft altijd last gehad van koortslippen en wij alle drie zijn door haar besmet, maar mijn vader dus nooit.

Ik klop het af, maar hier zijn mijn kinderen (nog) niet besmet. Ook manlief niet. En ik moet zeggen dat ik echt niet al die dingen doe, die jij opnoemt. Tuurlijk was ik wat vaker mijn handen, maar ik gebruik echt net mijn eigen handdoeken of drink met een rietje. Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit bij stil gestaan. In de baby- en dreumestijd geen kusje geven en heb ik mijn handen altijd wel heel goed gewassen. Maar dat is dus nu allemaal wat minder, ze zijn wat groter en niet meer zo vatbaar. Natuurlijk kus ik ze niet op de mond als ik een koortslip heb, maar wel op de wang of hoofd. Toen ze kleiner waren, deed ik dat echt niet.