Koorts en enkel koud drinken? Spoed indien mogelijk ;-)

Hoihoi…

Sjonge wat hebben we even wat toestandjes (zie m’n vorige topics). Junior van 7 maanden heeft inmiddels flinke koorts (39,9). Op aanraden van de huisarts nog 1 nachtje aankijken en als hij morgen nog koorts heeft, even langskomen. Wel met paracetamolzetpilletje. Daar werd hij wat helderder van.

Hij wil sinds een uur of twaalf vanmiddag niet meer drinken. Hij huilt lang en hard en onbedaarlijk als hij wakker wordt. Tussendoor is hij wel enigszins vinnig geweest, met lachen en zelf spelen.

Net wat gekke ideeën geprobeerd omdat hij maar onbedaarlijk blíjft huilen. Normaal gesproken wordt hij rustig van een flesje en slaapt verder (want hij kijkt wel scheel van de slaap :?).

Koud drinken lust hij wel… gewoon water en zelfs koude friso (stuk of 20 kleine slokjes) ??? Maar zijn we hem dan niet aan het uithongeren? Zonder speen drinkt 'ie ook (zo uit de beker, stoer hoor :shifty:), als het maar niet warm is.

Kunnen we hem dan beter iets van een sapje geven? Dat hebben we nog bijna niet gedaan. Heb wel diksap in huis en roosvicee.

Als iemand al tijd heeft met tips of “ook meegemaakt”, dan heel graag omdat we heel onrustig worden dat we hem niet stil kunnen krijgen.

Zal blij zijn als het avontuur "eerste kindje met eerste koorts achter de rug is 8) )

Drinken is altijd belangrijker dan voedingsstoffen als een kind ziek is.

Die voedingsstoffen haalt hij later wel weer in! Als wij (volwassenen) ziek zijn, hebben we meestal ook niet zo’n trek. Dus lekker koud drinken geven, als hij dat wel drinkt!

Wat ik een beetje eng vind, is je opmerking ‘werd hij wel wat helderder van’: betekent dat dat hij suf was? Want dat is altijd een slecht teken. Zo lang een kind zichzelf is, maakt de koorts niet veel uit, mag het zelfs 41 graden zijn ofzo. Maar het kind moet wel helder zijn!

En onbedaarlijk huilen lijkt mij ook geen goed teken.

Ik wil je niet nog bezorgder maken, maar ik zou het verhaal toch even aan de huisartsenpost voorleggen voor de zekerheid…

Okee, dank voor de vlotte reactie!

Hij heeft met rode wangen glazig voor zich uit liggen kijken en wilde veel sneller slapen dan anders (maar okee, dat hebben wij ook als we ziek zijn). Daarvan wist ik ook niet goed wat ik ermee aan moest, tot ik zag dat zijn temperatuur 39.9 was (en hij kort gedut had). Inderdaad zei de huisarts dat je pas met 41.7 als de bliksem sowieso actie moet ondernemen.

En goed om te weten dat de vloeistof belangrijker is dan wat het is. Dat koude drinken hebben we nog maar zojuist ontdekt en toen stopte het huilen wel. Hij ligt nu zelfs weer te slapen… gisteren was er een autoritje voor nodig.

En inderdaad, ik begin zelf ook grieperig te worden en ik zou nu liever een liter water drinken dan een glas warme melk. Goh, zo eenvoudig had ik nog niet gedacht :eh:

Stanx!

temperatuur is lang niet zo belangrijk als alert zijn…sommige kinderen zijn met 39 graden al dood ziek…ik vind die 41.7 dan ook echt schokkend als grens :shock: :naughty:

kijk naar je kindje en vertrouw je het niet…BELLEN! met de hap!

ik zou gewoon koud aanbieden hoor, alles wat erin zit zit erin… :thumbup:

beterschap!

Ik heb in de afgelopen twee en half jaar een paar keer met huisartsassistent of huisartsenpost aan de telefoon gehangen, en de vragen zijn altijd: is ie nog alert, heeft ie geen roodpaarse vlekjes die je niet kunt wegdrukken (teken van hersenvliesontsteking weet ik inmiddels) en piept z’n ademhaling niet? Koorts, hoesten, snotteren, dat is allemaal in principe niet erg. Hou gewoon in gedachten dat jij (en je man) het beste weten hoe je kind normaal is. Als je het niet vertrouwt, dan bel je de ha.

Maar het klinkt alsof het alweer een stuk beter gaat, dus succes met de komende nacht en ik denk dat het wel goed komt.

Als je zelf ziek bent, wil je ook geen eten…en is drinken ook erg belangrijk.

Maar eh…ik zou ook erg ongerust zijn. Hou t goed in de gate. Eventueel even de wekker zetten om vannacht te checken, al is t maar voor je eigen gemoedsrust…

Hoge koorts en niet eten? Goed in het oog houden, hoor… Mea had zo rsv bv… Zo n kleintjes zijn snel uitgedroogd…

Hoe is 't nu?

Hoi!

Dank voor de reacties nog allemaal… het eerste kindje met de eerste koorts is geweest, wat een mijlpaal :roll:.

We zijn de volgende dag nog naar de huisarts geweest, toen was het de 3e dag dat hij koorts had. Daar heeft hij zo’n toeter gekregen met een pufje. Op advies paracetamolzetpilletjes. Op dag 5 was er nog koorts en toen een antibioticakuur met bananensmaak.

Sinds dag 3 had hij minder koorts en dronk en sliep hij weer zoals vanouds. Dát scheelde een hoop voor onze beleving :). En op dag 6 was de koorts foetsie en het gesnotter eigenlijk ook.

Die toeter hielp goed tegen het “reutelen”. Nogmaals dank voor de reacties!

CindyCB