Koolzuurhoudende drank?

Hoi,



Sinds vanavond heeft Kai last van boertjes. Ze zitten 'm echt in de weg en hij moet er ook wat van kokhalzen / hoesten. Het is zo zielig om te zien, net of hij er 'n beetje in stikt ofzo (klinkt ernstiger dan 't is, als ik 't zo zie hoor!!).



Ik drink zelf nauwelijks koolzuurhoudende dranken, omdat de kraamhulp dat afraadde. Ik heb 'n tijdje terug wel 'n glas gedronken, de dag erna was Kai ook al wat onrustig. Gisteren heb ik 2 glazen ijsthee gedronken en vanavond 1 glas cassis (maar na dit glas heeft hij nog geen voeding gehad!). Zou het kunnen dat hij daar niet tegen kan?

Ik drink ook af en toe koffie, met mate (hooguit 2 of 3 kopjes per dag). Maar als hij daar echt last van zou hebben, dan zouden we meer met 'm moeten “hutteren”.



Kai is 'n heel tevreden ventje, slaapt veel en huilt amper (alleen als 'm wat dwars zit of honger heeft). Eigenlijk ‘volgens het boekje’!

Dus als er wat in de weg zit, merken we dat wel meteen, zoals nu.



'n andere oorzaak van zijn onrust/boertjes zou zijn dat we gisteren oud op nieuw gevierd hebben (thuis, daarna even door de straat gewandeld en 'n kort bezoekje aan 't cafe (waar hij in 'n rookvrij zaaltje lag te slapen!)) en vanmiddag de halve familie hebben bezocht; wat misschien wat te onrustig is geweest voor hem.



Wat denken/adviseren jullie??



Liefs,

Kaat

Vervelend he, als ze zo klein zoveel moeite hebben.

Advies kan ik je niet geven, ik ben geen arts, maar wat ik denk…



Er bestaan hele lijsten van dingen die je niet zou mogen eten tijdens borstvoeding. Ik kreeg van mijn kraamhulp ook een hele rits dingen die niet goed zouden zijn voor de krampjes. Ik mocht geen citrusfruit, druiven, koolzuur, prei, ui, koffie, zwarte thee, sinaasappelsap noem maar op. Driekwart jaar heb ik alleen appelsap gedronken en al die dingen niet gegeten. Voor niks, want het is niet waar!



Feit is dat pasgeboren babies hun darmstelsel nog moeten ontwikkelen. Ook de sluitklep tussen maag en slokdarm sluit vaak niet helemaal af. De problemen die hierdoor ontstaan (boeren, reflux, darmkramp) worden vaak aan de voeding geweten (dus aan wat jij eet). Maar vaak ligt het dus ergens anders aan.

Het kan zijn dat er zoveel lucht in zijn maagje zit met melk erbovenop dat hij niet goed kan boeren. Drinkt hij gulzig? Probeer anders halverwege de voeding ook een paar keer te laten boeren.



Kijk ook maar eens hier: http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes_2.html



Mocht je er nu achter komen dat je kindje nooit ergens last van heeft maar ALTIJD als je een colaatje drinkt na de voeding problemen krijgt, laat dan de cola weg. Maar zoek de oorzaken in het begin niet teveel in de moedermelk. Daar ligt het vaak niet aan, en voor je het weet leef je -onnodig- op water en brood… :wink:

Floor, thanx :thumbup:

Ik ga 't eens proberen met tussentijds even tijd maken voor 'n boertje. Kai drinkt goed, misschien is dat juist wel gulzig want hij stopt soms ook om even te hoesten en vaak komt er dan 'n boertje bij. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal w.b. 't drinken!!

Baat 't niet, dan schaadt 't ook niet, denk ik!



Ik heb (samen met m’n hubbie) 'n borstvoedingsvoorlichtingsavond gehad en daar werd sterk afgeraden om alcohol te drinken omdat 't wel in de melk zou komen. Het is er na 4 uur wel weer uit, maar toch was beter om 't niet te doen. Nu lees ik dus dat 't -met mate- wel mag.

:eh:

@Kaatjes wrote:



Ik heb (samen met m’n hubbie) 'n borstvoedingsvoorlichtingsavond gehad en daar werd sterk afgeraden om alcohol te drinken omdat 't wel in de melk zou komen. Het is er na 4 uur wel weer uit, maar toch was beter om 't niet te doen. Nu lees ik dus dat 't -met mate- wel mag.

:eh:




Succes, als het nou niet werkt vragen he?



Over de alcohol, ja het komt inderdaad in de melk terecht. Maar een glas is er na 4 uur weer uit dus als je tussen je glas en het voeden 4 uur houdt, dan kan het. Let wel op het is per glas, als je twee glazen drinkt gaat het niet meer op, dan moet je weer vier uur langer wachten.

Denk niet dat ik de komende tijd 2 glazen haal hoor, ik lig na 'n half glas al half nock-out :wink: (naja… bij wijze van!)



:silenced: :silenced: