kookboeken: volwassen- en kinderkookboek

welk kookboek trek jij het meest uit de kast?



ben op zoek naar een leuk kookboek met recepten zonder dat je naar een toko moet voor de ingredienten enzo.

heb in het verleden al boeken weggedaan omdat ik er nooit in keek of maar 2 van de 20 recepten gebruikte (van die landen-boeken a la japanse gerechten, italiaanse gerechten)



en welk kinderkookboek is het leukst (om er ook echt uit te koken)??

Ik heb een flink aantal kookboeken, maar waar ik echt de meeste recepten uithaal is de Allerhande van AH! :thumbup:

Oh, en het gegeven ‘kinderkookboek’ ken ik niet echt, hij eet gewoon wat ik ook eet. :slight_smile:

wij hebben het kookboekje van de blue band. met leuke gerechten passend bij een beroep die zijn hier favoriet om mee te helpen met koken :slight_smile:



verder heb ik een hele plank vol met kookboeken, maar ik pak eigenlijk altijd het receptenboekje van de c1000 (maaltijdidee volgens mij).



vind het margriet kookboek ook handig, maar dat is meer als je losse onderdelen wil maken zoals bepaalde soepen/sauzen of groenten enz. niet echt een recept.



vind het boek kook op eigen benen, van fokke en sukke ook nog altijd een leuk boek met lekkere recepten :slight_smile:



maar eignelijk haal ik mijn recepten overal wel uit merk ik als ik zo lees… :think:

Ik heb een kast vol kookboeken, maar als ik een bepaald recept nodig heb voor een bepaald ingrediënt of zo, dan grijp ik toch eerst naar de laptop merk ik :think: :shifty: Nou ‘lees’ ik graag kookboeken en vaak kom ik dan iets tegen waarvan ik denk: oh lekker, dát gaan we eten. Kookboeken van Jamie Oliver, Nigella, Gordon Ramsey, Bill Granger etc. zijn wat dit betreft favoriet, maar je moet idd maar alle ingrediënten zien te vinden. De boeken van Nigella vallen kwa boodschappen doen nog wel mee, en het is ook vaak heel snel klaar. Jamie’s enige kookboek zonder lange boodschappenlijst is ‘Jamie’s Kookrevolutie’. Erg lekkere recepten en zo klaar :thumbup:



Van de Nederlandse kookboeken vind ik het Basiskookboek van de AH een echte aanrader en de Allerhande zelf. Daar staan ook vaak lekker dingen in.



Op zich is het niet zo dat 1 kookboek voor iedereen voldoet: de een wil graag Hollandse kost en ander houdt meer van mediterrane gerechten. Ik hoef voor het dagelijks gebruik geen kookboek, het meeste maak ik uit mijn hoofd, maar soms wil ik wel eens wat anders dan het standaard menu en dan kom ik dus bij deze kookboeken uit :mrgreen:

Oh, en wat betreft het kinderkookboek: hier helpen ze ook gewoon met het ‘gewone’ koken: pasta in een vergiet doen voordat ik het in het water doe, groenten snijden etc. Maar die van jou zijn ook al wat ouder en zouden eventueel eens (zonder al te veel hulp) kunnen koken.



Wij hebben meerdere kinderkookboeken, maar het handigst zijn die kookboeken waar echt bij elke stap een foto/plaatje bij staat. Dan zijn er wat mij betreft 2 die er echt uitspringen, maar die zijn beiden al best oud, dus of je ze nu nog kunt kopen weet ik niet :think: Éen is “Het Koekie Monster kookboek” en het andere is een Frans boekje dat heet “Les enfats font la cuisine” en is van uitgeverij Cantecler, er is dus vast ook een Nederlandse versie te krijgen :wink:

Wij hebben ook het Blue Band boekje, dat is echt heel leuk.

Daarnaast ook het kookboek van Roald Dahl, dat vinden ze echt leuk omdat het een aantal anders dan anders recepten bevat.

En het Astrix en Obelix kookboek, maar dat gebruiken we minder vaak.

Voor de basis gebruik ik het kookboek van Margriet. Daar staan alleen basisgerechten in en hoef je niet voor naar de toko. Wel alleen oerhollandse recepten staan erin.



Verder staat opperdepop in de kast. Daar staan lekkere (en makkelijke) recepten in voor volwassenen en kids.

@D. wrote:

Oh, en het gegeven ‘kinderkookboek’ ken ik niet echt, hij eet gewoon wat ik ook eet. :slight_smile:




Hier wordt ook gewoon met de pot meegegeten :smiley:

maar ik bedoel dus een boek waar het kind zelf in kan kijken om samen wat te koken. We hebben al een pizzaboek en dat vindt de oudste echt geweldig, een pizza in de vorm van een paddestoel of slang maken ipv de standaard ronde of vierkante pizza.



eisblume en esther, ik zal eens gaan zoeken op jullie tips.



Ik wil graag een leuk kookboek voor de zondags, om net even wat anders te koken dan normaal dus verdere tips zijn welkom.

Dan is het BASISKOOKBOEK van de AH wel een aanrader. Klinkt erg ‘basic’, de recepten zijn op ingrediënt gerangschikt en je vindt naast een ‘basisrecept’ ook leuke variaties. Zo hebben ze een heerlijk recept voor honing-tijm-worteltjes :drool: en sommige ingrediënten zijn op zich al bijzonder omdat je ze niet zo vaak ziet of eet :wink:

@boefje wrote:

@D. wrote:
Oh, en het gegeven ‘kinderkookboek’ ken ik niet echt, hij eet gewoon wat ik ook eet. :slight_smile:




Hier wordt ook gewoon met de pot meegegeten :smiley:

maar ik bedoel dus een boek waar het kind zelf in kan kijken om samen wat te koken. We hebben al een pizzaboek en dat vindt de oudste echt geweldig, een pizza in de vorm van een paddestoel of slang maken ipv de standaard ronde of vierkante pizza.


Ja sorry, verkeerd begrepen, ik dacht dus dat je een kookboek met perse kinderrecepten wilde. :)

Ik vind het AH basiskookboek echt geen fluit aan. Hoewel ik er wel de erwtensoep uit maak en de worteltjes met honing/tijm idd :lol:



Ik kook zelf als ik uitgebreid ga koken heel graag uit Veggeteranean en Duizend en een smaken :slight_smile:

ik gebruik mijn kookboeken steeds minder en zoek eigenlijk standaard op de website van de ah naar recepten. Dat zoekt een stuk makkelijker, aangezien je gewoon op ingredient kunt zoeken en zo.

Alleen als ik écht inspiratieloos ben, trek ik nog wel eens een boek uit de kast, want gewoon bladeren gaat dan weer veel makkelijker in een echt boek.



Verder heb ik hier wel een hele bulk aan kookboeken staan, de ene nuttiger/lekkerder/gebruiksvriendelijker dan de andere. Maar ze zijn allemaal vega, dus ik zal je de titels besparen :mrgreen:

Kokkies vind ik een leuk kookboek voor kinderen.

Als kinderkookboek vind ik Nora’s Kokkies erg leuk. Ik heb hem net gekregen, dus nog niet uitgeprobeerd met de kids, maar zo te lezen in het boek komt dat wel goed.



Als kookboek om echt te lezen vind ik nigella lawson het leukst. Ook lekkere recepten die niet te moeilijk zijn. De ingredienten vind ik wel erg lastig om te vinden…

Voor een echt nieuw recept kijk ik gewoon op i-net :oops: vind ik net iets makkelijker :wink:

Ik gebruik mijn kookboeken eigenlijk enkel als ik echt iets speciaals wil neerzetten of als ik in het weekend eens lekker uitgebreid wil koken.



Wat ik nu doe is alle lekkere/leuke recepten in een schrijfboekje opschrijven.

Zo heb ik een aantal Indische recepten op internet gevonden en een paar worden nu regelmatig gemaakt en dan vind ik het wel handig om alle recepten die ik regelmatig erbij pak in één boekje te hebben. :smiley:



Bovendien is het leuk voor later, want er staan ook familierecepten in zoals oma’s gehaktballen :smiley: En dat is dan toch wel leuk om later aan mijn kids mee te kunnen geven :wink:

Ik heb inderdaad ook mijn eigen receptenmap met alle lekkere recepten van mn moeder :mrgreen: En daarnaast doe ik daar recepten in als ik wat lekkers tegenkom. Moet zeggen dat ik hem weinig gebruik en al lang niet geüpdate heb om het zo maar te zeggen, moet ik weer eens mee aan de slag :slight_smile:



Maar hier staan ook goede tips bij. Basiskookboek of Margriet is misschien wel wat voor mij. Ik ben van de simpele, gewone dingen. Al die vreemde of exotische dingen zijn niet zo aan mij besteed :lol:

ik vind de margriet kookboek vooral fijn om zijn eenvoud.

kijk daar altijd in voor het recept van pannenkoeken bijvoorbeeld.

Hoef ik het niet te onthouden, en smaakt altijd.

of laatst had ik rabarber, maar geen flauw idee hoe ik dat moest klaarmaken. en dan kan ik internet wel aanzetten, maar kan net zo goed het margriet kookboek erbij pakken.