konijnenvraag

Ons konijn is depressief/alleen en niet helemaal fit.

Hij woonde altijd buiten maar nu willen we hem graag een tijdje binnen houden. Dan zien we hem toch meer, kunnen we hem beter verzorgen.

We willen dan buiten een groot hok voor hem maken… En dan deze zomer ons konijnenvriendje gaan koppelen aan een vriendinnetje zodat ze samen kunnen wonen.



Maar… het is koud, winter… kunnen we hem nu zomaar naar binnen halen? Hoe zit dat met temperatuur verschil? Hoe pakken we dit het beste aan?

Heb je een konijn met deze temperaturen buiten te staan? Dat lijkt me sowieso al niet goed…

Heb je geen schuurtje of bijkeuken waar hij eerst in kan, zodat het temperatuurverschil kleiner is? In één keer van buiten naar de huiskamer zou ik niet doen.

Ja, zolang het niet meer dan 10 graden vriest is er geen probleem is mij verteld. :think:

Op internet vind ik verder dit:



KONIJN NAAR BINNEN HALEN



Ziek konijn

Een ziek konijn dat in huis gehaald worden, moet direct in een warme kamer, omdat een ziek konijn veel warmte nodig heeft. Woont het dier langer dan een paar weken binnen dan verliest hij de wintervacht. en kan na herstel niet meer naar buiten. Hiermee moet gewacht worden tot het voorjaar.



Binnen wonen

Konijnen die om andere redenen dan ziekte tijdens de wintermaanden in huis gehaald worden kunnen eerst een paar dagen in een koeler vertrek wennen, en dan zonder bezwaar in verwarmde kamers wonen. Ze kunnen dan niet meer terug naar buiten, maar moeten tot het voorjaar binnen blijven wonen. 's Winters kan een buitenkonijn niet telkens binnen in de warme kamer spelen en daarna weer in een buitenhok gezet worden, het dier zou ziek kunnen worden door de grote temperatuursverschillen.

Een konijn kan ook met deze temperatuur prima buiten, mits ie het gewend is…

Als je hem naar binnen haalt, dan inderdaad de overgang zo klein mogelijk maken en in het voorjaar pas weer naar buiten…

Maar waarom niet nu een leuk buiten vriendinetje zoeken?

Het hok wat ik nu heb is te klein voor twee konijnen (vind ik).

En nu bezig gaan met een groter hok wordt hem ook niet zo 1, 2, 3 (zeker niet nu het weer vriest).

Maar we kunnen een binnenhok lenen en denk dat dit wel fijn voor hem is, en goed voor de kids om wat meer met het konijnevriendje in contact te komen.

Tja, mijn konijn vroeger ging daar waar ik heen ging, behalve mee naar school dan :wink:

Als ik thuis kwam dan haalde ik 'm uit zijn kooi en nam ik 'm mee naar binnen, daar liep ie dan los rond en speelde ik met 'm. Als ik ging fietsen ging konijn mee in mijn fietsmandje.

Hij zat altijd buiten in zijn hok, behalve met echte vrieskou, dan ging hij in de schuur.



Maar een konijn 24/7 binnen houden…

Misschien kan het maar ik vraag me af of je het beestje er echt een plezier mee doet.

Binnen ziet hij meestal (vooral swinters) meer dan buiten, en wordt er vaak meer naar omgekeken als ze binnen zitten, ik haal ze, eind van de zomer naar binnen en mei meestal gaan ze weer lekker naar buiten, kunnen ze ook rondrennen in de tuin.



De grootste kou hebben we denk ik al wel gehad, ik vind zelf dat dieren met die extreme kou zowiezo niet buiten moeten zitten…





Marite ik zeg haal hem lekker naar binnen :wink: :thumbup: :inlove:

Nee, je kunt hem niet zomaar naar binnen halen! Dan krijgt hij het veel te warm door de dikke vacht. Optie is in de schuur bijv zetten tot het wat warmer is o.i.d. of gewoon heel even wachten en er extra aandacht aan besteden.



Wel goed dat jullie een vriendje willen kopen :slight_smile: Nog een tip; laat hem/haar koppelen bij een konijnenopvang! Je kunt je nl niet zomaar bij elkaar zetten…



Overigens, konijnen zijn júist gebouwd op koud weer en kunnen slecht tegen hitte, dus ook als het heeeeeeel koud is kunnen ze gerust buiten. Ikzelf maakte dan wel het hok windvrij door een handdoek voor het gaas te hangen.

Als ik dit topic zo lees, lopen de adviezen erg uiteen.

Als ik jou was zou ik gewoon even de dierenarts bellen.

Denk dat die je wel een goed advies kunnen geven.

Dierenartsassistentes (zoals ik ;)) ook :slight_smile:

Heb mijn konijn ook wel eens in de winter buiten gehad en ineens naar binnen gedaan… niks aan de hand alleen gigantisch in de rui…

Wat je echt niet moet doen is andersom, dus vanuit de warmte in de kou… Maar ik ben er sowieso niet zo voor om je konijn in de winter buiten te laten… heb het vroeger wel gedaan maar zal het nooit meer doen… (Eenzaam)

Nu zit ze lekker in de woonkamer en mag om de dag door de woonkamer rennen, of wanneer ze zelf aangeeft er uit te willen…

Maar eerlijk gezegd zal ik nooit meer aan een konijn beginnen, ik vind het vreselijk zielig dat ophokken… ze horen in een weitje bij een boerderij, en swinters in een groot hok met soortgenoten waar ze lekker kunnen rennen en niet in een hok van 1 meter in een woning…

En buiten kan wel ,maar wel met voldoende / ruim hooi!!! (eten = lichaamsverwarming)

Een vriendje, tja… ik kocht er 6 jaar geleden ook 2 uit 1 nest… gingen na een jaar met elkaar knokken! Zaten ze alsnog apart…

Vriendjes van mijn konijn zijn de katten en de hond :stuck_out_tongue:

Een konijn die altijd buiten is, kan prima buiten overwinteren. Ook bij lage temperaturen. Noodzaak is wel genoeg stro/hooi in het hok en een plek waar hij uit de wind kan zitten en waar het droog blijft. In de natuur gaat een konijn ook niet naar binnen als het koud is, maar zoekt hij enkel beschutting tegen wind en regen.



Zet nooit een konijn in de winter ineens binnen. Dat is veels te warm voor hem.



Een konijn dat altijd binnen heeft gewoond, kan ook naar buiten, maar doe dit dan niet in de winter, maar een paar maanden hiervoor zodat hij er aan kan wennen en een dikke vacht heeft als het koud wordt.



Je kunt niet zomaar een konijn erbij zetten. Zoals al eerder aangegeven, moeten ze aan elkaar wennen en konijnen zijn kieskeurig wat betreft “vriendjes”. Het klikt of niet. En als het niet is, dan vliegen ze elkaar in de haren.



Wat buiten belangrijk is:

-hok met nachthok waar beschut kan zitten tegen wind en regen

-hok met een ruime uitloop (ren). Een konijn heeft meer ruimte nodig dan je denkt. Minimum is 1m2, maar in mijn ogen hebben ze minimaal 2m2 nodig. Helemaal als hij weinig tot niet los mag lopen.

-nachthok moet schoon en droog zijn. Dus minimaal eens per week hok schoon maken, beter nog is twee keer per week.



En als je er een toch een konijn bij gaat zetten (als het klikt), besef dan dat twee konijnen meer leefruimte nodig hebben dan één en dat je het gedeelte waar ze plassen en poepen vaker schoon moet maken.

Ik sluit me hier even aan met een vraag. Mijn kids willen heel graag een konijntje. Ik heb altijd begrepen dat je er beter twee kunt nemen, maar ken ook genoeg verhalen van mensen die dan uiteindelijk twee konijnen in twee hokken hadden… en zelf heb ik de ervaring dat ik mijn twee konijntjes helemaal niet tam kreeg. Dat zou ik erg jammer vinden, en daardoor neig ik naar 1 konijntje. Ook ivm de (dierenarts)kosten. Twee is toch eh twee keer zoveel als een he :mrgreen:

Heb vroeger zelf altijd konijnen gehad en mijn oom had en hele schuur vol vroeger… Boer he :mrgreen:

Maar een konijn kan in de winter gewoon buiten maar dan moet het dat wel gewend zijn.

Ze hebben gewoon als veel dieren wisselende vacht … Dus in de winter een dikke vacht en lente krijgen ze een zomervacht.

Een konijn van binnen naar buiten doen kan zodra de kamer temperatuur niet meer zoveel verschild met de buiten temperatuur als je hem dan steeds buiten laat zal de vacht zich aan gaan passen aan het weer en met de seizoenen mee gaat.

Zolang je het hok goed schoon houd en ruim in de bodembedekking zet kan ook met vrieskou het konijn buiten blijven



Voor buiten naar binnen zou ik of wachten tot na ijsheiligen (15 mei)

Als konijn echt ziek is eerst laten acclimatiseren in de schuur en daarna koelste plek in huis en daarna pas op echt kamer temperatuur.



Het is idd beter om konijntjes per 2 te houden daar het groepsdieren zijn.

Maar zou wel kijken naar welk kárakter het best erbij zou kunnen

Er is een speciaal konijnen opvang die daar alles over weet.

Zij vragen ook regelmatig om knuffels die ze bij konijnen doen die niet samen met andere konijnen om ze toch niet te laten vereenzamen .

Wat een verschillende adviezen he?



Ik heb altijd veel info gehaald van de volgende website http://www.konijneninjetuin.nl

Ik heb mijn konijnen áltijd buiten (een ruime ren en een binnenhok dat voldoet aan alle eisen), dat kan prima zeker als ze met zn tweeen (of meer zijn). Járen geleden heb ik twee zusjes gekocht en gelijk buiten gehouden. 2 jaar geleden ging 1 van de twee zusjes dood :frowning: . via de konijnenopvang hier in de buurt heb ik een gecastreerd mannetje gekoppeld (dat zou ik echt ff via de konijnenopvang doen!)

Ik had de konijnen al ver voordat ik kinderen had, ze zijn dus idd niet echt tam…dwz ‘ze laten zich niet graag aaien en optillen’. Dat vind ik prima! De meiden vinden het leuk genoeg als ze loslopen in de tuin en zijn elke dag betrokken bij de verzorging.

De konijnen die ik had zaten ook altijd buiten… (Ook toen k nog kind was, hadden we ook altijd 1 of meerdere konijnen gewoon in de tuin)

Op een beschut plekje (geen last van tocht, regen, directe zon)



Mijn eerste konijn die ik had toen ik op mijzelf woonde was er eentje waarmee ik mijn clickertraining oefende (vooral tming ;)) en die kon dus allerlei kunstjes en vond het heerlijk opgetilt en geaaid te worden, liep regelmatig lekker in huis rond (sliep zelfs samen met de kat ;))

Was dus alleen, maar kreeg wel meer dan voldoende aandacht…



De 2de wilde wel geaaid, maar niet opgepakt worden, hebben we geprobeerd te koppelen, maar dat lukte niet, dus maar extra vaak een aai over de bol en een knuffel in het hok om lekker tegen aan te zitten.



De 3de en direct ook laatste heb ik helaas nooit tam gekregen, had een leuk vriendje op het oog in de opvang, maar voor ik er heen kon om te koppelen lag ie dood in zijn hok… Letterlijk doodgeschrokken van een buurtkat (de gil hoor ik nog :s)



Een konijn is beste af met een vriendje, maar sommigen dulden geen andere konijnen in de buurt… Surrogaat kan dan een knuffel zijn, of zoals mijn eerste konijn, aandacht aandacht aandacht…



Ik zou hem nu niet meer naar binnen halen. Hij heeft een dikke wintervacht nu, met extra bodembedekking moet dat goed komen in het hok…

Elke keer als je langs het hok komt even tegen hem praten, kriebel over zijn koppie geven en eventueel even op de arm… En dan zodra het kan koppelen aan een mooie dame. (Of heer)… Als is dit trouwens niet altijd zo dat je konijn dan “minder depressief” wordt :wink:

Nou Sterremans is inmiddels (bijna) 2 weken binnen en het gaat super goed met hem!

Echt gezellig! Het is zo’n schatje.

Binnenkort laten we 'm “helpen” en daarna laten we hem koppelen bij de konijnenopvang. :inlove: