Konijnenvraag

Goedemorgen!



Ons Huppeltje is eind maart overleden en nu wil ik de kinderen graag verrassen met nieuwe konijntjes.

Ik wil er dus graag twee.

Wat is de beste combi? Twee zusjes?



En vind ik die gewoon via MP?

Ik ben al even gaan kijken, en er zit veel verschil in, van gratis tot 20 euro.

Nu heeft mijn zoon aangegeven dat hij graag een wit konijntje wil, en daar vind ik ze op MP voor 10 of 15euro. :think:

Kijk eens of er een konijnenopvang in de buurt is.



Niet elke 2 konijnen kunnen bij elkaar.

2 voedsters kunnen elkaar ook de tent uit vechten en 2 rammelaars ook (ook als ze gecastreerd zijn)



Een konijnenopvang kan je vaak wel helpen aan een gecastreerd mannetje en vrouwtje die goed bij elkaar kunnen.



In elk geval zou ik niet zomaar het risico nemen en 2 willekeurige konijnen bij elkaar doen, ook al zijn het zusjes.



En je moet zorgen voor een groot genoeg hok voor 2 met uitloopruimte.

1 konijn heeft al ongeveer 1 vierkante meter nodig (wij hebben dat verdeeld over 2 verdiepingen en een een zomergrasren) 2 konijnen hebben minimaal 1,5 vierkante meter nodig, t liefst nog wat meer.

Wat ik alleen jammer vind is dat de koppeltjes die de konijnenopvang hier in de buurt aanbied allemaal al een aantal jaar oud zijn… wij willen graag jonge konijntjes… :think:

ik heb ergens gehoord dat je het beste 2 zusjes kunt nemen… of een vrouwtje en een gecastreerd mannetje…



ik heb 2 zusjes, dat gaat heel goed

@Cell wrote:

Kijk eens of er een konijnenopvang in de buurt is.



Niet elke 2 konijnen kunnen bij elkaar.

2 voedsters kunnen elkaar ook de tent uit vechten en 2 rammelaars ook (ook als ze gecastreerd zijn)



Een konijnenopvang kan je vaak wel helpen aan een gecastreerd mannetje en vrouwtje die goed bij elkaar kunnen.



In elk geval zou ik niet zomaar het risico nemen en 2 willekeurige konijnen bij elkaar doen, ook al zijn het zusjes.



En je moet zorgen voor een groot genoeg hok voor 2 met uitloopruimte.

1 konijn heeft al ongeveer 1 vierkante meter nodig (wij hebben dat verdeeld over 2 verdiepingen en een een zomergrasren) 2 konijnen hebben minimaal 1,5 vierkante meter nodig, t liefst nog wat meer.




Helmaal mee eens :thumbup:



Waarom perse jonge konijntjes? Als de opvang een leuk koppeltje heeft zitten?

Je bespraard je zelf daar evt een hoop ellende (als het niet goed gaat) en werk mee.

Je kan wel twee jonge konijntjes kopen een ram en voedster maar dan zul je ze zelf moeten gaan koppelen en. Een van de twee eerst moeten laten helpen.

Ik wil het liefst jonge konijntjes omdat ik denk dat die wat langer bij ons blijven? Ik weet eigelijk helemaal niet hoe oud konijnen kunnen worden maar onze Huppel was nog geen 6 :cry: .



Maar ik moet zeggen, zat even bij de mannetjes te kijken, zat wel een schatje tussen! Misschien valt er iets te koppelen.

Ik zou zelf idd ook niet kiezen voor konijntjes die al een paar jaar oud zijn eerlijk gezegd…



Wij hebben wel een paar keer twee zusjes gehad, ging altijd goed.

Maar het grote nadeel van twee konijntjes bij elkaar vind ik wel dat je ze veel minder (makkelijk) tam krijgt. Het is mij nooit gelukt om zo een band te krijgen als met de konijntjes die ik los had en ik stopte er echt wel wat tijd/energie in.

Tja alle beestjes gaan een keer dood en dat is nooit leuk, maar de gedachte dat het beestje een fijn leven gehad heeft vind ik ook heel wat waard eerlijk gezegt.



Ik vind oudere dieren helemaal niet erg, ook die verdienen een warm liefdevol huis!



en over het algemeen kan een konijn best oud worden hoor!



Maar ook goed voedsel is van belang, om verdere problemen te voorkomen.

en dat is ook niet goed koop hoor!

De beste combinatie is een gecastereerde man met een vrouwtje.

Je kunt via de konijnenopvang Aa en hunze geloof ik bij ons in de buurt een koppel kopen.



Wat je ook kunt doen is naar een fokker gaan in Tynaarloo. Hij heeft nhd raszuiver. Hij verkoopt geen dieren van een paar weken oud. Maar als je een mannetje koopt van een maand of 5 dan kun je hem direct laten castreren en na een maand kun je er dan een vrouwtje bij halen. Bij deze fokker kun je vrij goedkoop grote zakken hooi, stro en goed voer halen. Echt beterr van kwaliteit en goedkoper dan de dierenwinkel. Ook vakantie opvang is mogelijk en hij wil tegen een kleine vergoeding je diertjes ieder half jaar of jaar nakijken op lange nagels enzo.



Ik moet deze week die kant nog op en kom dan door jou woonplaats. Ik wil je wel ophalen? Op de fiets is het ook goed te doen voor je hoor. Hij zit vlak achter de benzinepomp/rotonde

@Lune wrote:

Ik zou zelf idd ook niet kiezen voor konijntjes die al een paar jaar oud zijn eerlijk gezegd…



Wij hebben wel een paar keer twee zusjes gehad, ging altijd goed.

Maar het grote nadeel van twee konijntjes bij elkaar vind ik wel dat je ze veel minder (makkelijk) tam krijgt. Het is mij nooit gelukt om zo een band te krijgen als met de konijntjes die ik los had en ik stopte er echt wel wat tijd/energie in.




Daarom vond ik het fijn om eerst 1 konijntje te hebben en zo de band op te bouwen. De tweede (het vrouwtje dus) heeft eerst ook bij ons alleen in huis gestaan en in de winter zet ik ze bewust binnen. ( in de zomer ben ik regelmatig buiten en zit dan op het terras naast ze maar in de winter doe ik dat niet. :wink:



Kijk anders eens op de site van bunnybunch. Het forum is heel prettig. Wel erg gericht op opvangdieren maar ik heb er veel aan gehad. Ook voor het koppelen ed

De beste kans van slagen heeft de combinatie gecastreerd mannetje/vrouwtje. Het minst goed gaan twee vrouwtjes samen (is met bijna ieder huisdier zo overigens, dat twee vrouwtjes de grootste kans geeft op ruzie :mrgreen: ) Castreren kan met 4 maanden al, dus dan heb je gewoon nog jonge diertjes.



Er zijn heel veel mensen die nu nestjes hebben, dus gewoon de al genoemde adressen bellen. :thumbup:



Wanneer je ze goed (en dat is heeeeeeeel erg sober!!!) verzorgt, dan kunnen ze de 10 jaar zeker halen. Hoe meer je ze verwent, hoe eerder ze ziek worden.

Een konijn heeft iedere dag voldoende hooi nodig, en verder een goede kwaliteit bruine bix. En verder niks. (hooguit af en toe een worteltje, maar zeker niet te vaak).

m’n buuv heeft nog konijntjes (baby’s) in de aanbieding :mrgreen:

ze heeft een nestje van 3, die nu 4 weken oud zijn, papa is geholpen, maar dat was NET iets te laat, dus gister kreeg mama nog 4 jonkies :inlove:



Duss…bij interesse!

@hanneke wrote:

De beste kans van slagen heeft de combinatie gecastreerd mannetje/vrouwtje. Het minst goed gaan twee vrouwtjes samen (is met bijna ieder huisdier zo overigens, dat twee vrouwtjes de grootste kans geeft op ruzie :mrgreen: ) Castreren kan met 4 maanden al, dus dan heb je gewoon nog jonge diertjes.



Er zijn heel veel mensen die nu nestjes hebben, dus gewoon de al genoemde adressen bellen. :thumbup:



Wanneer je ze goed (en dat is heeeeeeeel erg sober!!!) verzorgt, dan kunnen ze de 10 jaar zeker halen. Hoe meer je ze verwent, hoe eerder ze ziek worden.

Een konijn heeft iedere dag voldoende hooi nodig, en verder een goede kwaliteit bruine bix. En verder niks. (hooguit af en toe een worteltje, maar zeker niet te vaak).




Wat is goede bruine bix :think:



Ik geef ze selective voor konijnen en de cavia brokjes zijn ook van selective.



volgens onze dieren arts zijn dat toch echt de beste voer soort die er is .

Melanie, de bix die je geeft is goed. Soms geven mensen van dat gemengde voer. Dat is niet goed. Mais en weet ik veel wat er nog meer in zit. Niet goed.



Hanneke, je konijn mag toch ook wel witlof of andijvi ofzo? Ik geef juist maar heel af en toe wortel. Omdat er veel suiker in zit.

@ariel wrote:

Melanie, de bix die je geeft is goed. Soms geven mensen van dat gemengde voer. Dat is niet goed. Mais en weet ik veel wat er nog meer in zit. Niet goed.



Hanneke, je konijn mag toch ook wel witlof of andijvi ofzo? Ik geef juist maar heel af en toe wortel. Omdat er veel suiker in zit.




Ik geeft ook andijvie en witlof, mijn konijnen zijn niet zo dol op wortels :wink:



knaagstenen zijn ook niet goed.



Mijn konijn was pas kritiek, is al een erg slechte eter alttijd al geweest, de dierenarts dacht echt dat we hem zouden verliezen zijn kiezen zijn min of meer naar buiten gezakt, dus hebben ze die geveilt, operatie zou al fataal zijn zo slecht was hij, we hebben hem dwang voer gegeven met zo,n spuitje en vlekkie doet het weer beter als voorheen :eh: raar beest :inlove:



Volgende week enten alle 3 ping ping :wink:

die masale dagen waren al geweest, daar gaan we ook nooit naar toe doe altijd zo, anders moeten we zo lang wachten :wink:

Hier kregen we een konijn van 5 maanden oud en ik heb in de opvang hier, nouja, hoogeveen geloof ik… best heel wat jonge konijnen gezien van pakweg 8 maanden oud of net anderhalf, dat vind ik niet oud hoor :think:



Chris krijgt hooi en bruine bix en verder krijgt hij 1x per 2 weken een partje appel soms een blaadje andijvie of een stengel bleekselderij.

Maar verder niets bijzonders.

Wel hooi hooi hooi… hij zit nooit zonder.



Ik haal zijn voer bij een groothandel in diervoeders. Die is er echt heel goedkoop mee.



Moest ik nu zelf een konijn aanschaffen, dan ging ik toch wel naar de opvang.

@melanie wrote:

@hanneke wrote:
De beste kans van slagen heeft de combinatie gecastreerd mannetje/vrouwtje. Het minst goed gaan twee vrouwtjes samen (is met bijna ieder huisdier zo overigens, dat twee vrouwtjes de grootste kans geeft op ruzie :mrgreen: ) Castreren kan met 4 maanden al, dus dan heb je gewoon nog jonge diertjes.



Er zijn heel veel mensen die nu nestjes hebben, dus gewoon de al genoemde adressen bellen. :thumbup:



Wanneer je ze goed (en dat is heeeeeeeel erg sober!!!) verzorgt, dan kunnen ze de 10 jaar zeker halen. Hoe meer je ze verwent, hoe eerder ze ziek worden.

Een konijn heeft iedere dag voldoende hooi nodig, en verder een goede kwaliteit bruine bix. En verder niks. (hooguit af en toe een worteltje, maar zeker niet te vaak).




Wat is goede bruine bix :think:



Ik geef ze selective voor konijnen en de cavia brokjes zijn ook van selective.



volgens onze dieren arts zijn dat toch echt de beste voer soort die er is .




Nou, da’s toch goed dan?? :lol:

Met bruine biks bedoel ik gewoon dat het niet gemengd moet zijn. Je weet dan niet of beide konijnen alles eten namelijk, sommige iertjes eten dan alleen de lekkere dingen er tussenuit.

@ariel wrote:

Melanie, de bix die je geeft is goed. Soms geven mensen van dat gemengde voer. Dat is niet goed. Mais en weet ik veel wat er nog meer in zit. Niet goed.



Hanneke, je konijn mag toch ook wel witlof of andijvi ofzo? Ik geef juist maar heel af en toe wortel. Omdat er veel suiker in zit.




Het mag ook wel, maar toevallig hebben we vorig jaar in een nacholing voor dierenartsen geleerd dat al die extra’s de gezondheid niet ten goede komen. Veel mensen denken dat het noodzakelijk is, maar dat is het dus niet. Het is hetzelfde als een snoepje geven aan een kind. Kind en ouder vinden het leuk, maar het lichaam van het kind niet.



Zo af en toe kan het geen kwaad, maar een paar keer per week groenvoer is dus echt niet goed.



En wat Cell zegt: HOOI!!!Heel belangrijk!!

@Marite wrote:

Wat is de beste combi? Twee zusjes?


Wij hebben een gecastreerd mannetje en een gesteriliseerd vrouwtje uit twee verschillende nestjes. Dat gaat erg goed, ze zijn heel wijs met elkaar :thumbup:



@melanie wrote:
Wat is goede bruine bix :think:



Ik geef ze selective voor konijnen en de cavia brokjes zijn ook van selective.



volgens onze dieren arts zijn dat toch echt de beste voer soort die er is.


Als ik dit zo lees, krijg ik het gevoel dat er een fikse reclamecampagne ten grondslag ligt aan deze uitspraak… Laat je daar niet door (mis)leiden hoor, er is ook prima konijnenkorrel te koop die nog betaalbaar is ook. Ik voer zelf de konijnenkorrel van Havens, met een 25 kg zak in een afsluitbare voerton kan ik echt een héle poos vooruit :slight_smile:



@hanneke wrote:
@ariel wrote:
Hanneke, je konijn mag toch ook wel witlof of andijvi ofzo? Ik geef juist maar heel af en toe wortel. Omdat er veel suiker in zit.




Het mag ook wel, maar toevallig hebben we vorig jaar in een nacholing voor dierenartsen geleerd dat al die extra’s de gezondheid niet ten goede komen. Veel mensen denken dat het noodzakelijk is, maar dat is het dus niet. Het is hetzelfde als een snoepje geven aan een kind. Kind en ouder vinden het leuk, maar het lichaam van het kind niet.



Zo af en toe kan het geen kwaad, maar een paar keer per week groenvoer is dus echt niet goed.


Ik zie het juist andersom. Wilde konijnen in de natuur scharrelen allerlei soorten groenvoer bij elkaar. Dat kun je een tam konijn ook gerust bieden, maar dan idd wel met mate (in de natuur eten ze immers ook steeds maar kleine beetjes verdeeld over de dag). Brokjes zou daar een aanvulling op moeten zijn i.p.v. een vervanging. Oftewel: laat konijnen ook nog een beetje konijn zijn :wink:

@Yvonne Z. wrote:

@Marite wrote:
Wat is de beste combi? Twee zusjes?


Wij hebben een gecastreerd mannetje en een gesteriliseerd vrouwtje uit twee verschillende nestjes. Dat gaat erg goed, ze zijn heel wijs met elkaar :thumbup:



@melanie wrote:
Wat is goede bruine bix :think:



Ik geef ze selective voor konijnen en de cavia brokjes zijn ook van selective.



volgens onze dieren arts zijn dat toch echt de beste voer soort die er is.


Als ik dit zo lees, krijg ik het gevoel dat er een fikse reclamecampagne ten grondslag ligt aan deze uitspraak… Laat je daar niet door (mis)leiden hoor, er is ook prima konijnenkorrel te koop die nog betaalbaar is ook. Ik voer zelf de konijnenkorrel van Havens, met een 25 kg zak in een afsluitbare voerton kan ik echt een héle poos vooruit :slight_smile:



@hanneke wrote:
@ariel wrote:
Hanneke, je konijn mag toch ook wel witlof of andijvi ofzo? Ik geef juist maar heel af en toe wortel. Omdat er veel suiker in zit.




Het mag ook wel, maar toevallig hebben we vorig jaar in een nacholing voor dierenartsen geleerd dat al die extra’s de gezondheid niet ten goede komen. Veel mensen denken dat het noodzakelijk is, maar dat is het dus niet. Het is hetzelfde als een snoepje geven aan een kind. Kind en ouder vinden het leuk, maar het lichaam van het kind niet.



Zo af en toe kan het geen kwaad, maar een paar keer per week groenvoer is dus echt niet goed.


Ik zie het juist andersom. Wilde konijnen in de natuur scharrelen allerlei soorten groenvoer bij elkaar. Dat kun je een tam konijn ook gerust bieden, maar dan idd wel met mate (in de natuur eten ze immers ook steeds maar kleine beetjes verdeeld over de dag). Brokjes zou daar een aanvulling op moeten zijn i.p.v. een vervanging. Oftewel: laat konijnen ook nog een beetje konijn zijn :wink:




De laatste onderzoeken wijzen dus uit dat dit niet waar is. Misschien omdat onze konijnen niet echt te vergelijken zijn met wilde konijnen, die de hele dag rondlopen/rennen.

Konijnen leven ook vooral in schrale gebieden (denk aan de duinen). Veel groen is daar niet te vinden.