Kom maar op: tuinideeen!

Wij hebben er ineens 250 m2 tuin bij (waarvan 40 in beslag genomen wordt door een tuinhuis) en kunnen dus gaan nadenken over de inrichting van de tuin.

We willen een aantal dingen: speelstuk met gras voor de kinderen (zandbak, huisje enz), een stuk moestuin, een stuk waar een schuurtje op komt en er is al een terras wat we willen houden.

Ik ben nu wel heel benieuwd naar leuke tuinideeen. Dus… showen?! Wat hebben jullie met de tuin gedaan?

wow, zo;'n grote lap tuin heb ik niet hoor… zou niet weten wat ik met al die ruimte zou moeten… heb het nu net lekker ingedeeld… maar meer zou ik niet willen

:o wauw wat gaaf zeg zo’n grote tuin! Ik heb helaas geen tips voor je aangezien wij maar een kleine tuin hebben. Dus succes met degene die wel goede tips hebben :thumbup:

@mv2kids wrote:

wow, zo;'n grote lap tuin heb ik niet hoor… zou niet weten wat ik met al die ruimte zou moeten… heb het nu net lekker ingedeeld… maar meer zou ik niet willen

Nou ikke wel hoor :wink:

nee zo’n enorme lap hebben wij ook niet maar wat ons goed bevalt is dat we een duidelijke afscheiding hebben tussen gras en planten. Die bakken zijn van dwarsgeplaatste (dus korte stukjes rechtop in de grond) damwandprofiel met een deklat. Op die manier hebben we ook nog (rechts) een leuk bakje “moestuin” kunnen maken. Verder vinden wij ook het hoogteverschil (5cm) tussen het terras en het gras heel prettig. Onder het speelhuisje hebben we rubbertegels laten leggen(links net buiten de foto is overigens de schutting al :wink: )

trouwens, hoe kom je “ineens” aan zo’n stuk extra grond?

Ik heb het niet, maar áls ik het had … :mrgreen:

een stuk grond beplanten met (fruit)bomen. Leuk met van die ronde bankjes eromheen. Picknicktafel. Leuke verlichting in de bomen …

Kippetjes?

Dat zou ik ook wel willen. (wij hebben 7 m bij 4 en een klein hoekje achter het schuurtje :frowning:

Maar als ik zo’n lap van 250m had zou ik :

Mooi terras maken.

Een echt tuinset ! Met buitenbankstel.

Een buitenkookeiland :slight_smile: Met megagroot barbeque apparaaat :slight_smile:

Mooie rotsenhoek met rotsenplantjes.

Stukje kruidenplantjes en groentje.

Ik heb zelf een hele mooie witte regen, die geen kant op kan omdat mn tuin te klein is :cry: (hij ruikt zoooo lekker)

Lap gras

Je kan r zelfs een boom in zetten met een boomhut erin!

Met zo’n lap kan je alles wat je wilt :lol:

Ja, ik weet ook wel hoe ik zo’n tuin zou vullen denk ik! :mrgreen: Ik heb wel foto’s van ons eigen tuintje, maar daar heb je denk ik niet zoveel aan.

Zou in ieder geval gaan voor een moestuintje, al was het alleen maar met aardbeien :drool: Sla is ook lekker simpel, kruiden erbij (bieslook enzo).

Maar eh, misschien even de site van eigen huis en tuin doorspitten? Want die mensen hebben altijd wel van die grote lappen grond, daar zitten wel leuke ideeën tussen!

wij gaan binnen kort aan de gang met onze lap (180 a 190 m2 schat ik). Deze week komt iig de graafmachine :dance:

Ik zou als tip voor een moestuin geven, om het stuk in “bakken” of repen in te delen met tegels/steen ertussen. Zo kun je nl voor jezelf makkelijk verschillende bedjes maken. En dan kun je ook op de stenen zitten als je erin aan het klooien bent. Anders moet je over de bonen heen gaan hangen om bij de peulen te komen etc. Dus alles mooi op een rij.

Qua afscheiding gras/tuin hebben wij een dubbel rijtje klinkertjes gelegd. Kun je goed als afscheiding houden om te maaien en daarna even met de kantenmaaier.

Verder: kijk waar de zon op en onder gaat, wil je een teras voor in de ochtend of in de avond.

Wil je je kinderen kunnen zien vanuit huis? Plaats dan dat gedeelte ergens in het midden zodat je ze goed in de gaten kunt houden van alle kanten.

Een buitenkeuken zou ik niet doen. Allemaal leuk en aardig maar erg veel plek en hoe vaak gebruik je het nu echt?

Oh en creeer tuinkamers dmv afscheidingen, een beukenhaagje of een hekje. Zo hou je de tuin speels.

Wij hebben bijv bij het huis een stuk bloementuin met bestrating en een rond bistrotafeltje voor een snel kopje koffie. Iets verderop hebben we gras, een grote eettafel voor het uitgebreide dineren en de waslijn :wink:

Dan een hoekje schommelbank met avondzon. Andere hoek een teras met louncheset, ochtendzon en middag schaduw ivm grote boom (nu erg welkom).

Dan grenzend aan het gras weer bloementuin, en tegen de schuttingen aan de zijkant klimplanten. Dan hek met beukenhaag, daarachter een groot speeltoestel, gras en bramen en frambozen langs de zijkant. Daarachter afscheiding met meidoorns (hebben wel doornen), en dan de moestuin (gezamelijk met mijn ouders).

Ik weet niet of het een vierkant, of langwerpig stuk is? Of heeft het hoekjes? Ben benieuwd!

Ons stuk is ong. 500 vierkante meter.

Wij zouden heel graag zo’n lap grond willen hebben :angel:

Echt zo ontzettend gaaf :inlove: Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen :angel:

hier 1.220 000 m2 grond

waarvan 32 ha staatsbosland

:mrgreen:

Heb je zeker wel een architect bijgehaald voor het inrichten?

:angel:

nee joh gewoon een paar greppels graven, dammetjes zetten en gooi er wat koeien op…

de architect kon namelijk niks leukers bedenken :roll:

Pff als ik dat ook gedaan had was ik een stuk goedkoper klaar geweest dan nu… :wall: :wall:

ja maar jij hebt nu wel mooi koi en ik gewoon koeien en katten en honden

oh en guppen :lol:

@ruud wrote:

Heb je zeker wel een architect bijgehaald voor het inrichten?

:angel:

whahaha

Had ik maar zo’n lap grond :smiley:

Ik zou er een stuk gras in laten leggen voor de kids. Leuk en mooi speelhuisje erbij en nog wat andere speeldingen. Schommel en zandbak enz.

Daarnaast een leuk zitje met leuke planten. Een leuk hoekje creeren met een bankje of een schommelstoel. Relax hoekje.

En een stukje moestuin, hoeft niet eens zo groot te zijn. Als ik maar tomaten, aardbeien, paprika en kruiden kan verbouwen.

Misschien nog ergens een mooi beeld in in het midden op een pilaar of iets met een waterfontein.

Ach ik blijf dromen :wink: Succes met je tuin inrichten!