kolven op het werk

Als je kolft op je werk, hoeveel tijd ben je dan per kolfsessie kwijt?

(ik heb een enkele kolf)

en kolf je dan op je werkdagen genoeg als voorraad of moet je op je vrije dagen ook kolven om voldoende te hebben of is dat voor iedereen verschillend?

Hallo Femmie,

Het verschilt echt heel erg per persoon. Ik ben 20/25 minuten kwijt, ik heb een enkele handkolf.

Ik kolf alleen op mijn werkdagen. Aangezien ik ook altijd meer kolf dan dat mijn dochter drinkt op mijn werkdagen, heb ik een flinke hoeveelheid in de vriezer.

Hoi Femmie,

Heb je effe? :smiley: Dit wordt geen kort verhaal…

ik ben per keer ongeveer 45 minuten kwijt (ook enkele kolf). Maar dat is dus: van werkplek naar kolfplek, spullen uit de koelkast halen, mezelf installeren in de stoel, links 10 minuten rechts 10 minuten links 5 minuten rechts 5 minuten (zo krijg ik er het meeste uit), opruimen en weer terug naar werkplek.

Marijne krijgt rond 7 uur live, dan rond half elf kolf ik ergens tussen de 200 - 270 cc (verschilt nog wel eens). Rond 15 uur kolf ik nog eens 200 cc, soms iets minder.

Thuis gekomen om 19 uur en om 22 uur weer live.

Marijne drinkt de volgende dag op het kdv de 2x 200 cc die ik gekolfd heb. Heb ik meer, is het mooi / reserve. Heb ik echt veel over, vries ik het in.

Ik kolf dus altijd maar 1 dag van tevoren. Heb wel wat ‘noodvoorraad’ in de vriezer liggen. Gelukkig maar want ik was vorige week ziek en dan gaat m’n productie flink achteruit (namelijk maar de helft :cry: )

Dus ik kolf op mijn werk voldoende voor 1 dag. Ik ben op donderdag vrij, meestal geef ik dan live. Als ik een flesje geef, dan vul ik dan meteen weer aan met kolven. Wat ik gekolfd heb op vrijdag, wil ik niet bewaren tot maandag, vind ik niet fris dus in de loop van het weekend kolf ik en geef ik Marijne de melk van vrijdag met de fles.

Dus ik krijg er met de kolf waarschijnlijk net zoveel uit als Marijne zelf. Maar dat is inderdaad niet voor iedereen gelijk, bij sommigen werkt de kolf niet zo effectief als live geven. Dan moet je op andere tijden dus extra kolven om genoeg te hebben. Even uitproberen dus.

Ga je binnenkort weer aan het werk?

ow dat is wel lekker dan, ik heb geen idee hoeveel ze per keer moet drinken, mijn berekeningen komen op 165 maar ze drinkt vlot 220 weg dus ik vraag me af of ik dat bij elkaar gekolft krijg, maar we zullen zien, ik hoop het

dank je marlous, ja ik heb misschien een baan. Spannend allemaal en bij dana ben ik pas met 8 mnd weer gaan werken en toen was ik ook met het voeden gestopt ivm kinderwens, maar ik wil nu nog niet stoppen ik wil blijven voeden.

ik heb een electrische kolven en 1 voor 1 kolven gaat prima. Maar jij gooit het niet in de vriezer dus?

tis trouwens een buitendienstfunctie dus ik moet heel erg bedenken hoe ik wil gaan kolven, dacht al aan een campingkoelboxje achterin de auto ofzo.

Ik heb ook echt geen idee hoeveel Sean drinkt! Volgens mij krijgt Sean ook meer uit mijn borst dan zo’n kolf. Ik zie er wel een beetje tegenop, want ik vind het zo fijn om live te voeden. Hoe was dat regeltje nou ook weer hoeveel baby’s nodig hebben? Iets met gewicht en aantal keren per dag voeding?? :think:

@Marlous: ik zie dat jouw kindje 1 maand jonger is dan de mijne, dus wellicht dat de mijne voldoende heeft aan 2x 220? Vind het wel lastig hoor, want nu kan Sean gewoon drinken wanneer hij wil en straks zal dat wrsch wat strakker georganiseerd zijn bij het kdv.

Over 3 weken moet ik weer beginnen, aan de ene kant weer fijn, maar aan de andere kant ga ik mijn mannetje denk ik superveel missen :frowning: .

Femmie, ik gooi normaal gesproken inderdaad niets in de vriezer.

Ten eerste omdat Marijne in het begin diepvries-melk niet wilde hebben. Ze keek ons echt aan alsof we gek waren :inlove: dit spul is toch geen melk??? Maar dit weekend dus noodgevalletje en wat denk je…mevrouw drinkt rustig flesje leeg :roll: Ten tweede omdat ik dus maar 1 dag vooruit kolf. Dan heeft invriezen en weer ontdooien geen zin.

Een buitendienstfunctie, dat is inderdaad wat lastiger. Koelboxje en misschien iets van een sjaal voor het raam? Liever je eigen plek creëren.

Ik geloof overigens dat je de melk ook 24 uur buiten de koelkast kan bewaren. Maar hoe eerder je terugkoelt, hoe langer houdbaar.

RainbowR1: dat regeltje is in principe voor flesvoeding maar kan volgens mij ook als richtlijn gebruikt worden voor bv. Het is: aantal kilo’s x 15% = aantal cc per dag. En dan verdelen over aantal voedingen per dag.

Marijne is nu ongeveer 6 kilo, dus 15% = 900cc. Vijf voedingen dus 180 cc per voeding. Toen we begonnen (6 weken geleden) was ze een stuk kleiner en zijn we een tijdje te lang op 150 cc blijven hangen :oops:

Marijne was wel tevreden maar was wat minder aangekomen dan in de maanden ervoor. Dus toen de cc’s verhoogd totdat ze plofte :inlove: Bij haar is 200cc op het moment de ideale hoeveelheid. Voor Sean zou ik inderdaad ook met 200 beginnen, als hij snel weer komt voor de volgende voeding: dosis verhogen.

Je moet het inderdaad wel kunnen kolven dus ik zou niet beginnen met 240 aanbieden ofzo. Overigens bij ons kdv gaan ze bij borstvoedingskinderen volledig mee in hun schema…of gebrek aan schema :smiley: Ze waren erg verbaasd dat Marijne een superstrak schema heeft. En boos wordt als je ervan afwijkt.

Afijn dat is slechts mijn ervaring natuurlijk.

kolven…

ik kolfde nooit zo lang, omdat het bij mij niet super ging. Als ik een keer geluk had, had ik een aventbekertje vol…dat was dan 180 cc…maar meestal zat ik rond de 120.

Ik kolfde voordat ik ging werken en 1x op het werk…dit ging prima. Eerst was ik ruim half uur bezig met kolven, maar de laatste paar maanden maar een kwartiertje. Ik had gelukkig genoeg in de vriezer liggen om alles op te vangen.

Ik heb tot 1 jaar gekolft en toen was ik het zat! Nu geef ik nog steeds borstvoeding en maken we de vriezervoorraad op en gewone melk krijgt ze op de de dagen dat ik werk…

qua hoeveelheid is het beste om kleine beetjes aan te bieden…sommige kindjes drinken gelijk een hoeveelheid, andere kindjes maar 80cc per keer…Emi dronk dus nooit veel te gelijk…ze dronk en drinkt nog steeds maar kleine beetjes, maar komt daardoor ook vaker op een dag.

200 cc zoals marlous79 doet heb ik nooit gegeven…

enkele kolf moet je trouwens gewoon leren…niet te krampachtig over doen…probeer het los te laten…wil het een keer niet dan niet, dan probeer je het een ander moment van de dag weer…en maak je geen zorgen als je te weinig er uit haalt…want de 1 kolft als een tierelier en de ander is blij met elk drupje…

Succes :-*

@femmie wrote:

ik heb een electrische kolven en 1 voor 1 kolven gaat prima. Maar jij gooit het niet in de vriezer dus?

Verse melk kan je zeker 5 dagen in de koeling bewaren. Dus als je de melk snel wilt gebruiken dan hoeft het niet ingevroren te worden. Achterin, onderin de koeling bewaren waar er zo min mogelijk temperatuurschommelingen zijn.

@femmie wrote:
tis trouwens een buitendienstfunctie dus ik moet heel erg bedenken hoe ik wil gaan kolven, dacht al aan een campingkoelboxje achterin de auto ofzo.

Bijvoorbeeld ja. De temperatuur blijft dan wel constant als het warmer wordt buiten.

grtz,

Hoe hebben jullie je kindje voorbereid naar de kdv? Is het handig om (op vaste tijden) nu telkens de fles te geven met gekolfde melk? Of kan ik nog gewoon op verzoek voeden? Ben zo bang dat mijn kind straks te weinig binnenkrijgt.

Ik denk dat het wat kolven betreft wel goed zal gaan. Ik krijg nu uit 1 borst ongeveer 150 cc (de andere borst bewaar ik voor Sean om live te drinken :mrgreen: ). Dus zo’n 280-300 cc verwacht ik. Sean zal nu tegen de 8kg zitten * 15% = 1200 cc / 5 = 240 cc per keer. Dus misschien voor de zekerheid wat extra’s meenemen voor bij de kdv?

@RainbowR1 wrote:

Hoe hebben jullie je kindje voorbereid naar de kdv? Is het handig om (op vaste tijden) nu telkens de fles te geven met gekolfde melk? Of kan ik nog gewoon op verzoek voeden? Ben zo bang dat mijn kind straks te weinig binnenkrijgt.

Ik denk dat het wat kolven betreft wel goed zal gaan. Ik krijg nu uit 1 borst ongeveer 150 cc (de andere borst bewaar ik voor Sean om live te drinken :mrgreen: ). Dus zo’n 280-300 cc verwacht ik. Sean zal nu tegen de 8kg zitten * 15% = 1200 cc / 5 = 240 cc per keer. Dus misschien voor de zekerheid wat extra’s meenemen voor bij de kdv?

Ik werk op een kdv, en wij vragen ouders altijd extra voeding mee te geven, wat we in de vriezer bewaren.

Mocht het nodig zijn, kunnen ze altijd nog wat ontdooien!

hoeveel is idd gewicht x 150 / aantal voedingen. Omdat elin klein is komt ze dan op 165 uit, terwijl ze makkelijk 220 drinkt, maar ik ga de 29e naar cb dus dan is haar gewicht weer up to date.

marlous, ben je niet bang dan dat je een keer te weinig kolft als je ziek bent ofzo? Of geef je dan kv bij? En je werkt toch niet elke dag? Wat doe je dan met de voeding die je je laatste werkdag kolft? Op je vrije dag geven? Ik wil nml op mijn vrije dagen wel live voeden.

Ik heb een klein voorraadje, maar wil die eigenlijk toch wel wat gaan uitbouwen.

Chella, ow ik dacht dat het zo snel mogelijk in de vriezer moest? En ik weet nog bij dana, als ik het langer dan een dag liet staan in de koeling dan ging het raar kleuren en ruiken naar zure vis :sick: Dus dan gooide ik het maar gewoon weg.

raibow, goeie vraag, toen ik nog thuis was gaven wij dana wel wat vaker bv via de fles, maar bij elin doen we dat amper.

he alyt, das een goed idee, ik ga hier vragen of ze ook een vriezer hebben voor mijn voeding, dan doe ik daar ook gewoon wat in.

Nou gaat helemaal goed komen hier hoor, maar wel gek, van dana heb ik dat nooit gekend. Ik zat ook te denken, elin is dadelijk alweer 6 maanden, dan gaat ze ook fruithapje krijgen enzo, en ze heeft nu 5 voedingen per dag (7-11-15-19-23) maar met een fruithap vervalt er een voeding toch? Ik heb echt werkelijk geen idee meer hoe dat bij dana kwam (maar die kwam ook niet op gezette tijden voor de voeding, die voedde ik rond deze periode denk ik iedere 2 a 3 uur)

Femmie: Ik werk vier dagen, donderdag niet. Man werkt woensdag niet, dus Marijne gaat 3 dgn naar kdv. Wat ik op woensdag heb gekolfd, gaat vrijdag mee naar het kdv. Wat ik op vrijdag heb gekolfd, geef ik zaterdag en zondag en op die momenten kolf ik dus.

Dus donderdag inderdaad helemaal live voeden en zaterdag en zondag de meeste voedingen live. Op zich zou ik de melk van vrijdag tot maandag kunnen bewaren maar ik vind dat geen fris idee…maar dat is echt persoonlijk, het kan wel.

ik ben inderdaad wel eens bang dat ik niet voldoende heb :roll: maar tot nu toe redden we het. In mijn verlof heb ik een redelijke voorraad opgebouwd. Doordat ik lekker rustig aan deed, had ik veel melk, dus wat over was, heb ik ingevroren.

Nu weer aan het werk en productie loopt inderdaad wat terug, ook omdat ik ziek ben geweest. Dus ja ik knijp hem wel een beetje, ik hoop dat de productie weer terug komt en dat in de tussentijd de vriezer geduldig is :slight_smile: Maar daar zit natuurlijk wel een eind aan.

Tja, op is op en dan wordt het kv, ik ben daar redelijk makkelijk in. Ik ben allang blij dat het me is gegund om 4 maanden bv te geven. Maar ga wel alles proberen op het op peil te houden.

Overigens dacht ik dat fruit etc tot 1 jaar 'bij’voeding is en dus geen fles vervangt? :think: Je zou even bij de topics over bijvoeding moeten kijken…

Kloos wat apart he dat daar zoveel verschil in kan zitten, ik denk dat ik ruzie met Marijne zou krijgen als ik haar 80 cc zou geven :smiley: Zo zie je maar ieder kind is anders.

Rainbow ik ben inderdaad een aantal weken van tevoren begonnen met flesjes, als voorbereiding op het kdv. Gelukkig maar want de eerste week was het vechten. Nu vindt ze het prima. Enne…je kunt uiteraard gewoon op verzoek maar mét een flesje voeden. De hoeveelheid is dan inderdaad even uitproberen. Mijn kdv deed totaal niet moeilijk over voeden op verzoek, die hanteren voor dat soort kleine kindjes geen vaste tijden. Even overleggen met je kdv wat hun richtlijnen zijn.

Jeetje ik maak er wel hele verhalen van he :smiley:

Sowieso kreeg Sean al sinds zijn geboorte minstens 1 flesje per week. Ik moet manlief alleen wel leren om Sean zijn flesje te geven, want die geeft te snel op! “Volgens mij wil hij niet!” :naughty: (terwijl hij wel al aan mijn borst begint te likken als hij bij mij op schoot zit). Hij geeft duidelijk de voorkeur aan de borst dan de fles!

Ik geef hem nu 150-170 cc, maar ik geef hem 7-8 voedingen per dag. En als ze hem op het kdv slechts 3x voeden moet hij dus per keer eigenlijk meer drinken. Wordt nog lastig, want hij is een spugertje. Dus moet altijd vooraf en achteraf papje van johannesbroodpitmeel geven.

Maar goed, ik zal volgende week wrsch een intakegesprek hebben met de kdv, dus hopelijk kunnen we overeenkomen qua aantal voedingen…

@RainbowR1 wrote:

Ik geef hem nu 150-170 cc, maar ik geef hem 7-8 voedingen per dag. En als ze hem op het kdv slechts 3x voeden moet hij dus per keer eigenlijk meer drinken. Wordt nog lastig, want hij is een spugertje. Dus moet altijd vooraf en achteraf papje van johannesbroodpitmeel geven.

Maar goed, ik zal volgende week wrsch een intakegesprek hebben met de kdv, dus hopelijk kunnen we overeenkomen qua aantal voedingen…

Ik heb het topic gelezen maar pik dit er even uit: Waarom zouden ze op het kdv slechts 3x voeden dan? :think: Als jij op verzoek voedt, kan het kdv dat ook hoor!

Om antwoord te geven op de ts: Ik kolf per keer tussen de 150 en 200cc, een enkele keer de eerste kolfbeurt iets meer. Nika dronke eerst helemaal niet toen ik werkte :roll: en inmiddels drinkt ze slapend 2x 120 over de hele dag. Daar heeft ze genoeg aan. (terwijl ze 6,5 kilo is en 6 voedingen per dag krijgt) Ze drinkt verder gewoon 1x 's ochtends en als ik thuis kom pakt ze het gewoon weer op.

Het is echt bij iedereen anders!

Ik kolf ongeveer 5 minuten per kant en heb dan samen per kolfbeurt ongeveer 200 cc. Lara drinkt ongeveer 180 cc per fles, maar soms ook minder.

Ik zou met kolven in de auto een theedoek of andere doek over je borst gooien als je aan het kolven bent. Ik zou er niks om geven, want voeden doe ik ook overal en nergens.

@welkom wrote:

Ik kolf ongeveer 5 minuten per kant en heb dan samen per kolfbeurt ongeveer 200 cc. Lara drinkt ongeveer 180 cc per fles, maar soms ook minder.

Ik zou met kolven in de auto een theedoek of andere doek over je borst gooien als je aan het kolven bent. Ik zou er niks om geven, want voeden doe ik ook overal en nergens.

Wat heerlijk ik wou dat ik in zo’n korte tijd zoveel kon kolven!

Ik kolf 2x op een dag. Tweezijdig en handsfree (heel fijn). Dan ben ik in 10 minuten klaar (=pure kolftijd). De eerste keer kolf ik 150+120, de tweede keer 120+100 ongeveer. T drinkt op het KDV meestal 3 flesjes van ongeveer 170cc. De eerste weken dronk hij veel minder trouwens; hij moest even wennen.

Voor kolven in de auto moet ik opeens denken aan de uddercover. Vreselijk Amerikaans product om ‘discreet’ je kind te voeden. :roll: Voor kolven in de auto is iets dergelijks misschien wel handig. Of je moet aan je baas vragen om geblindeerde autoruiten ipv een kolfkamertje. :mrgreen:

Succes!

dat is een geweldig ding! Ik heb erop gegoogled en daarmee kan ik het in de auto prima aan :slight_smile:

Thx voor de tip, jammer alleen dat het van die truttige printjes heeft maar goed.

Ik ben vandaag begonnen met kolven om extra voorraad op te bouwen.

Elin drinkt om de 4e dus ik ben 2 uur na de voeding gaan zitten met kolven en hoop dat ze niet tekort komt dan vandaag, maar anders dan voed ik haar straks via de fles wel gekolfde melk bij. Tot nu toe is ze prima tevreden.

Om 7 uur gevoed

Om 9 uur 160 cc gekolfd

om 11 uur gevoed

om 13 uur 60 cc gekolfd

Aangezien elin ook 2 keer gewoon gedronken heeft ben ik best wel blij met deze opbrengst. Nu maar hopen dat ik voldoende ga kolven op werkdagen.

Mocht het niet zo zijn, dan ga ik haar fv geven als ik er niet ben en de 7u, 19u en 23u voeding nog wel doorzetten met bv. :smiley:

Hoi,

Ik ben nu sinds 3 weken aan het werk en was van te voren bang dat ik niet genoeg zou kolven. Als ik thuis kolfde dan kwam er 125 tot 140 ml uit. Bij het consultatiebureau kreeg ik het advies om Bas gewoon te geven wat ik kolfde en als hij daar niet genoeg aan had bij te voeden met hypoallergene voeding. Nu ik weer werk blijkt het allemaal niet nodig. Ik kolf 2 keer per dag en kolf dan zo’n 200 tot 250 ml per keer. Ik ben lang bezig. 3 kwartier tot 1 uur per keer (met enkele elektrische kolf). Dat valt me best tegen. Vind m’n baas misschien niet zo leuk, maar je hebt recht op 2 uur, dus daar red ik het mee. Ik werk 3 dagen achter elkaar en geef dan ssteds de gekolfde melk van de dag ervoor. Aan het einde van de week, gaat het de vriezer in en komt er aan het begin van de week weer uit. Ik heb ook een voorraadje gekolfd voor ik weer gin werken, maar dat hetb ik tot nu toe nog niet nodig gehad.

Wat ik wel balen vind is als je op een feestje bent bv. Laatst heb ik in de auto, in het donker, zitten kolven. Dat was shit, maar goed. De voordelen wegen zeker op tegen de nadelen :wink: .